Joko on joululakanat ostettu?
Jouluverhot on itelläkin ha hallmarkeissa jouluvillapaidat mutta eka kerran tänään kuulin joululakanoista. Jouluiset pussilakanat.
Kommentit (28)
Joo, joululakanat ostin yli kymmenen vuotta sitten. Joulukuun alussa vaihdan keittiöön punaisen verhon ja pöytäliinan sekä lattialle maton. Olohuoneen sohvatyynyjen päälliset vaihtuu punaisiin. Jouluna otan käyttöön punaiset käsipyyhkeet ja patalaput. Ulko-oveen vaihtuu jouluinen ovikranssi.
Ennen olin niin reipas, että vaihdoin olohuoneeseenkin tummanpunaiset verhot, enää en viitsi, kun se on niin työlästä. Joulumukit otan käyttöön ja vieläkin harmittaa, kun muutama vuosi sitten en saanut aikaiseksi tilata Arabian joulumukeja, kun ne oli joulun jälkeen tosi halpoja. Enää niitä ei saa.
Laitoin meidän vanhat tonttukuvioiset keittiön verhot kiertoon lasten lähdettyä kotoa. Nyt mies haluaisi sellaiset takaisin, kun lastenlapset kyläilevät meillä jouluna. Mies on muutenkin kova joulufiilistelijä ja aloittaa koristelun pikkuhiljaa. Itse voisin hypätä joulun yli mutta lasten takia piti edes yrittää.
15 v. sitten ostettu jo joululakanat. Punavalkoista pikkuruutua kuviona. Ihan kivat ne on, käytän marraskuun alusta tammikuuhun. (Joo, pestään välissä.) Jouluverhoja ei ole, eikä paljon muitakaan koristeita laiteta.
Ei ole erikseen joulutekstiilejä, siis lakanoita, pyyhkeitä, mattoja jne. Yksi pöytäliina on äidiltä perinnöksi tullut. Ei se ole varsinainen joululiina, mutta kun se on punainen vihrein ja valkoisin reunaraidoin, sen äiti levitti aina aattona keittiön pöydälle ja sitä perinnettä minäkin olen jatkanut. Ja kyntteliköt ikkunoilla ja kynttilälyhty parvekkeella. Ei muuta rekvisiittaa. Joulu on ihmisen mielessä ja sydämessä, ei kaikenlaisessa krääsässä.
Jouluruokiakin olen vähentänyt vuosi vuodelta. En halua syödä monta viikkoa sikaa ja lanttua. Uunipuuron teen, en tosin riisistä, vaan kokonaisista ohraryyneistä. Ja sen kanssa puolukkasoppaa. Vatsa ei enää kestä luumuja. Nivelrikko polvessa on niin kivulias, että hautausmaalle en lähde, en ainakaan jos on paljon lunta. Muistelen läheisiäni kotona ja poltan heidän muistokseen kynttilät, ne jotka veisin haudalle, jos olisin tervejalkainen. Ehkä ensi vuonna sitten, jos olen saanut jo uuden nivelen.
Minulla on edellisvuonna ostettu lakana.
Meidän naapurissa oli yks joulu aivan karmeat, jokasuuntaan kiertävät ja vilkkuvat valot. Onneksi muuttivat.