Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SIIVOUSAPUA!! Miksi meillä on niin paljon pölyä? (ov)

Vierailija
19.04.2007 |

Siis hento harmaa pöly laskeutuu nopeasti kaikille pinnoille. Kissa on, mutta se ei nyt aiheiuta tätä kaikkea. Meitä asuu 2 aikuista ja lapsi 65 m2 asunnossa, eli tilaa ei ole liikaa. Annoimme juuri pois kaksi vanhaa nojatuolia, jotka olivat aika pölysyöppöjä, vaikka kuinka siivosi. Silti... ÄÄÄÄK.



On niiiiin inhottavaa, kun esim. heti tv:n pyyhkimisen (mikrokuituliinalla) jälkeen siihen alkaa jo laskeutua harmaa kerros.



Olen yrittänyt pyyhkiä lattioita entistä useammin kostealla, mutta en ole juuri huomannut eroa. Imuri varmaan sylkee pölyä ulos? Mutta luulisi sen auttavan, että pari tuntia imuroinnin jälkeen pyyhin lattiat. Silti seuraavana päivänä pölymäärä lattioilla on kaamea.



Ja PÖLYÄ PYYKISSÄ! Kun pyykki on kuivumassa telineessa, näen, kuinka vaatteet pölyyntyy. Olen nyt tehnyt niin että ravistan joka vaatteen ikkunasta ulos ennen viikkaamista.

Kuivausrumpu ei ole mahdollinen.





Onko PÖLYNTALTUTUSVINKKEJÄ????

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin samaa anoppilassa, siellä on tosin myös lämmintä. Tekstiilejä on melko vähän, joten ne eivät selitä asiaa.

Vierailija
2/30 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykit tekee todella paljon sitä pölyä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvit ja tekstiilit kodissa minimiin, lämpöä pienemmälle.

Vierailija
4/30 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oululainen77:


Ihmettelin samaa anoppilassa, siellä on tosin myös lämmintä. Tekstiilejä on melko vähän, joten ne eivät selitä asiaa.

Tekstiilejä meilläkin vähän, muutama matto on, tuli viikko sitten pesulasta. Ohutta puuvillaa. Sänky tuntuu pölisevän :/

Meillä on nyt viimeiset viikot ollut aika " viileätä" , tai siis patterit poissa. Mutta lämmitäähän se aurinko. Miten/miksi lämpo lisää pölyä?

ap

Vierailija
5/30 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen pölyyn ei oikein itse voi vaikuttaa ellei pane remonttia pystyyn. Imurin vaihtaisin sellaiseen, joka tutkitusti ei päästä pölyä uudestaan ulos.

Vierailija
6/30 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että imuri on osasyyllinen. Voi hitto kun on huono rahatilanne :/ Ei varmaan kannata ostaa mitään 100 euron imuria..?





ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/30 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tärkeintä on ne suodattimet, niihin kannattaa satsata. Joku pestävä hiukkassuodatin (esim. gore-texiä) hankkii hintansa takaisin. Ja imurointi useammin auttaa pölyn määrään. Tekstiilejä voi silittää ja mankeloida, se kiinnittää pölyä.



Pintamateriaalit ovat iso lähde, jostain villahuovista ja muista sellaisista lähtee loputtomasti pölyä, varsinkin uutena. Ulkona puistelu ja pesu auttaa.



Osa pölystä voi tulla ulkoakin, jos ei ole suodattimia tai ne ovat vanhat ja likaiset. Keväällä on ihan katupölyäkin tolkuttomasti kaupunkialueilla ja isojen teiden lähistöllä.



Lämmitys ei sinänsä tuo pölyä (paitsi puulämmitys tuhkaa), mutta liikuttaa ilmaa tehokkasti ja nostaa lattiatasosta hiukkaset ilmaan. Laminaatti on sähköistä ja tuntuu jotenkin sekä imevän pölyä että liikuttelevan sitä herkästi.

Vierailija
8/30 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan pienemmässä asunnossa, muttei meillä kyllä noin nopeasti ala pölyä muodostumaan! Pyykit kuivataan narulla asunnossa. Lemmikkieläimiä ei tosin ole.



Yks nyrkkisääntö on se, että kun aloittaa siivoamisen, ensin pitää imuroida. Sitten hörppäsee vaikka kahvit välissä. Kahvittelun aikana imuroinnista noussut pöly laskeutuu. Sitten vain rätti käteen ja pölyjä pyyhkimään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/30 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on todella hyvä imuri, mutta jo aika vanha. Ehkä siihen saisi vielä uudet suodattimet... En ole edes kokeillut. Saako niitä ihan marketeista, kuten pölypusseja?



Esillä olevista villahuovista ym. luovuin jo reilu vuosi sitten, kun kyllästyin totaalisesti pölyyn. Vaan yhä sitä on, kaikki pölyävä on minimissä. Kai. Tai sitten meillä on (kissan lisäksi) jokin valtaisa pölyn lähde jota en tajua.



ap

Vierailija
10/30 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Yks nyrkkisääntö on se, että kun aloittaa siivoamisen, ensin pitää imuroida. Sitten hörppäsee vaikka kahvit välissä. Kahvittelun aikana imuroinnista noussut pöly laskeutuu. Sitten vain rätti käteen ja pölyjä pyyhkimään!

Odotan usein jopa tunnin pari. Siivoan niin, että ensin pyyhin pölyt mikrokuituliinalla (etenkin asunnon yläosista), sitten odotan hetken. Sitten imuroin ja odotan hetken. Sitten pyyhin lattiat ja isot tasot, mikrokuidulla jälleen. Ja saatan viikolla lähes joka toinen päivä pyyhkäistä liinalla olkkarin lattiat, koska ovat niin järkyt.

Meillä on muuten satoja-satoja kirjoja. Sehän on tietty yksi syy... Niille ei voi mitään, rakkaita ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/30 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkaa pellolle

Vierailija:

Tai sitten meillä on (kissan lisäksi) jokin valtaisa pölyn lähde jota en tajua.

ap

Vierailija
12/30 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin vanhoihinkin laatuimureihin löytyy. meidän yli 10-vuotiaaseen Elektroluxiin ainakin sai vielä syksyllä gore-suodattimen. Sittenpä sen vanhuksen laakerit kärähtivätkin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/30 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa että imuroinnin nostattama pöly ehtii laskeutua niin siihen menee 8 tuntia, ei kahta.

Myös huonekasvit lisäävät pölyä(eläviä olentoja nekin).

Suosi luonnonmateriaaleja tulevissa tekstiili ja kalustehankinnoissa.

Vierailija
14/30 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ystävä, joka puhuu ihan samaan tyyliin ja siivoaa aamusta iltaan. Ja vieraiden silmissä heillä on ERITTÄIN puhdasta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/30 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Jos haluaa että imuroinnin nostattama pöly ehtii laskeutua niin siihen menee 8 tuntia, ei kahta.

Myös huonekasvit lisäävät pölyä(eläviä olentoja nekin).

Suosi luonnonmateriaaleja tulevissa tekstiili ja kalustehankinnoissa.

Myönnän, että joskus lattian pyyhkiminen venyy seuraavaan päivään - sehän on sitten vaan hyvä vai ;) ?

Meillä on vain luonnonmateriaaleja, lattioista ja tasoista huonekaluihin ja tekstiileihin.

Huonekasveja on jonkin verran, ei mitään valtavia. Mutta ei niistä voi luopuakaan...

Ehkä se on se mies tosiaan ;)

Kuinka usein prosiivooja ravistelet petivaatteet ulkona?

Vierailija
16/30 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ON siistiä, koska siivoan aina ennen vieraiden tuloa. Arki on eri juttu. Ja en tosiaan ole mikään siivousintoilija, päin vastoin! Heh. Mutta aina aurinkosäällä pöly tuppaa näkymään (=nyt) ja sen lisäksi olen huomannut jo teini-iässä olevani jonkin verran pölyallerginen / herkkä. Siksi esim. hetki kun mies kömpii sänkyyn ja oikein ravisuttelee peittoaa on kauhistuttava - koska silloin tuntuu ilma oikein harmaantuvan!!! (huomtakaa nyt hienoinen liioittelu tässä vikassa kohdassa).



ap

Vierailija
17/30 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tappaa pölypunkit.

Vierailija
18/30 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaa, jos ne saa (lasi)ovien taakse piiloon. Mutta ovien pitää sitten olla tiiviitä.



Entä elektroniikkaa? se vaikuttaa siihen kuinka ' takertuvaa' pöly on

Vierailija
19/30 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


auttaa, jos ne saa (lasi)ovien taakse piiloon. Mutta ovien pitää sitten olla tiiviitä.

Entä elektroniikkaa? se vaikuttaa siihen kuinka ' takertuvaa' pöly on

Tuossa aiemmin mainitsinkin, niitä on useita satoja ...

Ja " tietenkin" avohyllyissä, eli lundioissa. Murto osa ovien takana, eikä kyllä ole tiiviit kun takaseinä on auki. Mutta lundia on paras vaihtoehto kun on näin paljon kirjoja ja vain vähän rahaa! Ja kun haluaa että huonekalut on oikeaa puuta.

Elektroniikkaa tavista vähemmän, mutta nekään ei ole lasien takana piilossa. Siis ovellinen tv-taso voisi olla apuna, saisi videot ja boxin sinne piiloon pölyltä.

kiitos kaikille vinkeistä! kiva kun olitte mukavia :)

ja saa tulla lisää juttua, kaikki elämää helpottavat vinkit otetaan ilolla vastaan :)

ap

Vierailija
20/30 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi aikanaan se, että hankimme ovelliset kirjakaapit. Pölyt pysyvät pääosin poissa kirjoista tällä tavalla.



Kissoista jouduimme luopumaan vuosia sitten, mutta pölyongelma pysyi. Asia on aina pinnalla. Pyrin keksimään kaikelle tavaralle säilytyspaikan kaapeista, komeroista tai laatikoista, niin että näkyvillä olisi mahd. vähän tavaraa pölyä keräämässä - ja silti sitä vain riittää...



Yksi askel onkin kartoittaa koko kertynyt tavaramäärä kotona - mitä pitää ehdottomasti säilyttää itsellä, mitä voi laittaa kiertoon, mitä voi viedä kellariin...



Jos teillä ei ole kotona mahdollisuutta kuivausrumpuun, esittäkää, että sellainen tulisi taloyhtiön pesutupaan (jos siis asutte taloyhtiössä). Puoltavia, kaikille asukkaille kelpaavia argumentteja on lukuisia.



Pyykin silitys ja mankelointi sanottiinkin jo, samoin kunnon imurin hankinta (tämä olisi ainakin minun " moraalini " mukaan ihan kelpo peruste hankkia imuri vaikkapa hobbyhallin tai vastaavan kautta osamaksulla, jos käteishankinta ei nyt nopeasti onnistu).



Meillä oli jonakin keväänä käytössä sellaiset suodatinkankaat tuuletusikkunoissa. Keräsivät tosi paljon pölyä ja suoranaista nokea ilmasta, mutta ärsyttävää kyseisessä kangastyypissä oli se, ettei se pysynyt ikkunoissa minkäänlaisilla teipeillä ( ja kun vaihtoväli oli varsin tiheä, ei liian järeitäkään kiinnityksiä voitu vuokra-asunnossa käyttää). Muuten se on tosi hyvä tapa vähentää pölyä kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi