Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Exän tili ilmestyi miehen verkkopankkiin

Vierailija
30.11.2025 |

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000011646704.html

"Aktian mukaan kyse ei ole pankin ongelmasta. Pankin mukaan asiakas on ollut tekemässä maksua kolmannen osapuolen palvelussa. Aktian tilit näkyvät psd2-rajapintaa hyödyntävissä palveluissa, kuten Paytrailin ja Klarnan palveluissa. Yhden pankin tilejä on myös mahdollista katsella toisen pankin sovelluksessa.

Aktian palveluissa ei ole ollut häiriötä, vaan asiakas näkee listauksessa tilit, jotka hän joko omistaa tai joille hänellä on käyttöoikeus, Aktian viestintäjohtaja Mia Smeds sanoo.

Aktia ei ole havainnut järjestelmissään virheitä käyttöoikeuksien suhteen.

Mutta psd2-palveluissa voi näkyä myös tilejä, jotka eivät näy verkkopankissa, Smeds lisää."

Olipahan taas selityksien selitys? Näkyy, vaikka käyttöoikeus päättynyt 5 vuotta sitten?

Saisiko tämän suomeksi? Eikö nuo 3. osapuolien oikeudet päivity ikinä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minun tilillä näkyi äitini tilit 10 vuotta sitten kun äitini kuoli. Otin äitini raha asiat hoitaakseen ja perintö asiat. Äidilläni oli osuuspankissa 3 tiliä. Sanoivat että asiat hoituu niin helpommin kun yhdistävät minun tilin ja äitini tilit minun tiliin ettei minun tarvii käydä pankissa hoitamassa niitä asioita vaan voin netissä hoitaa. Helposti kyllä asiat hoituikin kun perintö jaettiin minun ja veljeni kesken. Isämme ei halunnut mitään äidin perinnöstä.

Vierailija
2/5 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin taitaa olla asiassa kuin asiassa ensimmäinen vastaus että "ei ole meidän vika, ja ei kuulu meille, vaan vika on jossain järjestelmässä, joka on jossain muualla".

Että asiakkaan vika ja asiakkaan vastuulla, kun tilit yllättäen tyhjenee. 

Joku pääsi murtautumaan jonnekin, ja kaik on männyttä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minun tilillä näkyi äitini tilit 10 vuotta sitten kun äitini kuoli. Otin äitini raha asiat hoitaakseen ja perintö asiat. Äidilläni oli osuuspankissa 3 tiliä. Sanoivat että asiat hoituu niin helpommin kun yhdistävät minun tilin ja äitini tilit minun tiliin ettei minun tarvii käydä pankissa hoitamassa niitä asioita vaan voin netissä hoitaa. Helposti kyllä asiat hoituikin kun perintö jaettiin minun ja veljeni kesken. Isämme ei halunnut mitään äidin perinnöstä.

Ja mitenkäs tämä liittyy tuohon jutun tapaukseen?

Vierailija
4/5 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei taida moni tajuta, että kun käyttää näitä Klarnoja ja PayPaleja, niin antaa samalla niille käyttöoikeudet tileihinsä.

Vierailija
5/5 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei taida moni tajuta, että kun käyttää näitä Klarnoja ja PayPaleja, niin antaa samalla niille käyttöoikeudet tileihinsä.

Siksi yhdeksi kerraksi. Kyllä tuo pitäisi olla kaikille selvää. Sitten laskut voi myös maksaa itse tilltä, ilman, että antaa vaihtoehtoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme