Metforem- lääkitys ja ruokahaluttomuus
Onko kellään Metforem- lääkitystä?
Minulla aloitettiin diabetekseen, jonka diagnoosi oli suuri järkytys, ja ko. lääke on vienyt ruokahalun totaalisesti, ja annosta vielä nostetaan. Eli syöminen on vähentynyt olemattomiin.
Lisäksi lääke on tehnyt pahan maun suuhun, eli kaikki maistuu ihan hirveältä= ei tee mieli syödä mitään.
Onko kellään muulla käynyt näin?
Kommentit (10)
Olen eri, kuin ap, mutta kiinnostaisi tietää, että paljonko olette laihtuneet tällä lääkkeellä?
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, kuin ap, mutta kiinnostaisi tietää, että paljonko olette laihtuneet tällä lääkkeellä?
Minulla paino tippui 20 kg vuoden aikana. Sitten tasaantui.
Teki aluksi huonon olon. Mulla ei laskenut sokereita ollenkaan, joten sain itselleni sopivammat lääkkeet Jardiance ja Rybelsus (maksan itse). Metforemia syön silti 2 (500 mg) päivässä.
Maaliskuusta lähtien minulla on tuo lääkitys. Et mainitse ap lääkkeesi vahvuutta. Minulla on 850 mg kolme tablettia päivässä. Sokeriarvot menivät kuntoon. Tietty myös katson mitä syön ja juon. En laihtunut koska en ollut ylipainoinen. Pahaa makua suussa ei ole ollut. Ainoa haitta tai onko haitta mutta harmittaa, kun saa käydä veskissä 3-4 kertaa päivässä kakkosella. Ei mennyt ruokahalu sen kummemmin, mutta muutin ruokatottumukseni toisenlaiseksi kuten diabetologi minua ohjasi asiassa.
Ruokahaluttomuus ei estä sinua syömästä ap.
Vierailija kirjoitti:
En ole laihtunut kun paino on ja oli ennen lääkitystä normaali.
Vierailija kirjoitti:
Maaliskuusta lähtien minulla on tuo lääkitys. Et mainitse ap lääkkeesi vahvuutta. Minulla on 850 mg kolme tablettia päivässä. Sokeriarvot menivät kuntoon. Tietty myös katson mitä syön ja juon. En laihtunut koska en ollut ylipainoinen. Pahaa makua suussa ei ole ollut. Ainoa haitta tai onko haitta mutta harmittaa, kun saa käydä veskissä 3-4 kertaa päivässä kakkosella. Ei mennyt ruokahalu sen kummemmin, mutta muutin ruokatottumukseni toisenlaiseksi kuten diabetologi minua ohjasi asiassa.
Tää on just se, et lääkkeet vaikuttaa niin eri tavalla. Mä söin 4 x 500 mg päivässä ja mulle seuras vaan ummetusta ilman sokereiden laskua. (Ilmeisesti n 30%:lla ei laske sokereita.)
Meni vatsa sekaisin, en pystynyt syömään.
Vierailija kirjoitti:
Meni vatsa sekaisin, en pystynyt syömään.
Kauanko söit noita pillereitä? Minulle sanoi diabetologi että aluksi vatsa reagoi tietenkin. Minä vaan söin niitä eteenpäin ja 3 kk päästä normalisoitui niin sokeriarvot kuin vatsan toiminta. Nyt menee jo kuukausia hyvin, paitsi että kakkosella pitää käydä 3-4 kertaa päivässä.
Toki tämä tietysti on hyvä, kun pitää laihtua.
Mutta onko teillä kestänyt koko ajan tuo ruokahaluttomuus ja paha maku suussa, vai onko oireet helpottaneet ajan myötä, kun kroppa ns tottunut lääkkeeseen?