Miksi ujous ja arkuus nähdään niin negatiivisina asioina?
Näin anonyyminä voin sen myöntää, olen perusluonteeltani todella ujo ja arka ihminen. Olen taistellut tätä vastaan ihan lapsesta asti, kun joka tuutista toitotetaan että pitää olla sosiaalinen, rohkea, jne jne.
Nyt pari päivää sitten tuli sellainen outo havahtuminen siihen, että miksi? Miksi en saisi olla luonteeltaani tällainen? Ihan kaikki elämässäni ovat kannustaneet "reippauteen" koko elämäni, enkä jaksa enää. Puolisoni myös selkeästi odottaa jotain kukkaan puhkeamista ja sitä, että muuttuisin vaan joku päivä supersosiaaliseksi ahkeroijaksi jos minua kannustaa tarpeeksi. Ärsyttää myös valehdella joka työhakemukseen luonteestani ja psyykata itsensä joka kerta olemaan työhaastatteluissa joku vieras dynaaminen pöhisijä ihan vaan siksi, koska oma luonteeni on yhteiskunnan silmissä huono. Voin kyllä leikkiä jotain muuta, mutta en tunnista siitä itseäni.
Kommentit (161)
Itse olin ujo ja arka ja olen jossain määrin vieläkin, mutta olen yrittänyt päästä siitä eroon ja välillä onnistun ja välillä en. Ujous ja arkuus eivät ole mitenkään hyvästä ihmiselle ainakaan tässä nykymaailmassa ja tuskin oli varsinkaan ennen vanhaan, koska sellaisia ihmisiä kyykytetään aivan liikaa jotka eivät pysty eivätkä osaa pitää omaa puoltansa. Voit myös oppia niistä pois jos itse haluat, mutta kukaan ei voi tehdä sitä sinun puolestasi, toinen ihminen ei voi mitään muuta kuin neuvoa, jotkut ottavat neuvosta vaarin ja toisia neuvot lähinnä ärsyttävät. Muut rohkeammat ihmiset hoitavat sinun asioitasi ja töitäsi jos et osaa puhua ja arkailet.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska passiivisagressiivinen ujo ja arka ihminen on arvaamaton.
Miten?
On kyllä raskaita ajatuksia ujoista ja hiljaisista. Minä ajattelen että kaikkia ihmisiä on helppo kunnioittaa paitsi ilkeitä ja pahoja.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä raskaita ajatuksia ujoista ja hiljaisista. Minä ajattelen että kaikkia ihmisiä on helppo kunnioittaa paitsi ilkeitä ja pahoja.
Samaa mietin. Ehkäpä ollaan sitten kaikki enemmän tai vähemmän epävarmoja.
Työelämässä riippuu paljon työtehtävistä, onko ujous/arkuus negatiivinen asia vai ei. Sellaisessa työssä, missä tehdään paljon yhdessä projektityötä, kehityshommia tms. tai esim. asiakaspalvelussa, ujoudesta voi olla haittaa, jos se tarkoittaa sitä, että ei saa suutaan auki tai ei osaa ottaa kontaktia vieraisiin ihmisiin.
Olen itse vahvasti introvertti, mutta en ujo, ja välillä ärsyttää työprojekteissa, kun pari selvästi ujoa/arkaa ihmistä eivät osallistu millään tavalla keskusteluun, kun pitäisi suunnitella tai päättää asoista. Hommat ja vastuu sitten kasaantuu muille. Periaatteessa kyllä ymmärrän, että luonne on mikä on, mutta ehkä sitten pitäisi miettiä ammatin ja työpaikan valintaa sen mukaan.
"No tämä juuri kertoo siitä ilmeisestä ihmisvihasta, jota osalla porukasta on. Ei viitsitä edes perussosiaalisuutta pitää yllä.
Ujot ovat juuri siksi niin raskaita, etteivät he ollenkaan pidä yllä sellaista yleistä hauskaa ilmapiiriä, mutta sitten tulevat kuitenkin paikalle, jos jotkut muut pitävät yllä mielenkiintoista keskustelua."
Yleistä hauskaa ilmapiiriä? Omilla työpaikoilla ne puheenaiheet ovat olleet lähinnä sää, lapset ja terveysvaivat. Kyllähän siinä kohteliaisuudesta hymistelee vieressä, mutta ei nyt parhaalla tahdollakaan voi sanoa, että noista kälättäminen ja usein valittaminen mitään hauskaa ilmapiiriä luo. Autuaita ovat olleet ne työpaikat, joissa omiin hommiin on voinut uppoutua nappikuulokkeet korvissa.
Niin tuppisuut ettei saa sanaakaan irti on tietysti eri asia, mutta mitä vikaa vähäsanaisuudessa? Nämä kahvitaukojen hiljaisuudesta vittuuntuvat ovat ihan varmasti työpaikkojensa juoruakkoja ja -ukkoja jotka yrittävät nyhtää lisää materiaalia paskanjauhantaan :D
Vierailija kirjoitti:
Niin tuppisuut ettei saa sanaakaan irti on tietysti eri asia, mutta mitä vikaa vähäsanaisuudessa? Nämä kahvitaukojen hiljaisuudesta vittuuntuvat ovat ihan varmasti työpaikkojensa juoruakkoja ja -ukkoja jotka yrittävät nyhtää lisää materiaalia paskanjauhantaan :D
Täähän se ois.
Eiköhän maailmassa ole ihan tarpeeksi näitä älämölöihmisiä, olisi hyvä jos joku kuuntelisin välillä.Tapahtuu paljon ikäviä asioita kun ei kuunnella ja vedetään sen takia heti vääriä johtopäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vähäsanaisuus on ujoutta, kun ei viihdytä huomion keskipisteenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa olla rauhassa ujo ja arka. Itse olen hankkiutunut eroon suhteista ihmisiin, jotka eivät hyväksy minua tällaisena kuin olen. No, äidistäni en kokonaan eroon, mutta rajaan kanssakäymistä, ja pidän puoleni jos alkaa voivottelu, häpeäpuhe yms siitä että olen omituinen erakko. Puolustan oikeuttani olla sellainen.
Tuun sun kannatusjoukkoihin!
Mä kans. 😁😁.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten?
Siihen minäkin haluan vastauksen ja perustelujen kera 🤔.
Mä olen kanssa. Oikeuden ihmisten kanssa olen puhelias. Mutta aika arka esittämään mielipiteitä, jos on isompi joukko ihmisiä. Jopa kulkeminen ihmisjoukossa ahdistaa, jos koen olevani silmätikkuna.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kanssa. Oikeuden ihmisten kanssa olen puhelias. Mutta aika arka esittämään mielipiteitä, jos on isompi joukko ihmisiä. Jopa kulkeminen ihmisjoukossa ahdistaa, jos koen olevani silmätikkuna.
Aika moni on. Joten en koe nyt olevani niin erilainen. Ujous voi olla ihan positiivinen asia.
Ujot ja vähäpuheiset ihmiset on raskasta seuraa. Olla möllööttävät sosiaalisissa tilanteissa kuin kivenpalat. Kuka kivenmurikan kanssa jaksaisi seurustella ? Tylsiä ihmisiä ovat ujot
Vierailija kirjoitti:
Ujot ja vähäpuheiset ihmiset on raskasta seuraa. Olla möllööttävät sosiaalisissa tilanteissa kuin kivenpalat. Kuka kivenmurikan kanssa jaksaisi seurustella ? Tylsiä ihmisiä ovat ujot
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan.