Miksi te annatte jo ekaluokkalaisten värjätä hiuksia? :(
Eikö lapset saisi olla lapsia niin kauan kuin mahdollista? Mua niin surettaa jo oman tyttärenikin (tokaluokkalainen) puolesta kun olen yrittänyt opettaa hänelle että luonnonkaunis on parempi, mutta nyt hänkin porukan paineen alla haluaisi värjätä, " kun kerran kaikki muutkin"
Kommentit (17)
tytölleen kampaaja-aikaa ja siinä jo suunnittelivat että mitäs kivaa sille tytölle nyt laitettaisiin. Että taisi tuossa tapauksessa olla enemmänkin äiti haluamassa niitä värejä. En ole tullut ajatelleeksikaan että nykyään tuo laittautuminen aloitetaan noin nuorena!
laittaa huulipunaa yms. Ja minä äiti olen aina ollut naturelli :). Joten meillä varmaan aika mielenkiintoista (en osaa meikata yms.) kun tuo tyttö kasvaa isommaksi.
kun täytyy alkaa jo tuossa iässä laittamaan itseään. Itse sain korvikset koulun aloittaessani, mikä mielestäni oli hyvä ikä, tosin minuaq ei haittaa vaikka joku kulttuurisista syistä laittaa jo pienemmällekin, mutta hiuksien värjäys ei tullut mieleenkään kuin vasta yläasteella!
Vappuvärejä lukuunottamatta siis.
Enkä ole ikinä pitänyt itseäni tiukkiksena, harmittaa vain todella tämä suuntaus että jos et laita itseäsi, olet ruma. Voi voi pientä tyttöäni, jolla on silmälasit, mitenköhän sitten käy jos joudutaan laittamaan raudat... :(
Ei lapsi ole yhtään vähemmän lapsi, jos hänellä on korvikset ja hän haluaisi meikkiä ja hiuksiin väriä. Ne on vain asioita, jotka häntä kiinnostaa jostain syystä. Ei ole kyse siitä, että hän huolehtisi ja murehtisi ulkonäköään. Vai murehtiiko sotaleikkejä leikkivät lapset Irakin sotaa ja sen siviiliuhreja, ja kotileikkiä toisen tytön kanssa leikkivä tyttö lesbojen oikeutta lapsettomuushoitoihin?
Meidän 3-vuotias on niin lapsi kuin olla saattaa, vaikka hän kysyikin juuri milloin saa värjätä hiuksiaan (itse en värjää, mummo kävi kampaajalla eilen ja juttu lähti varmaan siitä), ja vaikka hän haluaakin hiuksiinsa koristeelliset pompulat ja kaulaansa helmet ollakseen hieno. En usko hänen stressaavan ulkonäkönsä vuoksi, vaikka kaunistautuminen kiinnostaakin. Lohdutukseksi voin sanoa, että hän leikkii myös palikoilla, autoilla, sotkee itsensä hiekkalaatikolla, pelaa mielellään jalkapalloa, jne, jos joku on kovinkin huolissaan :p
kun haluaa?? Kai sitä itsekin oli lapsena kiinnostunut meikeistä, mutta sehän ei tarkoita sitä että vanhempien täytyy antaa meikata, vaikka lasta kiinnostaisikin...
Vierailija:
kun haluaa?? Kai sitä itsekin oli lapsena kiinnostunut meikeistä, mutta sehän ei tarkoita sitä että vanhempien täytyy antaa meikata, vaikka lasta kiinnostaisikin...
väri imeytyy maksaan...on tutkittu juttu, mutta ei isoa haloota. Kampaajahan elelää värjäyksillä.ja syövät vaan yleistyy
että lapsen iho läpäisee kemikaaleja paljon, paljon herkemmin kuin aikuisen. Hiusvärit taas ovat kemikaaleina voimakkaita ja niiden vaikutuksista ihmisen elimistöön tiedetään vasta vähän.
Järjetöntä värjätä noin pienen hiuksia ja altistaa lapsi voimakkaille kemikaaleille.
Olen laittanut niitä vaahtovärejä, punaista ihan vaan. Jos kerran poika tahtoo niin mitä haittaa siitä on. Vaahtoväri ei kauaa pysy.
Tällä viikolla poika sai reiän korvaansa ja samalla sai kohta 4 vuotta täyttävä pikkuveikkakin koska hänkin tahtoi.
Mitä sitten?
ja ollaan sovittu että kun lähtee kouluun niin saa korvikset ja ottaa muutaman kauniin raidan hiuksiin.
Sävytteitä yms. en hyväksy, niistähän imeytyy kaikkea kauheaa lapsen päähän. Raidat eivät kosketa päänahkaa joten niitä en näe kovin haitallisina.
Älkääkä nyt herranjesta niitä lapsia enää tehkö, siitähän voi tulla syöpä! Nimittäin seksistä. Liika seksi aiheuttaa tulehduksia alapäässä ja syöpää!!!
vaan voimakkaista kemikaaleista. Niiden haitallisuus on ihan toista kuin esim. ravinnon mukana tulleet jäämät torjuntaaineista tms. Kaiken lisäksi kemikaalit tulevat suoraan iholle, lapsen päänahkaan, josta ihanasti imeytyvät elimistöön ilman mitään suojaa. Idiotismia altistaa lapsi näin.
Eikö sitä nyt terve järki sano, etteivät pienet lapset ja voimakkaat kemikaalit sovi yhteen?
No 6v ei vielä osaa vaatiakaan, 10v:lle olen sanonut aina että hänellä on tosi kaunis omakin hiusten väri (punertava) että ei tarvitse värjätä. Samaa on kampaajakin sanonut kun tukan leikkuussa on käyty. Korvakorut annoin laitattaa, niissä ei mun mielestä ole mitään pahaa.
Ei yksi yksittäin raitojen laitto varmaan mitään muuta, mutta en minä antaisi oman lapsen meikata ala-asteella, värjätä tukkaa, käyttää minihameita tai muita sellaisia vaatteita, jotka eivät mielestäni ole lapsille sopivia.
Minusta on ihan hyvä viestiä lapselle, että kaikki ei ole aina sallittua, ja toiset asiat on isommille ihmiselle. Ja kysymyshän ei ole tosiaan vaan itsensä laittamisesta vaan muistakin asioista: joskus on hyvä löysätä pipoa ja antaa lapsen kokeilla jotain " isompien juttua" (vaikka ostaa joku poppis-levy), mutta kautta linjan ei minusta ole viisasta antaa aina myöten. Lapsi tehköön lasten juttuja.
Vierailija:
Ei lapsi ole yhtään vähemmän lapsi, jos hänellä on korvikset ja hän haluaisi meikkiä ja hiuksiin väriä. Ne on vain asioita, jotka häntä kiinnostaa jostain syystä.
Ja oppilaita yli 100.
Nyt tosin tytölläni pinkkejä raitoja vappuväristä kun sukulainen toi lahjaksi,lähtee pesussa.