Miksi ujous ja arkuus nähdään niin negatiivisina asioina?
Näin anonyyminä voin sen myöntää, olen perusluonteeltani todella ujo ja arka ihminen. Olen taistellut tätä vastaan ihan lapsesta asti, kun joka tuutista toitotetaan että pitää olla sosiaalinen, rohkea, jne jne.
Nyt pari päivää sitten tuli sellainen outo havahtuminen siihen, että miksi? Miksi en saisi olla luonteeltaani tällainen? Ihan kaikki elämässäni ovat kannustaneet "reippauteen" koko elämäni, enkä jaksa enää. Puolisoni myös selkeästi odottaa jotain kukkaan puhkeamista ja sitä, että muuttuisin vaan joku päivä supersosiaaliseksi ahkeroijaksi jos minua kannustaa tarpeeksi. Ärsyttää myös valehdella joka työhakemukseen luonteestani ja psyykata itsensä joka kerta olemaan työhaastatteluissa joku vieras dynaaminen pöhisijä ihan vaan siksi, koska oma luonteeni on yhteiskunnan silmissä huono. Voin kyllä leikkiä jotain muuta, mutta en tunnista siitä itseäni.
Kommentit (161)
Ei tarvii hävetä omaa tyhmyyttään kun on hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitat käytännössä passiivisuutta, niin miksi kukaan haluaisi passiivista työntekijää? Moni käyttää ujoutta ja arkuutta lupana vapaamatkustaa, tai olla ottamatta vastuuta, ja se on ongelma. Hiljaisuus, syrjäänvetäytyvyys tai introverttiys eivät itsessään ole ongelma. Täytyy käyttäytyä kuin aikuinen, ei tarvitse käyttäytyä kuten ekstrovertti.
Etkö voi uskoa että ujouden takana on oikea tuska eikä mikään tekosyy olla ottamatta vastuuta jostakin. Eikö sinulla ole mitään rajoitteita työssäsi?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvii hävetä omaa tyhmyyttään kun on hiljaa.
Usein sanotaan, että hiljaisilla on paljonkin asiaa.
No, minä olen hiljaa, jotta en puhu itseäni pussiin :D
Minä en puhu tuntemattomille mitään, kyllä se kai joitain vituttaa. En edes työpaikalla. Itsepä palkkaavat minut. T. Hiljainen
Tuonhan voi kääntää positiiviseksi niin, että henkilö joka on ujo ja arka onkin rauhallinen.
Koska amerikkalainen pakko ekstroverttiys vallitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Yhteiskunnan normit on yhteiskunnan normeja, joskus on vain viisainta olla potkimatta tutkainta vastaan. Ei tilanteesta pitää tarvitse, mutta ei keskiajallakaan kannattanut huudella harjoittavansa noituutta.
Jos kaikki ajattelisivat noin olisi homous edelleen rikos, naiset miesten omaisuutta jne.
Eihän kaikki ole ujoja, ne taistelee ei ole ja jotka pystyy. Etkö osaa yhtään samaistua ujouteen.
Miksi ujon pitäisi ottaa vastuu kälättäjän tunteista? Jos kälättäjä ahdistuu hiljaisuudesta, ahdistukoon. Mäkin ahdistun siitä kälätyksestä.
Itse kostan äänekkäille etten puhu mitään heidän seurassa. Saavatpa olla sitten hiljaa jos saavat minut työparikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ujo kaunis nainen on uhka
Uhka mille?🤣😂😅
En tiedä...kysy räväköiltä tädeiltä jotka aina kiusaa
Ei se aina ole "kauneuteen" liittyvä asia tuleeko "kiusatuksi".
Vierailija kirjoitti:
Miksi ujon pitäisi ottaa vastuu kälättäjän tunteista? Jos kälättäjä ahdistuu hiljaisuudesta, ahdistukoon. Mäkin ahdistun siitä kälätyksestä.
Tää. Työapikallani on eräs tyyppi joka puhuu aina ****vaivoistaan julkisesti... oksettavaa
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole hyväkään piirre. Mitä jos kaikki olisivat ujoja? Ujot eivät tee aloitteita asioiden suhteen, eivät kokeile uutta, eivät sano mielipidettä eivätkä muutenkaan avaa suutaan, vaikka olisi hyväkin kehitysidea.
No mutta kun kaikki eivät ole, eikä tässä sitä haetakaan, että kaikkien pitäisi olla. Vaan että niiden jotka ovat, pitäisi saada olla sellaisia ilman, että heitä painostetaan muuttamaan omaa luonnettaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset sekoittavat ujouden ja introverttiyden? Nämä on kaksi ihan eri asiaa eikä liity toisiinsa juuri mitenkään.
Ps. Ujous ärsyttää kun he eivät osallistu mihinkään, vaan ovat kaikessa vapaamatkustajia. Kasvakaa aikuisiksi, ei ikuisesti pidä jäädä siihen "2v toljottaa mamman selän takana sormi suussa" moodiin.
Jos he tekee työnsä niin mihin muuhun pitäisi osallistua ettei ole mamman lapsi vapaamatkustaja?
Kun eivät nimenomaan tee. Palavereissa ovat hiljaa kun eivät uskalla puhua edes kysyttäessä, selän takana kyllä voivat marmattaa. Ymmärtävät ohjeet tai työnjaon monesti väärin kun eivät uskalla kysyä lisätietoja. Illanvietoissa odottavat että muut hoitaa puhumisen ja sosialisoinnin, ja harrastuksissa turha odottaa näiltä mitään panosta.
Aika
Nyt olet tosi ilkeä.
Äänekkäidenn kantsis miettii ettei ne teidän elämänne asiat nyt nii kiinnostavia ole et kaikki haluaa ne kuulla
Vierailija kirjoitti:
Tuonhan voi kääntää positiiviseksi niin, että henkilö joka on ujo ja arka onkin rauhallinen.
Eli lusmu ja nynny Suomeksi.
On erikoista, että suulaat katsovat oikeudekseen tulla pölöttämään omia juttujaan väliin. Jos esim. keskustelen työasioista kollegan kanssa, yksi tyyppi saattaa tulla kertomaan omia asioitaan sille kollegalle ja kovalla äänellään saa kaiken huomion. Minä sitten odotan milloin voidaan jatkaa työasian käsittelyä.
Ap voitko lähestyä ujouttasi toisesta kulmasta? Se ei välttämättä ole heikkous vaan vahvuus kun itse sen hyväksyy osana itseään. Ihmiselle voi sanoa ettei tunne toista niin puhuminen ei oikein siksi ole luontevaa. Toiset taas puhuu sujuvimmin mitä vain juuri tuntemattomille.
Se että huijaa itseään puhumaan ja esiintymään toisen luonteisena ei toimi pitkään. Sen tien olen kokenut miehenä.
Feikkaaminen vie voimia. Siis oikeasti. Jos on introvertimpi, täytyy saada ladata henkistä akkuaan puhumispäivän jälkeen. Tehdä, harrastaa, rauhoittua ja olla ilman puhetta. Niin minä teen.
En pitempään viihdy ekstroverttien jatkuvassa good-mood puhesateessa mutta puhun kyllä tutuille ja tuntemattomille aristelematta. Iän myötä ad-piirteetkin tulleet matkaan jolloin small talkkiin on tullut jännää särmää. Puhe pomppii ja aaltoilee, koettakaa pysyä perässä.
NO, mutta miksi kovaääniset on yleensä niitä kiusaajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Yhteiskunnan normit on yhteiskunnan normeja, joskus on vain viisainta olla potkimatta tutkainta vastaan. Ei tilanteesta pitää tarvitse, mutta ei keskiajallakaan kannattanut huudella harjoittavansa noituutta.
Jos kaikki ajattelisivat noin olisi homous edelleen rikos, naiset miesten omaisuutta jne.
Eihän kaikki ole ujoja, ne taistelee ei ole ja jotka pystyy. Etkö osaa yhtään samaistua ujouteen.
Ne taistelee jotka ei ole ujoja ja jotka pystyy piti kirjoittaman..
Äänekkäille voisi joku sanoa että tekisivät välillä töitä ja lopettaisi sen juoruamisen, kuluu hyvä työaika hukkaan.