Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä trauma sinusta tuntuu?

Vierailija
22.11.2025 |

Osaatko kuvailla miltä sinusta lapsena tuntui trauman vaikutukset? 

Entä aikuisena? 

Itse kärsinyt kaikenlaista ja mietin miten se näkyy ja tuntuu kun tässä stressaantuneessa  mielessä ei enää mikään erotu selvästi. 

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos trauma vaikuttaa, tunne on ehkä se tunne, joka olisi pitänyt traumaattisessa tilanteessa olla. Se voi olla stressin tunne, pelko, suuttumus, mitä vaan.. 

Vierailija
2/29 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. hermosto jäi lapsuudesta pysyvästi virittyneeksi. Oon havahtunut asiaan ja opetellut rauhoittamaan sitä vasta kuluneen viikon aikana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painajaiset

Unettomuus aikuisena

Pelko

Ahdistuneisuus

Masennus 

Eristäytyneisyys työssä ja vapaalla

Jännittyneisyys

Vierailija
4/29 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levottomuutena ja väsymyksenä. Taistele tai pakene -tila koko ajan lievästi päällä. 

Vierailija
5/29 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruspessimismi, tunne että vaikka nyt on hyvin, huomenna kaikki voi romahtaa. Raskas taakka läpi elämän raahattavaksi.

Vierailija
6/29 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Levottomuutena ja väsymyksenä. Taistele tai pakene -tila koko ajan lievästi päällä. 

Tämä. Lisäksi heittelevät mielialat.

Vierailija
7/29 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa olin huolestunut, varautunut ja pelkäsin kauheita asioita, näin painajaisia. Säpsähtelin myös helpommin esimerkiksi äkillisiä kovia ääniä ja ajattelin olevani syyllinen tai vastuullinen asioista mistä en edes olisi voinut olla.

Vierailija
8/29 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärinänä kehossa, ahdistuksena, toivottomuutena, unettomuutena, painajaisina, epäluuloisuutena kaikkia ja kaikkea kohtaan.

Vierailija
9/29 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo, nykyään on traumoja kaikki.

Vierailija
10/29 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on itse kokenut oikean trauman, vanhempien menettämisen lapsuudessa niin ei oikein jaksa kuunnella muiden tavallisia vaikeuksia.

Vierailija
11/29 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoottiset oireet pahimmillaan, anoreksia ja nyt hermoston ylireagointi toistaiseksi ainakin. Kaikki kosketus kutittaa melkein 

Vierailija
12/29 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on itse kokenut oikean trauman, vanhempien menettämisen lapsuudessa niin ei oikein jaksa kuunnella muiden tavallisia vaikeuksia.

Just.

Vierailija
13/29 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla logiikalla jonkun toisen mielestä sinun kokemuksesi ovat tavallisia.

Vierailija
14/29 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyynel. 

Vierailija
15/29 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan ollut haaveita,tai edes tietoa mitä voisi haluta, missä,miksi.

Joka ikinen päivä on vain irrallinen päivä elämässä.

En osaa rentoutua, ei ole "kotia" ,siis tunnetta ,  aina olen valmis lähtemään heti 24/7,jos ois tarvis. 

En ole saavuttanut mitään  muutaku huolia ja murheita itselle ja muille.

mt-syistä eläkkeelle jouduin, en olisi halunnut.

Vierailija
16/29 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trauma irrottaa mielen ja kehon toisistaan. Keho voi jähmettyä ja mieli sumentua. Ajatus katkeaa ja tekee lenkin jossain pimeydessä. 

Vierailija
17/29 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteina Ahdistus, masennus ja erilaiset pelot. Koko elämä on yhtä traumaa. Ihmisen pitää opetella kohtaamaan ne tunteet selvinpäin. Kuuntelemaan itseään ja kehon viestejä. 

Vierailija
18/29 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaana Haaasalo, Kriminaalipsykologia, sivut 1-82.

Siinä selitetään traumamalli ja miten se vaikuttaa lasuudesta asti loppuelämään.

Vierailija
19/29 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso stand up -koomikko Teemu Vesterisen Trauma youtubesta. 

Vierailija
20/29 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena muistan öiset valvomiset ja sen kun maailma meni "suhteettomaksi", jotenkin kaikki mielikuvat vääristyi, pelkistyi ja pyöri - olikohan psykoottista oireilua..? Päivisin jäystin kynsiä ja revin kynsinauhat rikki, niissä oli tulehduspaiseita, hirveän kipeitä. Raavin päänahkaa, puristelin raajojani. Tunsin itseni vääränlaiseksi, huonoksi ja epätoivoiseksi. Kodin olot oli siis huonot: silmitöntä väkivaltaa, juomista, isän riehumista, öisin pois lähtöä, ahdistelua ja hyväksikäyttöä. 

Aikuisena on kaikkea oiretta myös, paljon on taakkaa annettu kannettavaksi. Viimeisin iso vastoinkäyminen jotenkin rikkoi minut lopullisesti, en tunne olevani minä, en tiedä kuka olen. Suoritan elämää, käyn asiantuntijatöissä, siellä tämä robottimaisuus on hyväksi.