Ulkomaille töihin, mutta minne sinne?
Onko täällä ketään joka olisi muuttanut ulkomaille töiden perässä? Minne?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan muutin Saksaan opiskelemaan + töihin. Sen jälkeen olen tosin asunut/ työskennellyt kolmessa eri maassa; ulkomailla olen tällä hetkelläkin ja tulen loppuelämäni olemaan.
*Koulutuksesi/ työkokemuksesi ?
*Kielitaitosi ?
*Ikäsi jne.jne.
Mitä väliä iällä on? Olen toinen joka haaveilee ulkomaille muutosta pysyvästi.
Kai sillä jotain väliä on. Jos olet 50 v ja plus niin vaikeaa on ulkomailla töitä löytää. Jos on rahaa tarpeeksi niin iällä ei ole mitään väliä kun ei töitä tarvitse etsiä.
Eli ikäsyrjintä on yhtä pahaa muualla kuin Suomessakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisin tapa on mennä miehen luo/muuttaa miehen mukana.
Harvinaisempaa naisille mennä oikeasti töihin johonki ulkomaille.
Kuinka niin? Minä menin, 21 v. lähdin Suomesta Saksaan töihin. Pääsin heti pankkiin töihin, oli vuosi 1971 ja ekonomiksi valmistuin keväällä ja syksyllä 1971 lähdin. Olen sillä tiellä vieläkin. Saksasta olin muutaman vuoden poissa: Ranskassa ja Luxemburgissa ja taas takaisin Saksaan. Eläkkeellä muutin Italiaan, täällä nyt jo 15 vuotta mennyt. Olen 75 v. nyt. Minulla oli tietty saksan kielitaitoa aika tavalla jo lähtiessäni kun olin kahtena kesänä ollut kesätöissä jo Saksassa, kummallakin kerralla 3 kk putkeen. Ilman kielitaitoa on varmaan aika vaikea lähteä mihinkään.
MIten päädyit tonne kesätöihin? missä asuit
Päädyin kesätöihin Harz-vuoristoon pieneen hotelliin. Lähin kaupunki oli Goslar. Aivan ihana paikka. Pienehkö hotelli jossa tietty myös asuin pienessä huoneessa. Ihana pariskunta joka omisti hotellin. Siellä olin kahtena kesänä ja tykkäsin kovin. Työ oli monenlaista, siivousta, tarjoilua, pyykkien mankeloimista ja keittiöapulaisen hommia. Hotellissa taisi olla 15-20 huonetta ja sinne tuli vanhempia ihmisiä kesänviettoon koko kesäksi siis. Hyvät "juomarahat" eli nykyään sanotaan tippi, sain asukeilta ja yksi rouva innostui opettamaan minulle saksaa, joka iltapäivä yksi tunti :-D.
Vierailija kirjoitti:
Kuule tämä nainen lähti jo 18-vuotiaana heti yo-kirjoitusten jälkeen töihin Sveitsiin! Suomessa olen sen jälkeen käynyt vain kääntymässä, hakemassa suomalaisen miehen mukaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan muutin Saksaan opiskelemaan + töihin. Sen jälkeen olen tosin asunut/ työskennellyt kolmessa eri maassa; ulkomailla olen tällä hetkelläkin ja tulen loppuelämäni olemaan.
*Kielitaitosi ?
*Ikäsi jne.jne.
Kai sillä jotain väliä on. Jos olet 50 v ja plus niin vaikeaa on ulkomailla töitä löytää. Jos on rahaa tarpeeksi niin iällä ei ole mitään väliä kun ei töitä tarvitse etsiä.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Kielitaitosi ?
*Ikäsi jne.jne.
Ikäsyrjinnäksi en sanoisi jos kielitaito puuttuu ja on jo esim. 50 v. ylittänyt plus monessa maassa on nuorisotyöttömyys aika korkea luku.
Ruotsi ja Norja, Saksa.
Sinne vaan.
Ne kaipaa maahanmuuttajia.
Nythän on niin että Norjassa taitaa olla vastustusta esim. uusien öljynporauslauttojen suhteen, joten niihin hommiin ei liene pääsyä, siis lautalle töihin.
Mutta sairaanhoitajaksi, sinne vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin? Minä menin, 21 v. lähdin Suomesta Saksaan töihin. Pääsin heti pankkiin töihin, oli vuosi 1971 ja ekonomiksi valmistuin keväällä ja syksyllä 1971 lähdin. Olen sillä tiellä vieläkin. Saksasta olin muutaman vuoden poissa: Ranskassa ja Luxemburgissa ja taas takaisin Saksaan. Eläkkeellä muutin Italiaan, täällä nyt jo 15 vuotta mennyt. Olen 75 v. nyt. Minulla oli tietty saksan kielitaitoa aika tavalla jo lähtiessäni kun olin kahtena kesänä ollut kesätöissä jo Saksassa, kummallakin kerralla 3 kk putkeen. Ilman kielitaitoa on varmaan aika vaikea lähteä mihinkään.
MIten päädyit tonne kesätöihin? missä asuit
Suomessa en ole asunut vuoden 1971 jälkeen missään. Joskus välillä käynyt sukulaisia moikkaamassa, enää en käy.