Mikä ärsyttää junassa matkustaessa?
Niin kuin otsikossa on, niin mikä ärsyttää teitä eniten jos/kun matkustatte junassa?
Itseä ainakin ärsyttää paikan valtaajat, eli ne jotka ovat omalla paikallasi kun nouset junaan.
Toki jotkut voivat epähuomiossa istua väärälle paikalle, mutta itse olen huomannut että varsinkin lapsiperheet harrastavat tätä että itsekkäästi mennään toisten paikoille vaikka siinä ei ole heidän paikat merkitty lippuun. Ja usein tekosyy toisten paikoilla istumiseen on se että kun sen Mirja-Petterin on ihan välttämättä saatava istua isin/äidin vieressä.
Miksi sitä paikkaa ei sitten voi varata hyvissä ajoin jos se on perheille niin tärkeää että lapset voivat istua vanhempiensa vieressä?
Kommentit (95)
Toi ap:n tilanne ei ärsytä itseäni. Sen sijaan saan melkein jotain low key tyydytystä, että otan oman paikkani itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskan haju kun astut junasta ulos.
-Harjavaltalainen
Jaa että Harjavallassa haisee? Ei ole mun nenääni osunut tuollainen haju.
Sinulla on nenässä vikaa.
Siitä sovelluksesta näkee vapaat paikat. On pelastanut monta tilannetta, kun vieressä ollut ei-toivottavaa matkaseuraa.
Se ärsyttää, kun viereen tulee joku haisuli. Kerran viereeni tuli joku nuori nainen joka ei ollut pessyt hiuksiaan varmaan viikkoon. Jestas se kuvottava talin löyhkä! Monilla suomalaisilla on puutteita hygieniassaan. Voisi edes silloin peseytyä, kun lähtee ihmisten ilmoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paska wifi / nettiyhteydet, mitä VR ei ole osannut ratkaista kymmenessä vuodessa.
Voivottelevat vain tukiasemien harvuutta ja levittelevät käsiään.
on se elämä raskasta kun ei yhtä junamatkaa pysty olemaan ilman nettiä
Pitäisi tehdä läppärillä töitä.
Tee työtä työpaikallaan kuten muutkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paska wifi / nettiyhteydet, mitä VR ei ole osannut ratkaista kymmenessä vuodessa.
Voivottelevat vain tukiasemien harvuutta ja levittelevät käsiään.
on se elämä raskasta kun ei yhtä junamatkaa pysty olemaan ilman nettiä
Itse ainakin haluan kuunnella junassa podcastia, kirjaa tai musiikkia. Menee matka rattoisammin ja saa blokattua muita ääniä pois. Kirjan lukemiseen on turha yrittää keskittyä, kun joku pölisee lähellä tai mukulat pitää omaa meteliään. Eli kyllä, olisi raskasta ilman nettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne reput siinä viereiseisellä penkillä. Yksi ihminen varaa 4:n paikan kun istuu leveesti! Vaikka juna täyttyy.
Nykyään voi ihan pienellä lisämaksulla ostaa ja varata sen viereisen penkin itselleen. Tai kokonaisen osastokopin. Silloin pidän maksamillani istuimilla rojuja ihan miten paljon lystään.
Ehhkä edellinen puhui jostain paikallisjunista. Saako pidemmän matkan juniin edes lippuja ilman paikkaa nykyään?
On varmaan tilanteita, joissa ihan mikä tahansa ärsyttää paitsi se, että saa olla koko junavaunussa yksin.
Matkustin eilen pääradalla 1 tunnin matkan. Olin herännyt jo kolmelta aamulla ja olin väsynyt. Minulla oli varattu ikkunapaikka mutta junaan tullessani kävikin ilmi, että vieressä istui ihminen, joka oli väärässä junassa ja lottoarvonnassa hän oli sitten valinnut istua siihen minun viereeni käytäväpaikalle. Ei siinä tilanteessa voi sanoa, että mene muualle.
Vaunussa oli sikakuuma ja olisin halunnut ottaa kengät pois mutta en kehdannut, kun vieressä istui joku.
Hetken päästä takana olevasta eteisestä alkoi kuulua jankutusta, joka kesti ainakin puoli tuntia. Joku mies ilmeisesti yritti opettaa jollekin toiselle puhelimitse automaattivaihteistolla ajamista ja se jankkaaminen kesti varmaan puoli tuntia. Sävy oli tosi ylimielinen ja välillä yltyi huudoksi: "Paina jarrua!" Taisi sanoakin, että oletko noin tyhmä tmv.
Takavasemmalla istui joku mies, joka koko matkan naputti jalkojaan lattiaan. Eikä mitenkään hiljaa vaan kovapohjaisilla kengillä tasainen KOP KOP KOP KOP ehkä jonkun musiikin tahtiin.
Etuvasemmalla puolestaan joku nuori nainen kälätti puhelimeen koko matkan. Ei kajari päällä mutta itse kovaäänisesti.
Mikään näistä ei ollut sellainen, että niistä olisi voinut mennä sanomaan. Normitilanteessa en ehkä olisi näihin paljon edes kiinnittänyt huomiota mutta olin väsynyt, ahdistunut ahtaasta tilasta ja kuumissani.
Puhelut tai videoiden katselu/musiikin kuuntelu ilman kuulokkeita!
En tajua milloin ja miten tästä tuli joku normi, että joudutaan kuuntelemaan junassa olijan kälätyksen lisäksi myös sen henkilön kälätystä, jonka kanssa puhelu käynnissä. Nappikuulokkeita saa halvimmillaan varmaan alle kympillä.
Enää ei mikään kun varaan oman hytin. Onneksi lähtöpaikkani on pääteasema niin kukan ei ehdi siihen. Oon nähnyt kun muiden varaamiin ängetään.
Se kun makuuvaunu on yksin matkustavalle niin kallis. Typerä uudistus se, ettei voi enää ostaa yksittäistä makuupaikkaa vaan joutuu maksamaan myös tyhjästä pedistä.
Pöytien valtaajat ravintolavaunussa. Eli he jotka ovat jo syöneet ja jäävät viettämään sinne aikaa vieden tilaa uusilta asiakkailta.
Vielä ärsyttävämpiä ovat he jotka ovat juoneet yhden kahvin ja jääneet läppärin kanssa tyhjän kahvikupin viereen ravintolavaunuun.
Vuokraatko koko hytin itsellesi?