Poliisi havittelee lisää valtuuksia - lakiesityksissä ehdotetaan esim salaisten kotietsintöjen sallimista
IS:
^^Salaisella pakkokeinolla tarkoitetaan pakkokeinoa, jota voidaan käyttää esitutkinnan aikana salassa sen kohteelta. Tällaisia ovat esimerkiksi telekuuntelu ja -valvonta.
Salaisiin pakkokeinoihin ehdotetaan lisättäväksi salainen paikkaan kohdistuva etsintä ja osallistuvan tietolähteen käyttö. Ampuma-aserikos halutaan lisätä ylimääräisen tiedon käyttöä koskevaksi perusterikokseksi.
Lisäksi työryhmä ehdottaa vangitsemisen edellytysten selkeyttämistä ja uutta yleisen järjestyksen tai turvallisuuden vaarantumisen uhkaan perustuvaa vangitsemisperustetta.^^
-Suomeksi tämä tarkoittaa, että poliisin ei enää tarvitsisi kertoa asukkaalle, että ovat tehneet kotietsinnän. Kotietsinnän tekeminen on tähänkin asti ollut sallittua asukkaan poissaollessa, mutta siitä on täytynyt ilmoittaa asukkaalle 2 vuoden kuluessa kotietsinnästä. Ymmärtääkseni tämä uusi laki voi tarkoittaa vain sitä, ettei kotietsinnästä tai -etsinnöistä tarvitsisi ilmoittaa asukkaalle koskaan myöhemminkään.
Mutta mitä tarkoittaa osallistuvan tietolähteen käyttö? Osallistuvan? Edelliseen skenaarioon viitaten; naapuri oikeutetaan käymään asunnossa osallistuvana tietolähteenä? Onhan tietolähdetoiminta nytkin sallittua, mikä tämä osallistumislisäys nyt tässä on?
Ihmetyttää myös että yleisen järjestyksen vaarantumisen UHKA, ei siis itse vaarantuminen, jo olisi vangitsemisperuste. Vankilaan jostain epämääräisestä järkestyshäiriön uhasta - jonka vain poliisi tietää?
Miksi poliisi haluaa tällaisia oikeuksia? Saadakseen jälkikäteen lailliseksi kaiken mitä tähänkin mennessä ovat salaa puuhanneet?
Kommentit (551)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hitot. Miten sellaisille voi enää lisää oikeuksia pakkokeinojen käyttöön sallia, kun heidän valvonnastaan tavallisten ihmisten asioissa ei kukaan todellisuudessa vastaa. Poliisit ovat aina oikeassa, kun niin itse sanovat, tekivätpä he sitten mitä hyvänsä ja poliisikaverit on tukena ja puolustaa.
Niin, ja miten haet tai saat oikeutta, kun kuka vaan esim. oikeuslaitoksesta voi joutua tähän samaan prosessiin? Ja siis ilman syytä.
Nyt jos joku vielä kannattaa muuta kuin vasemmistoa tai vihreitä, niin sillon ilmeisesti hyväksyy tämän.
Vasemmisto ja vihreät ajaa tätä myös.
Oikeasti? Eikö kukaan vastusta? Sitten tämä tulee jostain ylempää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin vaikuttaa siltä että nyt haluttaisiin käyttämällä kaikkea saatavilla olevia tietoja (omakanta yms rekisterit) ja salaisia tietolähteitä/keinoja yms alkaa profiloimaan kansalaisia ja antaa niille uhka luokituksia?
Todennäköisesti näin. Kai tätä on aina tehty jossain määrin, mutta nyt yhteiskunnan tilanne on mennyt niin pahaksi, että pitää päästä ihmisten koteihin ja kuuntelemaan heitä kotonaankin 24/7 jos sattuvat sanomaan pahoja asioita.
Pahoja asioita? Eli käy kakalla vessassa tai imuroi päiväsaikaan niin se on riittävän paha asia.
Ja sitten moralisoi näitä. Väärin imuroitu. Väärin kakattu. Kirjoitan tästä tietoverkko suolikakskutoseen peitetoiminnan nimissä.
Mitä tuosta seuraa? Uudelleenkoulutusleirille opettelemaan kuinka natzilandiassa tulee kakata?
Vierailija kirjoitti:
Poliisit jotka käyttävät laittomia keinoja kerätäkseen tietoja kansalaisista= eivät ole poliiseja, vaan rikollisia.
Lapset eivät voi enää leikkiä poliisia ja rosvoa, kun on pelkkiä poliisi-rosvoja. Tai ehkä sellainen leikki, jossa poliisi-rosvo jahtaa omaa häntäänsä?
Itse koin seksuaalista hyväksikäyttöä poliisimiesten toimesta, käyttivät tällaisten tekojen toteuttamisessa virka-asemaa törkeällä tavalla väärin. Näistä jos ilmoittaa poliisille, niin poliisit lakaisevat tällaiset kokemukset maton alle. Eli suhtautuvat niin, että ihmisten raiskaaminen on ihan normaalia ja tavanomainen virantoimitukseen liittyvä työtehtävä. Herää kysymys, mitähän sitten nämä uudet salaiset pakkokeinot tarkoittavat kansalaisille?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tuossa on rehellisellä kansalaisella pelättävää?
Aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hitot. Miten sellaisille voi enää lisää oikeuksia pakkokeinojen käyttöön sallia, kun heidän valvonnastaan tavallisten ihmisten asioissa ei kukaan todellisuudessa vastaa. Poliisit ovat aina oikeassa, kun niin itse sanovat, tekivätpä he sitten mitä hyvänsä ja poliisikaverit on tukena ja puolustaa.
Niin, ja miten haet tai saat oikeutta, kun kuka vaan esim. oikeuslaitoksesta voi joutua tähän samaan prosessiin? Ja siis ilman syytä.
Nyt jos joku vielä kannattaa muuta kuin vasemmistoa tai vihreitä, niin sillon ilmeisesti hyväksyy tämän.
Eiköhän se vasemmisto ole ensimmäisenä ajamassa DDR-käytäntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tuossa on rehellisellä kansalaisella pelättävää?
Juu, historia osoittaa että missään maassa, eikä koskaan, rehellisellä kansalaisella ei ole ollut mitään pelättävää.
Eikä mitään yllättäviä vallanvaihdoksia koskaan tapahdu. Viranomaisrekisterit eivät voi muutaman vuoden päästä olla jonkin sellaisen uuden vallanpitäjän hallussa, josta emme nyt tiedä mitään. Esimerkiksi 1930-luvun Virossa tiedettiin, että 1940 koko maa on Neuvostoliiton hallussa.
Rikollisia pitäisikin seurata mutta ei. Minut on monta kertaa hakattu ja hyväksikäytetty mutta eipä viranomaisia ole kiinnostunut kuin piinata minua.
Vierailija kirjoitti:
Rikollisia pitäisikin seurata mutta ei. Minut on monta kertaa hakattu ja hyväksikäytetty mutta eipä viranomaisia ole kiinnostunut kuin piinata minua.
Niin ja tämän takia herää epäilys että miksi poliisit ovat rikollisten puolella? Vaikka olen itsekin alamaailmasta kuullut että poliisit sotkeutuvat rikollisiin kuvioihin, myyvät steroideja ja huumeita. Onhan näitä uutisissa kun, aarniokeissi mm. Luottamus 0 viranomaisiin, taitavat lähinnä vaikeuttaa heidän elämää joista eivät pidä, eivät metsästä rikollisia kuin silmänlumeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tämän takia herää epäilys että miksi poliisit ovat rikollisten puolella? Vaikka olen itsekin alamaailmasta kuullut että poliisit sotkeutuvat rikollisiin kuvioihin, myyvät steroideja ja huumeita. Onhan näitä uutisissa kun, aarniokeissi mm. Luottamus 0 viranomaisiin, taitavat lähinnä vaikeuttaa heidän elämää joista eivät pidä, eivät metsästä rikollisia kuin silmänlumeeksi.
Mutta eipä kukaan pientä ihmistä usko. 1 tavallinen ihminen ei voi rikollislaumalle yhtään mitään.
Sanot puolisolle, että "Orpo on urpo" ja häkki heilahtaa!