Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Susanna huomautti koiraa ulkoiluttanutta miestä säännöistä järkyttävä vastaus (is)

Vierailija
25.11.2025 |

Mirjam Salomäki, 39, kertoi sunnuntaina viikonvaihteen tapahtumista Oittaalla. Salomäen mukaan keski-ikäinen mieshiihtäjä törmäsi lauantaina häneen Espoon Oittaan laduilla, eikä pahoitellut tekojaan. Miehen hiihtosauvan piikki aiheutti Salomäen pohkeeseen verisen pistohaavan.

Oittaalla oli viime talvena latu järven jäällä. Ladulla käveli pariskunta koirineen. Kun pyysin heitä ystävällisesti siirtymään sivuun, niin mies oli käydä kimppuuni, Kärki kertoo.

Hän uhkaili ihan väkivallalla. En nyt viitsi toistaa, mitä hän sauvalla ajatteli minulle tehdä. Vaimo ei kommentoinut mitään

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pienestä saa suomalaiset riidan aikaan kun yhdestä ladulla väistämisestä. Ihan kuin ei olisi ollut aaria ympärillä yhtään väistää. Suomalainen kävelee suoraan päälle vaikka ympärillä 200 metriä tilaa ohittaa. 

Vierailija
102/115 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinne ei voi tehdä kävelijöille omaa kaistaa? Sen jälkeen ladulla kävely laittomaksi.

Ladulla kävely on laitonta. Siitähän näissä kaikissa laturaivokohuissa on kysymys. Kävelijät ja koirantaluttajat tunkee alueelle, jossa ei pitäisi olla muita kuin hiihtäjiä. Talomme takana kulkee maastoreitti, joka muuttuu talvella laduksi. Meillä ei koiran kanssa ole sinne asiaa puoleen vuoteen, jos talvi tulee aikaisin ja kestää hyvässä lykyssä lähelle vappua. Parhaat hiihtää vielä, kun sammalikot jo paistaa. Me koiran kanssa jumputetaan se puoli vuotta samaa tienpätkää edestakaisin, mutta säännöt on säännöt.

Laitatko linkin tähän lakiin vai keksitkö ihan omasta päästä?

Minilex, järjestyslaki ja hiihtolatu:

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajalle ja haltijalle on säädetty velvoitteita. Koirat on ensinnäkin pidettävä kytkettynä taajamala-alueella. Lisäksi koiran omistajan tai haltijan on huolehdittava siitä, ettei koira pääse yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle. Koirien ulkoiluttaminen tällaisella ladulla ei siis ole sallittua. Jos koirien ulkoiluttaminen on kuitenkin erikseen sallittu yleiseen käyttöön kunnostetulla ladulla, on se tällöin luvallista. Kyseinen kielto koskee myös kissaa, hevosta ja muista koti- ja lemmikkieläimiä. Muulla kotieläimellä viitataan lemmikkeihin, jotka vastaavat kooltaan tai muilta ominaisuuksiltaan koiraa.

Koiria koskeva kielto ei kuitekaan koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, käytännössä poliisikoiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin raivoäijiin törmää ihan julkisissa paikoissa, hyi wee

Vierailija
104/115 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinne ei voi tehdä kävelijöille omaa kaistaa? Sen jälkeen ladulla kävely laittomaksi.

Ladulla kävely on laitonta. Siitähän näissä kaikissa laturaivokohuissa on kysymys. Kävelijät ja koirantaluttajat tunkee alueelle, jossa ei pitäisi olla muita kuin hiihtäjiä. Talomme takana kulkee maastoreitti, joka muuttuu talvella laduksi. Meillä ei koiran kanssa ole sinne asiaa puoleen vuoteen, jos talvi tulee aikaisin ja kestää hyvässä lykyssä lähelle vappua. Parhaat hiihtää vielä, kun sammalikot jo paistaa. Me koiran kanssa jumputetaan se puoli vuotta samaa tienpätkää edestakaisin, mutta säännöt on säännöt.

Hei, te voitte koiran kanssa tehdä ihan oman polun sinne metsään. Se pysyy auki, kun sitä kävelee joka päivä. Luultavasti muutkin alkavat käyttää polkua, kun siellä sellainen on, ja näin s

Voi olla, että omien polkujen tallaaminen onnistuu Etelä-Suomessa mutta meillä päin ei. Normaali lumen kertymä talven aikana on 70-80 senttiä, joskus jopa lähes metri.

Vierailija
105/115 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, te voitte koiran kanssa tehdä ihan oman polun sinne metsään. Se pysyy auki, kun sitä kävelee joka päivä. Luultavasti muutkin alkavat kä

Tallaamme polkuja metsään myös Keski-Suomessa, missä minulla on vapaa-ajan asunto. Kyllä se metrinkin lumi sinne tallaantuu kovaksi alustaksi, kun polkua vaan käytetään. Harvoin se metrin hanki tulee kerralla, vaan lumimäärä kasvaa vähitellen. Uusi polku tallataan aina sen vanhan kovan pohjan päälle. Joka päivä kun joku siitä kulkee, niin pysyy kunnossa. 

Homman juju on se, että polkua käytetään koko ajan. On kova homma tehdä ihan uusi polku metriseen hankeen, mutta koko talven säännöllisessä käytössä oleva polku pysyy kyllä auki.

Vierailija
106/115 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään kunta eikä kaupunki tee virallisia latuja järvenkään jäälle. Joten turha on huudella virallisen ladun ulkopuolella yhtään mitään. Mutta onhan se huomattu hiihtäjät kuvittelee olevansa muiden yläpuolella 

Meidän kaupungissapa on virallinen hiihtolatu kaupungin edustalla olevalla järvellä erääseen saareen asti ja on suosittu latu. Se mainitaan kaupungin nettisivuillakin kuntoilupaikkojen yhteydessä. Asutko sinä jonkun kivikaupungin kivilähiössä pienessä betonibunkkerissa, kun tuollaista oman pääsi sisäistä sontaa länkytöt?

Yksikään kaupunki ei tee virallista latua jokeen, järveen eikä mereen, kunnossa pidosta vastaa kunta/kaupunki kuin myös siitä ettei voi tippua jään läpi. 

Esimerkiksi Joensuussa on joka talvi virallinen latu järven jäällä. Kaupunki vastaa myös siitä, ettei latua tehdä heikolle jäälle. Latu suljetaan myös, jos se ei ole käyttökunnossa esimerkiksi veden takia. Myös naapurikunnassa on hiihtoladut jäällä.

Vierailija
107/115 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelen töihin joka päivä samaa metsän läpi kulkevaa hiekkatietä/polkua N1,5km. Jos kierrän toista reittiä matkaa tulee yli 5km. Talvella siihen vedetään latu molempiin suuntiin ja"luistelukaista" niiden väliin. Kuljen latujen välissä "luistelukaistaa" etten riko latuja mutta silti joka talvi nämä trikoopukuiset tulevat huutamaan minulle. Kyseessä on siis kävelytie kahden asuinalueen välissä ja pururata 2km päässä myös ladutettu.

Mitä kaupunki sanoi kun kysyit asiasta? 

Miksi kysyisin kaupungilta saanko kävellä kävelytiellä?

Jos kysyisit kaupungilta vastaus on, että et voi kävellä kävelytiellä, jos siihen on ajettu latu. So simple.

Vierailija
108/115 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään kunta eikä kaupunki tee virallisia latuja järvenkään jäälle. Joten turha on huudella virallisen ladun ulkopuolella yhtään mitään. Mutta onhan se huomattu hiihtäjät kuvittelee olevansa muiden yläpuolella 

Meidän kaupungissapa on virallinen hiihtolatu kaupungin edustalla olevalla järvellä erääseen saareen asti ja on suosittu latu. Se mainitaan kaupungin nettisivuillakin kuntoilupaikkojen yhteydessä. Asutko sinä jonkun kivikaupungin kivilähiössä pienessä betonibunkkerissa, kun tuollaista oman pääsi sisäistä sontaa länkytöt?

Yksikään kaupunki ei tee virallista latua jokeen, järveen eikä mereen, kunnossa pidosta vastaa kunta/kaupunki kuin myös siitä ettei voi tippua jään läpi. 

Esimerkiksi Joensuussa o

Siitähän se karttalinkkikin laitettiin, vaan nämä paukapäät eivät usko, vaan alapeukuttavat. Mitä lie syvän lähiön tai trendikuppilamaaston eläjiä, kun ovat noin vieraantuneita luonnosta ja normaalielämästä. Siinä kartassa on muuten mainittu erikseen myös järviladut, joilla saa kävelläkin.

Vierailija
109/115 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettiny vähän, että alkasko hiihtään, mut taitaa olla viisainta vaan juosta. En oikein mihinkään rähinään haluis enää joutua.

Voi myös hiihtää ilman että alkaa aukomaan päätään julkisilla paikoilla. Ne on ne hiihtäjät jotka aina aloittaa sen rähinän.

Niin, se varmaan johtuu siitä, että yksikään polku ei mene pilalle, jos joku siinä hiihtää, mutta jokainen latu menee pilalle, kun siihen mennään ihan puhdasta idioottimaisuutta ja itsekyyttä kävelemään.

Ootko sellaista tullut ajatelleeksi?

Niin se ei johdu itse keksimistäsi jutuista. Kyllä polut menevät piloille jos niissä hiihdetään. Suksen tasaisesta pohjasta ja usein voitelusta johtuen hiitäminen muuttaa polut vaarallisen liukkaaksi.

Ole

NO nyt oli jo hupaisaa huttua. Kas kun lähtökohtaisesti hiihtäjät ei kävelijöiden polkuja pitkin hiihtele, kun on helpompaa hiihtää siellä hangessakin kuin jollain muhkuraisella polulla. Mutta pitihän sun jotain yrittää keksiä.

Vierailija
110/115 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies otus on vaarallinen. Miksi naiset edes puhuu miehille. Vaarannatte henkenne jos puhutte miehille.

Vierailija
111/115 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset ukon kuikelot ei kummaista nyrkkiä tarvii kun on maassa. Se naista sauvalla pistänyt ukko saisi tulla minua kokeilemaan sauvalla tökkiä niin muistaisi jonkun aikaa että nopeampi väistää hitaampaa meillä päin.

Vierailija
112/115 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä ja minun oikeudet!!! Muilla on vain vastuita ja minulla on vain oikeuksia!!!!!

Vierailija
113/115 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ladut ovat hiihtäjiä varten. Niillä ei kävellä. Pöljiä ihmisiä, huomaa heti. Miettisi käytöstään semmonen ihminen joka niin reagoi jos silläkin kerran on aivot sitä varten, että ajattelee. Täystyhmiä ihmisiä. 

Ihan yhtälailla ne kävelijät maksaa sen kulkureitin tamppquksen niin kuin hiihtäjåtkin niin niillä on samanlainen oikeus käyttää sitä.tampattua kulkureittiä. Vasta sitten kun hiihtäjät maksaa itse sen tamppauksen jossain muualla kuin julkisilla alueilla saa hiihtäjät.alkaa vaatimaan kulkureittejä vain itselleen. Jos joku hoidetaan verovaroista minkä maksuun osallistuu kaikki niin sitä ei voi varata vain yhdelle ihmis ryhmälle. Eihän uimaritkaan saa verovaroista koko uimahallia pelkästään itselleen vaan siellä saa käydä kaikki kun kaikki siihen kustannuksiin joutuu osallistumaan

Vierailija
114/115 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan on mennyt vaatteetkin rikki, jos verinen pistohaava. Eiköhän tuota haavaakin kannata käydä näyttämässä lääkärille. Hiihtäjä on korvausvelvollinen.

Joo, typerää mennä kävelemään ladulle, mutta ei se oikeuta ketään pistelemään sauvoilla.

Vierailija
115/115 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan on mennyt vaatteetkin rikki, jos verinen pistohaava. Eiköhän tuota haavaakin kannata käydä näyttämässä lääkärille. Hiihtäjä on korvausvelvollinen.

Joo, typerää mennä kävelemään ladulle, mutta ei se oikeuta ketään pistelemään sauvoilla.

Tuo sauvasta iskun saanut rouva hiihti ihan siellä missä piti. Vapaalla tyylillä hiihtänyt herra oli se perseilijä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi