Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheellinen vs. lapseton sisko

Vierailija
27.11.2025 |

Tässä taas joululahjoja ostellessa pohdin, miten epäreilua on että joudun ostamaan kolmelle (!) siskoni lapselle vuosittain useita lahjoja. Kaksi lapsista on jo teinejä ja on ollut esim. rippijuhlia ja toisen YO-juhlat tulossa keväällä. Tähän lisäksi synttäri- ja joululahjat. Näihin lahjoihin menee ja on mennyt todella paljon rahaa, vaikka en mitään hirveän arvokasta ikinä ostakaan. Lisäksi lapset saavat mummoiltaan aina rahakuoria, kun on juhlia ja jouluna tietty. Eli minä köyhdyn ja he perheenä rikastuvat. Jotenkin ei tunnu reilulta.

Juu tiedän, että voisin periaatteessa jättää lahjat ostamatta, mutta käytännössä se ei ole ihan niin helppoa. Nää lapset on mulle rakkaita, enkä halua tehdä mitään mikä saisi heidät sitä epäilemään.

Olen päättänyt lopettaa lahjojen ostamisen kun täyttävät 18v. Siihen mennessä mulla on mennyt varmasti tuhansia euroja heidän lahjoihin, eikä mulla ole mikään iso palkka. Alkaa oikein ahdistaa, mitä muuta tuolla rahalla olisin saanut itselleni. Itse saan siskoltani pienet lahjat synttärinä ja jouluna, ei mitään järin arvokasta.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäisin synttäri- ja joululahjat ostamatta ja antaisin vain rippi- ja valmistujaislahjan. En itsekään osta siskon lapsille lahjoja, vaikka olenkin hyvätuloinen. He saavat niin paljon lahjoja muutenkin, että on vain hyvä että lahjoja on vähemmän. Omat lapsenikaan eivät toivo valtavaa lahjamäärää.

Minä avustan siskoni jokaista lasta 100 eurolla kuukaudessa.

Vierailija
22/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan siskoni :D mulla on kolme lasta, sisko lapseton. En todellakaan oleta että pitää ostaa lahjoja ja oon joskus miettiny että kokeeko siskoni noin. Enemmän oisin kaivannu häneltä vuosien mittaa seuraa ja hoitoapua tai aikaa lasten kanssa, kun esim itte olin sairaalassa yms mutta sitä ei oo tullut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä ymmärrän AP:ta. Tykkään itsekin ostaa suvun pienille lahjoja, mutta kyllähän sellanen yksipuolisuus tuntuu aina kurjalta. Nyt, kun meillä itsellämme on pieni, olemme perheenä tarkkoja siitä, että muistamme aina jotenkin takaisin heitä ketkä muistavat meitä, sisältäen myös kummit.

Vierailija
24/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ystäväni ostaa minulle aina useamman lahjan, yleensä 3. Olen joskus ollut tästä vähän nolona, kun minä ostan hänelle vain yhden. Yhtäkkiä tätä lukiessani tajusin että minähän ostan aina lahjat hänelle sekä hänen kahdelle lapselleen. Kolme lahjaa hänen perheelleen. Ystäväni on ollut ajattelevainen ja tasapuolinen tekemättä siitä numeroa. Ihana ystävä hän onkin <3

Vierailija
25/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele lahjat vaihtokauppana jouluruuista

Vierailija
26/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 3 lasta. Siskolla on 1 ja toinen sisko on lapseton. Minun lapseni ovat vanhimpia. 

Kumpikin siskoista on yhden lapsen kummi, joten kyseinen sisko ostaa kummilapselleen joululahjan, ei muille. 

Syntymäpäiville kutsutaan toki, ja jos tulevat, tuovat  lahjan. Kummilasta saattavat muistaa lahjalla jokatapauksessa.

Samoin teen minä siskoni lapsille. 

Aikuiset ei meillä lahjoja saa.

Tällä logiikalla toki meidän perhettä on lahjoittu eniten , ja lapsettomalle siskolle ei lahjoja ostella. Toki ne lahjat ovat lapsen, eivät minun.

25e lahja on jo aika arvokas. Meillä on lapset usein toivoneet (tai lasten puolesta sanottu vihjeeksi) ihan vaikka Aku ankan taskukirjaa tms. Jokainen voi ihan oman tulotasonsa mukaan ostaa lahjan. 

On vähän AP.n omaa hölmöyttä ostella noin paljon lahjoja ja valittaa sitten. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä