Miksi opettajien pitää laittaa kokeita maanantaille?
Terveisin kyselemässä kokeisiin 14-vuotiaalta. Sanoin, että saa pelata vasta kun ollaan kerrattu koko koealue. Siellä oli sitten yksi vaikeampi kohta ja poika karjuu ärsytystään kun ei pääse vielä pelaamaan vaan joutui kertaamaan. No, en mäkään suoraan sanottuna ymmärrä, miksi niitä kokeita pitää laittaa maanantaille. Eikö viikonlopun pitäisi olla palautumista varten?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi että, kullannuppu joutuu kohtaamaan oikean elämän jossa viikonloput eivät olekkaan pelkkää juhlaa. 😂 Viikonloput on monille työpäiviä ja siihen on sun kultapallerosikin ihan hyvä tottua.
No näillä ihmisillä on ne vapaapäivät sitten viikolla. Kaikilla työssäkäyvillä on vapaapäivät. Ikävää, että koululaisilla niitä ei aina ole tarpeeksi.
Onko sun lapsesi koulussa siis seitsemän päivää viikossa?
Missä niin sanoin? Tällä viikolla on nyt kuitenkin jo kuudes päivä kun opiskelee? Eilen oli ihan täysi vapaapäivä mutta sitä ennen oli viisi päivää koulua ja tänään kertaamista huomiseen kokeessen. Vähiin käy palautuminen.
Se on ollut sinun valintasi laittaa lapsi kertaamaan juuri tänään. Hän olisi voinut kerrata myös vaikka torstaina tai perjantaina koulun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kun opiskelun voi aloittaa muunakin kuin viimeisenä iltana. Ideaalitilanteessahan asiat on opiskeltu jo ja ennen koetta vain kerrataan. Ja lahjattomallehan mikään opiskelu ei riitä.
Viimeinen lause? Jos ei suju helposti, pitää vain lukea enemmän. Usein on kyse tekniikasta, kun läksyt lukee heti koulun jälkeen ne on helpompi kerrata.
Vierailija kirjoitti:
Kuka kertaa yläkoululaisen kanssa kokeisiin :D
Minä. Ja tiedän kyllä että moni muukin. Paljon jäisi oppimatta ja ymmärtämättä, jos ainoa oppi tulisi koulusta. Mun mielestä on vanhempien tehtävä tukea oppimista ja 14-vuotias on vielä lapsi. Meillä ainakin jäisi läksyt tekemättä ja kokeisiin kertaamatta jos aikuiset ei niistä muistuttaisi ja niissä tarvittaessa auttaisi.
"Ulkopaikallis-lallallalla lalla lalala lalla lla lla llallallalla lallal lal lall laa..."
Se on "maanantaiKSI" eikä -lle.
Pöljä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin AP. Viikonloppuna meillä on perheen yhteistä aikaa, ei ole kiva kun yksi joutuu stressaamaan maanantain kokeesta. Kyllä varmasti valtaosa koululaisista valmistautuu kokeisiin edellisenä päivänä.
Olisi palvelus lapsen tulevalle elämänhallinnalle, jos vanhemmat kannustaisivat tekemään asiat aiemmin valmiiksi kuin juuri ennen deadlinea. Näin jää myös enemmän stressitöntä vapaa-aikaa, kun velvollisuudet on jo hoidettu.
Miksi 14-vuotias tarvitsee vanhemman kanssaan kertaamaan?😅
Tämä keskustelu on hyvä viesti poliittisille päättäjille ja EK:lle, Suomen tuottavuuden kannalta työpäivää voisi hyvin pidentää ja viikonlopulla tehdä töitä, kun selvästikin perheet eivät halua viettää lastensa kanssa, joiden oletetaan opiskelevan, niin miksi ei sitten myös aikuiset. Viikonloput voisi tehdä vaikka etätöitä tai opiskella ja näin pitää omaa ammattitaitoa yllä.
Eli lepo ja vapaapäivät ovat yliarvostettuja, kun lapsetkin jaksavat opiskella 7 pv viikossa, vaikka ovat vielä lapsia ja kehityskesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi että, kullannuppu joutuu kohtaamaan oikean elämän jossa viikonloput eivät olekkaan pelkkää juhlaa. 😂 Viikonloput on monille työpäiviä ja siihen on sun kultapallerosikin ihan hyvä tottua.
No näillä ihmisillä on ne vapaapäivät sitten viikolla. Kaikilla työssäkäyvillä on vapaapäivät. Ikävää, että koululaisilla niitä ei aina ole tarpeeksi.
Onko sun lapsesi koulussa siis seitsemän päivää viikossa?
Missä niin sanoin? Tällä viikolla on nyt kuitenkin jo kuudes päivä kun opiskelee? Eilen oli ihan täysi vapaapäivä mutta sitä ennen oli viisi päivää koulua ja tänään kertaamista huomiseen kokeessen. Vähiin käy palautuminen.
No tällä viikolla oli toinenkin koe ja lisäksi kolmet treenit. Jossakin välissä pitää ehtiä myös olemaan kavereiden kanssa ja rentoutumaan. Mun mielestä tähän on nyt liian vähän aikaa, mutta sä olet eri mieltä ja se on ok. Tästä on turha riidellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä. Ja tiedän kyllä että moni muukin. Paljon jäisi oppimatta ja ymmärtämättä, jos ainoa oppi tulisi koulusta. Mun mielestä on vanhempien tehtävä tukea oppimista ja 14-vuotias on vielä lapsi. Meillä ainakin jäisi läksyt tekemättä ja kokeisiin kertaamatta jos aikuiset ei niistä muistuttaisi ja niissä tarvittaessa auttaisi.
14-vuotias on jo ihan teini. Menetkö muutaman vuoden päästä kädestä pitäen viemään hänet armeijaan? Vieläkö hän on rintaruokinnalla?😅🤣😂
Lukiota ei kannata ajatella jos jo kaksi koetta per viikko on liikaa. Tai koe maanantaina.
Vierailija kirjoitti:
Lukiota ei kannata ajatella jos jo kaksi koetta per viikko on liikaa. Tai koe maanantaina.
Juu, ei todellakaan!
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku heikkolahjasen mutsi. Ihan on milläkin itse lukeneet.
Vierailija kirjoitti:
Minä hoidin läksyni ja kokeisiin lukemiset itsenäisesti jo ekalta luokalta lähtien. Joskus saatoin kysyä vanhemmilta mielipidettä johonkin asiaan, mutta tuollaista kyselytuntia ei tarviinnut tehdä ikinä. Nyt Ao on tehnyt jotakin peruuttanatonta väärää kasvatusta jo ajat sitten, vielä hankalampaa tulee olemaan aikuisuuden alussa, kun pitäisi jotain osata tehdä ihan itse kenenkään patistamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14-vuotias on jo ihan teini. Menetkö muutaman vuoden päästä kädestä pitäen viemään hänet armeijaan? Vieläkö hän on rintaruokinnalla?😅🤣😂
Olen pahoillani sun mahdollisten lasten puolesta. Lapset tarvitsee vanhempansa tukea aina. Ei se tarvitseminen lopu teini-ikään tai edes armeijaan. Jopa minä soitan välillä vanhemmilleni kysyäkseni neuvoa johonkin ja olen sentään jo kohta 40.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Nykyään osa koulun opetuksesta on siirretty kotiin ja kouluikäisten perheessä vanhemmat tekevät lapsen kanssa koulupäivän. Ja jos kokeet maanantaina, se aika on pois myös vanhemmilta.
Toisin oli 90-luvulla, kun lapset olivat kouluikäisiä. Viikonloput ja lomat olivat läksyvapauta, eikä kokeita järjestetty. Opetus tapahtui koulussa ja oppilaat saattoivat jäädä koululle tekemään läksyjään, kun joku opettaja teki omia juttujaan.
Nyt tosiaan opetus tapahtuu kotona, jos vanhemmat haluavat lapsensa menestyvän koulussa. Ja niitä läksyjä tulee todella paljon ja se koululaisen työpäivä voi olla 12-14. Suomessa opetus on hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani sun mahdollisten lasten puolesta. Lapset tarvitsee vanhempansa tukea aina. Ei se tarvitseminen lopu teini-ikään tai edes armeijaan. Jopa minä soitan välillä vanhemmilleni kysyäkseni neuvoa joho
No kyllä olisi syytä opetella lukemaan itsenäisesti kokeisiin. Yläkoulukin on pian hänellä ohi ja jatko-opinnot edessä.😅
Ei kai lapsesi aio mennä lukioon? Ei tule kyllä siinä tahdissa pärjäämään, jos jo yläkoulu tuntuu hankalalta.
Eivätkö nämä nykykakarat saa suutansa auki, kun ope ilmoittaa maanantaisesta kokeesta? Meillä nostettiin heti meteli ja vaadittiin koetta jollekin muulle päivälle ja lähestulkoon aina onnistuttiin. Kävin koulujani kahdella eri paikkakunnilla ja sama meininki oli molemmissa ja luokka-asteesta riippumatta. Sama muuten, jos yritettiin survoa jonkun muun aineen koetta samalle viikolle, me torpattiin nekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja usein niinä vapaapäivinä sitten hoidetaan hommia joita työpäivinä ei ole ehditty tai jaksettu tehdä esim. Isompia siivouksia, remontteja, pihanhoitoa jne. Sellaista se elämä on.
Sama se on muillakin koululaisilla. Onko lapsesi jotenkin erityislapsi, jos kokee asiat niin haastavina ja saa raivareita?