Äitini kieltäytyi kotihoidosta, mitäs nyt?
Asun kaukana pääsen vain kerran viikossa käymään. Äidin syömiset ja lääkkeindenotto vaatisivat peräänkatsomista. Kokeiltiin kotihoitoa, mutta 3 päivän jälkeen äiti oli jo niin vihainen, että se lopetettiin.
Kommentit (31)
No hän ei sitten ota lääkkeitään eikä syö mitään.
Kuulostaa ihan mun mutsilta. Pikkulapsesta lähtien ollut hänen palvelijansa. Sairas ihminen. Olettaa että olen synytynyt vain häntä varten tähän maailmaan. Seppelettä en laske hänen haudalleen. Arvostus on nolla.
Eipä siinä voi mitään.
Viet viikon ruuat ja laitat dosettiin lääkkeet. Syö jos syö, ottaa lääkkeet jos ottaa.
Jos äitisi on sinulle rakas, niin muutat lähelle tai otat luoksesi asumaan. Tämä voi tietysti olla täysin mahdotonta työ-, perhe- ynnä muista syistä.
No sitten hän elää tilanteen kanssa, jonka on itse aiheuttanut.
Kotihoidosta olen kuullut vain ikävää. Käyvät 15 minuuttia ja vain näpyttelevät koneelle. Osalla on myös asenneongelmia. Tuttavaani eivät viikkoon auttaneet suihkuun. Kallis palvelu.
Kunnan pitää kuitenkin huolehtia apua tarvitsevista ihmisistä. Kysy heiltä, miten apu jatkossa järjestetään
Yritä saada henkilökohtainen avustaja, niin voi vaikuttaa työntekijän valintaan.
Tee huoli-ilmoitus. Kyllä se kotihoito käy sitten vaikka väkisin katsomassa, että lääkkeet on otettu. Ketään ei voi pakottaa syömään, jos ei halua syödä.
Ei me tosiaan väkisin käydä. Onhan näitä, jotka kieltäytyvät käynneistä, mutta eivät pärjää omillaan.
He sitten vain kuolevat pois. Ehkä tavallaan haluavatkin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan mun mutsilta. Pikkulapsesta lähtien ollut hänen palvelijansa. Sairas ihminen. Olettaa että olen synytynyt vain häntä varten tähän maailmaan. Seppelettä en laske hänen haudalleen. Arvostus on nolla.
No, mutta hänhän on vain just sellainen ihminen, joita tämä palsta on pullollaan. Vähintään kerran kuukaudessa tulevat vinoilemaan meitä vapaaehtoisesti lapsettomia, että meitä ei kukaan käy katsomassa palvelutalossa, koska emme ole tehneet lapsia. Ja sinä nyt sanot, että et aio edes seppelettä synnyttäjäsi haudalle laittaa, saati varmaankaan käydä katsomassa palvelutalossa?
Mites nyt suu pannaan, velojen haukkujat?!
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidosta olen kuullut vain ikävää. Käyvät 15 minuuttia ja vain näpyttelevät koneelle. Osalla on myös asenneongelmia. Tuttavaani eivät viikkoon auttaneet suihkuun. Kallis palvelu.
Kunnan pitää kuitenkin huolehtia apua tarvitsevista ihmisistä. Kysy heiltä, miten apu jatkossa järjestetään
Yritä saada henkilökohtainen avustaja, niin voi vaikuttaa työntekijän valintaan.
Ruoan lämmittäminen ja pakkauksen avaaminen vie ehkä huimat kolme minuuttia. Aikamoista resurssien (verovarojen) tuhlaamista istuttaa hoitajaa siellä 30min, silti jää 12 min vielä aikaa jutella. Voitte toki palkata yksityisen kotihoidon, joka tekee vaikka 4h käynnin, jos haluatte. Viikkoon suihkuun? Asiakkailla on suihkupäivä kerran viikossa ja varmasti silloin viedään, jos suostuu. Ilmaisilla on joku ihme käsitys, että vaikka niska-perseotteella pitäisi viedä sinne suihkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mutta hänhän on vain just sellainen ihminen, joita tämä palsta on pullollaan. Vähintään kerran kuukaudessa tulevat vinoilemaan meitä vapaaehtoisesti lapsettomia, että meitä ei kukaan käy katsomassa palvelutalossa, koska emme ole tehneet lapsia. Ja sinä nyt sanot, että et aio edes seppelettä synnyttäjäsi haudalle laittaa, saati varmaankaan käydä katsomassa palvelutalossa?
Mites nyt suu pannaan, velojen haukkujat?!
🥱
Ota yhteys äitisi kotikuntaan ja keskustele asiasta uudelleen seniorihoivan kanssa. Yleensä vihaistakaan vanhusta ei jätetä, jos hoidontarve on selkeästi todettu.ja päätetty.
Äitisi voi vaatia vähän tottumista uuteen tilanteeseen, jossa sinä voit selkokielellä käydä läpi hänen mahdollisuutensa pärjätä yksin ja ilman apua. Anna hänelle tilaa miettiä asiaa ja sisäistää myös sekin, ettet voi millään rynnätä auttamaan häntä ihan koska tahansa. Hänen turvallisuutensa on tärkeää teille kaikille ja se hänenkin pitäisi kyetä vielä ymmärtämään edes osittain. Aina voit ehdottaa hänelle vaihtoehtoja asumiseen, jos nykyinen järjestely ei ole hänelle mieleen.
No sitten hän pärjää miten pärjää, tai on pärjäämättä. Itsellä vähän samanlainen tilanne 86-vuotiaan äidin kanssa, ja olen antanut periksi. Äiti tietää, että luultavasti kuolee nopeammin, kun ei ota vastaan apua, mutta se on hänen tahtonsakin. On ihan täysissä järjissään, ei vaan halua enää pitkittää elämäänsä esim. lääkkeillä. Kyllä sen olen lopulta hyväksynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoan lämmittäminen ja pakkauksen avaaminen vie ehkä huimat kolme minuuttia. Aikamoista resurssien (verovarojen) tuhlaamista istuttaa hoitajaa siellä 30min, silti jää 12 min vielä aikaa jutella. Voitte toki palkata yksityisen kotihoidon, joka tekee vaikka 4h käynnin, jos haluatte. Viikkoon suihkuun? Asiakkailla on suihkupäivä kerran viikossa ja varmasti silloin viedään, jos suostuu. Ilmaisilla on joku ihme käsitys, että vaikka niska-perseotteella pitäisi viedä sinne suihkuun.
Vau, siinä sitä on meillä oikea filantrooppi. Kumpaa äänestät, persuja vai kokkareita?
Varo vain, ettei oma vanhuutesi ole yhtä kylmää kyytiä!
Ole onnellinen ,kun saat hänet laitoshoitoon, ns palvelutaloon. Turha käydä änkyrän luona. Moni vanhus on kuin 3 v kiukutteleva lapsi,,, tai vielä itseasiassa paljon pahempi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitä suututti?
Holhoaminen
Ap.
Pystyykö äitisi käyttämään puhelinta, jos niin silloin puhelimeen voisi laittaa joka päivä toistuvat muistutukset; ota lääkkeet, lämmitä ruoka ja syö jne. Toinen vaihtoehto jos pystyt soittamaan tai lähettämään tekstarin, tässä on vain huonona puolena että sitoudut liikaa äitisi hoitamiseen ja hän kohta olettaa että hoidat kaiken. Muuten joku yksityinen "ystävä" joka käy, ystäväksi nimeäminen voisi auttaa sopeutumaan käynteihin.
Ap ei nyt todellakaan muuta äitinsä lähelle. Tässähän on puhtaasti kyse äidin vallankäytöstä. Äiti kieltäytyy kotihoidosta, koska totta kai oman lapsen hoito tuntuisi miellyttävältä. Maailma ei vain valitettavasti nyt pyöri pelkästään äidin tarpeiden ympärillä, ja Ap:lla on oikeus omaan elämään. Se, että Ap käy kerran viikossa on jo paljon. Tosiaan, jos kotihoito ei kelpaa, niin kauppakäynti silloin viikkokäynnillä ja lääkkeet dosettiin. Jos tämäkään ei kelpaa, niin sitten äiti on syömättä ja käyttämättä lääkkeitä.
Jotkut vanhukset on kyllä pöyristyttävän itsekkäitä.
Vie yksityiselle geriatrille ja kerro ongelmat! Äitisi pitää saada apua sairauksiinsa, vaikka johtuisivat muisti tai mielen sairauksista. Yrittäkää ymmärtää, että sairauksia on monenlaisia.Heitteille jättö on rangaistavaa.
Eipä siinä mitään. Mä en tollasen jäärän luona kävisi edes kerran viikossa.