Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LiinaMerille kysymyksiä

20.04.2007 |

Laitoin jo tuonne aiemmin sinulle kysymyksiä kun kerroit olleesi sektiossa EML-potilaana. Laitanpa vielä uudelleen jos et ole sitä huomannut...

Olen myös miettinyt EML:nä sektioon menoa. Missä vaiheessa ilmoitit haluavasi EML-potilaaksi ja miten käytännössä toimit? Tarkoitan, että varasitko suoraan ajan jollekin tietylle synnytyslääkärille vai mitä? Entä mitä tuli maksamaan? Kelahan korvaa aika paljon, eikö? Miten sinuun suhtauduttiin sairaalassa? Itse olen miettinyt, että pidetäänkö jotenkin kummajaisena kun ei ns. " tavallinen" hoito kelpaa? Kiitos jos viitsit vastata :-)

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
24.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän vastata kysymyksiisi:

Tiesin jo ennen raskaaksi tuloani, että menen sektioon, koska minulla on lievä aivovamma, jonka vuoksi rentoutuminen on normaalia vaikeampaa. En siis halunnut edes yrittää alatiesynnytystä, kun " helpommissakin" tilanteissa on joskus vaikeuksia. Kun tulin raskaaksi, siskoni, joka on terveydenhuoltoalalla, kertoi EML-vaihtoehdosta. Se tuntui hyvältä vaihtoehdolta, koska silloin pystyin puhumaan suoraan yhden lääkärin kanssa ilman että jouduin pompoteltavaksi julkisella puolella. Lisäksi valitsin sekä leikkaavan lääkärin että anestesialääkärin sen perusteella, että he olisivat mahdollisimman taitavia ja kokeneita. Ei mielestäni pieni juttu leikkauksen yhteydessä sekään.

Kävin raskausajan lääkärikäynnit sitten jo neuvolalääkärin sijaan tuolla leikkaavalla lääkärillä hänen yksityisvastaanotollaan (ja hänelle olen menossa myös jälkitarkastukseen). Menin ensimmäistä kertaa tuolle lääkärille, jonka toivoin leikkaavan, jo raskausviikolla 9.

Kustannukset olivat muutamia satoja euroja, KELA-korvausta emme ole vielä hakeneet (en itse asiassa muistanut edes aluksi, että sitäkin voi kai saada). Lisäksi sitten nuo yksityislääkärikulut.

Sairaalassa minua kohdeltiin mielestäni ihan normaalisti, en huomannut mitään poikkeavaa. Luulen, että ainakin täällä pääkaupunkiseudulla ovat tottuneet EML-potilaisiin ja muutenkin hyvin erityyppisiin synnyttäjiin.

Kuten aikaisemmin kirjoitin, olin suunnattoman tyytyväinen leikkaukseen ja lääkäreihini! En olisi voinut toivoa parempaa keisarinleikkausta. Myös ilmapiiri oli aivan ihana. Tapasin myös anestesialääkärin muutamia viikkoja aikaisemmin, joten jännitystä lievensi sekin, että lääkärit olivat jo jollakin tavalla " tuttuja" . En halua laittaa kuitenkaan lääkärien nimiä tähän, jotta minua ei niin helposti tunnistettaisi.

Oletko jo raskaana? Tuo EML-systeemihän poistuu helmikuussa 2008. Olen iloinen, että vauvamme ehti syntyä ennen tuota aikaa.

Jos sinulla on vielä kysyttävää niin yritän vastailla vauvanhoidon lomassa :)

LiinaMeri

Vierailija
2/2 |
24.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo luopunut toivosta, että huomasisit kysymystäni :-) Laitoin jo samat kysymykset tuonne vauvapuolellekin...

Vaustauksistasi on minulle paljon apua! Ehdin myös synnyttää ennen EML:n poistumista. Nyt ei kun lääkäriaikaa varaamaan :-)

KIITOS SINULLE, ja mukavaa vauva-aikaa :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla