Minkä itsestäänselvyyden olet tajunnut vasta pitkän ajan kuluttua. Minä aloitan:
Miksi ennen kahvikupit olivat pieniä ja usein koristeellisiakin. Nykyään usein juodaan mukeista ja vanhat kupit on turhan pieniä.
Itsestään selvä syy: Ennen kahvi oli kallista tuontitavaraa. Ei viitsitty vajaata mukia antaa vieraallekaan, vaan tarjottiin näyttävästi kauniista mukiin nähden pienestä kupista. Voitiin sitten tarjota toinenkin kupillinen.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että än-yy-tee NYT alkuosa tarkoittaa oikeasti niitä N Y T kirjaimia eikä ole vaan random äänteitä :D
Minäkin tajusin tämän vasta aikuisena. Vähä sama kuin kuka pelkää mustaa miestä pihapeli, jota kukaan ei pitänyt rasistisena koska se oli vaan jotain mitä huudettiin sisältöä miettimättä
Musta mies = nokikolari, nuohooja, nokisutari. Ei Suomessa tuon leikin keksimisaikoihin ollut muunlaisia mustia miehiä.
69-70 luvuilla pihalla leikittiin:"Kuka pelkää mustaa miestä?"
Se oli ihan normaalia silloin, nyt ei olisi hyväksyttyä.
Sitä leikittiin vielä ysärilläkin koulun liikkatunneil
Täällä lapden koulussa leikittiin tässä yhtenä päivänä liikkatunnilla "kuka pelkää mustekalaa?".
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla mitään?
Suomalaiset on kolonialismin uhreja.
Yksikään suomalainen ei ole syyllistynyt kolonialismiin. Suomalaiset ovat itse kärsineet ruotsalaisten kolonialismista ja kärsimme siitä edelleen pakkoruotsin ja kaksikielisyyden muodossa. Tähän kuuluu vielä se että ruotsinkieliset saavat paremmat mahdollisuudet menestyä elämässä paremman koulutuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että än-yy-tee NYT alkuosa tarkoittaa oikeasti niitä N Y T kirjaimia eikä ole vaan random äänteitä :D
Minäkin tajusin tämän vasta aikuisena. Vähä sama kuin kuka pelkää mustaa miestä pihapeli, jota kukaan ei pitänyt rasistisena koska se oli vaan jotain mitä huudettiin sisältöä miettimättä
Musta mies = nokikolari, nuohooja, nokisutari. Ei Suomessa tuon leikin keksimisaikoihin ollut muunlaisia mustia miehiä.
Minä näin lapsena mielessäni nuohoojan, kun tuota leikittiin. Ja nyt se on kuulemma rasistinen leikki. Oma muksu oli saanut koulussa noottia, kun oli huutanut kuka pelkää mustaa miestä eikä kuka pelkää mustekalaa, kuten olisi pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla mitään?
Yksikään suomalainen ei ole syyllistynyt kolonialismiin. Suomalaiset ovat itse kärsineet ruotsalaisten kolonialismista ja kärsimme siitä edelleen pakkoruotsin ja kaksikielisyyden muodossa. Tähän kuuluu vielä se että ruotsinkieliset saavat paremmat mahdollisuudet menestyä elämässä paremman koulutuksen takia.
Sekin on kolonialismia, että suurista maista tullaan tänne paikallista väestöä riistämään, lähetetään ilmaiseksi saatua tai tuettua rahaa lähtömaahan ja vielä esiinnytään uhreina paikallisväestöön nähden. Kyllä suomalaiset ovat linssiin viilattu kansa, eikä monikaan tajua sitä ollenkaan nyt.
Koulussa opetettiin että 100 kg höyhensäkki paikaa yhtä paljon kuin 100 kg teräspunnus. Silti olisimme mieluummin pudottaneet edellisen varpaillemme. Mutta se ihme olikin jos 100 kg moukari pudotetaan tornista samaan aikaan 1 kg puusepänvasaran kanssa, osuvat ne maahan samaan aikaan. Tätä piti oikein miettiä että miksi g=-9,81 kaikille massoille. Vaan sittemmin se ihme olikin miksi myös fotonille g=-9.81, eikä se auennut vasta kun ikä alkoi kakkosella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla mitään?
Mitäpä tuota tehtiin saamelaisille?
Vierailija kirjoitti:
Että keskiviikko on KESKIviikko koska se on keskellä viikkoa. Kaikki muut päivät on random kirjaimia eikä tarkoita mitään niin en tajunnut että keskiviikolla on ns järkevä nimi
Viikonpäivien nimet eivät ole missään määrin umpimähkäisiä. Useimpien taustalla ovat muinaiset skandijumalat. Jumalallinen alkuperä pätee useissa kielissä, vaikka mytologia vaihtelee alueittain: mercoledi (keskiviikko) --> Merkurius, giovedi (torstai) --> Jupiter jne.
Ohis, jatkakaa.
Vierailija kirjoitti:
Sen, että minä luon itse oman elämäni. Asioita ei vain tapahdu. Olin 40+, kun tämän itsestäänselvyyden tajusin. Sitä ennen luulin, että kaikki on sattumaa.
Minä taas olen kääntynyt päinvastaiselle kannalle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä "pää märkänä" kirjaimellisesti tarkoittaa, joskus tuli tuota käytettyä vähän huonoissa yhteyksissä.
Hikisenä. Touhotat menemään niin suurella energialla että hiki vaan valuu.
Vierailija kirjoitti:
Syy minkä takia jotkut ilmoittavat syntymäpäivästään kylän lehteen "en juhli" johtuu siitä että muutoin koko kylä puolituttuineen lappaa kolkuttamaan ovellesi odottaen vähintään kahvitarjoilua. Kaupungistumisen myötä koko perinne on käytännössä kuollut.
Onneksi on kuollut. Kukaan ei enää muistakaan toisten merkkipäiviä. Paitsi sitten jos juhlakalu menee laittamaan lehteen ilmon että En juhli. Siitä lähtee lahjalista kiertämään. Tai ainakin ennen lähti, maaseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä pula-aikana jolloin kahvia ei aina ollut ? Ennenaikaan ihmiset oli pienempiä joten täytyi olla myös kädetkin ja pieni kuppi riitti Nykyään isokourainen murskaisi tuon pienen kupin joka oli myös osoitus vauraudesta. Parempi käyttää mukia
Pula-aikana juotiin korviketta. Kahvia sai pieniä määriä jotenkin myös ja sitä sekoitettiin korvikkeeseen. En tiedä, joko mustasta pörssistä tai säännöstelystä.
Karseaa tuollainen kofeiiniriippuvuus. En ole maistanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä mene ihan kysymyksenasetteluun, mutta aivoni sijoittivat John Irvingin ja Kurt Vonnegutin kauan samaan slottiin. Olen siis lukenut molempia paljon ihan lapsesta asti. Oli aika häkellyttävä hetki, kun vähän yli kolmekymppisenä ymmärsin, että kyseessä on kaksi eri herraa.
Luin myös paljon kyseisten herrojen kirjoja ja ne löytyy myös kirjahyllystäni (paitsi ehkä puuttuu Irvingin uusimmista).
Miten et ole tajunnut kyseessä olevan eri henkilön? Et varmasti lukenut Keltaisen kirjaston kirjoja. Siellä kun on kirjailijan kuva takana. 😆
Siksi varmaan, kun molemmat niin huiputylsiå ja typeriä. Eikö Vonnegut ollut lisäksi vielä juutalainenkin.
Että suurin osa ihmisistä valittaa ongelmistaan, koska nauttivat valittamisesta. Heillä ei ole aikomustakaan tehdä niille ongelmille mitään, ja voivat jopa suuttua, jos ehdottaa konkreettisia toimia.
Itse kerron ääneen ongelmista, vasta siinä vaiheessa, kun minulla on niihin suunnitelma, ja tarvitsen siihen toisten tuen tai avun tai heitä pitää jollain tavalla sisällyttää ratkaisuun.
Vierailija kirjoitti:
Että aikuisissa ja jopa vanhuksissakin on m ulkkuja ja k uspäitä jotka esim. kiusaa ja on tahallaan ilkeitä, koska nauttii siitä.
Tätä samaa olen joskus miettinyt. Lasten pitäisi olla kilttejä, mutta eivät aikuiset/vanhukset todellakaan kaikki mitään kilttejä ole. Sama pohtiiko Tätä yksilötasolla vaiko maailmanlaajuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen, että minä luon itse oman elämäni. Asioita ei vain tapahdu. Olin 40+, kun tämän itsestäänselvyyden tajusin. Sitä ennen luulin, että kaikki on sattumaa.
Tämä on hyvä ja itsellekin vasta näin päälle neljäkymppisenä tullut oivallus. Voin vaikuttaa ja tehdä elämästäni täysin oman näköisen, enkä tarvitse siihen muiden lupaa tai mielipidettä.
Minä ehdein melkein 50-vuotiaaksi ennen kuin ymmärsin, etten ole vastuussa kaikkien läheisteni onnellisuudesta, terveydestä ja raha-asioista. Maksakoot itse velkansa, huolehtikoot itse elämästään. En minä ole mitään velkaa kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Että väliliha ei olekaan turkulaista murretta - välil iha - vaan oikea sana.
Matti & Teppo, mukana myös Seppo
Vierailija kirjoitti:
Koko nykyinen talousjärjestelmämme perustuu velkaan.
Velka ollut jos Sumerilaisten aikaan. He tunsivat jo korkoa korolle -ilmiön.
-Kylmis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä pula-aikana jolloin kahvia ei aina ollut ? Ennenaikaan ihmiset oli pienempiä joten täytyi olla myös kädetkin ja pieni kuppi riitti Nykyään isokourainen murskaisi tuon pienen kupin joka oli myös osoitus vauraudesta. Parempi käyttää mukia
Pula-aikana juotiin korviketta. Kahvia sai pieniä määriä jotenkin myös ja sitä sekoitettiin korvikkeeseen. En tiedä, joko mustasta pörssistä tai säännöstelystä.
Karseaa tuollainen kofeiiniriippuvuus. En ole maistanutkaan.
Sinä olet sitten koukussa muuhun, kuten tyhmien kommenttien kirjoittamiseen keskustelupalstoille. Tuo on minusta vielä kamalampaa.
Mitä "pää märkänä" kirjaimellisesti tarkoittaa, joskus tuli tuota käytettyä vähän huonoissa yhteyksissä.