Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheellinen vs. lapseton sisko

Vierailija
27.11.2025 |

Tässä taas joululahjoja ostellessa pohdin, miten epäreilua on että joudun ostamaan kolmelle (!) siskoni lapselle vuosittain useita lahjoja. Kaksi lapsista on jo teinejä ja on ollut esim. rippijuhlia ja toisen YO-juhlat tulossa keväällä. Tähän lisäksi synttäri- ja joululahjat. Näihin lahjoihin menee ja on mennyt todella paljon rahaa, vaikka en mitään hirveän arvokasta ikinä ostakaan. Lisäksi lapset saavat mummoiltaan aina rahakuoria, kun on juhlia ja jouluna tietty. Eli minä köyhdyn ja he perheenä rikastuvat. Jotenkin ei tunnu reilulta.

Juu tiedän, että voisin periaatteessa jättää lahjat ostamatta, mutta käytännössä se ei ole ihan niin helppoa. Nää lapset on mulle rakkaita, enkä halua tehdä mitään mikä saisi heidät sitä epäilemään.

Olen päättänyt lopettaa lahjojen ostamisen kun täyttävät 18v. Siihen mennessä mulla on mennyt varmasti tuhansia euroja heidän lahjoihin, eikä mulla ole mikään iso palkka. Alkaa oikein ahdistaa, mitä muuta tuolla rahalla olisin saanut itselleni. Itse saan siskoltani pienet lahjat synttärinä ja jouluna, ei mitään järin arvokasta.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kannttaiai miettiä, onko rahalla sittenkäån niin suurta merkitystä kuin hän tuntuu ajattelevan. Tiedän sukuja ja perheitä, jotka ovat eläneet rikasta ja täyttä elämää aineellisten olosuhteiden niukkuudesta huolimatta. Hyvänä esimerkkinä tällaisesta tulee mieleen tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.

Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.

Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.

Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se keitto sinänsä siitä hu

Tuo kuulostaa harvinaisen järkevältä. Olisiko sinulla sen keiton reseptiä?

Vierailija
2/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisen laskutoimituksen tuloksena mulla on mennyt siskon lasten lahjoihin noin 3000€ sitten kun ovat kaikki täysi-ikäisiä. Laskin tähän 25€ hintaiset synttäri- ja joululahjat per muksu joka vuosi ja sitten arvokkaammat lahjat rippi- ja yo-juhliin.

Olen aika järkyttynyt. Todella iso summa pienituloiselle.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisvauvat taas kitisee. Kukaan ei pakota sinua ostamaan. Ole oma aito itsesi ja lopeta lahjojen ostaminen. Lopeta se teeskentely!

Vierailija
4/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sinulla sen keiton reseptiä?

Kyllähän minulta tuo keittoresepti löytyy. Sitä on mummon lapsuudenajoista asti säilytetty sukumme pyhäinjäännöslippaassa.

Tässä oleva resepti on kyllä muokattu nykyaikaisen pienen perheen tarpeisiin. Alkuperäinen keitto tehtiin muuripadassa ja siihen meni useampi kappa perunoita ja neljä-viisi kulkukissaa nahkoineen, karvoineen, päineen ja häntineen.

Kissanlihakeitto

400 g kissan lihaa (lapaa, etuselkää tai kylkeä)

1 l vettä

1 tl suolaa

1 tl kokonaisia maustepippureita

1 laakerinlehti

1 sipuli

3 porkkanaa

100 g lanttua

50 g palsternakkaa

50 g juuriselleriä

6 perunaa

10 cm purjoa

2 rkl tuoretta persiljaa

Kiitos tästä! Nyt olen onnellinen 🙏🏻💕💕💕

Vierailija
6/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen samaa mieltä. Lahjat tarkoittaa rakkautta. Jos ei tule lahjoja, ei rakasta.

Vierailija
7/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta lahjoja. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
8/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikaisen laskutoimituksen tuloksena mulla on mennyt siskon lasten lahjoihin noin 3000€ sitten kun ovat kaikki täysi-ikäisiä. Laskin tähän 25€ hintaiset synttäri- ja joululahjat per muksu joka vuosi ja sitten arvokkaammat lahjat rippi- ja yo-juhliin.

Olen aika järkyttynyt. Todella iso summa pienituloiselle.

Ap

Itsepähän sinä olet ne lahjat heille ostanut. Kenen aloitteesta? Olet idiootti.

Vierailija
9/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en osta lahjoja sisarusteni enkä ystävieni lapsille. Olen sanonut että minulla ei ole siihen varaa, eikä kukaan ole marissut. 

Vierailija
10/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ymmärrän että ärsyttää mutta mitäs tänne avautuminen auttaa tilanteessa ? Sä voit itse päättää ostatko vai et. Itse ostan, koska en ole maallisen mammonan perään ja rakastan lahjojen ostamista muutenkin, ja se vain täytyy hyväksyä, että sitten ei jää itselle niin paljon. Mutta jos haluat itsellesi enemmän, niin sitten et osta enää lahjoja. Pelottaako sinua muilta ihmisiltä tuleva arvostelu ja lasten pettymys? Sille ei oikein voi mitään. Sitä on sitten opittava sietämään.

Vierailija
11/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se, että olet ostanut siskon lapsille lahjoja, tarkoita että siskon perhe rikastuu.

Vierailija
12/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin synttäri- ja joululahjat ostamatta ja antaisin vain rippi- ja valmistujaislahjan. En itsekään osta siskon lapsille lahjoja, vaikka olenkin hyvätuloinen. He saavat niin paljon lahjoja muutenkin, että on vain hyvä että lahjoja on vähemmän. Omat lapsenikaan eivät toivo valtavaa lahjamäärää.

Vierailija
13/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää tuo, että miten he perheenä rikastuvat, jos lapset saavat sinulta lahjat ja vielä lahjat mummoltaankin. Eihän se siskosi rahavaroja lisää mitenkään, ihan samoin hän lapsensa elättää, vaikka he lahjoja saisivatkin, eivät ne siskollesi mene.

En tajua muutenkaan oikein aloituksen pointtia. Minusta on ihan normaalia ostaa lahjoja suvun nuorille jäsenille. Eivät lapset minulle tietenkään mitään osta, eikä se ole tarkoituskaan. 

Vierailija
14/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala elämään omaa elämääsi, eikä lapsettoman tarvitse viettää joulua ollenkaan, se on perheellisten juhla, kuuluu yleissivistykseen sen ymmärtäminen. 

Vierailija
15/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä surkimus luulee tai tietää ettei häntä kutsuttaisi siskon lasten synttäreille, rippijuhliin tai lakkiaisin eikä viettämään suvun perhejoulua, ellei hän osta lahjoja jotka vievät hänet vararikkoon.

Ja sitten hän valittaa siitä täällä, tuntemattomille ihmisille.

Vierailija
16/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa aika keskenkasvuinen olla, jos jaksaa valittaa itse ostamistaan sukulaislasten lahjoista. Tee omia lapsia, niin nekin saa lahjoja. Ongelma ratkaistu. 

Vierailija
17/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:ltä puuttu antamisen ILO! Minä annan lahjat koska se tuottaa minulle iloa. Lahjat eivät ole kalliita mutta ovat kumminkin pieni muistaminen. En usein saa lahjoja itse, vaikka toki toivoisin että minua muistettaisiin vaikka pienellä kukalla. Mutta se ei ole tärkeää. Nyt joulu on tulossa, annan pieniä lahjoja koska tämä aktiviteetti tuottaa minulle iloa kun näen kuinka iloinen lahjan saaja on.

Vierailija
18/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaita lapsia, mutta ei halua antaa niille lahjoja, koska ne ei ansaitse niitä. 

Menepä vaikka itsetutkiskelun peruskurssille niin selviäisi, mikä sinua todella jäytää. 

Vierailija
19/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa sairain aloitus vähään aikaan. Olet kateellinen siskon perheelle ihan itse ostamistasi lahjoista, jotka ovat vähävaraisen kukkarosta kuitenkin niin hienoja, että sillä ihan vaurastuu koko siskon perhe 😂

Vierailija
20/26 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin vain kummilapselle tai erityisen läheiselle lapselle pienen lahjan synttärinä tai jouluna n. 10 e max. Vain ripari ja valmistujaislahjana multa irtoaisi 20 e tilille. Ilmoittaisi etten ole varakas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan