Miksi ujous ja arkuus nähdään niin negatiivisina asioina?
Näin anonyyminä voin sen myöntää, olen perusluonteeltani todella ujo ja arka ihminen. Olen taistellut tätä vastaan ihan lapsesta asti, kun joka tuutista toitotetaan että pitää olla sosiaalinen, rohkea, jne jne.
Nyt pari päivää sitten tuli sellainen outo havahtuminen siihen, että miksi? Miksi en saisi olla luonteeltaani tällainen? Ihan kaikki elämässäni ovat kannustaneet "reippauteen" koko elämäni, enkä jaksa enää. Puolisoni myös selkeästi odottaa jotain kukkaan puhkeamista ja sitä, että muuttuisin vaan joku päivä supersosiaaliseksi ahkeroijaksi jos minua kannustaa tarpeeksi. Ärsyttää myös valehdella joka työhakemukseen luonteestani ja psyykata itsensä joka kerta olemaan työhaastatteluissa joku vieras dynaaminen pöhisijä ihan vaan siksi, koska oma luonteeni on yhteiskunnan silmissä huono. Voin kyllä leikkiä jotain muuta, mutta en tunnista siitä itseäni.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole hyväkään piirre. Mitä jos kaikki olisivat ujoja? Ujot eivät tee aloitteita asioiden suhteen, eivät kokeile uutta, eivät sano mielipidettä eivätkä muutenkaan avaa suutaan, vaikka olisi hyväkin kehitysidea.
Mitähän tämä nyt on. Olen itse ainakin paljon kokeillut uutta, kertonut kehitysideoita töissä ja osaan sanoa mielipiteeni kun tarvii. En ole mikään sosiaalisten tilanteiden kammoinen. Introvertti vaan, ja pääosin valitsen olla itsekseni.
Tässä aloituksessa oli kyseessä ujous, ei introverttiys, mikä on ihan eri asia. Et ole ujo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan vieläkin kun olin jossain kurssilla ja joku ukko töksäytti ruokapöydässä mulle suoraan "mikset koskaan puhu mitään!". No näin sen kyllä vain junttina
Miksei se mies sitten yrittänyt saada keskustelua aikaiseksi sinun kanssa.
???
Siis sen sijaan kun töksäytti. Tuollaiset tökdöyttelijät kyllä ovat siinä mielessä rasittavia että töksäytys yleensä loukkaa toista tarpeettomasti. Eli ei mikään hyvä yritys saada keskustelua aikaan.
Ainoastaan Suomessa nähdään. Ulkomailla sut nähdään herttaisena. kokeilkaa vaikka.
Joka neljäs ihminen on ujo. Tätä ei välttämättä huomaa (varsinkaan aikuisista), koska ihmiset oppivat peittämään ujoutta, jopa itseltäänkin. Miksi joka neljäs ihminen olisi huono tai sairas täysin normaalin synnynnäisen ominaisuutensa vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan vieläkin kun olin jossain kurssilla ja joku ukko töksäytti ruokapöydässä mulle suoraan "mikset koskaan puhu mitään!". No näin sen kyllä vain junttina
Siihen voi kyllä tottua että toinen on hiljainen vaikka ensin tulee tunne että tuo inhoaa minua tai kaikkia kun ei puhu. Ei saa alkaa kiusaamaan tai hyökkäämään, hiljainen on hiljainen. Toki hän jää yksin kun muut ei jaksa yhdensuuntaista kommunikointia. Syyt hiljaisuuteen löytyy henkilön menneisyydestä, lapsuudesta ja persoonallisuudesta ja uskon että on ollut vaikeita ihmisiä ympärillä.
Millainen on ujo joka peittää ujoutensa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen voi kyllä tottua että toinen on hiljainen vaikka ensin tulee tunne että tuo inhoaa minua tai kaikkia kun ei puhu. Ei saa alkaa kiusaamaan tai hyökkäämään, hiljainen on hiljainen. Toki hän jää yksin kun muut ei jaksa yhdensuuntaista kommunikointia. Syyt hiljaisuuteen löytyy henkilön menneisyydestä, lapsuudesta ja persoonallisuudesta ja uskon että on ollut vaikeita ihmisiä ympärillä.
Niin no itelläni ei oo vieläkään kavereita, mutta kumppani kyllä löytyi ja hänenkin kanssa olin aluksi hiljainen mutta nyt olen jopa puhelias.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin tuota ihmetellyt. Jopa opettajat ottaneet tuon puheeksi koulussa "kun sä olet niin hiljainen."
Tuollaisesta moni masentuu. Siis, että kaikki jatkuvasti kertovat sinun olevan vääränlainen. Oli syy sitten ujous, ADHD tai joku muu.
Ujoille ei ole sijaa majatalossa.
Friikit tahtoo nyt olla aika negatiivisia asioita. N26.
Jos tarkoitat käytännössä passiivisuutta, niin miksi kukaan haluaisi passiivista työntekijää? Moni käyttää ujoutta ja arkuutta lupana vapaamatkustaa, tai olla ottamatta vastuuta, ja se on ongelma. Hiljaisuus, syrjäänvetäytyvyys tai introverttiys eivät itsessään ole ongelma. Täytyy käyttäytyä kuin aikuinen, ei tarvitse käyttäytyä kuten ekstrovertti.
Miksi ihmiset sekoittavat ujouden ja introverttiyden? Nämä on kaksi ihan eri asiaa eikä liity toisiinsa juuri mitenkään.
Ps. Ujous ärsyttää kun he eivät osallistu mihinkään, vaan ovat kaikessa vapaamatkustajia. Kasvakaa aikuisiksi, ei ikuisesti pidä jäädä siihen "2v toljottaa mamman selän takana sormi suussa" moodiin.
Vierailija kirjoitti:
Saa olla rauhassa ujo ja arka. Itse olen hankkiutunut eroon suhteista ihmisiin, jotka eivät hyväksy minua tällaisena kuin olen. No, äidistäni en kokonaan eroon, mutta rajaan kanssakäymistä, ja pidän puoleni jos alkaa voivottelu, häpeäpuhe yms siitä että olen omituinen erakko. Puolustan oikeuttani olla sellainen.
Mene hoitoon in-cel.
Introverttiys ei ole sama kuin ujous. Voi olla introvertti muttei ujo. Ujo voi olla ekstrovertti. Ujouteen liittyy häpeää ja pelkoa. Introvertti voi ihan hyvin olla seurassa ilman arastelua, mutta tarvitsee vastapainoksi omaa aikaa.
Nykyään on paljon opinnoissa ryhmätöitä. Ne hiljaiset ei ota koskaan vetovastuuta. Homma pitää kuitenkin aloittaa suunnittelemalla ja jakamalla työt. Sitten niistä ujoista ei kuulu mitään. Eivät ota yhteyttä työn etenemisen suhteen esim viestiryhmässä. Pahimmillaan käy niin, että työn pitää olla valmis ja ujoa ei tavoiteta, kun piiloutuu jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitat käytännössä passiivisuutta, niin miksi kukaan haluaisi passiivista työntekijää? Moni käyttää ujoutta ja arkuutta lupana vapaamatkustaa, tai olla ottamatta vastuuta, ja se on ongelma. Hiljaisuus, syrjäänvetäytyvyys tai introverttiys eivät itsessään ole ongelma. Täytyy käyttäytyä kuin aikuinen, ei tarvitse käyttäytyä kuten ekstrovertti.
Moni ujo on päinvastoin työpaikan ylivastuullinen ja ahkera puurtaja. Ujon täytyy tehdä enemmän ollakseen yhtä hyvä kuin muut tai tällaisia kokemuksia itselläni on. Toki ujot ovat erilaisia keskenään ja siis myös erilaisia työntekijöinä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole hyväkään piirre. Mitä jos kaikki olisivat ujoja? Ujot eivät tee aloitteita asioiden suhteen, eivät kokeile uutta, eivät sano mielipidettä eivätkä muutenkaan avaa suutaan, vaikka olisi hyväkin kehitysidea.
Ei se näin mene. Kun minua kiusattiin koulumatkalla, paljolti siksi että olin pieni ja ujo niin seuraavana päivänä marssin koko luokan edessä kertomaan opettajalle ja osoitin sormella kaikki kiusaajat.
Minä en myöskään käytä energiaa hölöttämiseen. Ainoa ongelma on siinä, että isoilla työpaikoilla tyhjänpuhujat vievät tilan, mutta sähköposti on keksitty. Siitä sitä paitsi jää jälki, kun laittaa idean kirjallisesti eikä hölötä sitä kaikille ääneen, että on keksinyt sen itse.
Itsekin tuota ihmetellyt. Jopa opettajat ottaneet tuon puheeksi koulussa "kun sä olet niin hiljainen."