Suomalaiset pukeutuvat mustaan. Jopa mustat toppatakit
Sen näki taas joulukadun avajaisissa.
Miten joku voi ajatella, että musta toppatakki on kiva?
Kommentit (113)
Koska musta vaate kestää myös kauemmin
Joo, en kestä enkä käsitä tätä tummaa pukeutumista. Vain kurakelillä käsitän, jos haluaa laittaa tummaa päälle.
Mutta kai se tumma vaatetus sitten kertoo suomalaisten mielenlaadusta; kun ei kerran olla pirtsakoita luonteita, eikä valoisia persoonia, niin sitten se näkyy vaatteissakin.
Joskus, kun näkee jonkun kulkevan värillisessä talvitakissa, sitä oikein oikein ilahtuu. Itselläkin on pirteän värinen takki. Kyllä minä ainakin jaksan talven paremmin, kun on kirkasta väriä päällä.
Nykyään on ihan hyvin saatavilla myös beigeä, ruskeaa, tummanvihreää, tummansinistä, okraa, harmaata, murretunpunaista takkia, etenkin nettikaupoissa. Nuo ovat mielestäni hyvin Suomen talveen sopivia rauhallisia värejä, jotka eivät ole liikaa kontrastissa harmaan ja pimeän ympäristön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan vaatteeni vain kivijalkamyymälöistä, en lainkaan netistä, ja kaapista löytyy jokaista väriä: sinistä, punaista, keltaista, valkoista, mustaa, vihreää, oranssia, kirjavaa, pilkullista, raidallista...
Missä kaupoissa värejä ei mukamas ole?
Aika jännä, että nuo kaikki värit sopivat sinulle.
Eli värejä löytyy, mutta niitä ei osteta, vaan väitetään, että kaupoissa on vain mustaa? :D Ei kai se mustakaan kaikille sovi, jos tuolle linjalle lähdetään.
Musta ei sovi melkein kenellekään, varsinkaan suomalaisille.
Nuorille musta sopii paremmin. Ei juuri kenellekään vanhemmalle, varsinkaan lähelle kasvoja. Viime kesänä eräs australialainen tuttavani katseli huuli pyöreänä, kun suomalaiset kulkivat kesähelteelläkin mustissa vaatteissa. Hänestä se oli outoa.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile mennä kauppaan, ei sieltä löydä kuin mustia talvitakkeja. Sama kengissä. Se nyt vain on pukeuduttava siihen, mitä saa.
Toinen näkökulma on, että näissä Suomen kurakeleissä esim. valkoinen tai vaalea väri olisivat ensimmäisen käyttökerran jälkeen sen näköisiä, ettei niillä kylille viitsi lähteä.
Minä liikun pyörällä ja vuositolkulla oli käytössä valkoinen toppis, vain kyljissä oli vähän toista väriä. Kyllä se pysyi todella puhtaana. Joskus kyllä näin jollain toisella samanlaisen toppiksen. Hänen valkoisensa oli semmoinen tasaisen harmaantunut kauttaaltaan. Hän tuijottikin minun takkiani kateellisena. Niin minäkin tuijotin hänen takkiaan, mutta en kylläkään kateellisena, vaan koska en voinut tajuta, miten hän on sitä omaa takkiaan oikein pitänyt tai pessyt. 😂 Kyllähän valkoinen muutaman kerran talven aikana oikein pestynä pysyy kauniina fillarielämäntyylilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on ihan hyvin saatavilla myös beigeä, ruskeaa, tummanvihreää, tummansinistä, okraa, harmaata, murretunpunaista takkia, etenkin nettikaupoissa. Nuo ovat mielestäni hyvin Suomen talveen sopivia rauhallisia värejä, jotka eivät ole liikaa kontrastissa harmaan ja pimeän ympäristön kanssa.
Minun silmissäni nuo luettelemasi beige, ruskea, tummanvihreä, tummansininen ja harmaa ovat ihan yhtä ankeita kuin musta. 🤭
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut mm. turkoosi ja valkonen talvitakki. Ihan typeriä Suomen nyky-talveen, jossa kuraa ja loskaa on enemmän kuin lunta. Olivat jatkuvasti ihan likaisia. Niitä oli pakko pestä usein ja lämpöominaisuudet olivat hetkessä olemattomat. Nyt minulla on musta. En tosiaan pidä väristä, mutta ainakin se lämmittää ja talven aikana riittää tuuletus ja sen voi viedä pesulaan vasta kevään alkaessa.
Så man väljer svart för att kunna loda omkring i skitiga kläder?
Kasarilla pukeuduttiin neonvärisiin tuulipukuihin. Silloin oli tyylikästä :)
Vierailija kirjoitti:
Menee monta vuotta, mitä se sulle kuuluu mitä muut pitävät päällään? Laita itse vaikka sateenkaaren värinen toppatakki. Enemmän naurattaa, kun kaikilla on musta makuupussin mallinen toppatakki, joka ei istu tai korosta kantajansa figuuria mitenkään. A i n a ostetaan sitä mitä kaupan yleisosastot myy, eikä mietitä omaa tyyliä. Tämä olis se kaikista tärkein.
Mutta sulle kuitenkin näköjään kuuluu mitä muut pitää päällään, tyylittömiä makuupusseja? Aika monelle on käytännöllisyys, tarkoituksenmukaisuus, mukavuus tärkeämpiä kuin joku "tyyli" muitten arvosteltavaksi. Ja ei, mulla ei ole mustaa makuupussitakkia.
Mä rakastan värejä ja printtejä. Ja koska käytän puuvillaa ja viskoosia, joudun luonnollisesti ostamaan vaatteeni käytettyinä.
Vierailija kirjoitti:
Mä rakastan värejä ja printtejä. Ja koska käytän puuvillaa ja viskoosia, joudun luonnollisesti ostamaan vaatteeni käytettyinä.
Ja minä teetettyinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä teetettyinä.
Joo, tämä taitaa olla se vaihtoehto. Ompelen kyllä itsekin, muokkaan, mutten kaavoita. Ja koko väriläiskyyden hautaan kovilla pakkasilla mustaan makuupussipuntsikkaan, sen alla on lämmin kevyissäkin kankaissa. Vähän saattavat helmat pilkistää alta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset usein ovat arkoja ja turvallisuudenhakuisia pukeutujia. Harvalla on värisilmää. Musta on ns. varma valinta eikä taatusti erotu joukosta mihinkään suuntaan.
Musta takki pimeässä syysillassa ilman heijastinta on hullunrohkeaa eikä turvallisuushakuista, ellei liiku pelkästään jossain metsässä. Musta ei taatusti erotu.
Mustat lastenvaunut ja täysmustiin pukeutunut vanhempi on kyllä ankea näky ja niitä on Suomessa paljon.
Pieni vauva mustissa vaunuissa, hrrrr 😟
Vierailija kirjoitti:
Kun ei löydy kuin mustaa. Vuosi sitten etsin takkia ja värivaihtehdot oli pitkälti mustaa ja tummansinistä, muutama värillinen (pääosin punaista) mahtui joukkoon. Kokeilematta en halua ostaa, kun on leveä selkä niin "oikea" kokokin kinnaa.
Olen huomannut saman takeissa.
Tiedän kyllä, että kauppias myy sitä mikä menee kaupaksi.
Yksi syy vähäeleisen tyyliin on some. Siellä monen elämä kuitenkin on.
Jos some on täynnä filtteröityjä kuvia, niin ei irl haluta herättää huomiota, koska totuus ulkonäöstä on niin eri.
Ennen oikea elämä oli paikka, jossa ulkonäöllä yritettiin loistaa. Enää ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta toppatakki ja housut on kivat koiran kanssa lenkillä kun niissä ei näy lika eikä tarvii laittaa pesuun joka lenkin jälkeen. Käytännöllinen väri.
Kuinka ihmeen likaiseksi sinä oikein koiralenkillä tulet, jos vaaleampi takki pitäisi joka päivä pestä? Mahtaa kyllä on järkyttävässä kunnossa se musta takkisi, vaikka lika ei näy. :D:D
Jos liikkuu koiran kanssa muuallakin kuin asfaltoiduilla kävelyteillä? Tässä kuraisessa ja loskaisella kelissä?
Halusin vaaleanharmaan tai beigen/kerman värisen toppatakin, mutta kaupassa oli vain mustaa..
Mulla on kylmän pinkki toppis ja punainen paksu parka. Tilasin myös Stadiumista sellaisen pinkin fleecen. Olen kulkenut nuorempana aina mustissa, nyt olen löytänyt värit
Pukeudun surupukuun ja surupuku on aina musta!
Tällä hetkellä suren kesän kuolemaa ja talven tuloa
Omistan kaksi mustaa vaatetta; yksi hautajaismekko ja yhdet mustat housut. Musta ei sovi minulle (eikä monelle suomalaiselle) ollenkaan, tekee todella kalpean ja harmaan näköiseksi. En käytä mitään kirkkaita värejä, mutta mustaa todella harvoin. Pahimmalta näyttää pesussa harmaantunut ja kulunut musta vaate.