Minkä itsestäänselvyyden olet tajunnut vasta pitkän ajan kuluttua. Minä aloitan:
Miksi ennen kahvikupit olivat pieniä ja usein koristeellisiakin. Nykyään usein juodaan mukeista ja vanhat kupit on turhan pieniä.
Itsestään selvä syy: Ennen kahvi oli kallista tuontitavaraa. Ei viitsitty vajaata mukia antaa vieraallekaan, vaan tarjottiin näyttävästi kauniista mukiin nähden pienestä kupista. Voitiin sitten tarjota toinenkin kupillinen.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Sen että Rhodensia ja alppiruusu ovat sama asia.
Meinaat varmaa rhododendron?
Vierailija kirjoitti:
Miksi suola-astiat ja suolalusikat olivat niin pieniä?
Ennen suola oli ylellisyystuote, sitä toivat merikapteenit mm. tervalaivojensa paluukuormana Oulussa. Ja lahjoivat ns. suolamännyn omistavaa isäntää suolapaketilla, jotta ei hakkaisi seilaajille tärkeää maamerkkiä pois. Se mänty seisoo vieläkin mutta aika on toinen.
Että moni yrittää nykyaikana saada so me ssa jotain villitystä aikaan ihan vaan saadakseen itselleen rahaa. Ennen ajattelin heidän olevan oikeasti asioidensa takana.
Tai jotkin tuotteet, kuten savustuspussi, ternimaitokapselit jne. Hetken muodissa hypetyksen ansiosta. Ja missä ovat vesisängyt?
Vierailija kirjoitti:
Ennen hyvin moni asia oli esteettisempää. Tästä pääsee melkoiseen vyyhtiin.
Kyllä. Ja tekemiseen käytettiin aikaa sekä laatuun panostettiin sen ajan tietotaidolla.
Nyt tehdään mahdollisiman askeettista, rumaa, laadutonta ja halpaa vaikka tietotaito, koneet ja osaaminen ovatkin aivan eri sfääreissä ja tarjoaisivat moninkertaiset mahdollisuudet vaikka mihin.
Vierailija kirjoitti:
Että moni yrittää nykyaikana saada so me ssa jotain villitystä aikaan ihan vaan saadakseen itselleen rahaa. Ennen ajattelin heidän olevan oikeasti asioidensa takana.
Tai jotkin tuotteet, kuten savustuspussi, ternimaitokapselit jne. Hetken muodissa hypetyksen ansiosta. Ja missä ovat vesisängyt?
Nykyään on ilmapatjat. Mielellään näkisin vesipatjat joissa silikonitäyte tms.
Että mikä tahansa puolue hallituksessa tekee vain pelkkää hallaa suosien puolueensa pyramidin yläpäätä ottaen varat pyramidin pohjimmaisilta.
Toiset vain enemmän ja lyhyemmässä ajassa.
Että nämä Jarkko Martikainen ja Samuli Putro ovatkin ihan eri ihmisiä. Huomasin sen vasta äskettäin ja kyllä me naurettiin kun tajusin asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että än-yy-tee NYT alkuosa tarkoittaa oikeasti niitä N Y T kirjaimia eikä ole vaan random äänteitä :D
Minäkin tajusin tämän vasta aikuisena. Vähä sama kuin kuka pelkää mustaa miestä pihapeli, jota kukaan ei pitänyt rasistisena koska se oli vaan jotain mitä huudettiin sisältöä miettimättä
Musta mies = nokikolari, nuohooja, nokisutari. Ei Suomessa tuon leikin keksimisaikoihin ollut muunlaisia mustia miehiä.
69-70 luvuilla pihalla leikittiin:"Kuka pelkää mustaa miestä?"
Se oli ihan normaalia silloin, nyt ei olisi hyväksyttyä.
Sitä leikittiin vielä ysärilläkin koulun liikkatunneilla ja ihan Vantaalla
Että opiskelu on vaan yksi osuus ammattiin pääsemiseksi. Yhtä suuret osuudet on suhteilla ja omalla karismalla. (Paitsi toki lääkärit erikseen.)
Että aikuisissa ja jopa vanhuksissakin on m ulkkuja ja k uspäitä jotka esim. kiusaa ja on tahallaan ilkeitä, koska nauttii siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen, että minä luon itse oman elämäni. Asioita ei vain tapahdu. Olin 40+, kun tämän itsestäänselvyyden tajusin. Sitä ennen luulin, että kaikki on sattumaa.
Sen, että jos pyydän Jeesukselta johdatusta ja toimin sen mukaan, elämäni menee niin paljon sujuvammin - kuin että tekisin oman mieleni mukaan, mokaisin jatkuvasti ja olisin pinteessä harva se päivä.
Tämän tajusin pikkuhiljaa 26- vuotiaana, kun tulin uskoon ja prosessi on jatkunut yhä vuosikymmeniä eteenpäin edelleenkin.
Kerro joku esimerkki tästä johdatuksesta?
En ole edellinen kommentoija, mutta voin heittää esimerkkejä omasta elämästä. Voisin kuvailla johdatuksen sellaisena ajatuksena, jota ei saa pois mielestä, ja jonka toteuttamatta jättäminen aiheuttaa mielenrauhan puutetta. Esimerkiksi viime viikolla mulla oli suuri työhön liittyvä ongelma, joka painoi mieltä todella paljon. Mieleen tuli randomisti vahvana ajatus siitä, että pitäisi pyytää apua tietyltä ihmiseltä. Itse kumminkin ajattelin, että selviän siitä ilman apuakin, ja avun pyytäminen olisi tosi noloa, kun me ei olla edes läheisiä eikä olla autettu puolin tai toisin aiemmin, ja hän on minua paljon ylemmässä asemassa työpaikan hierarkiassa. Yritin selvittää ongelmaa itse, mutta siitä ei tullut mitään. Loppujen lopuksi kädet täristen otin puhelimen käteen ja pyysin apua, hän vastasi saman tien ja auttoi mielellään.
Tällaisia johdatuksia on tullut myös suurempien elämänlinjojen suhteen, kuten ammatinvalinnan. Mulle tuli vahva tunne siitä, että mun pitäisi opiskella tiettyä alaa yliopistossa. Järkeilin kuitenkin itse, ettei kyseinen ala ole minua varten monestakaan syystä, kuten esimerkiksi siitä, etten ole käynyt lukiota ja alaa opiskelemaan pääseminen olisi vaikeaa, ja että kyseinen ammatti ei sopisi minulle traumaattisten lapsuudenkokemusten vuoksi. Kävin toisen koulun ja yritin toista ammattia, mutta yritykset eivät ottaneet tuulta alleen. Olin tosi maassa, kun tuntui siltä, ettei mikään, mitä yritän, onnistu. Koko ajan tämä yksi ala pyöri mielessä, eikä antanut minulle rauhaa. Ajattelin sitten kokeilla sisäänpääsyä pääsykokeiden kautta, vaikka olin kyllä varma, etten pääsisi sisään. Ja kuinkas ollakaan, pääsin sisään ensimmäisellä yrityksellä niin, että heilahti! Ja kyseinen ammatti on ollut todella suuri siunaus ja sopii minulle tosi hyvin, vaikka en sitä olisi koskaan uskonut enkä uskonut myöskään omiin kykyihini, että minusta olisi siihen.
Olen tässä elämäni aikana huomannut, että on parempi vain antautua johdatukselle kuin yrittää itse johtaa elämäänsä omalla ymmärryksellään. Me ei itse tiedetä, mikä meille olisi parasta, vaan Taivaan Isä tietää sen. Pääsee niin paljon helpommalla, kun antaa ohjakset Hänelle: hän avaa ovet ja järjestelee asiat meidän parhaaksemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen, että minä luon itse oman elämäni. Asioita ei vain tapahdu. Olin 40+, kun tämän itsestäänselvyyden tajusin. Sitä ennen luulin, että kaikki on sattumaa.
Sen, että jos pyydän Jeesukselta johdatusta ja toimin sen mukaan, elämäni menee niin paljon sujuvammin - kuin että tekisin oman mieleni mukaan, mokaisin jatkuvasti ja olisin pinteessä harva se päivä.
Tämän tajusin pikkuhiljaa 26- vuotiaana, kun tulin uskoon ja prosessi on jatkunut yhä vuosikymmeniä eteenpäin edelleenkin.
Pyydän Jumalalta Jeesuksen nimessä johdatusta rukouksessa ihan kaikkiin asioihin, pieniin ja suuriin. Mikään ei ole sattumaa minun elämässäni.
Esim, jos kysyn, pitäisikö minun mennä johonkin tiettyyn kohteeseen matkalle, saa pian vastauksen joko hyvänä tunteena/rauhana tai sitten huonona tunteena.
Hyvä tunne on tietysti myönteinen vastaus kysymykseen ja kielteinen negatiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Itse opettelen ymmärtämään juuri nyt, että fakta on totuus eikä faktaan vaikuta tunteet. Ei myöskään, kuka tiedon tuo jne.
Kauan meni ymmärtäessä, että pitää seurata rahaa, kun miettii, miksi joku tekee jotain. Ja olen jo vanha ihminen.
Tuo on niin tärkeä pointti. Tunteet tulevat ja menevät. Ne eivät ole totuus. Joinain päivinä tai vaikka vuosina voi tuntua ihan kamalalta, mutta se on tunne joka johtuu jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole edellinen kommentoija, mutta voin heittää esimerkkejä omasta elämästä. Voisin kuvailla johdatuksen sellaisena ajatuksena, jota ei saa pois mielestä, ja jonka tEn ole edellinen kommentoija, mutta voin heittää esimerkkejä omasta elämästä. Voisin kuvailla johdatuksen sellaisena ajatuksena, jota ei saa pois mielestä, ja jonka toteuttamatta jättäminen aiheuttaa mielenrauhan puutetta. Esimerkiksi viime viikolla mulla oli suuri työhön liittyvä ongelma, joka painoi mieltä todella paljon. Mieleen tuli randomisti vahvana ajatus siitä, että pitäisi pyytää apua tietyltä ihmiseltä. Itse kumminkin ajattelin, että selviän siitä ilman apuakin, ja avun pyytäminen olisi tosi noloa, kun me ei olla edes läheisiä eikä olla autettu puolin tai toisin aiemmin, ja hän on minua paljon ylemmässä asemassa työpaikan hierarkiassa. Yritin selvittää ongelmaa itse, mutta siitä ei tullut mitään. Loppujen lopuksi kädet täristen otin puhelimen käteen ja pyysin apua, hän vastasi saman tien ja auttoi mielellään.
tuo ei ole johdatusta, vaan ajattelutyösi tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että än-yy-tee NYT alkuosa tarkoittaa oikeasti niitä N Y T kirjaimia eikä ole vaan random äänteitä :D
Minäkin tajusin tämän vasta aikuisena. Vähä sama kuin kuka pelkää mustaa miestä pihapeli, jota kukaan ei pitänyt rasistisena koska se oli vaan jotain mitä huudettiin sisältöä miettimättä
Syytä olisi pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että maailma tulee sanoista maa ja ilma.
Rupes v ituttamaan veden puolesta.
Niinpä, miksi maapallon nimi ei ole vesilma tai vesipallo?
Muistakaa myös, että bändin Kuumaa nimi tulee sanoista kuu ja maa eikä niin, että tämä olisi kylmän vastakohta. :D
Tai vesi-ilmapallo
Epäilemättä tiedät senkin, mistä tulee sana "salaatti"!
Samasta suola-sanasta tulee. Luultavasti tarkoittanut suolattua ruokaa.
Sotilaan palkka - tai osa siitä - maksettiin Roomassa suola-annoksena. Siitä sana salääri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että maailma tulee sanoista maa ja ilma.
Rupes v ituttamaan veden puolesta.
Niinpä, miksi maapallon nimi ei ole vesilma tai vesipallo?
Muistakaa myös, että bändin Kuumaa nimi tulee sanoista kuu ja maa eikä niin, että tämä olisi kylmän vastakohta. :D
Kalat ehkä opettaakin kalakoulussa että asumme vesipallolla...
Vierailija kirjoitti:
Tajusin ihan liian myöhään, että Taffel = leffat.
Aikaisemmin se on ollut vaan satunnainen sipsimerkki, joka ei tarkoittanut mulle mitään.
Ja Taffel-naksut = tuskan leffat.
No, suolahan ei ole epäterveellistä, vaan välttämätön aine elimistölle.
Kohtuus kuitenkin siinäkin on jo unohdettu.