Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheellinen vs. lapseton sisko

Vierailija
27.11.2025 |

Tässä taas joululahjoja ostellessa pohdin, miten epäreilua on että joudun ostamaan kolmelle (!) siskoni lapselle vuosittain useita lahjoja. Kaksi lapsista on jo teinejä ja on ollut esim. rippijuhlia ja toisen YO-juhlat tulossa keväällä. Tähän lisäksi synttäri- ja joululahjat. Näihin lahjoihin menee ja on mennyt todella paljon rahaa, vaikka en mitään hirveän arvokasta ikinä ostakaan. Lisäksi lapset saavat mummoiltaan aina rahakuoria, kun on juhlia ja jouluna tietty. Eli minä köyhdyn ja he perheenä rikastuvat. Jotenkin ei tunnu reilulta.

Juu tiedän, että voisin periaatteessa jättää lahjat ostamatta, mutta käytännössä se ei ole ihan niin helppoa. Nää lapset on mulle rakkaita, enkä halua tehdä mitään mikä saisi heidät sitä epäilemään.

Olen päättänyt lopettaa lahjojen ostamisen kun täyttävät 18v. Siihen mennessä mulla on mennyt varmasti tuhansia euroja heidän lahjoihin, eikä mulla ole mikään iso palkka. Alkaa oikein ahdistaa, mitä muuta tuolla rahalla olisin saanut itselleni. Itse saan siskoltani pienet lahjat synttärinä ja jouluna, ei mitään järin arvokasta.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä ymmärrän AP:ta. Tykkään itsekin ostaa suvun pienille lahjoja, mutta kyllähän sellanen yksipuolisuus tuntuu aina kurjalta. Nyt, kun meillä itsellämme on pieni, olemme perheenä tarkkoja siitä, että muistamme aina jotenkin takaisin heitä ketkä muistavat meitä, sisältäen myös kummit.

Vierailija
22/36 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ystäväni ostaa minulle aina useamman lahjan, yleensä 3. Olen joskus ollut tästä vähän nolona, kun minä ostan hänelle vain yhden. Yhtäkkiä tätä lukiessani tajusin että minähän ostan aina lahjat hänelle sekä hänen kahdelle lapselleen. Kolme lahjaa hänen perheelleen. Ystäväni on ollut ajattelevainen ja tasapuolinen tekemättä siitä numeroa. Ihana ystävä hän onkin <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele lahjat vaihtokauppana jouluruuista

Vierailija
24/36 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 3 lasta. Siskolla on 1 ja toinen sisko on lapseton. Minun lapseni ovat vanhimpia. 

Kumpikin siskoista on yhden lapsen kummi, joten kyseinen sisko ostaa kummilapselleen joululahjan, ei muille. 

Syntymäpäiville kutsutaan toki, ja jos tulevat, tuovat  lahjan. Kummilasta saattavat muistaa lahjalla jokatapauksessa.

Samoin teen minä siskoni lapsille. 

Aikuiset ei meillä lahjoja saa.

Tällä logiikalla toki meidän perhettä on lahjoittu eniten , ja lapsettomalle siskolle ei lahjoja ostella. Toki ne lahjat ovat lapsen, eivät minun.

25e lahja on jo aika arvokas. Meillä on lapset usein toivoneet (tai lasten puolesta sanottu vihjeeksi) ihan vaikka Aku ankan taskukirjaa tms. Jokainen voi ihan oman tulotasonsa mukaan ostaa lahjan. 

On vähän AP.n omaa hölmöyttä ostella noin paljon lahjoja ja valittaa sitten. 

Vierailija
25/36 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele lahjat vaihtokauppana jouluruuista

En käy siskon luona syömässä jouluna.

ap

Vierailija
26/36 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se, että olet ostanut siskon lapsille lahjoja, tarkoita että siskon perhe rikastuu.

Kysyn monesti ennen lahjan ostoa, mitä toiveita ja tarpeita lapsella olisi. Sitten jos ostan vaikka jonkun vaatteen, niin äitinsä ei tarvitse sitä ostaa. Rikastuminen oli ehkä väärä termi, mutta tokihan tuosta on heille taloudellista hyötyä. 

Ja on se niin helppo täällä huudella, että lopeta se lahjojen ostaminen. Ei se ole ihan niin helppoa kun se on ollut aina tapana. Menisin siis synttäreille ilman lahjaa? Vai jättäisin menemättä kokonaan?

Toivoisin, että keskustelu pysyy asiallisena. Jättäkää haukkuminen pois, se ei ole kovin kaunista käytöstä.

ap

Vierailija
27/36 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toteutan nämä tyylillä.

Pitkin vuotta harkitusti

hyvällä hinnalla vähitellen

ostaen. Joulukuussa muiden

ravatessa psykoosissa lahjojen perässä,

mulla kaikki hoidettu jo marraskuussa.

En tänä vuonna aio ostaa itselleni

edes jouluruokia, vaan pidän pidemmän

spirituaalisen paaston, jolla massiivinen 

terveyshyöty. Juuri nyt valmistan kehoni 

vähitellen tuohon paastoon. Rakastan

viettää joulua askeesissa,

vain hiljaisuus ja kynttilät seuranani. 

Vierailija
28/36 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättäisin synttäri- ja joululahjat ostamatta ja antaisin vain rippi- ja valmistujaislahjan. En itsekään osta siskon lapsille lahjoja, vaikka olenkin hyvätuloinen. He saavat niin paljon lahjoja muutenkin, että on vain hyvä että lahjoja on vähemmän. Omat lapsenikaan eivät toivo valtavaa lahjamäärää.

Minä avustan siskoni jokaista lasta 100 eurolla kuukaudessa.

Tämä on hienoa jos siihen on varaa. Useimmilla ei ole varaa ja joillakin jo lahjojen ostaminen on turhan kallista.

Vierailija
29/36 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin tehnyt testamenttivarauksen kummitytölle ja ostanut hänelle lahjoja koko loppuelämän. Hän kuitenkin lopetti yhteydenpidon ja katkaisi välit n. 28-vuotiaana. Hän ei hyväksy kirkkoon kuuluvia konservatiiveja eikä halua mitään ihmisiltä, joiden arvot rivät ole liberaaleja. Olen lapseton, ja mielelläni olisin pitänyt edes  yhden kummitytön. Rakastan lahjojen antamista.  Omaisuuteni ei ole mikään suuri, noin puoli miljoonaa euroa. Olen jo vanha muija eikä ole perillisiä.  

Vierailija
30/36 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikaisen laskutoimituksen tuloksena mulla on mennyt siskon lasten lahjoihin noin 3000€ sitten kun ovat kaikki täysi-ikäisiä. Laskin tähän 25€ hintaiset synttäri- ja joululahjat per muksu joka vuosi ja sitten arvokkaammat lahjat rippi- ja yo-juhliin.

Olen aika järkyttynyt. Todella iso summa pienituloiselle.

Ap

Laita perintään. Perintätomiston palkaat töihin.

Vierailija
31/36 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit lohduttautua sillä, että siskollasi on mennyt niihin lapsiin monta kymmentä kertaa enemmän rahaa kuin mitä sinulla heidän lahjoihisi. Joo, vapaaehtoisesti siskosi on lapsensa hankkinut, mutta ihan samalla tavalla sinä olet ostanut vapaaehtoisesti lapsille lahjoja.

Vierailija
32/36 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä olet ostanut synttärilahjan, olet saanut vastineeksi kahvia, kakkua, piirakkaa jne. jos halutaan euroja laskea. Juhlien järjestäminen on kallista. Vielä kalliimpia on ne rippi- ja yo-juhlat. Lisäksi 1000e elämässä per henkilö kuulostaa pieneltä summalta jopa könttänä, vielä pienemmältä kun miettii 55e vuodessa. Eipä ole ne muksut rikastuneet sinun varoillasi. Tai jos ovat, haluan sijoitusvinkit heiltä. 

Mutta ei se lahjan idea ole laskea euroja vaan se on osa sosiaalista kanssakäymistä. Kuten se kahvipöydässä jutustelu niissä juhlissa. 

Kuuluu hyviin tapoihin viedä synttäreille ja rippijuhliin lahja. Sen vastineeksi saa osallistua juhlaan. Toisena vastineena voit kutsua heidät sinun juhliisi ja he tuovat lahjan. Vuoroin vieraissa. Siskosi ei liity siihen mitenkään, vaan lapset ovat yksilöitään ja he voivat aikuisena muistaa sinua. Sinäkin olet varmasti lapsena saanut lahjoja sukulaisilta, joita sinä et muistanut lahjoilla. 

Joululahjojen ostaminen ihmisille jotka eivät osta vastineeksi sinulle tai joita et lahjo puhtaasti omaksi iloksesi on idiotismia. 

Vierailija
33/36 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
34/36 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kutsutaan lahja-ansaksi.

Vierailija
35/36 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin lahjojen ostelun siinä vaiheessa, kun tuli puheeksi, että he viettävät mielellään joulunajan ulkomailla etelän lämmössä. En usko, että heillä oli suurta iloa ostamistani lahjoista, enemmänkin vaivaa kun piti käydä paketti hakemassa postista. Itselleni oli suuri ilo, kun mietin mitä ostan ja paketin vieminen postiin tuntui myös aina kivalta. Sitä vähän kaipaan. 

Vierailija
36/36 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikaisen laskutoimituksen tuloksena mulla on mennyt siskon lasten lahjoihin noin 3000€ sitten kun ovat kaikki täysi-ikäisiä. Laskin tähän 25€ hintaiset synttäri- ja joululahjat per muksu joka vuosi ja sitten arvokkaammat lahjat rippi- ja yo-juhliin.

Olen aika järkyttynyt. Todella iso summa pienituloiselle.

Ap

Jos rahasta puhutaan niin otathan huomioon, että juhlien järjestäminen ei ole ilmaista. Ja rehellisesti on sinulla pienet piirit ja murheet jos siskon lapsien lahjat hiertää. Lasketko myös minkä verran sinulla on mennyt ystävien ja sukulaisten lahjoihin ja muistamisiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi