Vanhemmilta hurja väite: Koulut painostavat lääkitsemään lapsia
Juttu luettavissa IS.
Oma kokemus on samanlainen, koulussa painostettiin jo 1. Luokkalaista poikaamme ADHD lääkkeen käyttöön. Lääke on tarpeellinen sitä en kiellä ja sitä siksi myös käytetään, mutta opettajalta tuli ohjeita "annostuksen nostoon pikaisesti" tai sitten kehotti laittamaan "lääkkeet vaihtoon" mitä lääkärimmekin kauhisteli.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Maksetaanko adhd: sta 500 euroa kuukaudessa lisärahaa?
Kyllä varmaan, tästähän tässä on kyse. Lisää liksaa yhteiskunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä rikosilmoitus. Eikä totella koulua !!!!! Eivät he voi määrätä mitään, vaan lapsi itse määrää, haluaako mitään lääkitystä yms. Tähän ei voi vaikuttaa edes omat vanhemmat/huoltajat !!!!!!! Mul o ollu tää jo monta vuotta, olen nyt 49-v vammainen nainen. Ei koskaan ole ollut lääkitystä mulla, eikä koskaan tule olemaankaan. Ilman sitäkin voi hyvin elää !! Kukaan ei määrää mua tässä asiassa koskaan. Siitä päätän vain mä itse, ei kukaan/mikään muu !!!!!!!!!! Rikosilmoitus vain kehiin kaikki vanhemmat tästä asiasta, rohkeasti vain !!!
Lapsi ei voi itse päättää. On vastuutonta sysätä näin isoja päätöksiä lapsen tai nuoren vastuulle.
Ja yhden viestin perusteella sanoisin, että saattaisit hyötyä lääkityksestä.
Tietenkin lapsi itse pä
Täällä koululääkärin kanta oli 5-luokkalaisen (tai 6-luokkalaisen, en muista varmaksi kumpi luokka) kohdalla, että lapsi määrää ottaako ADHD-lääkettä, koska sitä ei voi vanhempi väkisin lapselle antaa.
t. sivusta
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei tutkittu lapsia. Oli vilkas lapsi ja laiska lapsi. Monella työttömällä voi olla adhd mitä ei ole tutkittu.
Ennemminkin se ADHD on meillä työssä ylisuorittajilla ja yrittäjillä.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän se nykyään on: vastaus kurinpitoon on että lääkitys kohdilleen.
No kun ei muutakaan keinoa ole.
Mutta, ei kai opettajat lääkityksestä päätä? Eikö se ole lääkärin homma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei tutkittu lapsia. Oli vilkas lapsi ja laiska lapsi. Monella työttömällä voi olla adhd mitä ei ole tutkittu.
Työttömät tekevät määräaikaisia töitä. Jatkoa ei saa, jos on liian hidas. Itsellä ocd.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat painostavat lapsia huostaanoton uhalla vetämään amfetamiinipohjaisia lääkkeitä. Jotta olisi oma työ helpompaa. Sairas on koulusysteemi suomessa.
TÄMÄ!
"" "" "" "" Lapsen huoltajat päättävät. Sitä vanhemmuus on. Vastuuta.
Ei ihme, että lapset ovat sekaisin, kun vanhemmat sysäävät vastuun lapselle.
Saako lapsi myös päättää mitä syö, meneekö kouluun, käyttääkö huumeita jne?"" "" "" ""
No ei kyllä lapsen vanhemmat saa väkisin syöttää lapselle lääkettä. Miten sellaista edes tekisi niin, ettei se olisi pahoinpitely?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät tekevät määräaikaisia töitä. Jatkoa ei saa, jos on liian hidas. Itsellä ocd.
Ilmeisesti myös ocd: hen kuuluu se, että ei pysty keskittymään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Koulu ei voi vaikuttaa resursseihin. Pienluokista ja erityisopettajien palkkaamisesta sekä mahdollisuudesta pienempiin ryhmäkokoihin päättävät kunnallispäättäjät. He osoittavat tietyn rahamäärän koulun järjestämiseen. Jos erityilasten tarpeisiin ei rahaa tule, ei koulu pysty tekemään juuri mitään. Rahaa vaativiin tukitoimiin tarvitaan yleensä vaikeiden oireiden lisäksi virallinen diagnoosi.
Jokaisessa luokassa on oppilas tai oppilaita, joilla on diagnosoimaton ADHD. Heidän opintonsa kärsivät tästä usein paljon. Levottomuudellaan he usein häiritsevät muita tai sitten he jumittuvat omiin ajatuksiinsa. Nämä oppilaat usein hyötyvät selkeästi lääkityksestä. Yksi oppilaani pystyi keskittymään yhteen asiaan ilman lääkitystään noin 5 sekunnin ajan. Hän ei siis pystynyt esimerkiksi kuuntelemaan yhtä lausetta loppuun. Lääkitys pidensi tämän keskittymisajan 20 sekuntiin.
Koulu voi vaikuttaa kurinpitoon. Useimmissa kouluissa sen käyttö on rehtorin, opetustoimenjohtajan tai lautakunnan päätöksellä kielletty vaikka laki sallii kurinpidon.
Meillä myös opettaja vahvasti ilmaissut että pikkukoululaisen lapsen pitää saada tehokasta ADHD lääkettä jos aikoo kouluun tulla.
Ei äkkiseltään vaikuta vasemmistolaiselta woke-tyypiltä, väsyneeltä ehkä.
Suomessa on pielessä se, että terveet on yhdessä ja samassa työpaikassa ja osaa työtehtävät jo ulkoa ja sairaat kiertää työkkärin listoilla koko ajan uudessa työpaikassa opettelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Me vilkkaat istuttiin ennen jälki-istunnoissa, ja meidät heitettiin pois ruokalasta. Mä opin enkkua jo ekalla, kun pääsin isompien enkun tunnille jälkkää istumaan. Olin vielä muuten tosi kiltti tyttö, kympin oppilas. Olin vain vilkas ja puhelias, ja luova. Onneksi kolmannella luokalla mulla oli nuori fiksu ope, joka älysi laittaa mulle lisätehtäviä ja lisähaasteita. Luin esim. luokassa tosi paljon ääneen kirjoja muille oppilaille. Väkersin sitten aina niiden lisähaasteiden parissa, kotonakin, niin ei ollut energiaa riehua. Moni unohtaa että ADHD-lapsi voi olla tosi fiksukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle?
No, nuorille. Mielestäni tuttu saa jonkun tollasen tuen.
Se on ilmeisesti kaikkein korkein vammaistuki, jota hyvin harva saa.
Erityisopettajilla on parempi palkka kuin "tavallisilla" opettajilla. Mitähän toimintaterapeutit tienaa?
Vierailija kirjoitti:
Tätä se woke ja vihervasemmistolaisuus teettää...
Valitetaan, että syynä on isot luokkakoot, mutta kyllä luokat minun nuoruudessani -80 -luvulla oli isompia. Silloin häiriköille oli oma luokka, "tarkkis", eikä menty luokan hitaimman mukaan. Tämä nykymeno on suurelta osalta Grahn-Laasosen ja Li:n perua, kun kaikki huono aines piti saada normiluokalle ja nyt kaikki kärsii. Lisäksi älypuhelimet ovat tuhonneet kaiken oman ajattelukyvyn, keskittymiskyvyn ja luovuuden. Lapset ovat joutuneet koekaniineiksi teknologiakehityksessä ja nyt meillä on kokonainen sukupolvi, jonka tulevaisuus on tuhottu.
Ei ole mitään ADHD:tä vaan häiritsevä ympäristö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle?
Erityisopettajilla on parempi palkka kuin "tavallisilla" opettajilla. Mitähän toimintaterapeutit tienaa?
Tuet löytyy kelan sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä se woke ja vihervasemmistolaisuus teettää...
Valitetaan, että syynä on isot luokkakoot, mutta kyllä luokat minun nuoruudessani -80 -luvulla oli isompia. Silloin häiriköille oli oma luokka, "tarkkis", eikä menty luokan hitaimman mukaan. Tämä nykymeno on suurelta osalta Grahn-Laasosen ja Li:n perua, kun kaikki huono aines piti saada normiluokalle ja nyt kaikki kärsii. Lisäksi älypuhelimet ovat tuhonneet kaiken oman ajattelukyvyn, keskittymiskyvyn ja luovuuden. Lapset ovat joutuneet koekaniineiksi teknologiakehityksessä ja nyt meillä on kokonainen sukupolvi, jonka tulevaisuus on tuhottu.
Ei ole mitään ADHD:tä vaan häiritsevä ympäristö
Yläasteella oli aiemmin tarkkis ja klinikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle?
Ei taida korkeintaan vammaistuki olla noin korkea, ja sitäkään ei saa kuin vaikeasti vammaiset.
Varmaan kyse nuoren kuntoutusrahasta, jota opiskeleva nuori voi saada. Sitä ei saa automaattisesti minkään diagnoosin perusteella, todella harva ADHD saa moista.
Lääkitysasiat ei kuulu koululle. Perheen oma asia, lapsen yksityisasia, ei näistä kuulu keskustella koulun kanssa, saati opettajan jotain sanella. Koulussa pitää järjestää tukitoimet kuntoon, tarvittavat mukautukset, oli se sitten pienryhmää tai ohjaajaresurssia tai yhdistelmää näistä tai muista tukikeinoista, jos lapsi tätä tarvitsee. Kuuluu oppilaan lakisääteisiin oikeuksiin, oppimisen tuki on saatava heti tuen tarpeen ilmetessä ja on ensisijainen lääkitykseen nähden. Lääkitystä tulisi käyttää lapsilla vasta, kun muut tukitoimet eivät riitä.
Niin, ennen oli tarkkis ja niiden opettajalla oli prätkäliivit, pukeutunut niinkuin moottoripyöräjengi. Ja välitunnit oli eri aikaan. Lisäksi oli klinikka niille jotka sai huonon arvosanan, se oli pienryhmä. Kilinikalla saatettiin olla vaan jonkun aineen tunnit ja loput oman luokan kanssa.