Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten joulubudjetti 460 egeä. Onko teillä varaa laittaa noin hulppea summa jouluun?

Vierailija
24.11.2025 |

Olen järkyttynyt noin suuresta summasta joululahjoihin ja joulunviettoon. 

Kommentit (265)

Vierailija
181/265 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkeläinen, säästän joka kuukausi pienen summan tammikuusta lähtien. On sitten jouluna "millä mällätä".

Vierailija
182/265 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan taas tämän ketjun luettuani, miksi koko joulu yököttää. 

Sama. Kohtuudesta tietoakaan, täyttä kulutusjuhlaa ja mässäilyä josta jää vain pahaolo.

Tässä maailmantilanteessa herää väkisinkin ajatus että miten nämä ihmiset selviävät siitä mitä on tulossa. Kun heidän (ei-rikkaimpaan 1% kuuluvien) rahat ei enää riitäkään luksukseen, saati edes mukavuuden ostamiseen. Ja millainen pudotus heidän lapsillaan tulee olemaan kun odotukset on lapsuudessa asetettu ja aikuisena pitäisi maksaa kaikki itse. Voi olla että joulunvietto menee kokonaan pois muodista, kuten käy kaikille perinteiselle jonka kustannukset karkaa keskiverto ihmisen tavoittamattomiin, eikä osata viettää sitä muutoin.

Se on ihan oma valinta millaisen joulun viettää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/265 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari sataa menee jo ruokaan. 17-vuotias tarvitsee uuden läppärin ja saa sellaisen lahjaksi. En ole sitä vielä ostanut, mutta hintaluokka näyttää olevan minimissään 600e. Toiselle lapselle sitten jotain vastaavan arvoista tai sama summa rahaa tilille ihan vain tasapuolisuuden nimissä. Siinähän se menikin jo 1500e eikä ole edes ajateltu kenenkään muiden, esim. kummilapsen lahjoja.

Kallista on.

Vierailija
184/265 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan taas tämän ketjun luettuani, miksi koko joulu yököttää. 

Sama. Kohtuudesta tietoakaan, täyttä kulutusjuhlaa ja mässäilyä josta jää vain pahaolo.

Tässä maailmantilanteessa herää väkisinkin ajatus että miten nämä ihmiset selviävät siitä mitä on tulossa. Kun heidän (ei-rikkaimpaan 1% kuuluvien) rahat ei enää riitäkään luksukseen, saati edes mukavuuden ostamiseen. Ja millainen pudotus heidän lapsillaan tulee olemaan kun odotukset on lapsuudessa asetettu ja aikuisena pitäisi maksaa kaikki itse. Voi olla että joulunvietto menee kokonaan pois muodista, kuten käy kaikille perinteiselle jonka kustannukset karkaa keskiverto ihmisen tavoittamattomiin, eikä osata viettää sitä muutoin.

Säästän vuosittain n. 9000-10000 euroa (nettotulot 2800 euroa ja on puoliso) joten miksi en pärjäisi jatkossa? Ja kaikki on suhteellista. Esimerkiksi meillä ei ostella pitkin vuotta tavaraa ja jouluna voi toivoa jotain extraa. Esimerkiksi toinen lapsi haluaa yli 200 euron kengät. Joku toinen taas ajattelee, että tuo on kulutustavara ja ostaa sen vuoden aikana ja sitten tekopyhänä kertoo kuinka heillä ei vietetä kulutusjoulua. Olen ollut aiemmin vuosikymmenen pienituloinen, joten lapset nimenomaan on saaneet mallin, että opiskelemalla ja yrittämällä voi elintasoaan nostaa. 

Jouluun menee todennäköisesti n. 900 euroa. Omien lasten lahjoihin 500-600 euroa plus kummilapset. Lisäksi jouluna haluan panostaa ruokiin, joten siihen menee enemmän, kun ostetaan kaloja, mätiä jne. Joku toinen taas tuhlaa ympäri vuoden ja sitten on niitä, joilla ei ole varaa. 

Vierailija
185/265 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 460 euroa on todella pieni sumna usean päivän juhlan viettoon. Meillä on melko riisuttu joulupöytä, kun ei ihan kaikesta ei tykätä, mut silti ruoat, juomat ja leipominen maksaa n 300e. Niistä syödään semmoiset kolme päivää.

Lahjat ostan kolmelle aikuiselle lapselle, yhdelle sukulaiselle ja kahdelle ystävälle. Lasten lahjoihin haluan panostaa ja haluan lisäksi antaa lahjakortit. Helposti menee yli 1000 euroa, kun kaikki vain on niin kallista.

Muuten elän todella niukasti ja tietysti rahaa säästyy. Jouluna juhlitaan. 

Vierailija
186/265 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 4 hlö perhe. Jouluun menee paljon enemmän rahaa. Vanhemman lapsen kallein lahja maksoi 499€. 

Mukava tietää. Samaan aikaan jossainperheessä mietitään miten saataisiin ostettua edes jotain jouluruokaa ja jotakin lahjaa  a' 30 € lapsille. Joillakin ei ehkä ole varaa tähänkään. Lamavuosien jälkeen eräs nainen kertoi kirjassa miten heillä syötiin jouluaattona jotakin laatikkoa ja hän oli kaupasta pyytänyt yli jääneitä makkaranpätkiä "kissalle", niin  heillä oli aattona makkarakastiketta edellämainitun joululaatikon kanssa.  Tällaista oli joillakin suomalaisilla 90-luvun pahimpina hetkinä. Kirjan nimi oli "Kirjoituksia nälästä" tai joku sen tapainen.

En ole tuo aiempi, mutta kysyisin, että mikä pointtisi oli? Olen itse elänyt köyhän lapsuuden. Ihan silleen oikeasti köyhän, että meillä ei ollut ruokaa, koska vanhempi ryyppäsi rahat. Ja ei, ei oikein siihen aikaan lastensuojelu toiminut. Aikuisenakin elin kauan köyhyysrajoilla. Nyt olen tilanteessa jossa voin laittaa lapsilleni vaikka tonnin joululahjoihin. 

Vierailija
187/265 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon pystyy pienituloinenkin säästämään vuoden aikana.

Vierailija
188/265 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. 100-150 e lahjoihin kyllä menee, vaikka en osta kuin sukulaislapsille. Ruokiin joku 200 e, mutta en niitä yksin maksa. 

Vierailija
189/265 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menolippu Kanarialle 190 e, äitille joululahja alesta vajaa 20 e, veljenpojille 50 e x 2.

Vierailija
190/265 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän joulubudjetti: nolla egeä. Piparit saatan leipoa kaapissa olemassa olevilla aineksilla. Lahjoja on turha mankua, osta ite.

Vierailija
191/265 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun perusteella jouluna tulee talouteen hallituksen kaipaamaa boostia. 

Vierailija
192/265 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse käyttää noin paljon rahaa jouluna. Mä mieluimmin pidän sen rahan säästössä.

Vierailija
193/265 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

46€ menee. Joulukorttien lähetys ja jouluruuat yhdelle.

Vierailija
194/265 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee joululahjoihin yhteensä 400e (omat lapset, kummilapset sekä omat vanhempani). Joulukuusi maksaa muutaman kympin. Jouluruokiin menee varmaan 200e. Eli meidän joulubudjetti on noin 650e. Työssäkäyviä olemme mieheni kanssa.

Vierailija
195/265 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, vaikka saan aika pientä eläkettä, niin työtä tuli tehtyä vuosikymmeniä ja on oma pieni asunto. Ruoka on vielä halpaa, jos tekee itse.

Vierailija
196/265 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee noin 500-1000€ jouluun. Tuossa on omien lasten ja kummilasten lahjat, vanhemmille joulukukat ja joku pieni muistaminen.

Jouluruokiin ei mene suhteessa niin paljoa, koska ostaisimme muutenkin esim salaattia, juustoa ja lapsille karkkipäiväkarkkia, mutta jouluna ostamme vähän parempaa juustoa eri makuja sekä karkin sijaan konvehteja. Tavallisen salaatin sijaan tehdään vähän useampia jne.

Vierailija
197/265 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis mutta ei voisi vähempää kiinnosta jouluhömpötys.

Vierailija
198/265 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluun kuluu rahaa suurin piirtein vuoden yhden kk tulot, näin minulla on aina ollut. Minulla on suuri suku, ja tykkään antaa lahjoja, joita hankin/ teen pitkin vuotta.

Jouluna ei mässäillä, vaan herkutellaan. Hedelmillä, kaloilla, salaateilla. Eli kuten ennen vanhaankin, laitetaan parasta pöytään, ei perinneruokia. Vähän , mutta ei arkisia ruokia. Paitsi keitetty kuorittu hyvä peruna, sekä ruisleipä kalojen kanssa. Suklaata riittää kun on yksi hyvä rasia. Paras joulujuoma on vesi.

Joulukukilla täyttäisin mielelläni joka paikan, mutta niistä joudun nyt säästämään. Havuja ja muuta luonnonjuttuja sen sijaan, ja yksi hyasintti tuomaan tuoksuja. Koristeita en halua uusia, vaan vanhat rakkaat. Siivous on tärkeää, ja joululaulut.

Joulukortteja tykkään lähettää. Ostan hyväntekeväisyyskortteja, muulloin en juuri pysty laittamaan rahaa hyväntekeväisyyteen.

Vierailija
199/265 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on aatonaatosta Tapaninpäivään 6 aikuista ja 5 lasta, joten rahaa menee. Jo pelkkiin lahjoihin reilusti yli 1000€ siihen vielä ruoat päälle.

Vierailija
200/265 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jättää säästämättä niihin muihin, usein pakollisempiin menoihin kuten lapsen uuteen talvitakkiin tai hammaslääkärissä käyntiin..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme