Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten temutus lähdössä täysin käsistä: "50 miljoonaa pakettia"

Vierailija
27.11.2025 |

mistä johtuu ettei suomesta voida ostaa ja tueta työpaikkoja. Kaikkien pitää ostaa suomesta että verot jää suomeen.

MTV3 keskustelu asiasta. 

kaupan liiton kari luotokin sanoo että suomesta ostettu tuote on turvallinen ja niihin on tietyt vaatimukset minkä takia se on turvallisempaa ostaa ja paremman laatuista.

AP

Kommentit (813)

Vierailija
561/813 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monia temun tuotteita ei löydy etsimälläkään suomesta ja jos löytyy hinta voi olla esim. 50kertaa enemmän. Eiköhän nämä yritykset Suomessa tilaa myöskin suoraan Kiinasta ja myyvät sitten kalliimmalla yksityisille. Mitä tulee siihen että joutuvat hakemaan esim. Ce merkinnän ei näköjään paljoa paina, jatkuvasti saa lukea että on takaisinvetoja milloin mistäkin.se siitä turvallisuudesta. Suurinta osaa mitä temusta saa, ei edes vastaavaa Euroopassa tehdä. Yhtälailla se raha Kiinaan menee ostaako yritys tai yksityinen suoraan sen sieltä. 

Yksi esimerkki on hiusharjan puhdistustyökalu. Ei saa Suomesta. Joku täällä joskus kysyi mikä ihme sellainen hiusharjan mikä lie edes on. Kysyin vastakysymyksen, että miten hän sitten puhdistaa hiusharjansa vai eikö hänellä jää hiuksia ollenkaan harjaan? Ei vastannut. Päättelin, että hän on sitten varmaan näitä, jotka ostavat u

No en mäkään ole koskaan kuullut, ja liki metristä tukkaa olen pitänyt jo kauan. Mulla on vuosikaudet ollut sama harja, tangle teezer. Lyhyet piikit, hiukset lähtevät vetämällä ja harja tiskataan joko käsin tai koneessa (lakkajäämät yms). 

Vierailija
562/813 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskekaapa prosenttimäärä kuinka moni ihminen saa jotain oireita temun tuotteista, kun nyt jankkaatte terveyshaitoista. Aika harvoin kuulee mitään vaikka asiakkaita on melkoisesti

Jep, 50 miljoonalla paketilla vuodessa voisi kuvitella olla jo jotain kansanterveyttä uhkaavaa merkitystä, jos vaikka puolissa on jotain myrkkyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/813 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laissez faire bitches! Laissez faire!

Ainahan sitä on rummutettu että vapaa kilpailu on hyödyksi kuluttajalle, joka voi mielensä mukaan valita haluamansa myyjän. Esimerkiksi halvimman.

Turha inistä kun markkinatalous toimii. Kyllä jokainen voittoa saa kun vähän edes yrittää eiks je! Niin ne työpaikatkin menee!

Jos tuotantoketju menee näin A->B->C, jossa A on kiinalainen tehdas ja C on kuluttaja, niin miksi ihmeessä kuluttajan pitäisi elättää B, jos se on täysin turha eli voidaan tehdä näin A->C?

B on maahantuoja, jonka vastuulla on tuoteturvallisuus ja jonka tuotteisiin eu:hun saapuessa tehdään myös pistokokeita. 

Vierailija
564/813 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No en mäkään ole koskaan kuullut, ja liki metristä tukkaa olen pitänyt jo kauan. Mulla on vuosikaudet ollut sama harja, tangle teezer. Lyhyet piikit, hiukset lähtevät vetämällä ja harja tiskataan joko käsin tai koneessa (lakkajäämät yms)."

Ei mun Tokmannilta (kyllä, Tokmannilta ei Temusta) ostetusta harjasta ainakaan lähde repimällä.

Vierailija
565/813 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vielä otan kantaa noihin myrkkyihin. Kuinkahan paljon mulla - 1961 syntyneellä - on ollut jo lapsuudessani leluja ja kaikenlaista muuta, jossa on ollut myrkkyjä. Eihän nykyisin saisi vanhoja Suomessa valmistettuja  Arabian astioitakaan enää käyttää. En mä niitä arkisin käytäkään,, kun eivät kestä konepesua, mutta sunnuntaisin ja muina pyhäpäivinä käytän. Ja mitä sitten, jos kuolenkin ennenkuin olen kotihoidon tarpeessa? Eikös se ole vain hyvä juttu?

Arabian? Eikö ne ole Suomessa valmistettuja? Miten SUOMESSA valmistetussa tuotteessa voi jotain myrkkyjä olla? Suomessahan on maailman puhtaimmat tavarat. Joku nyt mättää tuossa jutussa eikä ihan vähän sittenkään.

Onko sulta mennyt ohi se tieto, että vanhoissa astioissa voi olla ihan liikaa esim. lyijyä? Tästä puhuttiin viimeksi vissiin kesällä mediassa.

Vierailija
566/813 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laissez faire bitches! Laissez faire!

Ainahan sitä on rummutettu että vapaa kilpailu on hyödyksi kuluttajalle, joka voi mielensä mukaan valita haluamansa myyjän. Esimerkiksi halvimman.

Turha inistä kun markkinatalous toimii. Kyllä jokainen voittoa saa kun vähän edes yrittää eiks je! Niin ne työpaikatkin menee!

Jos tuotantoketju menee näin A->B->C, jossa A on kiinalainen tehdas ja C on kuluttaja, niin miksi ihmeessä kuluttajan pitäisi elättää B, jos se on täysin turha eli voidaan tehdä näin A->C?

B on maahantuoja, jonka vastuulla on tuoteturvallisuus ja jonka tuotteisiin eu:hun saapuessa tehdään myös pistokokeita. 

Pistokokeita? Olen ihan äimän käkenä. Montako niistä Prismaan tulevasta ehkä 50 miljoonasta lähetyksestä testataan ja millaisissa olosuhteissa? Iltalehti lähetti omat Temu-näytteensä muistaakseni Ruotsiin testattavaksi.

Vierailija
567/813 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No en mäkään ole koskaan kuullut, ja liki metristä tukkaa olen pitänyt jo kauan. Mulla on vuosikaudet ollut sama harja, tangle teezer. Lyhyet piikit, hiukset lähtevät vetämällä ja harja tiskataan joko käsin tai koneessa (lakkajäämät yms)."

Ei mun Tokmannilta (kyllä, Tokmannilta ei Temusta) ostetusta harjasta ainakaan lähde repimällä.

En mäkään revi, painan ja vedän kaikki kerralla. Tuohan on pehmeä ja piikit pehmeät, 1,5 cm. Ne taipuvat ihan käden alla. Mutta joo, siksi käytän tätä mallia kun ne perinteiset ovat olleet ärsyttäviä putsata. No nytpä tiedän että siihen on työkalu.

Vierailija
568/813 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hämmästyttää ihmisten lyhytnäköisyys tässä temussa. Että pääasia elämässä on päästä ostamaan turhaa skeidaa. Vaatteita jotka epämukavia päällä eivätkä kestä pesua. Lisäksi surulliselta tuntuu se ettei ketään kiinnosta tuotteiden ja kuljetusten ympäristökuorma tai ne huonot olot joissa niitä tahkotaan.

Kummallista kun minun ostamani vaatteet ovat erittäin mukavia päällä eikä yksikään ole mennyt pesussa pilalle, toisin kuin suomalaisesta kaupasta ostamani T-paidat menettävät muotonsa yhden pesukerran jälkeen.

Tilaan paljon (!) askartelujuttuja, valikoimaa riittää laidasta laidasta, jollaisesta suomalaisista kaupoista voi vain haaveilla, kaikki myvät vain yhtä ja samaa. Ja se hintaero: en maksa kymmeniä euroja esim. timanttimaalauksista, joita saan Temusta 4 - 10 eurolla. Diamond Art Club (USA) hinnat 70 - 90 euroa, suomalaisten valikoimat niin su

Mä olen nukkekotiharrastaja ja oikeastaan alkoi jo myötähävettämään sun juttus. Tee nippelit ja nuppelit itse, tai tilaa toiselta harrastajalta, joka tekee. Tue toista pienyrittäjää, verkostoidut samalla. 

Suomen luonto on täynnä parhainpia materiaaleja nukkekotien sisustamiseen, tavaroiksi ja huonekaluiksi. Eikun keräämään ja näpräämään.

Vierailija
569/813 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin ihan samaa tilpehööriä temussa,mitä olen joskus täältä kivijalkakaupasta ostanut. Houkuttaa se ostaa temusta juttu x hintaan 2kpl 3e kun Suomesta 1kpl 16e. 

Mutta miksi aikuisen pitää ostaa tilpehööriä? Onko jäänyt lapsuuden Tiimari-vaihe päälle?

Miksi se sama tilpehööri esim. joulukoriste pitäisi ostaa kivijalkakaupasta yli 10-kertaisella hinnalla?

Sama? Se että näyttää samalta ei tarkoita, että materiaali olisi samaa. Luuletko, että tuotteiden materiaali on samaa? Jos olisi, ei näitä metallien myrkkykemikaaleja, vaatteiden myrkkyvärejä jne olisi ajan otaikoissa, jos tuote olisi sama. 

Lol. Harhaiset tosiaan luulevat, että kiinalaisen

Täällä on useaan kertaan todettu, että niitä piraatti/koipoijien tehtaita voi olla jopa kymmeniä. Usein kriminaalien pyörittämiä. Prisma /S  ostaa alkuperäiseltä valmistajalta, mutta sinä ostat sen myrkkytuotteen rikollisten pyörittämältä tehtaalta, jopa 1500 kilometrin päässä siitä toisesta tehtaasta. Yksi kymmenistä. Temu on portaali, eikä välitä mistä tavara tulee.

Kuka teistä on käynyt työasioissa Kiinassa? Jaa, temuttaja tuskin ikinä, koska temuttaja on a) xxxxx b) köyhä (ja lupa ostaa paskaa, omasta mielestä)

Vierailija
570/813 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskasmetalleja vesistöön ja ihosairaudet yleistymään!

Mu-mutta sAiN hALvALLa 

Mä kyllä ymmärrän tuoteturvallisuuden. Ei tulisi mieleenkään ostaa jotain sähkölaitetta ja sitten, jos se aiheuttaisikin vahingon, kotivakuutus ei korvaisi. Toisaalta tilasihan meidän viranomaisetkin pandemian alussa Kiinasta hengityssuojaimia, joissa oli CE-merkintä. Paitsi että se CE-merkintä oli ostettu joltan marokkolaiselta huuhaapaikalta. Mitähän muuten niille suojaimille tapahtui? Menikö roskiin vai jonnekin käyttöön?

Sitten toinen juttu on se, että saako ihminen ostaa jotain, mitä ei oikeasti tarvitse? Vai onko sekin paha juttu? Siis silloinkin, jos sen ostaa vaikka Tokmannilta? Tarpeetonhan ei muutu tarpeelliseksi sen mukaan, mistä kaupasta sen ostaa. 

CE merkintä on tehtaan oma antama merkintä, jolla ei käytännössä ole mitään merkitystä ellet hyväntahtoisesti luota siihen, että tehdas oikeasti sitä valvoisi. Se on valmistajan oman arvioinnin käynyt läpi. Se ei laadun tae. Lisäksi on lemassa china export merkintä, joka näyttää hyvin lähelle CE-merkintää. Tukes valvoo suomessa CE-merkintöjen laillisuutta. Mutta kun tilaat itse, kukaan ei sitä valvo. 

Vierailija
571/813 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pas kaa, myrkkyjä ja jätettä suomi täyteen. Voi vit tu.

Vierailija
572/813 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Temun valikoima on myös todella laaja, kun suomalainen on tottunut kuulemaan sitä "ei oota" lausetta, niin temun jälkeen sitä ei palata entiseen kovin helpolla. temussa on sisutustavarat värikkäitä ja nättejä kun taas suomen valikoimat on todella suppeat ja kaiken lisäksi ne on valittu mahdollisimmin tylsän ja värittömät.  

AP

Kyllä ainakin Ikeassa on värikkäitäkin sisustustuotteita, ja muuallakin. Vaihtoehtoja on, jos vähänkään viitsii katsoa.

Joo, saattaa löytyä värikkäitä, mutta kuosit enimmäkseen aivan kamalia. Tyypillistä skandikrääsää.

- eri

Vierailija
573/813 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se kellekään kuuluu mistä kukakin mitäkin ostelee? Elämmekö vapaassa markkinataloudessa vai emme?

Näitä vaarallisia kemikaaleja sisältäviä tuotteita annetaan lahjaksi jopa lapsille. 

Tulevana jouluna lukuisat lapset avaavat paketeistaan myrkyllistä temupaskaa.

Olen jo niin vanha ettei flataatit haittaa.

Ei ehkä sinua, mutta muita ja usein ne päätyvät ympärisröön kuormittavaksi tekijäksi. 

Vierailija
574/813 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mutta onko se mikään ihme sitten ja yllätys kenellekään kun moni on työtön ja rahat on todella tiukilla ja haluaisi jotain tarpeellista ostaa esim vaatteita. 

mutta on ihan sama että ostaako tokmannilta t-paidan vai clas ohlsonista joulukylä led-valoilla tai muuta joulukoristeita niin ne on ihan samaa tavaraa kuin temusta, ei tasan eroa laatu millään tavalla.

AP

Jos tarpeeseen ostaa, ei joulukylä led-valoilla tule tarpeeseen 

myöskään ihminen ei kovin montaa vaatekertaa tarvitse selvitäkseen hengissä. 

Vierailija
575/813 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää miten jotkut on huolissaan toisten terveydestä. Kaikkihan nyt ostaa tarvittavan tavaransa sieltä mistä sitten ikinä ostaakin

Valitettavasti ne tuotteet päätyy ympäristöön vai luulitko, että ne vain mystisesti katoaa sinne temuttajan kotiin?

Vierailija
576/813 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Temun valikoima on myös todella laaja, kun suomalainen on tottunut kuulemaan sitä "ei oota" lausetta, niin temun jälkeen sitä ei palata entiseen kovin helpolla. temussa on sisutustavarat värikkäitä ja nättejä kun taas suomen valikoimat on todella suppeat ja kaiken lisäksi ne on valittu mahdollisimmin tylsän ja värittömät.  

AP

Kyllä ainakin Ikeassa on värikkäitäkin sisustustuotteita, ja muuallakin. Vaihtoehtoja on, jos vähänkään viitsii katsoa.

Ikean tuotteet on myös tehty halpamaassa, usein Kiinassa.

Ne tuotteet kuitenkin tulee valvonnan läpi, vaikka tulisi mistä halpamaasta.

Jos yksityisille tulee vuosittain 50 miljoo

Prisma tarkistaa keneltä ostaa ja kuka valmistaa, isoista hankinnoista ensin testikappale, tai koe-erä. Temuttaja on sokea, ostaa sen halvimman ja huonoimman. Sen myrkyllisellä materiaalilla tehdyn halpakopion. Joka valmistetaan ihan eri tehtaassa. Ja Kiinassa niitä riittää...

Vierailija
577/813 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli se on OK että pääoma siirsi tehtaansa Kiinaan, mutta se että Suomalainen rahvas sitten tilaa näistä tehtaista ei ole OK?

Vierailija
578/813 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahantuoja tekee vastaanottotarkastuksen tuloutuksen yhteydessä. Vastuullisella maahantuojalla on siihen varastotilat. 

Temuttaja avaa paketin kerrostaloyksiössään ja torakat, luteet, hämähäkit sekä skorppionit siirtyvät sujuvasti myös naapurien harmiksi. 

Vierailija
579/813 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hämmästyttää ihmisten lyhytnäköisyys tässä temussa. Että pääasia elämässä on päästä ostamaan turhaa skeidaa. Vaatteita jotka epämukavia päällä eivätkä kestä pesua. Lisäksi surulliselta tuntuu se ettei ketään kiinnosta tuotteiden ja kuljetusten ympäristökuorma tai ne huonot olot joissa niitä tahkotaan.

Kummallista kun minun ostamani vaatteet ovat erittäin mukavia päällä eikä yksikään ole mennyt pesussa pilalle, toisin kuin suomalaisesta kaupasta ostamani T-paidat menettävät muotonsa yhden pesukerran jälkeen.

Tilaan paljon (!) askartelujuttuja, valikoimaa riittää laidasta laidasta, jollaisesta suomalaisista kaupoista voi vain haaveilla, kaikki myvät vain yhtä ja samaa. Ja se hintaero: en maksa kymmeniä euroja esim. timanttimaalauksista, joita saan Temusta 4 - 10 eurolla. Diamond Art Club (USA) h

Mutta kun niitä nippeleitä ja nuppeleita ei kukaan Suomessa valmista, mistä saat ovenripoja, vetimiä, pieniä silmukkaruuveja  yms. suomalaiselta valmistajalta/harrastajalta? Kuka niitä valmistaa metallista tai muovista... kiinalaiset!

Myötähäpeä sinä vaan, olet yksin häpeäsi kanssa! Itse asiassa minä tunnen myötähäpeää kirjoituksesi johdosta, kuinka epäystävällinen nukkekotiharrastajien yhteisö on! Yhdistyksen (johon en enää kuulu) lehti on täynnä itsekehua ja facebook on täynnä kehun kerjääjiä. Mutta näinhän se menee naisvaltaisilla harrastusyhdistyksillä...

Vierailija
580/813 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maahantuoja tekee vastaanottotarkastuksen tuloutuksen yhteydessä. Vastuullisella maahantuojalla on siihen varastotilat. 

Temuttaja avaa paketin kerrostaloyksiössään ja torakat, luteet, hämähäkit sekä skorppionit siirtyvät sujuvasti myös naapurien harmiksi. 

Jaa, meinas unohtua...kuolleita lepakoitakin Temu-paketista tupsahdellut. Sitä saa mitä tilaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän