Vanhemmilta hurja väite: Koulut painostavat lääkitsemään lapsia
Juttu luettavissa IS.
Oma kokemus on samanlainen, koulussa painostettiin jo 1. Luokkalaista poikaamme ADHD lääkkeen käyttöön. Lääke on tarpeellinen sitä en kiellä ja sitä siksi myös käytetään, mutta opettajalta tuli ohjeita "annostuksen nostoon pikaisesti" tai sitten kehotti laittamaan "lääkkeet vaihtoon" mitä lääkärimmekin kauhisteli.
Kommentit (153)
Koulu on rakennus.
Kuka on koulun henkilöstössä se, joka kykenee painostamaan lääkäriä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä niitä lääkkeitä noin vain määrätä. Omalla lapsellani (on jo 17) on selvästi jotain tarkkaavaisuuden pulmaa. Se vaan ei oireile levottomuutena tai häiriköimisenä vaan tpiminnanohjauksen ongelmina. On hyvinkin rauhallinen, jopa vetäytyvä. Diagnostiset kriteerit eivät täyty joten minkäänlaista lääkitystä ei yksikään lääkäri ole suostunut kokeilemaan. Ottaisin milloin vain kokeiluun. Saahan sen lopetettua yhtä nopeasti kuin aloitettua jos siitä ei ole apua.
Oletko joskus perehdyttänyt lapsesi jonkun käytännön työn vaiheisiin?
Ai kuten suihkussa käymiseen ja hampaiden pesemiseen? Olen joo. Satoja kertoja.
Satoja kertoja?
Lapse
Ei muita kysymyksiä.
Toivottavasti lapsesi oppii hampaiden pesun ja suihkussa käynnin ennen täysi-ikäisyyttä. Jospa sitten kapasiteettia riittäisi jonkin muun asian oppimiseen.
^
Mutta oikeesti hei, tässä ketjussa ei nyt puhuta niin vakavista kehityshäiriöistä, että hampaiden pesuun tarvitaan toiminnanohjausta. Ja satoja toistoja.
Vierailija kirjoitti:
^
Mutta oikeesti hei, tässä ketjussa ei nyt puhuta niin vakavista kehityshäiriöistä, että hampaiden pesuun tarvitaan toiminnanohjausta. Ja satoja toistoja.
Ai sinä määräät mitä missäkin ketjussa puhutaan?
Ihan kuten lääkärit, sinäkään et huomaisi lapsessani mitään erityistä tai erikoista. Hän on monin tavoin täysin tavallinen nuori. Hän on käynyt peruskoulun ja opiskelee nyt ammattiin. Hänellä on kavereita ja tyttöystävä, harrastuksia ja mielenkiinnon kohteita.
Hänellä on pahoja toiminnanohjauksen ongelmia jotka näkyvät siinä arjessa jota me lapsemme kanssa elämme päivittäin. En edes ala kertoa kaikista niistä tavoista joilla olemme lastamme yrittäneet auttaa hahmottamaan arjen vaatimuksia.
Tässä ketjussa keskustellaan lääkityksestä. Minä en usko että lääkitystä edes määrätään turhaan kun sitä ei saa edes silloin kun ongelmat on tätä luokkaa kuin meillä.
Kannattaa tehdä rikosilmoitus. Eikä totella koulua !!!!! Eivät he voi määrätä mitään, vaan lapsi itse määrää, haluaako mitään lääkitystä yms. Tähän ei voi vaikuttaa edes omat vanhemmat/huoltajat !!!!!!! Mul o ollu tää jo monta vuotta, olen nyt 49-v vammainen nainen. Ei koskaan ole ollut lääkitystä mulla, eikä koskaan tule olemaankaan. Ilman sitäkin voi hyvin elää !! Kukaan ei määrää mua tässä asiassa koskaan. Siitä päätän vain mä itse, ei kukaan/mikään muu !!!!!!!!!! Rikosilmoitus vain kehiin kaikki vanhemmat tästä asiasta, rohkeasti vain !!!
Aikuiset ovat luoneet ympäristön, missä ADHD rehottaa: jatkuva ärsyketulva, isot ryhmäkoot, avoimet oppimisympäristöt, älylaitteet kotona ja koulussa, itseohjautuvuuden vaatimus asioissa mihin lapsi ei pysty, vapaa/ liian salliva kasvatus, turvattomuus (ei riittävästi vanhempien huomiota) jne. Ongelmat ovat todella suuria isossa ryhmässä esim. koulussa.Aina nämä eivät näy kotona, missä ärsyketulva on murto-osa verrattuna kouluun.
Usein vanhemmat itse vaativat pääsyä testeihin ja diagnoosia. Sitten, kun sen saa, he eivät halua antaa lääkettä, joka auttaisi oireisiin. Tätä ihmettelen kovasti. Kun diagnoosin saa, siinä vaiheessa on kyllä kaikki muut tukikeinot jo olleet käytössä. Usein adhd onkin kilpi, jolla vaaditaan erityisoikeuksia, sen varjolla saa alisuoriutua ja käyttäytyä miten vaan, "kun on se diagnoosi".
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä rikosilmoitus. Eikä totella koulua !!!!! Eivät he voi määrätä mitään, vaan lapsi itse määrää, haluaako mitään lääkitystä yms. Tähän ei voi vaikuttaa edes omat vanhemmat/huoltajat !!!!!!! Mul o ollu tää jo monta vuotta, olen nyt 49-v vammainen nainen. Ei koskaan ole ollut lääkitystä mulla, eikä koskaan tule olemaankaan. Ilman sitäkin voi hyvin elää !! Kukaan ei määrää mua tässä asiassa koskaan. Siitä päätän vain mä itse, ei kukaan/mikään muu !!!!!!!!!! Rikosilmoitus vain kehiin kaikki vanhemmat tästä asiasta, rohkeasti vain !!!
Lapsi ei voi itse päättää. On vastuutonta sysätä näin isoja päätöksiä lapsen tai nuoren vastuulle.
Ja yhden viestin perusteella sanoisin, että saattaisit hyötyä lääkityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei voi itse päättää. On vastuutonta sysätä näin isoja päätöksiä lapsen tai nuoren vastuulle.
Tietenkin lapsi itse päättää, syökö lääkettä. Ei sitä voi väkisinkään lapsen kurkusta alas työntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä niitä lääkkeitä noin vain määrätä. Omalla lapsellani (on jo 17) on selvästi jotain tarkkaavaisuuden pulmaa. Se vaan ei oireile levottomuutena tai häiriköimisenä vaan tpiminnanohjauksen ongelmina. On hyvinkin rauhallinen, jopa vetäytyvä. Diagnostiset kriteerit eivät täyty joten minkäänlaista lääkitystä ei yksikään lääkäri ole suostunut kokeilemaan. Ottaisin milloin vain kokeiluun. Saahan sen lopetettua yhtä nopeasti kuin aloitettua jos siitä ei ole apua.
Oletko joskus perehdyttänyt lapsesi jonkun käytännön työn vaiheisiin?
Ai kuten suihkussa käymiseen ja hampaiden pesemiseen? Olen joo. Satoja kertoja.
Satoja kertoja?
Lapsesi ei siis opi normaalisti?
Perusmukelo op
Olen eri, mutta eihän tuossa ole kyse siitä, etteikö lapsi OSAISI harjata hampaita, vaan siitä, ettei lapsi saa sitä tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ne riehuvat kakarat on saatava kuriin.
Ennen laitettiin aasinhattu päähän, ei mitään lääkkeitä.
Meillä isokoinen miesope nosti riehujat korkean kaapin päälle. Toimi.
Vierailija kirjoitti:
^
Sinä et nyt ymmärrä, mistä tässä ketjussa puhutaan.
Et taida myöskään tietää, mitä toiminnanohjaus tarkoittaa. JOKAINEN ihminen tarvitsee toiminnanohjausta kyetäkseen harjaamaan hampaat. Suurimmalla osalla se toiminnanohjaus vaan toimii, meillä erilailla nepsyillä ei aina toimi.
Vastaan hammaspesu äidille. Lainaus ei taas toimi.
Viestisi alkuun en näe tarvetta kommentoida. Sen verran hutilyöntejä ja aggressiivisuutta.
Olisit siis halunnut lapsellesi lääkityksen toiminnanohjauksen tueksi?
Jos lapsellasi ei ole ADHD tai muuta nepsy diagnoosia, ko lääkkeistä ei ole hyötyä. Ei ehkä ole mitään ihmelääkettä, jonka avulla voi oppia perusjuttuja.
Lääkitys olisi todennäköisesti toiminut lapsesi kannalta haitallisesti.
Vähän sama kuin jos joku haluaisi katkenneeseen jalkaan insuliinia.
Mutta kiva, että lapsesi on pärjnnyt ilman lääkitystä.
- sama
Maksetaanko adhd: sta 500 euroa kuukaudessa lisärahaa?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lapsia tekee akateemiset ja adhd vanhemmat. Siihen väliin jää ne normaalit vakaat ihmiset, jotka lapsia ei tee, mutta jotka väestöliitto on leimannut mielenterveyspotilaiksi ja köyhiksi.
Mä oon itse sekä akateeminen että adhd, ja tein lapsen. Meillä elo oli vähän sellaista peppipitkätossumaista, kun sekä minä että lapsi ollaan adhdeeita. Lapsi ärsytti erityisesti umpityhmää luokanvalvoja-opettajaansa ja umpityhmää koulun kuraattoria. Varsinkin lahjakkaimmat opet taas arvosti lastani, matikan ope ja äikän ope, joka oli myös kirjoja julkaissut kirjailija. Älysivät lapseni lahjakkuuden, eivätkä tarttuneet vilkkaaseen luonteeseen. Eikä se vilkas luonne ollut edes ongelma heidän tunneillaan, kun opetus oli tarpeeksi haastavaa ja vaikeaa, että älykäs adhd-lapsi nautti siitä.
Sama se on vanhemmilla ihmisillä jolla tullut lapsena aivovamma mikä ei näy enää magneettikuvauksessa. Jos on aivovamma niin mielialalääkkeet ei tehoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin lapsi itse pä
Lapsen huoltajat päättävät. Sitä vanhemmuus on. Vastuuta.
Ei ihme, että lapset ovat sekaisin, kun vanhemmat sysäävät vastuun lapselle.
Saako lapsi myös päättää mitä syö, meneekö kouluun, käyttääkö huumeita jne?
Vierailija kirjoitti:
Tätähän se nykyään on: vastaus kurinpitoon on että lääkitys kohdilleen.
Vanhemmat eivät pidä nykyään lapsilleen minkäänlaista kuria. Ei ole koulujen vika, vaan vanhempien.
Vierailija kirjoitti:
Maksetaanko adhd: sta 500 euroa kuukaudessa lisärahaa?
Kenelle?
Ennen ei tutkittu lapsia. Oli vilkas lapsi ja laiska lapsi. Monella työttömällä voi olla adhd mitä ei ole tutkittu.
Nimenomaan. Lapseni ei opi normaalisti. Opiskelu on vaatinut paljon. Silti koen että toiminnanohjaukseen olisi voinut kokeilla jo jotain lääkitystä. Olisiko se suihkuun meneminen ja hampaiden pesemisen hoitaminen helpompaa jos on aivojen välittäjäaineet kohdillaan? En tiedä. Olisin halunnut kokeilla.
Oliko muita kysymyksiä?