Onko muumit pelottavia lapsille?
Juttelin tuossa aikuisen kanssa joka kokenut lapsena varsinkin jotkut kohdat todella pelottavina.
Hattivatit tulleet jostakin ja siihen karmivaa musiikkia.Itse en ole koskaan digannu sarjasta, joku outous siinä on.
On siitä jokk tutkimuskin tehty miten pienet kokee tuon, tais olla tv ohjelman.
Kommentit (8)
joku vasemmiston ääriaktiivistiryhmä käyttää muumeja haistatteluplakaateissaan. se on pelottavaa. olen luullut ettei muumit ole poliittinen ryhmittymä.
Onhan ne nyt ihan todella pelottavia, mutta kyllä lapsi niitä voi katsoa. Vanhoissa lastenohjelmissa esim. Nalle Puh oli myös pelottavia juttuja.
Mieluummin niitä näytän lapsilleni kuin nykyajan adhd-kuraa. Ei ihme, että joka toinen joku nepsyadhd...
Muistan lapsena pelänneeni kahta kohtausta. Kun Muumipeikko muuttuu Peikoksi Taikurin hatussa ja kun Muumipeikko uneksiessaan Vedenneidosta jää satimeen vedenalle risujen taakse. Ensimmäisessä pelkäsin miten muumiväki reagoi Muumipeikkoon ja toisessa taustamusiikki ja pois lipuva Vedenneito oli pelottavaa.
Ne vanhat muumit on! Muumipeikko menee taikurin hattuun ja muuttuu rumaksi punaiseksi karvapeikoksi!
Vierailija kirjoitti:
joku vasemmiston ääriaktiivistiryhmä käyttää muumeja haistatteluplakaateissaan. se on pelottavaa. olen luullut ettei muumit ole poliittinen ryhmittymä.
Muumeissa pääosin opetetaan toisista välittämistä, huolenpitoa heikommista sekä empatiaa. Ei voi ainakaan sanoa kovin oikeistolaiseksi universumiksi.
Tästä oli jokin tutkimuskin tehty joitain vuosia sitten ja nimenomaan Muumilaakson tarinoita oli pelottavin lastenohjelma.
Ja ei ihme, siinä on todella taitavasti onnistuttu luomaan se jännittävä tunnelma johon eläytyy mm. musiikin ja tarinan keinoin. Itse hahmothan eivät varsinaisesti visuaalisesti ole erityisen pelottavia.
Itse näen tämän hyvänä, on jäänyt mieleen enkä ole saanut pysyviä traumoja! Ei lapsia saa ylisuojella ja jännittävätkin ohjelmat täytyy olla ok. Tarvittaessa niitä voi yhdessä vanhemman kanssa katsoa.
Mörkö tietenkin. Päälle vielä Tapio Hämäläisen örinä.
Siis se tv-sarja? Vai puhutko kirjoista? Vai ehkä aikuiselle yleisölle tehdyistä sarjakuvista?