Pelottaako muitakin kananmunien keittäminen?
Onko kenellekkään käynyt että muna räjähtää juuri kun on siinä vieressä ja kiehuva vesi lentää päälle? Usein kattilasta löytyy näitä räjähtäneitä munia kuitenkin, onneksi en ole ollut lähellä.
Kommentit (40)
Kananmuna laitetaan kylmään veteen ja veden lämpöä nostetaan vähitellen kiehuvaksi.
En ole ikinä kuullut, että kananmuna räjähtää kiehuvassa vedessä vaan kuoreen tulee särö. Veden ei kannata kiehua holtittomasti, niin munat ei heilu kattilassa. Halpismunissa on usein heikko kuori, ne hajoaa helpommin.
Minä kuulen välillä niistä munista pientä tuskaista sirkutusta. Kananpojan alkion kuolinlaulu. Se vähän hirvittää, saa tuntemaan itsensä julmaksi murhaajaksi.
Miksi seisoisit siinä vieressä kyttäämässä? Eikä ne räjähtävät munat nyt mistään kannen läpi sun silmiin lennä...
Ei ne minnekään räjähdä, kun ei keitä niin kovalla volyymilla, että muna pääsee hakkautumaan kattilan reunaa vasten ja menee rikki.
Anna kiehua minuutti, levy pois päältä ja kannen alla siellä vedessä 10 min. Valmista.
Ei pelota, koska osaan keittää munia niin, että ne säilyvät ehjänä. Avain sana on maltillisuus.
Suolaa keitinveteen nii on helpompaa kuoria sitten.
Vaikka joskus on muna tai munia haljennutkin jos on kiehunut vähän liian kovaa, niin ei se nyt sillä tavalla siellä räjähdä että vettä lentäisi päälle. Ei ole edes koskaan kattilasta ulos tullut levylle sitä vettä.
Vierailija kirjoitti:
Kananmuna laitetaan kylmään veteen ja veden lämpöä nostetaan vähitellen kiehuvaksi.
Joo, jos haluaa paskalaatuista jälkeä. Kunnollisen keitetyn munan saa, kun laittaa munan kiehuvaan veteen halutuksi minuuttimääräksi. Itse keitän 6 minuutin munia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi seisoisit siinä vieressä kyttäämässä? Eikä ne räjähtävät munat nyt mistään kannen läpi sun silmiin lennä...
Ei ole mitään räjähtäviä munia. Korkeintaan munan kuori rikkoutuu ja sisus valuu kattilaan.
Viruta kananmunat kuumassa vedessä ennen keittoa niin ne ei mene rikki.
Ei pelota mutta lapsena jännitti kun piti käydä kanalasta hakemassa tuoreita munia ja kukko oli ärhäkkää sorttia.
Vierailija kirjoitti:
Anna kiehua minuutti, levy pois päältä ja kannen alla siellä vedessä 10 min. Valmista.
Ei toimi, kokeiltu on. 7 minuutissa keittäen tulee parempia.
Halvimmissa munissa monesti kuori voi mennä rikki keitettäessä, varsinkin jos munat pääsevät heilumaan ja hakkautumaan toisiinsa. Mutta eivät ne räjähdä.
Vierailija kirjoitti:
Minä kuulen välillä niistä munista pientä tuskaista sirkutusta. Kananpojan alkion kuolinlaulu. Se vähän hirvittää, saa tuntemaan itsensä julmaksi murhaajaksi.
Vihdoin joku muukin sanoo näin! 😂 Puhuin tästä joskus töissä ja kaikki pitivät minua hulluna...
Mutta siis, kanalan omistaneena ja tipujen sirkutusta paljon kuulleena, se munista keitettäessä kuuluva "sirkutus" on hurja...
Vierailija kirjoitti:
Viruta kananmunat kuumassa vedessä ennen keittoa niin ne ei mene rikki.
Näin tein aiemmin ja tosiaan eivät mene rikki silloin.
Nyt ei ole sellaista kuumaa vettä, niin en enää tee.
Itse laitan munat kattilaan ja kiehautan veden vedenkeittimessä. Sitten kaadan kuuman veden rauhallisesti munien väliin, niin eivät halkea. 9 minuutin kiehautus ja valmista.
"keitän" aina Airfryerissa 140 astetta 10min.