Löytyykö laihduttavia kasvissyöjiä?
Hölmönkuuloinen otsikointi, mutten parempaakaan keksinyt.
Mitä " systeemiä" harrastatte? Tai lähinnä, mistä löydätte hyviä ohjeita?
PV:n kasviskeittokirja mulla on, mutta - valitettavasti - suuri osa niistä on oikeasti... no, ei kauhian hyviä, siis just semmoista minkä takia ihmiset ei kasvisruokaa syö (mautonta, pakaste vihannkesia tai he-ma-pa:ppia...). Pistesysteemi ei kiehdo...
Voiko kasvissyöjä karpata?
Onko Keventäjistä iloa kasvissyöjälle?
Jonkinlainen kokonaisvaltainen ratkaisu on hakusessa - sitä ylimääräistä ei olisi kuin 5 kg, työssä menee pitkät päivät, lasten kanssa illat (mies töissä), jumpassa/salilla järjestelyiden jälkeen pääsen 3 kertaa viikossa käymään (jos ei ole työn puolesta iltamenoja). Helposti jää syömättä kokonaan ja nyt PITÄISI OPPIA SYÖMÄÄN OIKEIN!
Ja loppuun pieni helpotus; en ole täysin kasvissyöjä, maitotuotteita ja kananmunaa käytän, kalaa ja kanaa syön silloin tällöin (mutta nirsosti, lohi ja broilerin filee menee ;) )
Kommentit (2)
että usein on kolmelle yhteensä kastikkeessa vain yksi kananrintafile, tai lihaa " vain" 150g yhteensä... Täällä missä nyt asutaan on liha hirmu tärkeää, ja kaupoissa kassalla monesti ihmettelen kun ihmiset lastaa lihapaketteja toisensa jälkeen hihnalle, ja mulla on vain pari pikkupakettia. Ihmettellään varmaan minuakin, että onpas yksinhuoltaja tai muuten nuuka... :)
Usein laitan pastan tai riisin seuraksi höyrytettyjä kasviksia, kaikenlaisia yhdistelmiä voi laittaa sekaisin, sopivat yrtit, suola ja pippuri, tai valmis yrttisekoitus missä vähän suolaa mauksi ja nam maistuu hyvin. Eikä ole rasvaa ollenkaan, pienen tilkan voi lorauttaa jos makuaistit sen vaatii... En kyllä osta kasviksia pakasteena tai valmiissa pussissa yleensä, joten itse valitsen raaka-aineet ja leikkaan ne sopiviksi paloiksi, enemmän on makua ja rakennetta kuin he-ma-pa sekoituksissa... :) Päällä laitetaan monesti varsinkin pastan kanssa juustoraastetta, tai parmesaanilastuja (käytät siis maitotuotteita?) Tai sitten ei se nyt tietty ihan diettiruokaa ole, mutta jos pienen annoksen kermakastiketta laittaa kasvisten seuraksi niin vähän jalostuu tämä arkiruoka sillläkin...
Tänään tein kesäkurpitsa, paprika, kevätsipuli, herkkusieni yhdistelmän... Se oli perusjuttuja, mutta aika paljon kaikenlaista voi yhdistellä, varsiselleri esim antaa tosi hyvän maun...
Kasvissosekeitot ja esim minestrone on myös hyviä, ja yhdistelmiä voi muunnella sen mukaan mitä kaupasta löytää ja mikä omasta mielestä yhteen sopii... En tee mitään monimutkaisempia kasvisruokia, nää on meillä vaan keventäjinä, kun ei mielellään joka päivä syödä lihaa/kanaa/kalaa... Yleensä liha/kanakastikkeetkin jatkan vihanneksilla, siis lihaan/kanaa vähän antamaan makua, ja suurin osa on kasvista. Ja siitä yleensä itse syön suurimmaksi osaksi kasvista paria lihan/kanan palaa lukuunottamatta, ja mies nautiskelee suuremmat lihamäärät kasvikset " lisäkkeenä" ... Ja molemmat ollaan tyytyväisiä! :)