Miten varautua sairaalareissuun?
Oon menossa leikkaukseen jonka jälkeen en ilmeisesti saa kävellä pariin viikkoon. Kepeillä oon tupannu kaatumaan joskus ja se on kiellettyä nyt kun vähän kai osteoporoosia. Mitä kaikkea mukaan ja mihin pitää varautua vessa-asioiden kanssa? Ei oo nimittäin paras rakko ja pelkään ettei hoitajat ehdi auttaa vessaan riittävän usein. Lisäks sekahuoneet ja intiimiasiat pelottaa puhua jos miehet rupeaa kiusaamaan. Onko jotain fiksua ohjelistaa? Oon vähän ujo, mitkä on toiminta ohjeet?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Sekahuoneet??? Ei ole totta..eihän..?
Ei ole totta muuten kuin äärimmäisessä hädässä eli sairaala on jostain syystä tupaten täynnä. Sellaista ei juuri koskaan tapahdu.
Ohjelistan saa sairaalasta hyvissä ajoin ennen leikkausta. Siellä lukee selkosuomella kaikki tarpeellinen. Lisäksi sinulla on tapaaminen hoitajan kanssa, joka vielä selostaa sinulle asiat suurinpiirtein tukiviitomia käyttäen. Siellä voi kysellä jos on jotain kysyttävää.
Vaikea uskoa, että 2020-luvulla olisi olemassa leikkaus, jonka jälkeen ei pariin VIIKKOON saa liikkua. Nehän käskee kävelemään suurin piirtein heri kun saa silmät auki heräämössä (joo, vähän liitoittelen, mutta pointti ehkä käy selväksi).
Vierailija kirjoitti:
Kastele kukat ja muista juoda vettä (lämmintä). Sairaalassa laiminlyödään nesteytys ja se johtaa kaikenlaisiin ongelmiin ja komplikaatioihin, pahimmillaan kuolemaan.
Mitä mä olen viime vuosina osastolla ollut pariin kertaan, niin täällä on käytössä nesteytyksen kirjaus. Jokaisen lasillisen jälkeen merkataan lappuun mitä joi ja kuinka paljon. Myös ruuan sisältämä neste otettiin huomioon, vähän liian tarkkaan. Sain jo noottia liiasta nesteytyksestä, kun meni kaksi litraa rikki. Liikaa makuu potilaalle.
Ihmettelin silloin, että miksi tuota vahditaan noin, mutta jos toisinaan unohtuu juominen kokonaan.. eikai sitä tajutontakaan voi vaatia kirjaamaan. ;)
Et tarvitsse juuri mitään. Sairaalasta saat kaiken tarvittavan ja hoitoaika voi olla aika lyhyt. Toipilaat ovat pääsääntöisesti kotona, joten hommaa itsellesi joku sukulainen tai ystävä avuksi alkupäivinä. Kännykkä voi olla kiva, rahapussin voit ottaa, mutta älä ota käteistä rahaa. Saat kyllä ohjeet mukaan tarvittavista tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kastele kukat ja muista juoda vettä (lämmintä). Sairaalassa laiminlyödään nesteytys ja se johtaa kaikenlaisiin ongelmiin ja komplikaatioihin, pahimmillaan kuolemaan.
Mitä mä olen viime vuosina osastolla ollut pariin kertaan, niin täällä on käytössä nesteytyksen kirjaus. Jokaisen lasillisen jälkeen merkataan lappuun mitä joi ja kuinka paljon. Myös ruuan sisältämä neste otettiin huomioon, vähän liian tarkkaan. Sain jo noottia liiasta nesteytyksestä, kun meni kaksi litraa rikki. Liikaa makuu potilaalle.
Ihmettelin silloin, että miksi tuota vahditaan noin, mutta jos toisinaan unohtuu juominen kokonaan.. eikai sitä tajutontakaan voi vaatia kirjaamaan. ;)
Hoitaja kirjaa nesteet, jos potilas ei siihen itse pysty. Hoitaja myös tarkistaa nesteseurannan eikä anna lisää juotavaa, jos nestettä on saatu riittävästi. Esim. vatsaleikkauksissa ei voi heti holauttaa vatsaa täyteen nestettä, vaan nesteystys pitää aloittaa vähitelleen, jotta vatsa tottuu. Minulla taisi olla alkuun litra vuorokaudessa maksimi.
Mulla oli mukana korvatulpat, huulirasvaa, villasukat ja seesamiöljyä nenää varten. Mun nenä meinaa kuivua ja mennä tukkoon ilmastoiduissa paikoissa.
Korvatulpat on kyllä ehdoton, jos pitää yötä olla. Sairaalassa meteliiä riittää ja on vttumaista olla hereillä jonkun piiippaavan koneen tai mesoavan potilaan takia.
Vierailija kirjoitti:
Ei sairaalassa nykyisin paria viikkoa pidetä. 35 viuotta sitten olin 10 päivää ison polvileikkauksen jälkeen Töölön sairaalassa, mutta nyt kotiutetaan nopeasti. Ystävä oli lonkkaleikkauksessa Peijaksessa, kotiin seuraavana päivänä. Kotona piti sitten lähinnä levätä pari viikkoa.
Eihän APn kirjoituksessa sanottukaan niin, vaan, että kepeillä parisen viikkoa. Moni tuntui ymmärtävän, että on osastolla sen aikaa. Joku jopa tulkitsi kävelykielloksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sekä osastosta että potilaan tilasta. Nesterajoituksen ja -tavoitteen takana on aina lääkärin määräys, ja jokainen sitten oman harkintansa mukaan pullikoi sitä vastaan. Me henkilökunta kyllä uskollisesti kirjataan sekä tuodut että joudut ja tarjoilut pelaavat niiden mukaan, ettei vuorokausiraja ylity. Tiukin mun näkemäni on 800 ml, dialyyseilla yleinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sairaalassa nykyisin paria viikkoa pidetä. 35 viuotta sitten olin 10 päivää ison polvileikkauksen jälkeen Töölön sairaalassa, mutta nyt kotiutetaan nopeasti. Ystävä oli lonkkaleikkauksessa Peijaksessa, kotiin seuraavana päivänä. Kotona piti sitten lähinnä levätä pari viikkoa.
Eihän APn kirjoituksessa sanottukaan niin, vaan, että kepeillä parisen viikkoa. Moni tuntui ymmärtävän, että on osastolla sen aikaa. Joku jopa tulkitsi kävelykielloksi.
"en ilmeisesti saa kävellä pariin viikkoon."
Miten sinä tuon lauseen tulkitset, jos et kävelykielloksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kaikilla. En ole itsekään täysin selvillä keillä kaikilla on, vaikka laitoshuoltajan ominaisuudessa joudun noita nesteitä kirjaamaan. Toisilla on yläraja, toisilla alaraja.
Mutta ihan hyvä kun toit asian esille. Meidän laikkareiden on vaikea pysyä perässä, paljonko potilas on juonut, koska hoitajat ja omaisetkin voivat antaa potilaalle juomaa, ja pöytä on välillä täynnä puoliksi juotuja laseja. Eli olisi hyvä jos skarppi potilas pitäisi vaikka itse nestelistaa ajan tasalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap selkeästi kirjoittaa, ettei saa kävellä pariin viikkoon, koska kepeillä kulkeminen on oseoporoosin ja kaatuilutaipuksen takia kielletty. Kannattaa lukea aloitus ihan ajatuksen kanssa.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sekä osastosta että potilaan tilasta. Nesterajoituksen ja -tavoitteen takana on aina lääkärin määräys, ja jokainen sitten oman harkint
Eikunniin, gastroilla on OBE- leikattuja, 100 ml annos. Olen siellä niin harvoin, etten muista seurataanko vuorokausirajaa.
Temusta kannattaa tilata tukikahvoja niin on helpompaa kotona jalkavaivaisena https://www.temu.com/search_result.html?search_key=tukikahva&search_met…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kaikilla. En ole itsekään täysin selvillä keillä kaikilla on, vaikka laitoshuoltajan ominaisuudessa joudun noita nesteitä kirjaamaan. Toi
Nesterajoitukseen on aina pätevä syy ja rajoituksen kirjaa lääkäri. Kyse on potilaan omasta parhaasta. Pahimmillan potilas voi sotkea toipumisensa ja jopa huonontaa tilaansa jos juo liikaa liian nopeasti tietyn operaation jälkeen. Vatsan ja sisäelinten leikkaukset tyypillisimpiä, joissa nesterajoitukset. Virtsarakko luonnollisesti myös kuuluu tähän.
No tuskin ne sinua kahta viikkoa sairaalassa pitää. Virtsakatetri alussa päivän pari ja sitten kun kuntoutetaan kävelyä toisena tai kolmantena päivänä pääset vessaan. Kotiin pääsee kun pystyy menemään vessaan.
Mahdollisesti katetrin poistamisen jälkeen voi yrittää pissata astiaan sängyssä maaten.
Kotona tarvitset apua myös eli jollei sinulla ole läheisiä, kotihoito käy luonasi kerran pari päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä leikkaus vaatii niin pitkää kävelyttömyyttä ?
No esim. jalkaleikkauksen jälkeen on aika paha lähteä kävelemään. Moni muukin leikkaus vetää siihen kuntoon, ettei kovin helpolla sängystä ylös pääse ainakaan ensimmäisen vuorokauden aikana.
Nykyään on tapana, että laitetaan harjoittelemaan liikkumista mahdollisimman pian leikkauksen jälkeen. Ei toki itsekseen. Valmistaudu ajatukseen, että joudut pissaamaan alusastiaan.
Vierailija kirjoitti:
Sekahuoneet??? Ei ole totta..eihän..?
On.
Minä pääsin viimeksi Ortonista lonkan tekonivelleikkauksesta samana päivänä kotiin ja liikuntaa myös heti kotona