Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten epätasa-arvoinen kohtelu uusioperheessä

Vierailija
22.11.2025 |

Miehen puolen suku antaa lahjoja miehen aiemmasta suhteesta olevalle lapselle ja meidän yhteiselle lapselle, mutta jättää välistä minun esikoiseni. Samaa tekee osa miehen kavereistakin.

Tulee aina tosi paha olo, kun he tuo lahjoja ja yhden lapsen nimi puuttuu aina paketeista. 

Mieluummin ei toisi kenellekään, jos täytyy yksi lapsi aina jättää ilman. 

Lapseni ei tästä tietenkään tiedä. Ostan hänelle aina muutaman extra lahjan itse, kun tiedän näin käyvän joka joulu

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tietysti provo, mutta vastaan silti. Miksi isovanhempien pitäisi muistaa muita kuin omia lapsiaan ja lapsenlapsiaan? 

Vierailija
2/26 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tietysti provo, mutta vastaan silti. Miksi isovanhempien pitäisi muistaa muita kuin omia lapsiaan ja lapsenlapsiaan? 

Ymmärtäisin, että ostaisi, jos lapsen isä olisi vaikka kuollut eikä olisi kuin sinun puolesi suvusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaveri kertoi, että hänen veljellään on yksi yhteinen lapsi vaimonsa kanssa ja lisäksi vaimolla kaksi alakouluikäistä lasta aiemmasta suhteesta. Kun he koko porukalla tulevat käymään tämän työkaverini luona, niin nämä kälyn lapset eivät tunnu sukulaisilta vaan joiltain tuntemattomilta ihmisiltä.

Vierailija
4/26 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuota pakko sanoa tähän, että kyllä munkin mielestä jokaiselle perheeseen kuuluvalle lapselle tuodaan jouluna lahja. Sille joka ei ole verisukua voi halutessaan antaa sitten vaikka karkkipussin, mutta ei ole ollenkaan ok jättää huomiotta. Se lapsi on osa sitä perhettä äidin kautta ja yhtä arvokas. Haloo?

Vierailija
5/26 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tätä keksittyä änkyttämistä.   🤮🤮🤮🤮   en lähde mukaan. Vastailkoon taas itselleen,🐖🐖🐖

Vierailija
6/26 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työkaveri kertoi, että hänen veljellään on yksi yhteinen lapsi vaimonsa kanssa ja lisäksi vaimolla kaksi alakouluikäistä lasta aiemmasta suhteesta. Kun he koko porukalla tulevat käymään tämän työkaverini luona, niin nämä kälyn lapset eivät tunnu sukulaisilta vaan joiltain tuntemattomilta ihmisiltä.

Tämä kuvio meilläkin ja ihan samalta tuntuu. Ovat olleet matkassa jo 15 vuotta, mutta en pidä heitä sukulaisina tai sukuun kuuluvina. Varmaan harva pitää.

Vierailija
7/26 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse lapsi uusperheessä ja minusta tuo oli ihan normaalia ja ymmärrettävää. Miksi vieraan mummon pitäisi ostaa minulle mitään. Joskun puolisisarukset saivat karkkipussit ja minä en, se aavistuksen ihmetytti että ei edes sitä karkkipussi tuoda, mutta ihan kykenin elämään asian kanssa. Ja minun äitini ei tasannut tilannetta extralahjoilla tai karkeilla.

Vierailija
8/26 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se menee. Minun mieheni lapset saivat aina arvokkaita lahjoja omalta suvultaan ja toiselta vanhemmaltaan. Siksi minun piti nostaa omaa budjettiani lasten ostosten suhteen, koska lasteni isä oli pihi. Eli ostin kalliimpaa kännykkää tms, kun tarvitsivat. Koska tilanne herätti kateutta minun lapsissani.

Me annoimme kaikille lapsille saman arvoisia lahjoja. Sitä vain yritti selittää, että sinulla on omat isovanhemmat, joilta saat lahjoja.

Vierailija
9/26 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He voisi tietysti ajatella myös sitä että kun jossain vaiheessa tulee ero (se on äärettömän yleistä) niin myös tämä yhteinen tenava on sitten uudelle kumppanille ja tutuille muukalainen ja hänet sopii jättää huomioimatta kun ei kukaan tunne 

Vierailija
10/26 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuota pakko sanoa tähän, että kyllä munkin mielestä jokaiselle perheeseen kuuluvalle lapselle tuodaan jouluna lahja. Sille joka ei ole verisukua voi halutessaan antaa sitten vaikka karkkipussin, mutta ei ole ollenkaan ok jättää huomiotta. Se lapsi on osa sitä perhettä äidin kautta ja yhtä arvokas. Haloo?

Kyllä, juuri näin. Muu olisi huonoa käytöstä. Ihan perusjuttu.

Mutta mitä tulee aapeen tilanteeseen, jos se on totta, hän voi joko huomauttaa asiasta tai sitten olla hiljaa ja vastedeskin ostaa ylimääräisiä lahjoja sille yhdelle. Ei sen kummempaa. 

Vierailija
11/26 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kulttuurissa miehen kaverit ostavat lapsille lahjoja?

Vierailija
12/26 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä esikoisena isän puoleiset isovanhemmat hanki lapselle mitään? Pyydä heiltä paketit etukäteen ja avaatte ne sitten yhdessä jouluna.

Vierailija
13/26 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljelläni ja hänen naisella on yhteensä 7 lasta, joista siis osa hänen biologisia. En minäkään osta lahjoja muuta, kuin veljeni lapselle. Ne muuthan ovat minulle ja tulevat aina minulle olemaan melkein tuntemattomia.
Pyydä sinun puolelta omia vanhempiasi ostamaan lahjat vain sinun lapsille. Sillähän se tasoittuu.

Vierailija
14/26 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tätä keksittyä änkyttämistä.   🤮🤮🤮🤮   en lähde mukaan. Vastailkoon taas itselleen,🐖🐖🐖

Mitä väliä? Silti tästä voi muut puhua vaikka aloittaja olisikin pelkkä pelle.

Vierailija
15/26 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He voisi tietysti ajatella myös sitä että kun jossain vaiheessa tulee ero (se on äärettömän yleistä) niin myös tämä yhteinen tenava on sitten uudelle kumppanille ja tutuille muukalainen ja hänet sopii jättää huomioimatta kun ei kukaan tunne 

Juuri tästä syystä on tärkeää, että edes mummolat ja vaarilat jäävät uusperhesekoilun ulkopuolelle. Siellä jokainen tietää mistä tulee, mihin kuuluu, on jotain mitä ei tarvitse jakaa ja missä tuntee olevansa turvassa. 

Vierailija
16/26 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata viettää joulua yhdessä. Sillä selviää, kun lapset eivät näe toistensa lahjoja.

Olepa hyvä. 

terv. Uusperheellinen

Vierailija
17/26 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen muukalais lapseen voi ja pitää tutustua. 

Tämä on varmaan aika iso ongelma suomalaisissa perheissä.

Ei välitetä uuden kumppanin lapsista eikä huomioida. 

Voisitte miettiä mitä se tekee sille viattomalle lapselle? Ensinnäkin hänen alkuperäinen perheensä on hajonnut, kuvioon tullut uusi aikuinen ihminen ja sopeutuminen siihen uusioperheeseen ja sitten vielä syrjintä tämän uuden aikuisen tuttavien ja sukulaisten kautta !! Lapsi tuntee varmasti eri arvoisuutta ja se vaikuttaa vahvasti hänen käsitykseen itsestään. Lapselle on tärkeää kuulua joukkoon ja perheeseen kuuluminen on jokaisen lapsen oikeus. 

Vierailija
18/26 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla on niin paljon omiakin sukulaisia ja kaikenlaista rahan menoa, että suvun ulkopuolisille lapsille vaan ei enää riitä rahat ja kiinnostus. 

Vierailija
19/26 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ap aivan oikein. Lapsesi ei siitä kärsi. Älä sinäkään.

Vierailija
20/26 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen muukalais lapseen voi ja pitää tutustua. 

Tämä on varmaan aika iso ongelma suomalaisissa perheissä.

Ei välitetä uuden kumppanin lapsista eikä huomioida. 

Voisitte miettiä mitä se tekee sille viattomalle lapselle? Ensinnäkin hänen alkuperäinen perheensä on hajonnut, kuvioon tullut uusi aikuinen ihminen ja sopeutuminen siihen uusioperheeseen ja sitten vielä syrjintä tämän uuden aikuisen tuttavien ja sukulaisten kautta !! Lapsi tuntee varmasti eri arvoisuutta ja se vaikuttaa vahvasti hänen käsitykseen itsestään. Lapselle on tärkeää kuulua joukkoon ja perheeseen kuuluminen on jokaisen lapsen oikeus. 

Mihin lapsen isovanhemmat katoavat, vaikka vanhemmille tulisi ero? Kyllähän esim etäisä voi edelleen ostaa lapselleen joululahjan ja isän puoleiset isovanhemmat. Tuskin oletat, että teidän pitäisi ostaa sisarpuolilleen myös lahjat? Sama asia kumminkin kyseessä. Sitten kun ero tulee uudestaan, nämä lapset taas poistuvat suvusta. Monelle helpompaa olla tutustumatta. Tutustumista ei voi myöskään pakottaa. Se joko tulee aidoilta sukulaisilta itseltään, mutta vanhemmat eivät voi pakottaa suhdetta ulkopuolelta tulleiden lasten ja sukuun kuuluvien välillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä