Miten varautua sairaalareissuun?
Oon menossa leikkaukseen jonka jälkeen en ilmeisesti saa kävellä pariin viikkoon. Kepeillä oon tupannu kaatumaan joskus ja se on kiellettyä nyt kun vähän kai osteoporoosia. Mitä kaikkea mukaan ja mihin pitää varautua vessa-asioiden kanssa? Ei oo nimittäin paras rakko ja pelkään ettei hoitajat ehdi auttaa vessaan riittävän usein. Lisäks sekahuoneet ja intiimiasiat pelottaa puhua jos miehet rupeaa kiusaamaan. Onko jotain fiksua ohjelistaa? Oon vähän ujo, mitkä on toiminta ohjeet?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon viettänyt omaisen roolissa paljon aikaa sairaaloissa. Otin aina kaikkea pientä tärkeää mukaan: sakset, topseja, kynän, ristikkolehtiä, oman peiton ja tyynyn jne. Sairaalan peitot on olleet joka paikassa aivan onnettomia ja huoneissa on kylmä kesät talvet. Mulle oli aivan sama, vaikka jotkut katsoi pitkään, kun kuljin tyyny ja peitto mukana. En saa nukuttua lirupeitolla ja jos on kylmä.
Helpottaa ainakin laitoshuoltajaa jos on omat liinavaatteet mukana,vähemmän kannettavaa pesulaan menevää liinavaattetta.
Hyi vttu. Kuka haluaa sairaalan pöpöjä kotiinsa lakanoiden mukana?
Tuo. Eikä me myöskään haluta yhtään yksityiskohtaisempaa sängyn pesua siksi, että potilas on tuonut omat lakanansa.
Vierailija kirjoitti:
Kastele kukat ja muista juoda vettä (lämmintä). Sairaalassa laiminlyödään nesteytys ja se johtaa kaikenlaisiin ongelmiin ja komplikaatioihin, pahimmillaan kuolemaan.
Ennen leikkausta ei välttämättä saa juoda. Riippuu mikä leikkaus kyseessä. Itse kyllä sain ihan normaalisti juotavaa heti heräämössä. OIkein kysyttiin, minkä makuisen pillimehun haluan. Vettä oli osastolla jatkuvasti vuoteen vieressä kannussa. Nappia painamalla tuli hoitaja täyttämään kannun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon viettänyt omaisen roolissa paljon aikaa sairaaloissa. Otin aina kaikkea pientä tärkeää mukaan: sakset, topseja, kynän, ristikkolehtiä, oman peiton ja tyynyn jne. Sairaalan peitot on olleet joka paikassa aivan onnettomia ja huoneissa on kylmä kesät talvet. Mulle oli aivan sama, vaikka jotkut katsoi pitkään, kun kuljin tyyny ja peitto mukana. En saa nukuttua lirupeitolla ja jos on kylmä.
Saksilla ei tee yhtään mitään, Sairaalasta saa tyynyt ja peitot. Lisäpeittojakin saa pyydettäessä, jos paleltaa.
Mä tarvitsin, koska en pidä pitkistä kynsistä. Olin kyllä 3 viikkoa sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksilla ei tee yhtään mitään, Sairaalasta saa tyynyt ja peitot. Lisäpeittojakin saa pyydettäessä, jos paleltaa.
Mä tarvitsin, koska en pidä pitkistä kynsistä. Olin kyllä 3 viikkoa sairaalassa.
Hoitajat voi leikata kynnet, jos on tarvetta. Ne lähihoitajat.
Jos vessakäynti on vaikeaa, sulle voidaan laittaa vaipat, ettei aina tarvitse siivota sänkyä kun et ehdi vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpottaa ainakin laitoshuoltajaa jos on omat liinavaatteet mukana,vähemmän kannettavaa pesulaan menevää liinavaattetta.
Mä kyllä ihan oikeasti toivon, että tähän ei mennä. Lakanoiden nykäisy sängystä ei ole mikään vaiva, meillä on pyykkipusseissa pyörälliset telineet ja säkit nakataan kuiluun.
Niin meilläkin,mutta meillä päivystyksessä vuorokaudessa voi olla yli 90 sänkyä siivottavana ja joissain sängyissä viisikin peittoa ja on siinä jaksaminen koetuksella roudata uutta tilalle ja likaiset kuiluun.
Vierailija kirjoitti:
Ota niin pitkä puhelimen laturi kuin löydät. Sähköt ovat sängyn päädyn takana seinässä, normilaturi riittää nippanappa sängynpäätyyn, ei edes pöydälle. Ja muista ottaa se mukaan kotiutuessa, tai vien sen kansliaan löytötavaroihin sänkyä purkaessa. Sieltä löytyy sitten.
Itse ottaisin jatkojohdon. Kannattaa ostaa sellainen laadukkaampi, jossa on on/off-kytkin ja jonka osat ovat kiinnitetty ruuveilla ja johto on paksu.
Mikä leikkaus vaatii niin pitkää kävelyttömyyttä ?
Ei sairaalassa nykyisin paria viikkoa pidetä. 35 viuotta sitten olin 10 päivää ison polvileikkauksen jälkeen Töölön sairaalassa, mutta nyt kotiutetaan nopeasti. Ystävä oli lonkkaleikkauksessa Peijaksessa, kotiin seuraavana päivänä. Kotona piti sitten lähinnä levätä pari viikkoa.
Puhelin, laturi ja vähän käteistä rahaa. Muuta ei oikeastaan tarvitse, jos aikomus ei ole olla sairaalassa viikkokausia. Nukutuksen jälkeen on aika tokkurainen olo eikä välttämättä pysty mihinkään kirjaan tms. keskittymään. Nykyisin potkivat pihalle niin äkkiä, ettei aika ehdi pitkäksi käydä. Huoneissa yleensä on myös telkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota niin pitkä puhelimen laturi kuin löydät. Sähköt ovat sängyn päädyn takana seinässä, normilaturi riittää nippanappa sängynpäätyyn, ei edes pöydälle. Ja muista ottaa se mukaan kotiutuessa, tai vien sen kansliaan löytötavaroihin sänkyä purkaessa. Sieltä löytyy sitten.
Itse ottaisin jatkojohdon. Kannattaa ostaa sellainen laadukkaampi, jossa on on/off-kytkin ja jonka osat ovat kiinnitetty ruuveilla ja johto on paksu.
Juu, tämäkin on oikein käypä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Kastele kukat ja muista juoda vettä (lämmintä). Sairaalassa laiminlyödään nesteytys ja se johtaa kaikenlaisiin ongelmiin ja komplikaatioihin, pahimmillaan kuolemaan.
Vettä saa kun pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä leikkaus vaatii niin pitkää kävelyttömyyttä ?
No esim. jalkaleikkauksen jälkeen on aika paha lähteä kävelemään. Moni muukin leikkaus vetää siihen kuntoon, ettei kovin helpolla sängystä ylös pääse ainakaan ensimmäisen vuorokauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ihan oikeasti toivon, että tähän ei mennä. Lakanoiden nykäisy sängystä ei ole mikään vaiva, meillä on pyykkipusseissa pyörälliset telineet ja säkit nakataan kuiluun.
Niin meilläkin,mutta meillä päivystyksessä vuorokaudessa
Meillä akuuteilla on 10-20 per vuoro. Tuskin säkään toivot päivystykseen asiakkaiden omia lakanoita :D
Sairaalasta saa kaikkia perustarpeita, kun kysyy. Jos on virtsankarkailua, kannattaa pyytää housuvaippa (siis sellainen alushousumallinen vaippa, jonka kanssa on helppo käydä vessassa).
Itse otin mukaan henkilökohtaiset kosmetiikkatuotteet, astmalääkkeet, kirjan ja puhelimen pitkällä laturinjohdolla. Nykyisin voi olla eri sukupuolia samassa huoneessa, mutta mitä se haittaa? Sängyn ympärille voi laittaa verhon/ sermin, jos haluaa yksityisyyttä.
Aivan varmasti saat kävellä. Sairaalassa ei makuuteta potilait yhtään pidempään kuin pakko. Heti vaan ylös kun vointi sallii.
Sekahuoneet??? Ei ole totta..eihän..?
Vierailija kirjoitti:
Sekahuoneet??? Ei ole totta..eihän..?
On ollut viimeiset 15 v. Tays.