Ahdistaa niin hirveästi kun joutuu opettelemaan älytelevision käytön
Minä olen tällainen teknologia uusavuton, en ole koskaan omistanut muuta kuin älypuhelimen, en osaisi käyttää edes kannettavaa. Kirjaston koneella olen joskus ollut netissä, taidot riittää juuri siihen.
Nyt minun ikivanha tyhmä TV on hajonnut ja pitää ostaa uusi TV. Haluan älytelevision niin voin katsoa siitä YLE areenaa ja muita ohjelmia. Onko antaa suosituksia edullisista älytelevisioista jotka ovat helppoja käyttää? Minun pitää opetella ihan kaikki alusta asti. Siihen pitää ilmeisesti ostaa reititin tai modeemi, en ole koskaan omistanut sellaisiakaan. En edes tiedä miten sellaista käytetään. Pitää mennä DNA kauppaan ja kysyä neuvoa, nolottaa jo valmiiksi.
Antakaa neuvoja mikä on minulle sopiva TV? En pelaa mitään pelejä, käytän sitä tavalliseen TV:n katseluun ja sitten YLE Areenan, Mtv katsomon, Ruudun, YouTuben ja ehkä jonkun maksullisen kanavan katsomiseen.
Kiitos jo valmiiksi.
Kommentit (20)
Ehheheh, sori ku nauran mutta mä osasin ennustaa tämän omalle kohdalleni jo 12 vuotta sitten. Siksi mulla on edelleen sama ja toimiva televisio😄👌 en lähteny kehittämään mitään himmeliä tv tuojottelusta itelleni. Kun digboksi sammui lopetin tvn töllöttämisen kokonaan. Nyt voin katsoa The joulukalenterin dvdnä kun te muut ette edes voi katsoa sitä telkkarista tänä vuonna ollenkaan. Haha ha!
Älä kysele kaupassa, etenkään kikatissa.
Nuori provisiopalkkainen kelmi rahastaa sinut viimeisen päälle.
Kysy luotettavalta vanhemmalta kaverilta joka ymmärtää tekniikasta ja sitten tilaatte netistä.
Vierailija kirjoitti:
Ehheheh, sori ku nauran mutta mä osasin ennustaa tämän omalle kohdalleni jo 12 vuotta sitten. Siksi mulla on edelleen sama ja toimiva televisio😄👌 en lähteny kehittämään mitään himmeliä tv tuojottelusta itelleni. Kun digboksi sammui lopetin tvn töllöttämisen kokonaan. Nyt voin katsoa The joulukalenterin dvdnä kun te muut ette edes voi katsoa sitä telkkarista tänä vuonna ollenkaan. Haha ha!
Kyllä ne älytelkkarit toimii tavallisten tv-kanavien katsomiseen ilman nettiyhteyttäkin. Mutta ne Yle Areenat, Ruudut, Katsomot, Youtubet jne vaativat sitten nettiyhteyttä.
Sitä se on kun ryhtyy orjaksi katsomalleen viihteelle. Onko se sitten sen kaiken vaivan arvoista? Että kuluttaa siihen aikaa ja vaivaa että voi viihtyä? Kaikki tehään niin vaikeeks.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti siis sinulla ei ole vielä kotona minkäänlaista nettiyhteyttä jos kerran puhut modeemin tms hankinnasta?
Jotta voit käyttää älytv:n ohjelmia, sinulla täytyy olla kotona joku netti. Vähimmillään se onnistuu ihan vaikka jakamalla omasta puhelimesta netti ja yhdistämällä telkkari siihen puhelimen hotspotiin. Sitten on toki sekä kiinteitä että mobiileja laajakaistaratkaisuja, ja monessa taloyhtiössä on saatavilla ihan ilmaiseksi (tai joissain peritään muutaman euron nettimaksu) perusnopeuksinen nettiliittymä. Vaatii toki tämäkin liittymän avaamista operaattorille. Pelkällä reitittimellä tai modeemilla et tee yhtikäs mitään ilman sitä nettilittymää ja sen reitittimenkin pitää olla oikean tyyppinen eri liittymäratkaisuille.
Ei ole nettiliittymää muuhun kuin puhelimeen, tämäkin pitää hankkia samalla kun ostaa modeemin.
ap
Riittää että kytket töllön tietokoneeseesi piuhalla. Näet kaiken mitä olemassa on eikä mitään tarvitse opetella.
t. pro
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti siis sinulla ei ole vielä kotona minkäänlaista nettiyhteyttä jos kerran puhut modeemin tms hankinnasta?
Jotta voit käyttää älytv:n ohjelmia, sinulla täytyy olla kotona joku netti. Vähimmillään se onnistuu ihan vaikka jakamalla omasta puhelimesta netti ja yhdistämällä telkkari siihen puhelimen hotspotiin. Sitten on toki sekä kiinteitä että mobiileja laajakaistaratkaisuja, ja monessa taloyhtiössä on saatavilla ihan ilmaiseksi (tai joissain peritään muutaman euron nettimaksu) perusnopeuksinen nettiliittymä. Vaatii toki tämäkin liittymän avaamista operaattorille. Pelkällä reitittimellä tai modeemilla et tee yhtikäs mitään ilman sitä nettilittymää ja sen reitittimenkin pitää olla oikean tyyppinen eri liittymäratkaisuille.
Ei ole nettiliittymää muuhun kuin puhelimeen, tämäkin pitää hankkia samalla kun ostaa modeemin.
ap
Minulla on äly-tv ollut vuosia, mutta ei todellakaan mitään omaa nettiliittymää, vaan puhelimesta jako. Katson netflixiä, Areenaa, katsomoa ym. Sovellukset haetaan tv:sta samoin kuin puhelimeenkin. Useimmat sovellukset ovat jo valmiina.
Tuossa on nyt selkeästi kaksi eri asiaa. Sen nettiyhteyden rakentaminen kotiin ja sitten kun se on saatu niin television ja sen älyn miettiminen.
Jälkimmäiseen suosittelen että et käytä itse television älyominaisuuksia ollenkaan etkä edes kytke televisiota nettiin vaan ostat älyä vaativia varten erillisen laitteen jonka sitten liität televisioon. Esim Apple TV toimii hyvin. Tämä toimenpide sen takia että eri televisioiden älyominaisuudet eivät ole välttämättä kovin hyviä ja pitkäikäisiä ja sitten kun ne vanhenevat (esim. Yle Areenaa ei enää tueta) niin joudut ostamaan kokonaan uuden TV:n mutta jos olet ulkoistanut älyominaisuudet eri laitteeseen riittää sen vaihtaminen joka tulee halvemmaksi. Lisäksi tietoturva ja yksityisyys on ehkä parempi tässä ratkaisussa.
Vähän niinku sähköauto. Yhtä helppo käyttää kuin bensis, mutta vaatii enempi metatyöskentelyä.
Maksan monesta kanavasta mutta en osaa striimata joten sanoin irti kaiken mikä menee normaalin laskutuksen ulkopuolelle.
Modemi meni rikki ja sain uuden.En vaan löydä miteenkään yhteyttä tv heen ja modeemiin.
Vierailija kirjoitti:
Riittää että kytket töllön tietokoneeseesi piuhalla. Näet kaiken mitä olemassa on eikä mitään tarvitse opetella.
t. pro
pro taisi lukea jutun vähän huonosti ?
Kyllä telkun pitää olla sellainen, joka on vain telkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne älytelkkarit toimii tavallisten tv-kanavien katsomiseen ilman nettiyhteyttäkin. Mutta ne Yle Areenat, Ruudut, Katsomot, Youtubet jne vaativat sitten nettiyhteyttä.
Niihin voi yhteyden ottaa omasta kännykästä. Jos enimmäkseen katselee ihan tavallista telkkaria, niin varmaan netin jakaminen puhelimesta on helpointa ja halvinta
En yhtään ihmettele että ahdistaa. Ennen kaikki oli paremmin. Hyvää joulua uuden telkkarin kanssa!🎄👌
Vierailija kirjoitti:
Minulla on äly-tv ollut vuosia, mutta ei todellakaan mitään omaa nettiliittymää, vaan puhelimesta jako. Katson netflixiä, Areenaa, katsomoa ym. Sovellukset haetaan tv:sta samoin kuin puhelimeenkin. Useimmat sovellukset ovat jo valmiina.
Kuinka monta tuntia tai kuinka monta kuukautta putkeen voit jakaa sitä nettiä puhelimesta ennen kun se puhelin hajoaa?
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele että ahdistaa. Ennen kaikki oli paremmin. Hyvää joulua uuden telkkarin kanssa!🎄👌
Hyvää joulua sinnekin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta tuntia tai kuinka monta kuukautta putkeen voit jakaa sitä nettiä puhelimesta ennen kun se puhelin hajoaa?
Olen jakanut vuosia. Tämä nykyinen puhelin on ollut minulla 1,5 vuotta, mutta edellistä käytin viisi vuotta. Ei hajonnut netin käyttöön.
Netti saattaa olla jaettuns kahdeksan tuntiakin päivässä. Kuukaudessa satoja tunteja. Käytän jakoa myös läppäriin, kun teen koulutehtäviä.