Mulla jää kuukaudessa asumiskulujen jälkeen 700 euroa rahaa. Onko se vähän vai paljon?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Ap, eihän kukaan voi arvioida tuon summan paljoutta tai vähyyttä noilla tiedoilla!
Asia riippuu kulurakenteesta. Onko huollettavia? Kesämökkiä? Autoa? Työmatkakulut?
Ja noin yleisestikin toiselle tuo on paljon ja toiselle ei riitä mitenkään, vaikka kiinteät kulut olisivat tismalleen samat.
Jep. Työkaverit aina sanoo (suht sama palkka) että mitään ei jää säästöön. Itse en ehdi edes kuluttaa sitä mitä tienaan koska olen aina töissä. Ja vaikka ehtisin niin menoni ovat pienet.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on perusosa, joka pitää jäädä jokaiselle hyväksyttävien menojen jälkeen ja se on 595€/kk. Oletko tarkistanut Kelasta, onko sinulla oikeus toimeentulotukeen? Menoja, jotka vähennetään kaikista nettotuloistasi ovat noiden adumiskulujen lisäksi lääkekulut, julkisen terveydenhuollon kulut, sähkö- vesi- ja lämmityskulut, kotivakuutus. Ulosotto huomioidaan.
Ja miljoonannen kerran, tuo 595€ ei ole mikään takuusumma, joka pitää jäädä käteen.
Se on vain laskennallinen lähtökohta yksinasuvalle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää 2900 e asumiskulujen jälkeen. Pärjäisin kyllä hyvin tuolla 700 eurollakin.
Pärjäisitkö 700 eurolla, jos ei olisi yhtään "puskuria"?
Eli pystyisitkö siitä 700 eurosta säästämään?
Siis opiskelujeni aikana menin monta sataa miinukselle joka kuukausi koska ainoa tulo oli opintotuki+asumislisä, jotka eivät riittäneet kattamaan edes vuokraa (550 euroa) Toisin sanoen, sähkölaskut, puhelinlaskut, netti ja ruoka menivät kaikki säästöistäni. Opiskeluja varten olin nimenomaan säästänytkin.
Mulla jää asumiskulujen jälkeen noin 2100-2400€, riippuu kuukaudesta ja tuloista. Sen jälkeen laskut ja mun ja lasten menot, ruoka jne. Sijoitan joka kk 100-150€. Pärjätään, mutta mitään ylimääräisiä ei ole vara ostella.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää 2900 e asumiskulujen jälkeen. Pärjäisin kyllä hyvin tuolla 700 eurollakin.
Kunnes kodinkoneet ja vaatteet alkaisivat hajota ja tulisi yllättäviä sairauskuluja.
Mulla jää säästöön 700e/kk. Helppoa kun on jo velaton asunto
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää säästöön 700e/kk. Helppoa kun on jo velaton asunto
Kiva että on noin vakaa tilanne :)
On se vähän. Riippuu niin monista asioista pärjääkö sillä mutta onhan se köyhistelyä taatusti.
Minulle jää kulujen jälkeen 1700 euroa. Tunnen itseni köyhäksi. Ostin tänä vuonna uuden auton 33000 euroa ihan uusi auto maksoi. Tilillä on 9000 euroa.. Ensi vuonna pitää säästää 10000 euroa.
Mulla jää asumiskulujen jälkeen 1800 euroa. Siitä jää hyvin vielä säästöönkin noin 500-700 euroa kuussa. Ei ole elätettävänä muita kuin itseni niin hyvin pärjään.
Itellä jää suunnilleen sama kuin ap. Mutta nyt ollut ostettavaa ja luottokorttivelkaa, niin kaikki menee mitä tulee.
Vähän minusta. Olen keskituloinen, 1800 euroa jää asumiskulujen jälkeen.
Jos vain tuo 700, eikä säästöjä ole, sanoisin että on todella vähän, miten pärjäät ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta pohdiskelen asiaa.
Pystyisi ehkä vajaan vuoden verran. Pitäisi "älä osta mitään"-kuukautta esim. 10-11 kk. Ostaisi vain ruokaa ja välttämättömät hygieniatarvikkeet ja netin ja puhelimen. Niihin menisi ehkä max. 400e/kk. Vähemmän, jos ei mitään herkkuja eikä harrasta yhtään mitään maksullista. Ja riippuu siitä, mitkä ovat kuivamuonavarastot ja pakastimen sisus lähtötilanteessa.
Sen jälkeen todennäköisesti alkaa jotkut tavarat hajota, eli säästämään ei pysty yhtä suurta summaa per kk. Toisaalta tuossa 10 kk:n aikana olisi tullut kasaan jo noin 3000 euron puskuri, jolla voi ostaa tarpeellista vaatetta hajonneiden tilalle tai hajonneen kodinkoneen. Myös vuosittaisen vakutuusmaksun.
Pitäisi siis tietää ns. lähtötaso eli mitä tarpeellista jo on ja miten paljon. Jos on ollut hamsteri ja on isot varastot kaikkea, pystyy säästämään enemmän ja kauemmin. Mutta jossain kohtaa varastot loppuvat ja tavarat hajoavat, niin on vaikea arvella, missä kohtaa ei pystykään enää säästämään ollenkaan. Ehkä 3-5 vuoden päästä.
Mutta toisaalta jos saa sitä ennen säästöön aluksi tuon 300e/kk/10kk, sitten vaikkapa 250e/kk/10kk, 200e/kk/10kk, 150e/kk/10kk, 100e/kk/10kk ja lopulta 50e/kk/10kk, niin viidessä vuodessa (jolloin ei enää voi säästää yhtään), olisi säästössä puskuria 8 700 euron verran. Jos sitä on sijoittanut säännöllisesti esim. 3% vuodessa tuottavaan rahastoon tai osakkeisiin, niin summa on jonkun verran suurempi.
Tuo noin laskennallisesti ja hypoteettisesti. Mutta elämä olisi varmaan aika köyhää sosiaalisesti ja henkisesti, ellei sitten ole kirjaston suurkuluttaja ja saa iloa esim. omaehtoisesta opiskelusta.
Tietenkin olisi hyvä, että esim. työnteon kautta pystyisi hankkimaan tuloja niin, että käytössä olisi asumisen jälkeen enemmän kuin tuo 700e/kk. Toisaalta pienituloiset työssäkäyvät joutuvat usein pärjäämään tuolla summalla, jos asuvat vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnes kodinkoneet ja vaatteet alkaisivat hajota ja tulisi yllättäviä sairauskuluja.
Siitä 700 eurosta pitää pystyä säästämään, jotta on varaa noihin lopultakin ei-mitenkään-yllättäviin menoihin.
Mulle jää lainan, yhtiövastikkeen ja vakuutuksien jälkeen käteen reilu 500 e.
Joka kk lyhennän ylimääräistä asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta pohdiskelen asiaa.
Pystyisi ehkä vajaan vuoden verran. Pitäisi "älä osta mitään"-kuukautta esim. 10-11 kk. Ostaisi vain ruokaa ja välttämättömät hygieniatarvikkeet ja netin ja puhelimen. Niihin menisi ehkä max. 400e/kk. Vähemmän, jos ei mitään herkkuja eikä harrasta yhtään mitään maksullista. Ja riippuu siitä, mitkä ovat kuivamuonavarastot ja pakastimen sisus lähtötilanteessa.
Sen jälkeen todennäköisesti alkaa jotkut tavarat hajota, eli säästämään ei pysty yhtä suurta summaa per kk. Toisaalta tuossa 10 kk:n aikana olisi tullut kasaan jo noin 300
En muista enää kuinka monta v elin niin, että laskujen jälkeen jäi käteen 500 e.
Itse usein söin koko viikon puuroa.
Allekirjoitan niin tämän hiljalleen alkoi kaikki hajoamaan. Mun ystävän mies on sähkömies ja oltiin sovittu tulee käymään meillä n kk päästä. Ja yrittää korjata pesukonetta. Kävin 4 krt ystäväni kanssa reippailemassa. Hän varasi pyykkituvan, laitoin ekan koneellisen pyörimään, tehtiin vajaa tunnin kävelylenkki, toinen koneellinen pyörimään ja toinen lenkki.
Kun ystävä ja puoliso tulivat, tää sähkäri korjasi koneeni ja toivsn mukanaan toisen, ikivanhan ja niillä pärjäsin seuraavat 5 v.
Naapurissa asui pariskunta ja tämä vaimo pääsi eläkkeelle. Oli ollut töissä uimahallilla. He tarvitsivat kissavahdin ja muutin viikoksi heidän olohuoneeseen, he lähtivät lomalle. Olivat hyvin pihejä ja aivan ihania ihmisiä.
Sain palkaksi kissan vahtimisesta 2 jätesäkillistä. Toisessa oli uimapukuja ja pyyhkeitä, toisesss eri pulloja, siis shampoota, hoitoainetta jne. Jotkut pullot olivat tyhjiä, jotkut täysiä, muut siltä väliltä. Nämä purkit kestivät minulla hyvin monta vuotta.
ON
Mulla jää kaikkien asumisen kulujen jälkeen, vastike, lainanlyhennys, sähkö,yms. jotain 1400-1500€ kuukaudessa