Omakotitalo asumisen huono puoli josta ei juuri puhuta: Ovella kesät talvet ravaavat kattoremonttien ym kauppaajat
Lapselta kysytty onko äiti tai isä kotona,vilkuteltu ikkunoiden takana ym. Alkaa hermo mennä.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
66 vuotta olen asunut 1954 rakennetussa omakotitalossa ja tähän päivään mennessä ei ole ollut yhtään kattoremontin tai muun kauppaajaa. Ei edes puhelimitse.
Ei ne helppoheikit missään savukoskella pyöri !
Asun Kainuun alueella. Savukoski ei taida olla Kainuuta.
Onko ulkomailla tälläistä vastaavaa kotirauhan häiriköintiä? Kesk-Euroopassakin monia taloja ympäröi metalliaidat portteineen, eikä toisten pihoihin niin helposti mennä.
Mä en yleensä vaan avaa ovea kun ovikello soi. Lasten kaverit soittaa niille jos tulevat, omat kaverit ja miehen kaverit laittaa viestin. Ainoa haitta tässä on, jos naapureilla on asiaa, niin jää sitten avaamatta, mutta nähdessä sitten tulee asiat hoidettua jos jotain on.
Ei meillä ainakaan kaupustelijoita käy. Koko asumisen aikana yksi tai kaksi
Vierailija kirjoitti:
Mä en yleensä vaan avaa ovea kun ovikello soi. Lasten kaverit soittaa niille jos tulevat, omat kaverit ja miehen kaverit laittaa viestin. Ainoa haitta tässä on, jos naapureilla on asiaa, niin jää sitten avaamatta, mutta nähdessä sitten tulee asiat hoidettua jos jotain on.
Sama! Kyllä ne kaupustelijat rivareittenkin ovilla ramppaa. Mää en koskaan avaa ovea jos en ole sopinut mitään. Ja karsii myös ne ärsyttävät yllätysvieraat;)
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla vaan. Imurikauppias on viimeksi käyny ja siitäkin on vuosia.
Varmaan pari kertaa vuodessa on käynyt. Viimeksi sanoin, etten voi tehdä mitään sopimuksua, koska olen edunvalvonnassa. Sen jällkeen ei ole käynyt ketään.😅
Väliin tuntuu että nämä kulkukauppiaat ovat täysiä ääliöitä. Tulevat rivitaloasunnon ovelle pimpottelemaan ja kattoja, ovia ja ikkunoita kaupittelemaan. Luulisi siinä ammatissa hahmottavan, että taloyhtiön osakas ei mitään ikkunanpokia ala yksinään vaihtelemaan.
Tuota en siedä että mennään puhumaan lapselle! Jos näen ikkunasta että joku vieras ukko lässyttää tytölle, niin ulos syöksyy äitikarhu-moodissa oleva vihainen mutsi. Jos en kuule ovikelloa tai en heti ovelle ehdi,ei tarvitse mennä lapselle puhumaan.
Mistä sitä edes tietä ovatko nämä mistä sanovat olevansa? Kuka tahansa voi ostaa huomiotakin ja tulla kyselemään,millainen turvajärjestelmä meillä on.
Me asumme rivitalossa ja kuukausittain on joku häiriköijä: Jehovat tai varashälytinmyyjät enimmäkseen. En mene avaamaan, jos en odota ketään saapuvaksi. Kerran näin ikkunasta osittain että naapuriko siellä soittelee ovikelloa, mutta olikin jehova. Kehtasi heti kysyä, että uskonko kuoleman jälkeiseen elämään ja minä siihen että en, ja nyt pitää mennä takaisin hoitamaan lasta.
Toisella kertaa olin hämärällä valot päällä kotona vaihtamassa lapsen vaippaa, kun joku soitti ovikelloa. En välittänyt, kun en odottanut ketään. Soitti uudestaan, ja alkoi HAKATA ovea, joten luulin että nyt on hätä. Oli ilta, kello yli 19. Lapsi sylissä menin avaamaan oven ja nauroin päin naamaa, totesin heti "ei' ja suljin oven. Joku saa ta nan varashälytinmyyjä oli siinä. Olisi pitänyt sanoa heti, että painukoon hel vet tiin ihmisiä häiritsemästä tuollaiseen aikaan ja kyllä pitäisi ymmärtää, että jos ovea ei avata ovikellon soiton jälkeen niin sitten ihmistä ei vi ttuakaan kiinnosta. Minkäänlaista palautesivustoa en firmalle löytänyt, niin en saanut sitäkään kautta laitettua palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niistä hyötyäkin. Meillä kävi selluvilla puhaltajat ja kun otettiin vedontuntu väheni ja lämmityskulut laski, eikä kesällä ole niin kuuma.
Laskiko asiansa osaava suunnittelija rakenteiden kantavuudet ja mitoitti villan oikein? Paloturvallisuus huomioitu? Haitteko tarvittavat luvat rakennusvalvonnasta?
Selluvillan kanssa saa olla tarkkana! Meillä tuli välikatto alas kun painoi liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiistaina kävi joku autoileva kalakauppias.
Ovikello soi, avasin oven, sanoin että ei kiitos, ovi kiinni. Menihän siinä varmaan 12 sekuntia aikaa, en ole sen vuoksi ajatellut muuttoa pois omakotitalosta.
Soittelee mulle puhelinmyyjätkin, vastaan, sanon ei kiitos ja puhelin kiinni. En ole ajatellut lopettaa puhelimenkaan käyttöä myyjien vuoksi.
M43
Autoileva kalakauppias...joo, on nähty aiemmin. Satuin olemaan piha töissä kun saapui ja en kyllä alkanut pakoon sisällekään juoksemaan, niin jankkasi siinä jonkin aikaa ja pääsi sitten myyntijargonissaan kohtaan "laitetaan teille.." piti ärähtää sille että mulle et laita yhtään mitään! Seuraavaksi se meni naapurin de mentoituneen mummon pakeille ja juttelivat siellä kuistilla pitkän tovin, ehkä se myi mummolle kuorma autollisen kalapuikkoja.
hra. 47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimisikohan noiden kanssa Parkkipatemainen ratkaisu: Tontin laidalle kyltit: "Pihalle ilman kutsua tulo maksaa 200 euroa. Astumalla tonttimaalle hyväksyn ehdot."
Ei onnistu, koska esim laki velvoittaa kiinteistön omistajaa pitämään etuovelle johtavan tien kulkukunnossa läpi vuoden. Vaikka olisit kuukauden lomalla ulkomailla, sun tulee kiinteistön omistajana huolehtia että tiet on auki ja turvalliset liikkua.
Höpöhöp. Hoivakodissa olevan vanhuksen pihatiellä on joka vuosi melkein metri lunta ja kukaan ei ole valittanut.🤔. Miksi pitäisi olla turvallista liikkua, jos kukaan ei asu talossa. Ihan sama tilanne lomien aikana. Rosvoille ei kai tarvi tietä aurata😅
Eilen kävi yksi jannu puhumassa kattoremontista. Sanoin olevani pelkkä vieras talossa. No tänään tuli sama jannu kaverin kanssa ja valehtelin taas,etten asu täällä. Huomenna niitä tulee varmaan kolme.
Sanon sekä puhelimeen, että ovella, että ei kiinnosta ja lyön ne kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Tuota en siedä että mennään puhumaan lapselle! Jos näen ikkunasta että joku vieras ukko lässyttää tytölle, niin ulos syöksyy äitikarhu-moodissa oleva vihainen mutsi. Jos en kuule ovikelloa tai en heti ovelle ehdi,ei tarvitse mennä lapselle puhumaan.
Mistä sitä edes tietä ovatko nämä mistä sanovat olevansa? Kuka tahansa voi ostaa huomiotakin ja tulla kyselemään,millainen turvajärjestelmä meillä on.
Jos joku jonne suoraan kadulta tulee kyselemään "onko teillä turvajärjestelmä laitteet kunnossa?" niin kannattaa sanoa vaan että häivy. Vaikka olis minkä firman nimilaput ja takit päällä, niin nykypäivänä, tässä taloustilanteessa (eihän ne muuten niitä ovelta ovelle kauppaisi jos ei huonosti menisi) joku kaupustelija-orja voi jo seuraavalla viikolla saada yt-neuvottelujen jälkeen fudut sieltä ja funtsia että no käydäänpä keikkaamassa sen ru|\|kun talo joka viime viikolla sanoi ettei heillä ole häläreitä eikä osta...
Vierailija kirjoitti:
Meillä ovessa kyltti ei kaupustelua, kiitos! Kääntyvät kyllä pois eikä soita ovikelloa.
Sellainen kyltti olisi hyvä mitä ennenvanhaan oli kerrostalojen porttikongeissa jne jotka oli komeita, emaloituja metallikylttejä joissa luki KAUPUSTELU JA KERJÄÄMINEN KIELLETTY!
Eipä ole kyllä täällä käynyt koskaan ja olen tässä asunut 10 vuotta.
Minä vastaan outoihin numeroihin. Kerran soitettiin että ei saada omaiseen yhteyttä, häntä ei ole näkynyt pihalla ja auto ei ole liikkunut mihinkään. Se oli naapuri, joka oli saanut kaiveltua numeroni kautta rantain esille. Tilattiin yhteisvoimin paikalle poliisi ja ambulanssi. Löytyi heikossa kunnossa, mutta selvisi siitä sairaalajakson jälkeen.
Nyt hänellä on kotihoito ja pari kertaa on kotihoito soittanut tärkeissä asioissa - nyt se numero on toki tallennettu, mutta kerran soitti joku päällikkö ja se tuli eri numerosta. Olen hänen lähin omainen ja asioiden hoitaja.
Kerran rasahti rusinat pahasti näiden kanssa kun klo oli jotain 18 illalla, lepäsin flunssaisena sohvalla ja ovikello soi kerran minkä jälkeen alkoi jumalaton koputtelu. Luulin että lapsen avaimet jääneet ja valuin ovelle huopaan kääriyneenä, nenä valuen. No sielläkin olikin joku ylipirteä äijä tunkemassa eteiseen,että viemärien kuvausta olisi tarjolla ja missäs teillä on se kylpyhuone! Rääkäisin kipeän kurkkuni pohjasta että ULOS TÄÄLTÄ! ja olin varmasti niin hurja näky naama valkoisena,nenä punaisena ja huopaan kietouneena kuin dracula viittaansa,että työnsi vaan käyntikortin käteen ja lähti. Harmi että revin sen heti,olisi voinut katsoa tiedot ja tehdä valituksen,,
V"u tuohon aikaan illasta ei tulla koputtelemaan oville eikä tungeta väkipakolla kylpyhuonetta katsomaan.
Meillä ovessa kyltti ei kaupustelua, kiitos! Kääntyvät kyllä pois eikä soita ovikelloa.