Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin harva viettää lahjatonta joulua?

Vierailija
23.11.2025 |

Valitetaan rahanmenosta ja kuumeisesti pohditaan, että mitä sitä nyt kellekin ostaisi. Elämä on ihanan stressitöntä, kun meidän perheessä ei ole 10 vuoteen hankittu lahjoja. Lähimmillä ystävillä on sama. 

Töissä ja harrastuksissa kuuntelin, kun ihmiset puhuivat lahjojen hankkimisesta.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se ap:lta jotenkin pois, että jossain muussa suvussa/ystäväpiirissä toimitaan toisin kuin hänen lähipiirissään? En itsekään ymmärrä valtavia lahjavuoria lapsille nykypäivänä, jollei perheessä ole tapana ostaa kaikki vuoden tarpeet kerralla joululahjaksi. Aikuisten kesken kai harvoin ostellaan isoa määrää lahjoja.

Itse ostan itsellenikin yleensä joululahjan. Se on joku sellainen juttu, joka on tarpeellinen, muttei välttämätön. Sillä periaatteella ostan joululahjat muillekin, jollei saaja sitten toivo jotain tiettyä.

Minusta joululahjan idea on pieni hemmottelu. Ei tarvitse olla kallis juttu, eikä pelkän muistamisen takia tarvitse ostaa jotain vitsimukia tai konvehtirasiaa, muttei se aikuisenkaan joulua minusta mitenkään pilaa, että saa ja antaa läheisilleen jotkin ajatuksella valitut lahjat. Minun prsettäni ei myöskään hierrä yhtään se, että jotkut eivät halua antaa/saada lahjoja ollenkaan tai että lapsiperheet sopivat keskenään, että vain lapset lahjotaan.

Vierailija
62/64 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua oikeasti sieppaa se, että joidenkin mielestä joulu ei ole mitään ilman lahjoja. Itse arvostan aivan eri asioita ja pidän tuollaista pinnallisena.

Kaikesta sinäkin viitsit ärsyyntyä. Vietä rauhassa oman näköisesi lahjaton joulu ja anna muiden viettää yhtä rauhassa joulunsa lahjoineen. 

Ei ne lahjat ole itsellenikään mikään iso juttu, mutta omassa perheessä ei muulloin osteta lahjoja kuin tasasynttäreinä ja jouluna (ollaan aikuisia kaikki), niin minusta on kiva perinne ne joululahjat laittaa.

Nykyään ihmisillä on kumma joko tai-meininki tässäkin asiassa. Sen, että vaihdetaan joululahjoja, ei tarvitse tarkoittaa, että niitä olisi hirveä vuori, josta 90 % on jotain turhaa rihkamaa, vaan voi antaa myös yhden ajatuksella valitun lahjan per saaja. Myös lapsille voisi oikein hyvin antaa vain yhden lahjan, johon osallistuisivat kaikki, jotka ovat ko. lapselle lahjoja ostamassa ylipäätään. Se krääsävuoritouhu on pula-ajalla lapsuutensa eläneiden juttu, omille lapsilleen ja lapsenlapsilleen ostavat säkkikaupalla rojua, kun itse eivät saaneet jouluna, tai muulloinkaan, mitään, mutta ei ollenkaan lahjoja ei ole sille ainut vaihtoehto. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ostaa joilla on rahaa eikä niitä kiinnosta muiden hätä. Köyhät on ilman lahjoja tai sitte kiitollisia siitä suihkugeelistä tms. Mutta Raamatussahan sanotaan että kamelin on helpompi päästä neulasilmän läpi kuin rikkaan taivasten valtakuntaan. Ihan oikein!

Vierailija
64/64 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua oikeasti sieppaa se, että joidenkin mielestä joulu ei ole mitään ilman lahjoja. Itse arvostan aivan eri asioita ja pidän tuollaista pinnallisena.

Kaikesta sinäkin viitsit ärsyyntyä. Vietä rauhassa oman näköisesi lahjaton joulu ja anna muiden viettää yhtä rauhassa joulunsa lahjoineen. 

Ei ne lahjat ole itsellenikään mikään iso juttu, mutta omassa perheessä ei muulloin osteta lahjoja kuin tasasynttäreinä ja jouluna (ollaan aikuisia kaikki), niin minusta on kiva perinne ne joululahjat laittaa.

Nykyään ihmisillä on kumma joko tai-meininki tässäkin asiassa. Sen, että vaihdetaan joululahjoja, ei tarvitse tarkoittaa, että niitä olisi hirveä vuori, josta 90 % on jotain turhaa rihkamaa, vaan voi antaa myös yhden ajatuksella valitun lahjan per saaja. Myös lapsille voisi oikein hyvin antaa vain yhden lahjan, johon osallistuisivat kaikki, jotka ovat ko. lap

Olen tuon lainaamasi kommentin kirjoittaja.

Ärsyyntymiseni koskee juuri näitä lahjavuori-tyyppisiä perheitä. Olen läheltä nähnyt, miten lahjavuorilapsista kasvaa hemmoteltuja ja realiteeteista ulkona olevia yksilöitä, joilla on kova työ ymmärtää, että elämässä ei voi saada kaikkea. Kohtuus kaikessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä