Juha-Pekka on etsinyt työntekijöitä puoli vuotta tyrmistyttävä havainto työnhakijoista
PAHENTUVA motivoituneiden työntekijöiden puute on alkanut huolestuttaa köyliöläistä konepajayrittäjää Juha-Pekka Jaskaria. Jaskarin työlaitteita tuottava Serco-yhtiö on yrittänyt alkukesästä saakka palkata uusia työntekijöitä, mutta huonolla menestyksellä.
Jos on otettu töitä vastaan, niin tuntuu, että työ ei ole enää ihan sellaisessa asemassa ihmisten arvomaailmassa kuin se on ollut ehkä takavuosina. Työ koetaan vähän kuin semmoiseksi, että siellä sitten käydään miten muu elämä sallii ja mahdollistaa.
Kommentit (1157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisikohan siitä että: Kuka haluaa muuttaa jonnekkin Köyliöön. Ilman autoa ei pärjää
Minkälainen ihminen ei omista autoa?
"Tavallinen". Kysy tekoälyltä, mitä tuo tarkoittaa jos ei ymmärrys riitä
N. 20 % talouksista ei ole autoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisikohan siitä että: Kuka haluaa muuttaa jonnekkin Köyliöön. Ilman autoa ei pärjää
No ne, jotka joutuivat sen auton myymään, kun tolla vajaan kuudensadan euron tuella ei sellaiseen ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa olisi helppo päästä huonoista työntekijöistä eroon, niin ei tarvitsisi turvautua vuokratyövoimaan. Nykytilanteessa ei kannata palkata suoraan.
Toisin kuin työnantajat väittävät, Suomessa on kansainvälisesti katsottuna aika helppo irtisanoa työntekijä.
Nyt tuli tosi isoa paskapuhetta. Suomessa on pantu työnantajat laittomista irtisanomisista ku ne on irtisanonu työntekijöitä jotka on käyttäytyny väkivaltasesti kollegoitaan kohtaan tai poistunu töistä ilman lupaa 2,5 tunniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juha-Pekalla ei taida olla kaikki muumit laaksossa
Öykkäri Kokkari taitaa olla.
Todennäköisemmin kokkarin juoksupoika. Tekee kokkarin "likaisen" työn. Luulee hyötyvänsä siitä jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi minä. En ole hankkinut edes ajokorttia. Olen aina asunut kaupungissa, jossa on toimiva joukkoliikenne, ja jaksan myös kävellä. Sen sijaan olen surkea tekemään monta asiaa samanaikaisesti. Olisin varmaan aika vaarallinen kuski, kun en pystyisi samanaikaisesti keskittymään liikenteen havainnointiin, reitin mietintään ja hallintalaitteiden käsittelyyn. Parempi jättäytyä muiden kuljetettavaksi.
Kuvittelisin myös, että alimmilla TES-palkoilla töitä tekevällä ei välttämättä ole varaa omistaa autoa. Ei se ilmaista ole sekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne huonot työnhakijat kuitenkin sinne osaavat?
Ehkä niitten on helppo lähteä kotipaikkakunnaltaan. Itse en ainakaan lähtis, kun on omistusasunto ja kaikki.
Vierailija kirjoitti:
870 työtöntä vinkuu täällä!
Vain sinä. Vain sinä. Vingut siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa olisi helppo päästä huonoista työntekijöistä eroon, niin ei tarvitsisi turvautua vuokratyövoimaan. Nykytilanteessa ei kannata palkata suoraan.
Toisin kuin työnantajat väittävät, Suomessa on kansainvälisesti katsottuna aika helppo irtisanoa työntekijä.
Nyt tuli tosi isoa paskapuhetta. Suomessa on pantu työnantajat laittomista irtisanomisista ku ne on irtisanonu työntekijöitä jotka on käyttäytyny väkivaltasesti kollegoitaan kohtaan tai poistunu töistä ilman lupaa 2,5 tunniksi.
Se suomalainen "yrittäjä" on tyytyväinen vasta sitten, kun työntekijästä on tehty taas orja. Noissa yrittäjissä taitaa olla aika paljon psykoja. Tai muuten vaan mielisairaita. Harva ihminen vihaa toisia noin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi minä. En ole hankkinut edes ajokorttia. Olen aina asunut kaupungissa, jossa on toimiva joukkoliikenne, ja jaksan myös kävellä. Sen sijaan olen surkea tekemään monta asiaa samanaikaisesti. Olisin varmaan aika vaarallinen kuski, kun en pystyisi samanaikaisesti keskittymään liikenteen havainnointiin, reitin mietintään ja hallintalaitteiden käsittelyyn. Parempi jättäytyä muiden kuljetettavaksi.
Kuvittelisin myös, että alimmilla TES-palkoilla töitä tekevällä ei välttämättä ole varaa omistaa autoa. Ei se ilmaista ole sekään.
Jos sä oot liian nössö ajamaan autoa nii ei sulta hitsarinkaan hommat varmaan sujuis. Se hitsipillihä on kuuma ja vaarallinen ja poltst omat pillukarvas sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksin toisenkin. Tai itse asiassa aika montakin, mutta tänne nyt vaan se toka: "Fiksu". Sellainen ihminen ei omista autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se suomalainen "yrittäjä" on tyytyväinen vasta sitten, kun työntekijästä on tehty taas orja. Noissa yrittäjissä taitaa olla aika paljon psykoja. Tai muuten vaan mielisairaita. Harva ihminen vihaa toisia noin paljoa.
Sinä ainakin tunnut kovasti vihaavan yrittäjiä, kun jaksat jauhaa orjuudesta ja riistämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksin toisenkin. Tai itse asiassa aika montakin, mutta tänne nyt vaan se toka: "Fiksu". Sellainen ihminen ei omista autoa.
Ai nössö helsinkiläinen on fiksu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi kiinnostaa. Siis mitä pantu? Taitaa puuttua jokin sana? Yleensähän joutuu maksamaan muutaman kuukauden palkan.
Ja mitä nuo mainitsemasi tapaukset on? Ilman lupaa poistumisen muuten voisin joskus ymmärtääkin (esim. luvan antaja ei paikalla ja todella pakottava syy).
Tuta-syillä pääsee kyllä duunarista melko kevyesti eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sä oot liian nössö ajamaan autoa nii ei sulta hitsarinkaan hommat varmaan sujuis. Se hitsipillihä on kuuma ja vaarallinen ja poltst omat pillukarvas sillä.
Ou jee, uskalsit puhua pillukarvoista! Siitä puhe mistä puute, ilmeisesti. Eli asiasta, josta voit vain unelmoida.
Minä kyllä olen aikoinaan jopa hitsannut, en tosin työkseni. Sehän on helpompaa kuin autolla ajaminen, tai niin ainakin kuvittelisin kun ei jälkimmäisestä ole kokemusta. Yleensä hitsatessa pystyi keskittymään tasan siihen mitä itse tekee. Mikään ei liikkunut, jollei sitä itse liikuttanut. Liikenteessä on niitä liikkuvia osia aika paljon, ja se siitä tekee ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa käy hyvin ilmi, miksei suomalaista työntekijää kannata palkata tuolla asenteella. Nämä intialaiset ym. ovat aivan eri luokkaa.
Sitten se yrittäjä palkkaa niitä intialaisia eikä kitise siitä, että suomalaiset eivät suostu mihinkään 16 tunnin työpäiviin riisikupin hinnalla. Problem solved.
Eihän hän kitissytkään vaan ihmetteli mikä meidän yhteiskunnassa on vikana tai mihin olemme menossa.
Sen kyllä huomaa - tässäkin kejussa ei kovin moni ole ottanut ns. lusikkaa kauniiseen käteen vaan hirveä piikkipuolustus ja työnantajan syyttely päällä. Se koira älähtää kehen kalikka kalahtaa..
Yhteiskunnassa on kaksi "vikaa". Ensimmäinen ei ole edes mikään varsinainen vika vaan ihan hyväkin, että nuorempi sukupolvi on ymmärtän yt, ettei työnantajan jaloissa poljettavana kannata olla hautaan asti. Ellämässä on muutakin kuin työ. Oma terveys, hyvät yöunet, omat ihmissuhteet jne. Työ on vain osa elämää, ei koko elämä. Itseasiassa vain alle 40 tuntia viikossa. Kun työpäivä alkaa, ei ajatella enää kotiasioita, ja kun työpäivä päättyy, ei ajatella enää työasioita. Jos työnantajakin ymmärtää tämän, ollaan jo aika pitkällä yhteisellä hyvällä tiellä. Jos työnantaja halua,a ettäö työntekijä on 24/7 valmiustilassa, niin sitten työnantakja maksaa siitä 24/7 myös palkan. Varallaolosta ei tietenkään tarvitse maksaa täyttä palkkaa, mutta jos työntekijä ei voi lähteä varallaollessaan edes kummilapsensa synttäreille, niin ei se nyt työnantajn hyväksi jätä menemättäkään, jos työnantaja ei siitä kotona odottelusta maksa yhtään mitään. Itse jäin just pois työelämästä ja myin osakkuuteni, mutta tottakai, jos edellytin jonkun työntekijän olevan vaikka viikonloppuna varalla, siitä varallaolosta piti maksaakin. Eikä olettaa, että ihan ilmaiseksi se siellä tuijottaa sähköpostiaan.
Toinen vika on just tuo, että osa työnantajista kuvittelee, että 0-tuntisopparin tekemällä saa työntekijän istumaan kotonaan suunnilleen duunivaatteet päällä odottamassa töihinkutsua. Ja siitä odottelusta ei tarvitse maksaa mitään.
Ja joo, on kolmaskin vika eli se, että työnantajien rekrytaidot ei tunnu olevan kovin hyviä. Olin 19 vuotta töissä firmassa, jossa mä olin haastattelemassa jokaisen itseni jälkeen sinne haettavan hakijan. Ja siis oman työni ohella, en ollut mikään HR-henkilö. Pitää olla vähän nk psykologista silmää jo lukiessaan työhakemuksia saati sitten haastatellessan hakijoita ymmärtääkseen, miksi hakija haluaa just tähän paikkaan töihin. Ja onko se syy sellainen, joka yrityksen mielestä on hyvä. Ei ole järkevää palkata sellaista, joka on hakenut paikkaa vain siksi, että muuten tulee karenssi.
P.S. Yhtäkään virherekryä en tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi kiinnostaa. Siis mitä pantu? Taitaa puuttua jokin sana? Yleensähän joutuu maksamaan muutaman kuukauden palkan.
Ja mitä nuo mainitsemasi tapaukset on? Ilman lupaa poistumisen muuten voisin joskus ymmärtääkin (esi
Tuomittu laittomasta irtisanomisesta ja maksamaan monen kuun palkka irtisanotulle.
Vierailija kirjoitti:
Muistitko laskea itsesi mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa käy hyvin ilmi, miksei suomalaista työntekijää kannata palkata tuolla asenteella. Nämä intialaiset ym. ovat aivan eri luokkaa.
Sitten se yrittäjä palkkaa niitä intialaisia eikä kitise siitä, että suomalaiset eivät suostu mihinkään 16 tunnin työpäiviin riisikupin hinnalla. Problem solved.
Eihän hän kitissytkään vaan ihmetteli mikä meidän yhteiskunnassa on vikana tai mihin olemme menossa.
Sen kyllä huomaa - tässäkin kejussa ei kovin moni ole ottanut ns. lusikkaa kauniiseen käteen vaan hirveä piikkipuolustus ja työnantajan syyttely päällä. Se koira älähtää kehen kalikka kalahtaa..
Yhteiskunnassa on kaksi "vikaa". Ensimmäinen ei ole edes mikään varsinainen vika vaan ihan hyväkin, että nuorempi sukupolvi on ymmärtän yt, ettei työnantajan jaloissa poljettavana kannata olla hautaan asti. Ellämässä on muutakin kuin työ. Oma terveys, hyvät yöunet, omat ihmissuhteet jne. Työ on vain osa elämää, ei koko elämä. Itseasiassa vain alle 40 tuntia viikossa. Kun työpäivä alkaa, ei ajatella enää kotiasioita, ja kun työpäivä päättyy, ei ajatella enää työasioita. Jos työnantajakin ymmärtää tämän, ollaan jo aika pitkällä yhteisellä hyvällä tiellä.
Hyvä. Nyt pitäisi niiden työntekijöiden vaan myös tajuta tuo. Siitähän tässä on nyt kysymys. Yrittäjän kommentit viittasivat siihen että ajatellaan kaikkea muuta kuin työtä - jopa työajalla.
Täällä huudellaan vakipaikan ja sitouttamisen perään.
Kuka yrittäjä uskaltaa tuohon lähteä jos hakijat on tuota tasoa kuin jutussa annetaan ymmärtää?