Miksi niin harva viettää lahjatonta joulua?
Valitetaan rahanmenosta ja kuumeisesti pohditaan, että mitä sitä nyt kellekin ostaisi. Elämä on ihanan stressitöntä, kun meidän perheessä ei ole 10 vuoteen hankittu lahjoja. Lähimmillä ystävillä on sama.
Töissä ja harrastuksissa kuuntelin, kun ihmiset puhuivat lahjojen hankkimisesta.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Tässä mitalisi 🏅
Mutta, tuohan on ananaa, eikä mitali.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään kenellekään mitään anna eikä kukaan minullekaan mitään anna. En osta edes jouluruokia.
Eikö lapsia harmita?
Yhden joululahjan ostin lapselle. Muut jää ilman, omasta perheestä ja ystävistä ja suvusta. Sen sijaan teen lahjoja paljon ja myyn ne niille jotka haluavat lahjoa muita.
Joulu on lasten juhla. Muille on kiva antaa lahjoja, mutta itselleni en halua mitään. M49
Aikuisille lapsilleni annan lahjoja, koska se on kivaa :) ostan koirallenkin jotain pientä ja usein lahjon myös itseäni. En ymmärrä lahjatonta joulua, onko teillä myös lahjattomat synttärit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sua oikein kalvaa, aloittaja? Joululahjathan ovat vanhaa kulttuurikerrostumaa ja kuuluvat useimpien maiden kristilliseen jouluperinteeseen. Mitä pahaa siinä on, että ihmiset haluavat ilahduttaa toisiaan ja iloita yhdessä
Erikoista iloitsemista tuo rahanmenosta valittaminen. Mutta kukin toki tyylillään.
Ei kaikki valita rahanmenosta. Valittajat vois olla ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisille lapsilleni annan lahjoja, koska se on kivaa :) ostan koirallenkin jotain pientä ja usein lahjon myös itseäni. En ymmärrä lahjatonta joulua, onko teillä myös lahjattomat synttärit?
Aikuisilla kyllä, lapsille ostetaan synttärilahja.
Hienoa, että olet löytänyt itsellesi jotain, josta tuntea ylemmyyttä. Minä ostan lahjoja, koska se on mielestäni kivaa. Ei aiheuta ollenkaan stressiä. Joka vuosi kuitenkin on jotain isoa tai pientä mitä ostaa ihan jo tarpeeseen lahjaksi.
Esim. nyt ostin vanhemmilleni Apple Watchit lahjaksi. Niissä on kaatumisen tunnistus ja saa e-simin(sijainti ja puhelut, jos puhelin jää kotiin), joten on pikkuisen helpottavampi elää, vaikka ei joka päivä ehdi nähdä. Äiti on vielä skarppi, joten kellojen lataus joka ilta ei ole ongelma. Siskolleni ostin tänä vuonna vain suklaata, kun en ole löytänyt muuta sopivaa. Miehelle ja lapselle nyt on helppo ostaa sekä tarpeellista että kivaa
Vierailija kirjoitti:
Kummasti se sua kalvaa näköjään 🤣
Itse ostan lahjoja aikuisille lapsille, vanhemmilleni ja parhaalle ystävälle sekä mun miesystävälle. Ihan tykkään ostaa ja muistaa.
Sulla ei ole rahasta tiukkaa siinä tapauksessa.
Koska se voittaa kenellä on kuollessaan eniten roinaa.
Ei mun elämässä ole sen enempää stressiä, vaikka ostan joululahjoja. Kyllä mulla ainakin stressi tulee ihan eri jutuista. Esim. töistä.
Koska kaikki eivät ole noin ankeita ihmisiä kuin ap, että saisivat stressiä toisten ajattelemisesta ja ilahduttamisesta
Itse ostin kaverille punaisen ferrarin joululahjaksi. Juuri joulun värinen.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin kaverille punaisen ferrarin joululahjaksi. Juuri joulun värinen.
Niin, Temusta pienoismallin. 5e.
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki eivät ole noin ankeita ihmisiä kuin ap, että saisivat stressiä toisten ajattelemisesta ja ilahduttamisesta
Moni ei oikeasti ilahdu niistä, toki jos saa lahjakortin tai rahaa.
Koska nyky hetki on englanniksi present eli lahja! Joulunakin on se nyky hetki...
Koska kaikki eivät halua elää ankeaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei oikeasti ilahdu niistä, toki jos saa lahjakortin tai rahaa.
No, ehkä sellaisille ei sitten kannata ostaa mitään, jos ei tunne toista tarpeeksi hyvin tai toinen on tympeä murjottaja, jolle ei kelpaa mikään.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on perinne, jolla ilmaistaan välittämistä, osoitetaan rakkautta ja ylläpidetään ihmissuhteita.
Vaihtamalla tavaroita keskenään? Kylläpä sinut on aivopesty kaupallisuuteen.
Niin yksi työkaveri selitti ja oletti. Se ei kerro mitään siitä, mitä ihmiset yleensä tekevät.