Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Robotti-imureista tietävät - kannattaako sellaista meille hankkia?

Vierailija
25.11.2025 |

Haaveilen robotti-imurista. Meillä on koiria, ja hiekkaa ja kurajälkiä tulee tassuissa sisälle väkisinkin. Koirista tietysti lähtee myös karvaa, vaikka aika lyhytkarvaisia koiria ovatkin. Lisäksi meillä on puulämmitys, josta tulee pientä moskaa lattioille. Lautalattiat, vain muutama matala matto. 40 neliötä ja pari kynnystä.

Minua hiekka, pöly ym lattioilla ärsyttää, mutta selkäsairaana imurointi on hankalaa. Varsi-imurilla otan pahimpia paikkoja, kun menee hermot. Mies imuroi kun pyydän, harvoin sekin koska hän ei lattioihin päin katsokaan, niin ei häntä haittaa. Haittaisi vasta, jos joku tulisi yllättäen. Sitten kyllä nolostelisi.

Tuntuu siis, että robotti-imuri toisi ratkaisun ja olisin tyytyväisempi kodin siisteyteen. Mutta! Tuleeko ne kynnykset esteeksi, onko kynnyksen yli kiipeävät imurit sitten taas kalliita? Tuntuu etten haluaisi hirveitä summia panostaa, kun kuitenkin on pieni asunto. Mutta mieli tekisi nyt sellainen ostaa. Vinkkejä ja kokemuksia? 

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostoa?

Vierailija
2/14 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä ja meillä roboimuri on helpottanut elämää paljon. Tilaamme siivoojan nykyään enää vessaan ja keittiöön ja muuten pyyhimme pölyt itse ja annamme robon imuroida. Kaikkein hankalimpiin paikkoihin se ei tietenkään pääse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Nuo robotit tappavat lattioilla olevat muurahaiset ja muut hyönteiset surutta.

Vierailija
4/14 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuo akateemisetkin ovat robon hankkineet, niin kyllä sinunkin pitää AP:

Akateemiset ovat etujoukkoa!

Vierailija
5/14 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata, jos sulla on lattioille jatkuvasti ripuloiva koira tai perheenjäseniä 

Vierailija
6/14 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Ezvizin roboimuri, koira ja taapero. Ei ime hiekkaa, vaan levittää vain sitä pitkiinsä. Ei ime mitään muuta kuin pölyä ja akku koko ajan loppu. Huono ostos oli. 

Vierailija
7/14 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei robotti-imurikaan kovin isoa roskaa kyllä siivoa, esim just jotain puunsälää takan edestä. Mutta onhan se näppärä, kun voi jättää touhuamaan vaikak kauppareissun ajaksi itsekseen. On se nyt ainakin hyvä apu, vakka ihan kaikkea ei ratkaisisikaan. En tiedä kynnyksistä, mutta voihan sen laittaa siivoamaan huoneen kerrallaan?

Vierailija
8/14 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Nuo robotit tappavat lattioilla olevat muurahaiset ja muut hyönteiset surutta.

Joo ei missään tapauksessa saa siivota saati sitten imuroida. Isovanhemilla oli hevosimuurahaisia kesämökissä jotka SIIVOSIVAT ahkerasti, keräsivät keon mökin nurkkaan. Kiitokseksi ne järsivät hirret piloille ja asukkaiden piti siirtyä kuusen juureen asumaan. 

Vierailija
9/14 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka korkeita ne kynnykset on? Mulla on kaksi robotti-imuria, toinen kotona ja toinen mökillä. 2,5cm korkeista esteistä kumpikin menee helposti yli. Jostain imurista luin, että menee jopa 4cm kynnyksistä, mutta se oli joku kallis malli.

Meillä on 2 koiraa ja vaikka vain toisella on selkeä karvanvaihto syksyllä ja keväällä, lähtee molemmista paljon karvaa. Robotti imuroi meillä 1 tai 2 kertaa päivässä. Koirataloudessa kannattaa miettiä, haluaako sellaisen imurin, joka tyhjentää itse itsensä vai ei. Kuulostaa kätevältä, mutta minä en halunnut sellaista, koska siinä telakassa, johon se tyhjentyy olisi sitten pölypussi ja tällä karvamäärällä (yleensä 4l) pölypussia saisi vaihtaa vähän väliä. Myös itse imurin pölysäiliöitä on eri kokoisia. En ottaisi mitään 0,2l säiliötä, mun toisessa imurissa taitaa olla melkein 0,6l. Se on jo hyvän kokoinen. Molemmissa mun imureissa on myös moppausmahdollisuus.

Tärkeimpiä asioita imurissa on kuitenkin imuteho ja pääharja. Mun "huonommassa" imurissa imuteho on 6000 pascalia ja paremmassa yli tuplat siitä. Alle 5000Pa en ottaisi edes ilmaiseksi. Paljon on 2000Pa roboja ja se on koirataloudessa ihan onneton imukyky. Pääharja kannattaa katsoa, ettei ole ns. "normiharja", koska sellaiseen tuskastuu nopeasti varsinkin, jos on yksikin pitkätukkainen taloudessa. Kuminen/silikoninen harja on paras. Siihen ei karvat takerru. Tosin mun paremmassa imurissa on 2 kumiharjaa, jossa toisessa on rivi ns. normiharjan harjaksia ja se kyllä toimii takertumatta. Kunhan koko harja ei ole sellainen, esim. Roomballa ainakin osassa malleja on edelleen sellainen.

Vierailija
10/14 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei missään tapauksessa saa siivota saati sitten imuroida. Isovanhemilla oli hevosimuurahaisia kesämökissä jotka SIIVOSIVAT ahkerasti, keräsivät keon mökin nurkkaan. Kiitokseksi ne järsivät hirret piloille ja asukkaiden piti siirtyä kuusen juureen asumaan. 

Siis hevosmuurahaisia, ennenkuin alatte hevostelemaan. 

Vierailija
11/14 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata, jos sulla on lattioille jatkuvasti ripuloiva koira tai perheenjäseniä 

Eihän sitä robottia tarvi yksin koirien kanssa jättää. Arvasin, että joku elämänkoululainen tulee kommentoimaan. Hän, jolla ei ole mitään käsitystä. Tulee kommentoimaan youtube videon nähtyään.

Sohva ja nojatuolit pitää imuroida itse samoin rappuset yms. Robotti hoitaa ok talon lattian ulko-oven lähellä. Helpottaa kovasti kun roskaa tulee ihan eri tavalla kuin kerrostalossa

Vierailija
12/14 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kokemusta? Eilen viimeksi katselin, kun hämähäkki kulki roboa karkuun eikä kuollut. Tosin mun koira sitten tappoi sen. Ulkona sen olisi voinut tappaa esim. lintu. Ja hyönteiset ei kuulu sisätiloihin.

Vierailija
13/14 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaatko vähän? Mulla on kolme lasta ja aviopuoliso, miten ne estää robotti-imurin käytön? Ja on se koirakin. Vielä ei ole kertaankaan käynyt niin, että laittaisin robotti-imurin päälle, koira alkaisi ripuloimaan ja mä en itse olisi paikalla. Normaalisti imuri liikkuu kun mä en ole kotona, mutta koira on. 8v nyt onnistuttu elämään kaikki saman katon alla ihan nätisti. 

Vierailija
14/14 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei robotti-imurikaan kovin isoa roskaa kyllä siivoa, esim just jotain puunsälää takan edestä. Mutta onhan se näppärä, kun voi jättää touhuamaan vaikak kauppareissun ajaksi itsekseen. On se nyt ainakin hyvä apu, vakka ihan kaikkea ei ratkaisisikaan. En tiedä kynnyksistä, mutta voihan sen laittaa siivoamaan huoneen kerrallaan?

Riippunee imutehosta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi