Miten varautua sairaalareissuun?
Oon menossa leikkaukseen jonka jälkeen en ilmeisesti saa kävellä pariin viikkoon. Kepeillä oon tupannu kaatumaan joskus ja se on kiellettyä nyt kun vähän kai osteoporoosia. Mitä kaikkea mukaan ja mihin pitää varautua vessa-asioiden kanssa? Ei oo nimittäin paras rakko ja pelkään ettei hoitajat ehdi auttaa vessaan riittävän usein. Lisäks sekahuoneet ja intiimiasiat pelottaa puhua jos miehet rupeaa kiusaamaan. Onko jotain fiksua ohjelistaa? Oon vähän ujo, mitkä on toiminta ohjeet?
Kommentit (101)
Baby wipeseja vai mitä ne vauvanpyyhkeet on, on hyvä ottaa. Aikuisille tarkoitetut isommat on ollu usein loppu. Jatkojohto, kahvia ja kahvinkeitin.
Pitkä laturi ja hyvät kuulokkeet ovat varmaan tärkeimmät. Lisäksi ottaisin lämpimän neuletakin, liivit ja villasukat. Niissä on kivempi liikkua, kun ei ole niin laitostunut olo. Ja villasukat lämmittävät mukavasti. Jotain ajanvietettä mistä pidät, ristikoita, kirjoja, pelikortit, kudin...
Omat hygienivälineet, kuten kasvorasva dödö, hammastahna/harja ja hiusharja.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kirurgisella tai sisätaudeissa leikata potilaiden kynsiä. Varpaankynsiä ei leikata edes vanhushuollossa, vaan sen tekee jalkahoitaja.
Huolehtikaa itse kynnenleikkauksenne. Se ei kuulu hoitajien tehtäviin.
Minä pyysin saksia leikatakseni lohjenneen kynnen, vastaus oli että ei osastolla ole olemassakaan saksia. Enpä sitten huolehtinut ja kynnen kanssa oli inhottava elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon viettänyt omaisen roolissa paljon aikaa sairaaloissa. Otin aina kaikkea pientä tärkeää mukaan: sakset, topseja, kynän, ristikkolehtiä, oman peiton ja tyynyn jne. Sairaalan peitot on olleet joka paikassa aivan onnettomia ja huoneissa on kylmä kesät talvet. Mulle oli aivan sama, vaikka jotkut katsoi pitkään, kun kuljin tyyny ja peitto mukana. En saa nukuttua lirupeitolla ja jos on kylmä.
Helpottaa ainakin laitoshuoltajaa jos on omat liinavaatteet mukana,vähemmän kannettavaa pesulaan menevää liinavaattetta.
Miten mahtaa olla hygienian kanssa? Eiköhän siellä sairaalassa ole vuodevaatteita ihan riittämiin.
miehet rupeaa kiusaamaan???
puhu tuosta pelostasi sairaalahenkilökunnalle
otat mukaan mieluista ajanvietettä ja omat hygieniatarvikkeet. puhelimen latausjohto myös. ehkä joku lukittava kotelo, jos meinaat vaikka ottaa mukaan pankkikortin, avaimetkin mahtuu sinne
luultavasti sinulle annetaan siellä käyttöön rollaatori ja kehotetaan lähtemään liikkeelle heti leikkauksen jälkeen, kun kirurgi antaa luvan. Kun itseltäni leikattiin polvi, niin jo ennen leikkausta näytettiin sänkyjumppaliikkeet, joita piti alkaa tehdä jo heräämössä, heräämöstä pääsyn jälkeen niin nopeasti jalkeille kuin mahdollista. fysioterapeutti kävi ennen leikkausta näyttämässä miten kyynärsauvoilla kävellään ja miten kuljetaan portaat ja mitä jumppalikkeitä tehdään ja sitten leikkauksen jälkeen käytiin samat asiat läpi.
Normaalisti varmaan noin juu, mutta jos tän aloittaja ei saa kävellä kepeilläkään kaatumisvaaran takia, niin kävelyharjoittelu tapahtuu jotain kunnollista tukea vastaan ja liikkuminen pyörätuolilla. Liikuntavammaiset hoidetaan joissain paikoissa herkemmin ihan petipotilaina. Sitten kun pääsevät omatoimisesti pyörätuoliin ja sillä vessaan, niin tilanne muuttuu. Toki hoitajista riippuen voidaan siihen tuoliin auttaa ja vessanpöntölle, ainakin ison hädän kohdalla. Mutta yövaippaan nyt ainakin voi olla syytä varautua.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kirurgisella tai sisätaudeissa leikata potilaiden kynsiä. Varpaankynsiä ei leikata edes vanhushuollossa, vaan sen tekee jalkahoitaja.
No todellakin leikataan varpaankynnet esim. kirurgisella tai sisätaudeilla, jos potilas ei pysty itse leikkaamaan ja jos kynnet on sellaiset, että ne saa leikattua tavallisilla kynsisaksilla. Samoin vanhuspuolella leikataan niiden vanhusten varpaiden kynnet jotka saa leikattua tavallisilla kynsisaksilla.
T: Sairaanhoitaja
Missä on sellainen sairaala, jossa on sekahuoneet? Suomessa ovat olleet 2-3 hengen huoneita, joissa aina samaa sukupuolta. Jos vessakäynti on suurin huolesi sairaalareissussa, sinulla on asiat todella hyvin!
Peittoja ja tyynyjä saa lisää, mutta suolaa, sokeria ja muita mieleisiä mausteita kannattaa varata mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Baby wipeseja vai mitä ne vauvanpyyhkeet on, on hyvä ottaa. Aikuisille tarkoitetut isommat on ollu usein loppu. Jatkojohto, kahvia ja kahvinkeitin.
Mitä ovat tuollaiset pyyhkeet, joista monen lapsen äitinä ja paljon sairaalassa olleena en ole koskaan kuullutkaan? Eikä niiden puute on mitenkään haitannut. Olen ollut sellaisilla osastoilla, joilla on ollut kahvinkeitin käytettävissä. Myös kahvia ja suodatinpapereita.
Vierailija kirjoitti:
Missä on sellainen sairaala, jossa on sekahuoneet? Suomessa ovat olleet 2-3 hengen huoneita, joissa aina samaa sukupuolta. Jos vessakäynti on suurin huolesi sairaalareissussa, sinulla on asiat todella hyvin!
Peittoja ja tyynyjä saa lisää, mutta suolaa, sokeria ja muita mieleisiä mausteita kannattaa varata mukaan.
Esim Malmin sairaala Helsinki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pyysin saksia leikatakseni lohjenneen kynnen, vastaus oli että ei osastolla ole olemassakaan saksia. Enpä sitten huolehtinut ja kynnen kanssa oli inhottava elää.
Olisit pyytänyt kynsileikkureita tai viilaa. Synnyttäneitten osastolla vauvalle tuotiin kynsiviila.
KORVATULPAT
Olin yhdeksän päivää lapsen kanssa sairaalassa ja en olisi nukkunut ellei olisi ollut tulppia, koko ajan joku kone piippailee ja hoitajat kuljeskelee, siihen vielä vieruskaverin puuhat päälle.
Vierailija kirjoitti:
Oon viettänyt omaisen roolissa paljon aikaa sairaaloissa. Otin aina kaikkea pientä tärkeää mukaan: sakset, topseja, kynän, ristikkolehtiä, oman peiton ja tyynyn jne. Sairaalan peitot on olleet joka paikassa aivan onnettomia ja huoneissa on kylmä kesät talvet. Mulle oli aivan sama, vaikka jotkut katsoi pitkään, kun kuljin tyyny ja peitto mukana. En saa nukuttua lirupeitolla ja jos on kylmä.
Siis saako muka sairaalaan viedä bakteereja ulkopuolelta?
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikkani, tays ja satelliitit. Myös tekonivelsairaala coxa ja sydänsairaala.
Vierailija kirjoitti:
Temusta kannattaa tilata tukikahvoja niin on helpompaa kotona jalkavaivaisena https://www.temu.com/search_result.html?search_key=tukikahva&search_met…
No Temusta just kannattaakin noin tärkeitä juttuja tilata... NOT
Toivottavasti tä oli (huono) vitsi
Suurimpiin murheisiin ei kukaan voi itse varautua ja vaikuttaa, joten kannattaa miettiä niitä asioita joille voi jotain tehdä. Koti kannattaa siivota, järjestellä helppokulkuiseksi, katsoa että saa tavarat, ostaa kotivara tai järkätä joku avuksi kun kotiin pääsee. Hygieniatarvikkeet ihan vessapaperista alkaen kannattaa hankkia. Ja jos on huono liikkumaan, niin sit jopa ihan imukykyisimmät yövaipat kannattaa tilata kaiken varalle, ettei tartte yöllä laitella valoja päälle tai kaatua pimeässä. Yks tuttuni kerran kasteli muovimattoa matkalla vessaan ja paluumatkalla sänkyyn kyynärsauva luisti märällä ja sit oli ranne murtunu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis saako muka sairaalaan viedä bakteereja ulkopuolelta?
Eihän ihmisiäkään steriloida sairaalan ulkopuolella ennen sisään astumista. Aika monella potilaalla on peräti hengenvaarallisia bakteereja, joitten vuoksi tulevat sairaalaan.
Itse kaipasin sairaalassa hiusten hoitoainetta. Hiukset takussa, kun pelkällä shampoolla pesee.
Mut tuollaisia kaipaa vain sellainen ihminen, joka alkaa olla jo melko hyvässä kunnossa.
Kahvin määrä ja laatu on heikentynyt. Ennen sitä sai kohtuullisesti, mutta iltapäiväkahvit oli viimeks lopetettu ja kahvi halvinta kuraa. Kiitos sille hoitajalle joka toi hoitsujen kahvia kerran. Siihen se kyllä sit hyyty. Taskurahaa mukaan, tai sit mobile pay ja joku auttamaan että pääsee kanttiiniin tai ees hakemaan sieltä jotain. On kyllä törkyhintaista. Että ehkä pillimehuja, karkkia, korppuja suklaata jne.
Ota mukaan kaikki tarpeellinen. Siinä kai se.