Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä itsestäänselvyyden olet tajunnut vasta pitkän ajan kuluttua. Minä aloitan:

Vierailija
30.11.2025 |

Miksi ennen kahvikupit olivat pieniä ja usein koristeellisiakin. Nykyään usein juodaan mukeista ja vanhat kupit on turhan pieniä. 

Itsestään selvä syy: Ennen kahvi oli kallista tuontitavaraa. Ei viitsitty vajaata mukia antaa vieraallekaan, vaan  tarjottiin näyttävästi kauniista mukiin nähden pienestä kupista. Voitiin sitten tarjota toinenkin kupillinen. 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin ihan liian myöhään, että Taffel = leffat.

Aikaisemmin se on ollut vaan satunnainen sipsimerkki, joka ei tarkoittanut mulle mitään.

Vierailija
22/43 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suola-astiat ja suolalusikat olivat niin pieniä?

Suola oli ennen myös kallista. Moni maalla oli omavaraistaloudessa, mutta suola oli ostettava. 

Englannin kielen sana palkka juontaa juurensa sanasta suola juuri siksi, että suola oli arvokasta. 

Wage, salary tai pay ei kuulosta kyllä yhtään suolalta (salt).

Miten salary ei sun mielestä kuulosta yhtään sal(t)ilta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhemmällä iällä tajusin että on ennalta määrätty kuka saa elämässä onnistua ja kuka ei . Omalla toiminnalla ei ole mitään merkitystä mihinkään . Mitä enemmän näkee vaivaa sitä huonommin kaikki menee. 

Vierailija
24/43 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska suolaa ei yleensä tarvita paljoakaan mikäli haluaa elää terveellisesti. Voithan lisätä sitä rukalusikallisen jos haluat, mutta en suosittele.

Et huomannut imperfektiä? Löysin kirpputorilta NL aikaisen pienen suola-astian ja siihen kuuluvan pienen lusikan.

Vierailija
25/43 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen että Puppa on paras ou jee! 👴🏻💜🥳🥩

Parhaudesta en tiedä mutta olihan tuo jenkeissä aikuisten satuna Pupan nimi oli Richard ja Mumma Ella Oli myös tytär Huia

Vierailija
26/43 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen, että jos haluat tuntemattomalta naiselta pimppiä, kevyt pikku juttelu toimii huomattavasti paremmin kuin suora ehdotus.

Vierailija
27/43 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että än-yy-tee NYT alkuosa tarkoittaa oikeasti niitä N Y T kirjaimia eikä ole vaan random äänteitä :D

Minäkin tajusin tämän vasta aikuisena. Vähä  sama kuin kuka pelkää mustaa miestä pihapeli, jota kukaan ei pitänyt rasistisena koska se oli vaan jotain mitä huudettiin sisältöä miettimättä

Musta mies = nokikolari, nuohooja, nokisutari. Ei Suomessa tuon leikin keksimisaikoihin ollut muunlaisia mustia miehiä.

Vierailija
28/43 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että keskiviikko on KESKIviikko koska se on keskellä viikkoa. Kaikki muut päivät on random kirjaimia eikä tarkoita mitään niin en tajunnut että keskiviikolla on ns järkevä nimi

Vierailija
29/43 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että än-yy-tee NYT alkuosa tarkoittaa oikeasti niitä N Y T kirjaimia eikä ole vaan random äänteitä :D

Minäkin tajusin tämän vasta aikuisena. Vähä  sama kuin kuka pelkää mustaa miestä pihapeli, jota kukaan ei pitänyt rasistisena koska se oli vaan jotain mitä huudettiin sisältöä miettimättä

Musta mies = nokikolari, nuohooja, nokisutari. Ei Suomessa tuon leikin keksimisaikoihin ollut muunlaisia mustia miehiä.

Itse asiassa lasten leikki "kuka pelkää mustaa miestä" oli leikki "kuka pelkää kuolemaa".

Vierailija
30/43 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suola oli ennen myös kallista. Moni maalla oli omavaraistaloudessa, mutta suola oli ostettava. 

Englannin kielen sana palkka juontaa juurensa sanasta suola juuri siksi, että suola oli arvokasta. 

Wage, salary tai pay ei kuulosta kyllä yhtään suolalta (salt).

Et taas tajunnut. Kun jokin asia on "suolainen" = arvokas, kallis

Vierailija
31/43 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen, että minä luon itse oman elämäni. Asioita ei vain tapahdu. Olin 40+, kun tämän itsestäänselvyyden tajusin. Sitä ennen luulin, että kaikki on sattumaa.

Sen, että jos pyydän Jeesukselta johdatusta ja toimin sen mukaan, elämäni menee niin paljon sujuvammin - kuin että tekisin oman mieleni mukaan, mokaisin jatkuvasti ja olisin pinteessä harva se päivä.

Tämän tajusin pikkuhiljaa 26- vuotiaana, kun tulin uskoon ja prosessi on jatkunut yhä  vuosikymmeniä eteenpäin edelleenkin. 

Vierailija
32/43 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että maailma tulee sanoista maa ja ilma.

Rupes v ituttamaan veden puolesta.

Vierailija
33/43 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen, että minä luon itse oman elämäni. Asioita ei vain tapahdu. Olin 40+, kun tämän itsestäänselvyyden tajusin. Sitä ennen luulin, että kaikki on sattumaa.

Sen, että jos pyydän Jeesukselta johdatusta ja toimin sen mukaan, elämäni menee niin paljon sujuvammin - kuin että tekisin oman mieleni mukaan, mokaisin jatkuvasti ja olisin pinteessä harva se päivä.

Tämän tajusin pikkuhiljaa 26- vuotiaana, kun tulin uskoon ja prosessi on jatkunut yhä  vuosikymmeniä eteenpäin edelleenkin. 

Kerro joku esimerkki tästä johdatuksesta?

Vierailija
34/43 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen että Rhodensia ja alppiruusu ovat sama asia.

Vierailija
35/43 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

69-70 luvuilla pihalla leikittiin:"Kuka pelkää mustaa miestä?"

Se oli ihan normaalia silloin, nyt ei olisi hyväksyttyä. 

Vierailija
36/43 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä tajusin tämän melkein heti. Tosin entten tenttenin merkitys avautui miunlle vasta myöhemmin.

Vierailija
37/43 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jossain lukee "Suomi-Finland" niin se Finland on ruotsia, ei englantia vaikka sattuukin olemaan sama sana. Se johtuu siitä että Suomen viralliset kielet ovat suomi ja ruotsi.

Vierailija
38/43 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä mene ihan kysymyksenasetteluun, mutta aivoni sijoittivat John Irvingin ja Kurt Vonnegutin kauan samaan slottiin. Olen siis lukenut molempia paljon ihan lapsesta asti. Oli aika häkellyttävä hetki, kun vähän yli kolmekymppisenä ymmärsin, että kyseessä on kaksi eri herraa.

Luin myös paljon kyseisten herrojen kirjoja ja ne löytyy myös kirjahyllystäni (paitsi ehkä puuttuu Irvingin uusimmista). 

Miten et ole tajunnut kyseessä olevan eri henkilön? Et varmasti lukenut Keltaisen kirjaston kirjoja. Siellä kun on kirjailijan kuva takana. 😆

En oikein itsekään tajua, miten siinä niin kävi. Muistan vielä sen hetken kirjastossa, kun oli toisen kirja kädessä ja toisen hyllyssä, ja nimiä olikin kaksi erilaista. Keltaista kirjastoa ne oli varmaan kaikki, mutta ehkä jätin ne paperikannet pois kun otin kirjan luettavaksi. Mene tiedä.

Vierailija
39/43 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajusin ihan liian myöhään, että Taffel = leffat.

Aikaisemmin se on ollut vaan satunnainen sipsimerkki, joka ei tarkoittanut mulle mitään.

KIITOS tästä! :D Opin sen nyt. N50.

Vierailija
40/43 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että maailma tulee sanoista maa ja ilma.

Rupes v ituttamaan veden puolesta.

Niinpä, miksi maapallon nimi ei ole vesilma tai vesipallo? 

Muistakaa myös, että bändin Kuumaa nimi tulee sanoista kuu ja maa eikä niin, että tämä olisi kylmän vastakohta. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi