Suomalaiset pukeutuvat mustaan. Jopa mustat toppatakit
Sen näki taas joulukadun avajaisissa.
Miten joku voi ajatella, että musta toppatakki on kiva?
Kommentit (113)
Toppatakin ostaminen on tosi haastavaa! Pitäisi olla laadukas ja istua hyvin plus vielä lämmittääkin. Itse olen käynyt värianalyysissa (olen pehmeä kesä jolle musta ei sovi) ja suosin takissa neutraalia väriä kuten laivastonsinistä tai viileää ruskeaa mutta eipä ole helppoa löytää. Vanha takki vetelee viimeisiään :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan vaatteeni vain kivijalkamyymälöistä, en lainkaan netistä, ja kaapista löytyy jokaista väriä: sinistä, punaista, keltaista, valkoista, mustaa, vihreää, oranssia, kirjavaa, pilkullista, raidallista...
Missä kaupoissa värejä ei mukamas ole?
Aika jännä, että nuo kaikki värit sopivat sinulle.
" Sopiihan " ne, kun ostaa oikean koon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan vaatteeni vain kivijalkamyymälöistä, en lainkaan netistä, ja kaapista löytyy jokaista väriä: sinistä, punaista, keltaista, valkoista, mustaa, vihreää, oranssia, kirjavaa, pilkullista, raidallista...
Miten niin jännää?
Minulle sopii punainen, ruskea, vihreä, violetti, sininen, turkoosi ja musta.
Vierailija kirjoitti:
Takin ostaminen on yksi helvetti muutenkin että löytyy mieleinen ja sopiva malli niin en rupea vielä värin kanssa arvailemaan. Parhaillaan on 4 eri verkkokauppatilausta sisällä, 6 eri takkia jos noista löytyisi edes yksi sopiva. Yhden ehdin jo palauttamaan.
Olet niin oikeassa. Tällä menneellä viikolla päivittelin kotona olevia talvitakkeja. Niitä on useampi, kun vanha oli loppuunkulunut ja silloin piti äkkiä saada uusi tilalle. Uusi on muuten hyvä ja hinta oli edullinen, mutta näytän mammutilta, jolla on kaksi numeroa liian iso takki päällä. Siis se on selästä liian leveä ja selkäosa liehuu kaukana takana, kun kävelen. Edestä takki on sopiva. Samanlainen ongelma on halpakaupasta ostetun hyvin halvan takin kanssa. Muuten kiva, mutta liian leveä. Huom!. Pienempi koko ei mahtunut päälle. kun sovitin sitä. Sen kaupan vaatekokojen välillä on iso harppaus, mikä haittaa sopivan koon löytymistä.
Jeps, osu ja uppos. Omistan vain mustia rotseja, nyt ja tulevaisuudessa. Huippuväri. Muut vaatteet myös mustia, asusteissa saattaa olla väriä. En vaihda ennenkuin löytyy jotain vielä tummempaa
Vierailija kirjoitti:
Musta takki, harmaa auto, harmaa talo, sisällä valkoiset seinät, valkoiset kaapit, harmaat ja mustat huonekalut - siinä monen suomalaisen keskeisin värimaailma nykyisin.
Tästä on myös ''värikäs'' variaatio:
Beige takki, valkoinen auto, musta talo, valkoiset tai beiget seinät paitsi yksi tummanvihreä tai tummanpunainen seinä, mustat kaapit, koivunväriset huonekalut.
Ihanaa kun vihdoinkin saa olla rauhassa. Ei tule enää kukaan kysymään tosissaan että "Miksi sulla on aina mustat vaatteet, oletko saatananpalvoja? Taidat olla!" Ja ristinmerkkejä sormilla perään kauhistuneena.
Vierailija kirjoitti:
Pukeutuvat kokomustaan ja kulkevat pimeässä ilman heijastimia, jopa pienten lastensa kanssa.
Hyvät ihmiset. Jos teillä on mikä tahansa tumma ulkoilutakki, niin käyttäkää heijastimia. Heijastimia vaatteiden takana ja sivuilla. Olen ennen kirjoittanut palstalle siitä, että bussin ikkunasta ei helposti näe jalankulkijaa, jolla on syysiltana tummat vaatteet. Äskettäin kävellessäni ulkona tajusin, että myös harmaana päivänä tummissa väreissä liikkuva jalankulkija näkyy huonosti! Se oli vähän yllätys. Kun ollaan lähellä, ihminen näkyy selvästi, mutta kunon etäisyyttä 20-40 metriä, niin toinen katoaa kadun värimaisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta takki, harmaa auto, harmaa talo, sisällä valkoiset seinät, valkoiset kaapit, harmaat ja mustat huonekalut - siinä monen suomalaisen keskeisin värimaailma nykyisin.
Tästä on myös ''värikäs'' variaatio:
Beige takki, valkoinen auto, musta talo, valkoiset tai beiget seinät paitsi yksi tummanvihreä tai tummanpunainen seinä, mustat kaapit, koivunväriset huonekalut.
Tuli yhtäkkiä mieleen yksi ammoinen artikkeli, jonka otsikossa povattiin värien palaamista sisustukseen. Tämä väri oli ruskea...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli värejä löytyy, mutta niitä ei osteta, vaan väitetään, että kaupoissa on vain mustaa? :D Ei kai se mustakaan kaikille sovi, jos tuolle linjalle lähdetään.
Musta ei sovi melkein kenellekään, varsinkaan suomalaisille.
Yhdessä TV-dokumentissa kerrottiin silkkiteollisuudesta. Italiassa oli ennen kukoistavia silkkitehtaita ja värjäämöjä. Kun musta väri tuli muotiin nuorten naisten keskuudessa, nämä perinteiset tehtaat joutuivat lopettamaan.
Pakko myöntää että hankin neonpinkin toppatakin ihan vain vastavoimaksi tälle mustien toppatakkien valtakaudelle. Voi olla että jonkun silmät kärsii mutta ite tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Olin eräässä kesätapahtumassa katselemassa kadulla ohikulkevia ihmisiä pari päivää. Eniten ihmettelin mustia lastenvaunuja. Suuri osa oli täysin mustia, joissakin oli vähän valkoista tai muuta väriä ja loput tummansinisiä, ruskeita tai harmaita. Todella synkkiä värejä, joita en haluaisi edes ruumisarkkuuni.
kauhistuttaa kuinka kuuma noissa vaunuissa helteellä vauvalla on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin eräässä kesätapahtumassa katselemassa kadulla ohikulkevia ihmisiä pari päivää. Eniten ihmettelin mustia lastenvaunuja. Suuri osa oli täysin mustia, joissakin oli vähän valkoista tai muuta väriä ja loput tummansinisiä, ruskeita tai harmaita. Todella synkkiä värejä, joita en haluaisi edes ruumisarkkuuni.
kauhistuttaa kuinka kuuma noissa vaunuissa helteellä vauvalla on!
Samasta syystä ihmettelen niitä, jotka kulkevat kesälläkin mustissa tai jotka maalaavat talonsa tai kesämökkinsä mustaksi.
Minulla on valkoinen talvitakki. Yksi mustakin löytyy, mutta käytän usein mustia housuja, niin näyttäisi liian synkälle. Musta takki on kyllä huono pimeillä syksykeleillä. Ei näy autoilijoille ja itsekin meinasin kävellessä jäädä pyörän alle kun en huomannut mustissa pyöräilevää pimeässä. Olen lapsellenikin opettanut, että syksyllä/talvella pitää olla väriä tai vaaleeta päällä, jotta autoilijat näkee väistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melin eilen Viking Linen risteilylle ja ihmettelin samaa, kun musta toppatakkimassa vyöryi laivan sisään.
Sama kun olin heinäkuussa (huom. heinäkuussa) Berliinissä ja siirryimme Helsingin lähtöaulaan. Toppatakkeja ei ollut, mutta mustissa melkein kaikki!
Mä olin viime vuoden elokuussa Helsinki-Vantaalla ja ihan kaiken värisiä vaatteita näki suomalaisilla. Näkyy kesäisin paljon eri värisiä vaatteita joka paikassa. Myös talvella näkee muunkin värisiä takkeja kuin mustia.
Vierailija kirjoitti:
Kuljetaan mustissa paskaisissa vaatteissa?
Ai sinä? Kyllä mä pesen myös mustia vaatteita täysin normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Kaupat ei muita värejä tarjoa joten sitä ostetaan mitä saadaan. Toki suomalainen myös sulautuu mielellään taustaan eikä herätä huomiota.
Yksi iso ja surullinen tekijä on se, että suomalaisella on varaa vain yhteen takkiin. Mustalla pärjää arjessa sekä häistä hautajaisiin. Köyhiä ollaan ja köyhinä pysytään.
Mulla on pitkä toppatakki, lyhyt toppatakki, polveen ulottuva toppatakki ja pitkä villakangastakki.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei löydy kuin mustaa. Vuosi sitten etsin takkia ja värivaihtehdot oli pitkälti mustaa ja tummansinistä, muutama värillinen (pääosin punaista) mahtui joukkoon. Kokeilematta en halua ostaa, kun on leveä selkä niin "oikea" kokokin kinnaa.
no just toi ja itselleni punainen on takissa vähän liian "huutava" väri eli voisi olla semmosta monenlaista murretumpaa väriä enemmänkin tarjolla. Mutta koska ei ole, niin tummansininen on monesti itselleni se turvaväri sitten.
Musta säkin mallinen toppatakki, Marimekon laukku ja sämpyläkengät tai maiharit. Ihan hirvee tyyli on suurimmalla osaa suomalaisista naisista.
Mun lempiväri 😃 Ja käytän mä niitä töissäkin, kuulemma hyvä väri, ku lapset näkee mut hyvin esim. metsäretkellä