Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan sukunimi Rinta-Opas yhdistelmäsukunimi?

Vierailija
03.12.2025 |

Eli jompikumpi tai kumpikin pariskunnasta Rinta ja Opas ovat päättäneet ottaa yhteiseksi sukunimekseen Rinta-Oppaan. Tai sitten kyseessä ei ole yhdistelmäsukunimi, vaan mikä? Miksi on tuollainen sukunimi? En herjaa, en halveeraa enkäö moiti. Kunhan ihmettelen.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua aina "järkyttää" kaikki oudot yhdistelmät ja yhdysnimet. Onko pakko.

Vierailija
2/7 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen väliviivallinen sukunimi ainakin Etelä-Pohjanmaalla. Ei siis mitenkään välttämättä ole kyse siitä, että Rinta ja Opas nimiset suvut olisivat keskenään ihan lähiaikoina yhdistyneet.

Omakin sukunimeni on tuollainen väliviivallinen yhdistelmänimi, kummatkin osiot isolla alkukirjaimella kirjoitettuina. Oman perimätietoni mukaan suvussa on ollut maata, joka on sitten jossain vaiheessa jaettu, perillisten kesken esimerkiksi nimillä Ylä, -Keski ja Ala-etuliitteillä. Ehkä jopa peltojen sijainnin perusteella.

Nämä nimet ovat alkujaan syntyneet ehkä sillä tavalla, että erillisten tilojen nimiä on naimakauppojen ja perimysten myötä aikoinaan yhdistelty ja eroteltu.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua aina "järkyttää" kaikki oudot yhdistelmät ja yhdysnimet. Onko pakko.

Eipä kannattaisi kenenkään nimistä lähteä järkyttymään. Näillä perinnenimillä on usein hyvin pitkä historia. Omakin "tuplasukunimeni"on peräisin monen sadan vuoden takaa, ja tunnen sukuni historiaa pitkästi taakse päin.

Olisin itse pikemminkin järkyttynyt jostain ihan perustavallisesta, hajuttomasta ja mauttomasta sukunimestä.

Vierailija
4/7 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, itsekin lapsuudessani vähän jopa häpeilin sukunimeäni, joka on tuollainen väliviivallinen nimi. Vaan enpä enää aikuisiällä häpeää tunne, asiaan tutustuttuani jopa päinvastoin olen suvustani ja sukulinjastani jopa ylpeä, koska tiedän että tarinaa on suvusta löydettävissä. Nyt tiedän mistä ja kenestä olen peräisin, tiedän sukuni henkilöt jopa 1600-luvun alkuun asti. Olisipa aikaa enemmän selvittää näiden henkilöiden taustoja. Saattaa löytyä suvusta ihan tavallista tilallista sakkia, aviottomia lapsia, renkiä ja piikaa, mutta myös tuomion saaneita puukkojunkkareitakin. Yhtä kaikki, mielenkiintoista perimää.

Vierailija
5/7 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-Talkkari kuulostaa sketsihahmolta.

Vierailija
6/7 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala-Talkkari kuulostaa sketsihahmolta.

Mua nolottais olla vaikkapa joku Virtanen, Korhonen, Lahtinen tai Jokinen..muutaman nimen vain mainitakseni. Todella tylsiä nimiä, massatavaraa.

Vierailija
7/7 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tyypillinen sukunimi Etelä-Pohjanmaalla.  Siellä on erotettu saman suvun eri perheitä eri alkuliitteillä, esim. Rinta-Opas. Mäki-Opas, Latva-Opas, Ranta-Opas jne.  Tämä silloin, kun ei ollut vielä katuosoitteita. Erittäin hauskoja nimiä. kuten esin. Nokso-Koivisto, Kuja-Lipasti, Latva-Kyyny, Köykkä-Luopa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi