Lahjakkaat oppilasta tyhjänpanttina. Linkki. Olen eri mieltä!
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lahjakkaat-oppilaat-tunneilla-tyhja…
Itse olin yläkoulussa luokan paras matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa. Minua ei mitenkään haitannut toisten huonous. En myöskään olisi halunnut mitään lisätehtäviäkään. Ilman lisätehtäviä yläkoulussa kykenin silti valmistumaan myöhemmin DI:ksi.
Lisätehtävien vaatijat on niitä narsistisia luokan edessä itseään kohottavia, jotka haluavat näyttää muille, että minä olen valtavan hyvä. Parempia kuin te!
(Kaikilla on omat vaikeutensa. Luin kolmea kieltä ja niitä ei minun ollut helppo oppia. Vaati ison työn saada kielistä kaseja)
Kommentit (12)
Kyllä mua turhautti, kun matikan "lisätehtävät" olivat ihan niitä samoja kuin tavallisetkin tehtävät. Jos olisin saanut edetä omaan tahtiin, olisin varmaan aloittanut lukion matikkaa seiskaluokalla. Hemmetin tasapäistävä peruskoulu.
Jos Suomessa haluttaisiin oppimistulokset nousuun, tulisi tehdä seuraavaa.
Ne ketkä osaavat ja oppivat, heille oma nopea linja jossa kannustetaan ja tuetaan oppimista, eikä tarvitse jarrutella hitaampien seassa. Tässä pärjätään vähemmällä opettajamäärällä.
Ne ketkä eivät osaa tai haasteita oppimisessa, heille oma linja, missä keskitytään opetukseen, oppimiseen ja sen tukemiseen. Opettajaresurssit jotka vapautuvat nopeiden linjasta, siirtyvät tänne.
Nykyajan "kaikki samanarvoisia ja yhtä tärkeitä lässynlässyn" on todella typerä linjaus. Tulee tunnustaa ja olla rehellinen, ettei näin ole. Toiset nyt on vaan parempia kuin toiset, eikä heitä siitä tule rankaista vaan auttaa heitä saavuttamaan maksimitehonsa.
Ja ei, en ole itse ollut mikään huippu oppilas, vaan sellainen joka olisi tarvinnut enemmän tukea opettajilta.
Meillä oli alakoulussa käytössä pulpettikirja. Eli koulun kirjastosta lainattu kirja, jota sai lukea jos oli jo tehnyt kaikki tehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa haluttaisiin oppimistulokset nousuun, tulisi tehdä seuraavaa.
Ne ketkä osaavat ja oppivat, heille oma nopea linja jossa kannustetaan ja tuetaan oppimista, eikä tarvitse jarrutella hitaampien seassa. Tässä pärjätään vähemmällä opettajamäärällä.
Ne ketkä eivät osaa tai haasteita oppimisessa, heille oma linja, missä keskitytään opetukseen, oppimiseen ja sen tukemiseen. Opettajaresurssit jotka vapautuvat nopeiden linjasta, siirtyvät tänne.
Nykyajan "kaikki samanarvoisia ja yhtä tärkeitä lässynlässyn" on todella typerä linjaus. Tulee tunnustaa ja olla rehellinen, ettei näin ole. Toiset nyt on vaan parempia kuin toiset, eikä heitä siitä tule rankaista vaan auttaa heitä saavuttamaan maksimitehonsa.
Ja ei, en ole itse ollut mikään huippu oppilas, vaan sellainen joka olisi tarvinnut enemmän tukea opettajilta.
Tasapäistäminen on tärkeää siksi, että lapset kehittyvät eri tahtiin.
Ei ole hyvä eriyttää varhaisessa vaiheessa oppilaita hyviin ja huonoihin. Tällöin lannistuvat ne, jotka ovat huonoja vain kehittymättömyyttään, vaikka olisi kykyjä parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua turhautti, kun matikan "lisätehtävät" olivat ihan niitä samoja kuin tavallisetkin tehtävät. Jos olisin saanut edetä omaan tahtiin, olisin varmaan aloittanut lukion matikkaa seiskaluokalla. Hemmetin tasapäistävä peruskoulu.
Sitten olisit tuhlannut opettajan vähäisiä resursseja, jos sulle olis annettu vaikeita lisätehtäviä ja olisit halunnut neuvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten olisit tuhlannut opettajan vähäisiä resursseja, jos sulle olis annettu vaikeita lisätehtäviä ja olisit halunnut neuvontaa.
Olisin ollut tyytyväinen vaikeisiin lisätehtäviin ilman neuvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulle olisi ollut ongelma vaikka piirtää tai lukea kirjaa, jos jo sait valmiiksi?
Miksi ei malttanut odottaa, että lukiossa sitten tulee vaikeampia?
Komppaan ap:ta, itse en juurikaan matikalla koulussa stressaillut, vaan menttiin sitä tahtia kuin mentiin, en edes muista, kenenkä mukaan se tahti oli määritetty. Kuten ap, itsekin valmistuin aikanaan DI:ksi ja matematiikassa pärjäsin erittäin hyvin, vaikka noiden laitosten matematiikka on jo jotain ihan muuta kuin lukiossa, peruskoulusta puhumattakaan.
Matemattiikka on työlaji, jossa ratkaisee motivaatio ja harjoitus. Sama se, missä kohtaa ne oppimisensa tekee, kunhan tekee.
Somekohun taustalla tosin matikka on keppihevonen, oikeastihan siellä jauhetaan taas idelogisesta tasapäistämisestä ja kuinka osaamisella ja yrittämisellä ei etene. Toki muutama äityli taas valittaa, kun meidän Niko-Petteri on niin hyvä eikä saa ansaitsemaansa opetusta.
Se, että joku ei saa oppimiskykynsä mukaista opetusta jossakin vaiheessa ei kuitenkaan ole läheskään niin suuri ongelma kuin se, että maassa ja maailmassa on paljon ihan yhtä hyviä ja yrittäviä tyyppejä, jotka kuitenkin päätyvät ja vieläpä itsestään riippumattomista syistä täysin eri asemaan.
Koulussa ollaan kuitenkin vielä siinä mielessä reilun pelin ympäristössä, että kaikki saavat "yrittää" ja pärjätä osaamisellaan, työmaailmassa ei osa pääse edes yrittämään, vaikka olisi matikat ja muut paremmillakin osaamisilla kuin Niko-Pettereillä.
Meilä oli myös käytössä pulpettikirja tai pulpettipiirustus (lyijykynätyö, jossa piti huomioida esim puun kaarnan kaikki karheudet ja koiran jokainen karva), jos nämä ei napanneet, niin sitten toisinaan sai auttaa muita. Monesti toinen oppilas kertoo asian ymmärrettävemmin (ikätasoisemmin) kuin opettaja.
Mä en lisätehtävistä niinkään välittänyt. Tuntu, että se oli joku egoboost eräille.
Vierailija kirjoitti:
Lisään, että eri asia täysin on se, että oppitunneilla on nykyään liikaa ihmisiä, joita ei opetus kiinnosta ja sen vuoksi häiritsevät opetusta.
Lisätehtävät koen turhana resurssien tuhlauksena.
Ap
Entisaikaan opettajilla oli keinot estää häiriköinti tunneilla. Enää ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulle olisi ollut ongelma vaikka piirtää tai lukea kirjaa, jos jo sait valmiiksi?
Miksi ei malttanut odottaa, että lukiossa sitten tulee vaikeampia?
Matikan tunti oli matikan opiskelua varten, ei piirtämistä tai lukemista. Miksi pitäisi odottaa, jos voi edetä omaan tahtiin omien kykyjensä mukaan?
Lisään, että eri asia täysin on se, että oppitunneilla on nykyään liikaa ihmisiä, joita ei opetus kiinnosta ja sen vuoksi häiritsevät opetusta.
Lisätehtävät koen turhana resurssien tuhlauksena.
Ap