Jos olisi pakko ottaa koira, minkä koiran ottaisit?
Itse ottaisin pitkäkarvaisen mäyräkoiran. En voi vastustaa tuota ihanaa lempeää katsetta. 😍
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSmY5DQFwd3yMJ0eUL…
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chihu tietenkin. Tätä rotua on ollut minulla yhtäjaksoisesti vuodesta 1995 eli 30 vuotta.
Ja on seuraavat 10 vuotta vähintään.
Nyt on 2 näitä.
Ihanaa! Terkut chihufanilta, jolla ei valitettavasti ole chihua enää, mutta toivottavasti joskus taas on.
Kiitos terkuista. Chihut on ihania syli- ja kainalokoiria. Käy myös kyljenlämmittäjinä nukkuessa. 🐾🐾
Vierailija kirjoitti:
Lhasa apson ottaisin. Olen kissaihminen, mutta jos pakko olisi, tuo voisi mennä räggiksen seurana.
Huh, mä en jaksais tommosta koiran turkkia hoitaa ikinä. Kurakeleillä varsinkaan.
https://cdn.britannica.com/36/256436-050-D09BECC9/Lhasa-Apso-dog-from-T…
Mä ottasin jonkun pienen, tyyliin chihuahuan. 🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihan kuten voi olla rotukoirallakin käytösongelmia ja sairauksia. Ja rescue voi olla aivan täydellinen, ja usein onkin. Eihän niitä hyvänen aika suoraan mistään kadulta poimita ja tuoda Suomeen"
.......
Käytännössä ne on katukoiria joita tuodaan Romaniasta Suomeen. Siellä on paljon katukoiria. Kaduille hyljättyjä.Yksi lähti seuraamaan minua siellä pitkät matkat lähes 3 km. Lasteni ottamaissa lomakuvissa yli puolet on otettu irtokoirista.
Turhaan sä aloit väittelemään ja kiihdyit. Toi oli vain ilmoitusluontoinen huomio heille, jotka eivät vielä ole ottaneet näitä asioita huomioon. Mukaanlukien sun sukulainen.
Kannattaa ottaa rekisteröidyn yhdistyksen kautta. Ei niitä koiria sieltä kaduilta lähetetä minnekään, vaan ensin lääkitään, rokotetaan ja loishoidetaan. Esim. omaamme
...
Joo kyllä tiedän, koska olen tutustunut siihen, miten niiden kanssa toimitaan. En viitsinyt kirjoittaa tarkemmin, koska olisi tullut niin pitkä kommentti edellisestä.
Ajattelin ensin kirjoittaa myös tuon, että ne saavat ennen matkaa tietyt toimet.
Matka Romaniasta kestää jotain 30 tuntia auton kyydissä Suomeen.
Ulkomaalaisilla koirilla on sellaisia sairauksia, joita suomalaisilla koirilla ei esiinny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäyräkoirat on aika vaativia. Ulkonäkö pettää.
Itse ottaisin (ja otinkin) sekarotuisen rescuekoiran.
Mäyräkoirat ei ole aika vaativia, vaan erittäin vaativia. Omistajalla pitää olla kokemusta koirista ja luja tahto, koska muuten mäyriksestä tulee isäntä / emäntä.
Näissä on yksilökohtaisia eroja. Itsepäisiä osaavat olla, mutta lopulta aika helppoja käsitellä. Aikanaan meille tuli karkeakarvainen mäyräkoira uros. Ei ollut aiemmin ollut koiraa, ja todella helppo oli tämä poika kasvattaa. Reissuun jos lähdettiin, niin auton ovi auki, ja koira hyppäsi autoon odottamaan. Vahvan luonteen omasi, ja tykkäsi kulkea pitkiä lenkkejä. Eli melkein 16-vuotiaaksi. Vanhemmilla on mäyris nytkin, ja tämä on nyt 10-vuotias. Nykyinen ollut vielä helpompi tapaus kuin aiempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihan kuten voi olla rotukoirallakin käytösongelmia ja sairauksia. Ja rescue voi olla aivan täydellinen, ja usein onkin. Eihän niitä hyvänen aika suoraan mistään kadulta poimita ja tuoda Suomeen"
.......
Käytännössä ne on katukoiria joita tuodaan Romaniasta Suomeen. Siellä on paljon katukoiria. Kaduille hyljättyjä.Yksi lähti seuraamaan minua siellä pitkät matkat lähes 3 km. Lasteni ottamaissa lomakuvissa yli puolet on otettu irtokoirista.
Turhaan sä aloit väittelemään ja kiihdyit. Toi oli vain ilmoitusluontoinen huomio heille, jotka eivät vielä ole ottaneet näitä asioita huomioon. Mukaanlukien sun sukulainen.
Kannattaa ottaa rekisteröidyn yhdistyksen kautta. Ei niitä koiria sieltä kaduilta lähetetä minnekään, vaan ensin lääkitään, rokotetaan ja loishoidetaan. Esim. omaamme
........................
Tiedän ja tiedotan näistäkin : Suositeltavaa on testauttaa koira Suomessa uudelleen tietyille sairauksille (kuten leishmanioosille) itämisajan pituuden vuoksi, vaikka lähtömaan testit olisivat olleet negatiivisia
Leishmanioosi: Vakava sairaus, jonka oireita voivat olla muun muassa iho-oireet, karvanlähtö, ripuli, oksentelu, kuumeilu ja munuaisten vajaatoiminta. Sairaus voi itää pitkään, joten uusintatestaus Suomessa on suositeltavaa.
Ulkomailta tuoduilla rescuekoirilla esiintyy Suomessa harvinaisia, usein vektorivälitteisiä tauteja ja loisia, joita ei Suomessa esiinny kotoperäisenä. Suurin osa näistä liittyy koiran alkuperämaahan ja paikalliseen tautitilanteeseen
Sydänmato (Dirofilaria immitis): Sukkulamato, joka leviää hyttysten välityksellä ja voi aiheuttaa vakavia sydän- ja keuhko-oireita.
Antibioottiresistentit bakteerikannat: Koiratarhojen olosuhteissa koirat voivat kantaa antibiooteille vastustuskykyisiä bakteereja.
Giardia ja kryptosporidi: Ripulioireita aiheuttavat alkueläimet, joita voi esiintyä tuontikoirilla
Ekinokokit (heisimadot): Tietyt heisimadot, kuten myyräekinokokki, ovat harvinaisia Suomessa, mutta niitä voi esiintyä ulkomaisilla koirilla. Ne ovat zoonooseja, eli ne voivat tarttua myös ihmiseen.
Babesioosi ja Ehrlichioosi: Puutiaisten levittämiä verisairauksia, joita esiintyy Suomea etelämpänä.
Rabies (koiran raivotauti): Tappava tauti, jota ei esiinny Suomessa, mutta jota voi esiintyä tuontimaissa. Asianmukainen rokotus on pakollinen maahantuonnissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.......
Kannattaa ottaa rekisteröidyn yhdistyksen kautta. Ei niitä koiria sieltä kaduilta lähetetä minnekään, vaan ensin lääk
Kukaan ei pyytänyt "tiedotteitasi" eivätkä ne liity ketjun aiheeseen mitenkään. Miksi siis saarnaat täällä ja kenelle?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on pieninä söpöjä.
Mäyris on isonakin. 😍 Ap
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRIbaGeopE_oIhtDYE…
pitkäkarvainen collie!niin kaunis!
"Kukaan ei pyytänyt "tiedotteitasi" eivätkä ne liity ketjun aiheeseen mitenkään. Miksi siis saarnaat täällä ja kenelle? "
Tälle vinkujalle, joka lainasi kommenttejani ja vastasi niihin vastaanväittäen.
Täs kehkeytyi aiemmin lyhyehkö keskustelu rescuekoirasta täs ketjussa. Että joku ottais vanhan rescuen.
Minä kysyi, käykö suomalainen kodinvaihtaja.
Ja tähän vastaili tää yks väittelijä joka ei pysy pöxyissään.
Täysin vain rescuekeskusteluun liittyen, jonka joku muu aloitti.
Make peace not war😂
Vierailija kirjoitti:
Suomenpystykorva on ainoa oikea koirarotu minulle. Meillä ollut lapsuudenkodissa aina kippurahäntä 🤗
Pikinokka 👍
Miten niin pakko? Koirathan ovat ihania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chihu tietenkin. Tätä rotua on ollut minulla yhtäjaksoisesti vuodesta 1995 eli 30 vuotta.
Nyt on 2 näitä.
Ihanaa! Terkut chihufanilta, jolla ei valitettavasti ole chihua enää, mutta toivottavasti joskus taas on.
Kiitos terkuista. Chihut on ihania syli- ja kainalokoiria. Käy myös kyljenlämmittäjinä nukkuessa. 🐾🐾
Millan chihuahua ravistelee saaliiltaan niskat näppärästi nurin.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin pakko? Koirathan ovat ihania.
Joo olen samaa mieltä. Ja tähänkin joku alkaa sönkkään, että " tarkoitettiin JOS ja blaa blaa."😂
Cavalierin, kuten nyt. Maailman ihanin ja lempein koira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on 2 näitä.
Millan chihuahua ravistelee saaliiltaan niskat näppärästi nurin.
Koirankouluttaja Kati Rätön mukaan chihuahuat on jalostettu pitämään makuuhuoneet puhtaina rotista ja skorpioneista Meksikossa.
Luin tuon artikkelin. Luin sen jo aamulla. Minulla oli samannäköiset chihut yhtäaikaa aiemmin. Nyt on uudetkin jo ostettu.💛
Mikä tai kuka pakottaa ottamaan jonkun koiran?
Kannattaa ottaa rekisteröidyn yhdistyksen kautta. Ei niitä koiria sieltä kaduilta lähetetä minnekään, vaan ensin lääkitään, rokotetaan ja loishoidetaan. Esim. omaamme odotettiin useampi kuukausi, jotta kaikki tarvittavat rokotukset oli voitu antaa ja lääkitä.