Epätavallisen suuri SF-mitta raskausviikkoihin nähden?
Siinähän se kysymys olikin tavallaan, eli löytyykö muita yläkäyrillä kasvavia " mahoja" ja onko siitä ollut jotain haittaa yms. myöhemmässä vaiheessa?
Tuntuu että olen ainoa tän jättiläis mahani kanssa, ja jopa neuvolantäti ihmetteli kohdun korkeutta, sekä kaksi lääkäriä, tosin eri yhteydessä.
Eli mitä mittoja teiltä löytyy?
Mun mitat on menny näin:
Rv 19+1 18cm
Rv 23+1 24cm
Yleislääkärin toimesta kohdun on diagnosoitu kasvaneen jo kiinni rintalastaan, tosin neuvolan täti löysi korkeuden samasta kohtaa myös.
Vaikeuksia on seurannut sen verran, että kumartuminen ei onnaa enää kunnolla, joku aika sitten vauva yritti sitkeästi tulla kyljestä läpi, minkä ansioista ei voinut istua eikä seistä kunnolla ja henki salpaantui hieman.
Mitä mahtaa olla vielä edessä päin?
Kylkiluiden kestävyys testiä?
Todetun ykkösraskauden muuttuminen kaksosiin?
Totaalinen liikkumakyvyn katoaminen valtavan vatsan alle?
Maha todellakin näyttää siltä, että joko odottaisin kaksosia taikka LA aika olisi jo ensi kuussa, eikä todellakaan elokussa...
Löytyykö kohtalon tovereita?
Terkuin " Luonnon oikku" Helga rv 24+2
Kommentit (16)
liian iso SF-mitta. Viikoilla 23+6 oli jo 27cm ja nyt viikoilla 26+4 30cm, eli huitelen siellä kaikkien käyrien yläpuolella. Tosin olen ilmeisesti sen ruuminrakenteinen, että maha ei vielä haittaa mitään toimintoja, kunhan olen tosi iso. Neuvolassa minut lähetettiin painoarvioon ultraan jo nyt, sillä toinen lapseni oli varsin iso (ja silloinkin iso masu) ja pelkään, että tästä tulee vielä isompi, eli olen vain onnellinen, jos tilannetta aletaan seurata.
Niin ja syön ihan normaalisti (ei pahemmin himoja), neuvolatätikin sanoi, että minulla on vain iso masu, ei näy kiloja muualla.
Ilmeisesti joskus iso sf-mitta on merkki jostakin kehityshäiriöstä, mutta itselläni on olo, että kasvatan vaan näitä turhan isoja vauvoja, en siis ole huolissani.
Ihan edellisen kirjoittajan tekstin perusteella havahduin, että unohdin laittaa painosta yms tietoa!!
Eli painoa on tullut koko aikana 1300g lisää, eli ei ole syömällä syöty vatsa. (Näinkin on luultu jossain paikoissa.)
Lapsivesi punktiosta sain terveen paperit, niiltä osin kuin on tutkittu. (Tämä tapahtui rv15, jossa lääkäri sanoi vauvan vastaavan viikkoa isompaa, mikä onkin nyt rakenneultran jälkeen korjattu paikkaansa pitäväksi tiedoksi.)
Aika jännää että ilmeisesti mun neuvola täti on vakaasti sitä mieltä, et mun sokruissa on häikkää ja testiin menen toukokuun alussa, mutta jos sieltä napsahtaa puhtaan paperit, niin jokohan sen jälkeen mullekkin suositellaan ultraa koon arvioimiseksi... koska rakenneultrassa en saanut mitään arviota vauvan painosta!
Niin ja pissa mulla on aina ollu joka käynnillä puhdas.
Mielenkiintoista!
Niin ja toki välillä mieleen juolahtaa myös, et onko mahassa jättiläisvauva ja tie vie sektioon sen takia jne...
T Helga ja massu rv 24+3
ja mulla taasen sf-mitta niin pieni että nauvola tätsy ihmetteli, mutta selailin edellisten äitiyskortteja ja mulla oli kuopuksen kanssa tässä vaiheessa vielä pienempi mitta ja ihan normaali kokoisia vaaveja on syntynyt.
hirveesti nuo vaihtelee mutta kaipa tärkeintä on että kasvaa tasaisesti. Toki varmasti isoilla lukemilla niin itseäsi se tulee haittaamaan ihan erilailla kun mun pikku masu.
rv 28+1 ja sf-24
Meillä täällä Sveitsissä mitataan sf-mitta ilmeisesti eritavalla kuin Suomessa, ja käyrätkin ovat erilaisia, joten ihan tarkkaan en tiedä millä käyrillä kuljen, mutta isomasuinen olen aina ollut. Masu on minulla aina tuossa edessä ja isona, muuten olen pienikoinen. Minulla on valtavasti lapsivettä, joten mahan koko johtunee osittain myös siitä. Ystäväni synnytti juuri käynnistyksellä muutama viikko takaperin liian vähäisen lapsiveden vuoksi ja hänen mahansa oli todella pikkuinen loppuun saakka.
Minulla kummassakin edellisessä raskaudessa mitat ovat kulkeneet samalla viivalla ja lapset ovat olleet kuitenkin aika erikokoisia, esikoinen 3,7kg ja kuopus 3,1kg. Nyt kolmatta odotellaan rv 27 ja vatsa on taas isona pallona edessä.
Vaikka ite olen normi kokoinen ja normivartaloinen (painoa tullut kilo), sf-mitta oli rv24 jo 27cm... ja kasvua sen jlk. ollut huimasti, huomena neuvola taas. Mutta neuvolatäti ei asiasta ollut moksiskaan ja kun käytiin 4d- ultrassa rv.25, todettiin lapsi pienikokoiseksi ja lapsiveden määrä normaaliksi. Lääkärikin ihmetteli kysymystäni että onko sf-mitta huolestuttava kun huitelee alusta asti yläkäyrän yläpuolella. Sanoi vaan että " toisessa raskaudessa masu usein isompi ja eihän tämä pahalta näytä." Sokerirasitus on tehty virtsassa olleen sokerin takia ja sekin ihan normaali, joten olen päätellyt että nou hätä. Taitaa olla todella yksilöllistä ja raskauskohtaista tuo että millä mitoilla mennään...
Yksi asia mikä mietityttää on se, että rakenneultrassa sanottiin kohdun olevaan kallellaan eteenpäin. Ehkä se syy, miksi nyt masu paljon isompi kuin edellisessa raskaudessa...?
...että lapsen koko voidaan vissiin kunnolla määrittää loppuraskaudesta (vk. 30jlk...) koska lapsi alkaa silloin vasta keräämään massaa. Ja suoraan sanottuna kun kokoarvioita on tehty niin en ole koskaan kuulluut että se menisi nappiin, aina ollut väh. puolen kilon heitto!
Kerran on vasta mitattu ja se oli rv 23+4 ja 28cm, eli aivan liian suuri. Kattelin tosta äitiyskortista että se pitäisi mitata polvet koukussa, mutta mulla ainakin terkkari mittas ihan vaan että makasin selälläni jalat pöydältä alas rötköttäen. Tiedä miten sitten vaikuttaa se asia.
Olen kylläkin jo ennen raskautta ollut ylipainoinen, ja painoa ei odotuksen aikana ole tullut kuin 1,2kg eikä terkkari sillon sanonut sanallakaan tuosta sf-mitasta että on liian iso. Eikä kyllä ole lääkärikään siitä mitään sanonut.
jbaby 27+4
Eli mulla sf-mitta 28 raskausviikolla 23+4 eli isoa mahaa kanniskelen. Terveydenhoitaja ja lääkäri huomasivat, että iso on mitta, mutta eivät vielä " huolestuneet" . Yleensä kuulemma saattaa loppua kohden tasoittua kuitenkin. Aikaisemmat kaksi raskautta mulla on mennyt mittojen puolesta keskikäyrällä (lapsetkin ovat olleet keskikäyrän mukaisia...). Nykyisellä mitalla mahdutaan just ja just taulukkoon!! ;)
Itselläni mahaa kasvaa tyyliin " lentopallo paidan sisään" eli töröttää tuossa edessä. Kiloja ei juurikaan muualle on kertynyt.
Taitaa olla seuraava lääkärineuvola toukokuun alussa eli sitten katotaan mitä mieltä tevreydenhoitaja ja lääkäri ovat. Rakenneultrassa tyyppi vastasi viikkoja ja oli kooltaan " normaali" . Ja vain siis yksi tyyppi - jos mahassa olisi kaksi, niin kyllä osaisi hyvin toinen leikkiä piilosta... :)
Mielelläni voisin käydä extra-ultrassa katsomassa miltä tyyppi näyttää!
- Nalle-Kirahvi
Mulla on nyt tässä kolmannessa raskaudessa olleet mitat kanssa yli käyrien, tosin oli edellisilläkin. Niistä on kaks 4,5 kg:n lasta pyöräytetty. Vaikka nyt on isoimmat mitat olleet alusta alkaen (ja heittelevimmät, lievää siksakkia vetää se viiva) niin silti tätä on mitattu pienemmäksi kun aiemmat lapset. (Tarkkaillaan sokereitten takia, tosin ainoa sokeri oli testissä paastossa..tosin, mun usko kyllä noihin arvioihin on hiukan skeptinen.)
Mutta tosta, mitä edessä: mulla ainakin on tämä loppupuoli ollut jotenkin helpompi kuin esim edellisessä raskaudessa, josta muista tuskailleeni piiiitkään sitä että lapsi repii oikean puolen kylkiluut irti kokonaan. Tässä raskaudessa hengästymiset ja muut tuli jo varhain, mutta se meni ohi ja tuntuu vatsa " kaatuneen" tohon eteen niin, ettei tosiaankaan paina keuhkoja tai vaivaa kylkiluita. (Maha on läskitön pallo, mutta sellasilla mitoilla, että esim tukivyö ei oo enää viikkoihin pysyny/mahtunut kiinni.) Että kun puuttuvat vielä iskias tai muut vastaavat vaivat, niin valtavasta vatsasta huolimatta olo on suhteellisen helppo. (Ja nyt koputan raivokkaasti puuta, että sama linja jatkuu...)
rv 36+4
vähän, eli toinen lapsi huiteli samoissa mitoissa ja hänen kasvuansa seurattiin tasaisin väliajoin. Näin lapsi osattiin lopussa arvioida oikean kokoiseksi, koska vaavelitkin kai yleensä seuraavat omia kasvukäyriään. Nytkin siis olisin onnellinen seurannasta, koska en millään haluaisi isompaa vauvaa kuin kakkonen (oletettavasti toiveajattelua). Mahtaako sitten enää edes mahtua ulos (suurin pelkoni).
Vain lopussa tehtävä sikiön painoarvio on tutuillani heittänyt lähes kaikilla, jopa kilon useasti, siihen yksin en siis luottaisi ollenkaan.
Rakenneultrassa vastasi vauva ihan viikkoja ja kaikki näytti olevan ok.
Mutta entäs kommentit? Minulla alkaa nyt loppua huumorintaju, kun koko ajan saa kuulla, että näytän siltä kuin synnyttäisin huomenna..
Tosta vauvan koon arvioinnista.
Juuri se kerta-arvio heitti esikoisellakin pahasti, mutta tästä vauvasta on nyt tulossa neljäs ultra-arvio kohta niin tosiaan seuraa tiettyä käyrää.
Sori, tais mennä alkuperäsen kysymyksen vierestä jo hiukan mutta osui niin hyvin sihen mitä itekin olen pähkäillyt.
Siis sf mittarv 22+3 oli 22cm. Paljon isompi kuin ekassa raskaudessa. Tunnustelemallaa hoitaja arveli, että masussa on pitkä vauva. Potkutkin kyllä on sen tuntuisia. En osaa silti pelätä mitään; luulisi että tokalla synnytyksellä pääsee helpommalla kuin ekalla;)
että ovat vielä tosi epätarkkoja. On tosi yleistä, että nuo 20 jotain viikoilla tehdyt sf-mittaukset huitelevat ihan missä sattuu ja voivat mennä reilustikin yli käyrien ilman, että vauva on yhtään liian iso. Suurin osa näistä alkumittauksista tasaantuu sitten raskauden edetessä, jolloin kohdun ja mahan kasvusta sitten jo isompi osa on sitä vauvan kasvua eli en huolehtisi noista mitoista ennen kuin vähän pidemmällä raskaudessa. Tuossa alkuvaiheessa vaikuttaa niin paljon vielä äidin rakenteelliset ominaisuudet: esim. runsaat vatsanpeitteet, monisynnyttäjyys, lantion malli ym.
Eli itsellä sellainen tilanne että muutama päivä sitten neuvolassa rv 18+2 terkkari sai sf-mitaksi 24. Mittasi moneen kertaan uudestaan samoin teki toinen harjoittelijaterkkari. Painoa ei tässä raskaudessa ole tullut kuin 2 kiloa ja lähtöpaino edelliseen raskauteen oli suurin piirtein sama.
Terkkari oli hieman ihmeissään kohdun suuresta koosta ja meinasi jo aikaistaa seuraavaa ultra aikaa(rakenneultra ois siis parin viikon päästä) Sanoi että jos en olisi aiemmin ultrassa jo käynyt niin hänen mielestä voisin odottaa kaksosia:) mutta ultrassa on siis tosiaan yksi vauva ollut:)
Terkkari oli aika vahvasti sitä mieltä että raskaus on varmastikin jo pidemmällä vaikka alkuraskauden ultrassa olenkin jo käynyt. Mutta sen sitten näkee seuraavassa ultrassa että miten käy:)
Pelottaa vaan itteä jo hieman että jos rv onkin oikein ja vatsa on jo nyt näin valtava niin millaseks se vielä ehtiikään paisua
Emmuska
Mulla edellisessä raskaudessa oli sf-mitta alusta asti yli yläkäyrän. Lopussa viimeisen kuukauden jouduin käymään melkein joka viikko ultrassa korkeitten maksa ja sappi arvojen vuoksi. niitten takia sitten synnytys käynnistettiinkin päivää ennen l.a. samana aamuna tehdyssä ultrassa vielä painoarvio oli 3900g. Poika ei meinannu millään tulla ulos ja ponnistusvaihe kesti 2h 20min. Lopputuloksena 5000g painava ja 56cm pitkä tapaus. Painoarviot oli menneet siis yli kilolla pieleen alusta asti. Ja suuret sf-mitat johtuivat makrosomisesta lapsesta. Lapsivettä oli kokoajan ihan normisti. itse olen normaalipainoinen. Tässä raskaudessa nyt olen kyllä tosi tarkkana että pystyvät vakuuttamaan mut lapsen koosta ennenkuin suostun sitä alakautta enää synnyttämään.
Mulla myös suuri sf-mitta, viimeksi viikolla 21+0 mitta oli 23, sen jälkeen on vielä kasvanut hurjasti, viikkoja nyt n. 25. Mulla on mennyt näin joka raskaudessa, tämä on siis neljäs. Ainoa käyrillä pysynyt mittaus saatiin viime raskaudessa kun vauva oli hetken poikittain :) Eikä vauvat ole olleet jättejä synytyessään, ainoa haitta on olllut oma (huoino) vointi kun henki ei oikein kulje eikä istuminen onnistu.
Titti