Kuntouttava työtoiminta loppuu kokonaan suomessa.
Just luin ylen uutisen siitä. Rahaa ei ole enää siihenkään. Tuleeko teille niitä orjatöitä kovin ikävä?
Kommentit (168)
Kannatan lopettamista antakaa ihmisten syrjäytyä jotka sitä haluavat.
Perus maanantai työkokeilussa.
08. Keräännnytään tänne. Kappas 5/9 ihmisestä saikulla. No juodaan kahvia puhutaan vkl kuulumiset.
09. Noni katotaas mitä on tehtävää. No tuolla on 3 jätesäkillistä vaatteita ne pitäisi eritellä myyntipöydille ja roskiin.
10.30 hommat tehty.
11.00 ruokailu.
12-14 notkumista jätesäkkien luona ettei kukaan huomaa ettei ole mitään tekemistä.
14.00 esimiehelle ilmoitus että on vähän huono olo. Kotiin.
Tiistai.
08.00 sama palaveri/ kahvit 6/9 paikalla. Pena meinaa krampata kun juonut viinaa viikon putkeen. Pena voi lähteä kotiin.
08.15-09. jeesustelua miten Pena niin huonossa kunnossa.
09.00 tehtävien jako. Järjestäkää myyntipöytiä.
11.00 ruokis.
11.14-13.00 piilossa nukkumassa.
13.00-14.00 epämääräistä notkuntaa.
14.00-15.15 lisää notkuntaa. Kotiin 45min etuajassa.
Keskiviikko
08.00 keskustelua penasta on joutunut sairaalaan. 5/9 paikalla.
09.00 Jippii lisää lahjoituksia. Niiden perkaamista.
11.00 syömään.
12.00-14.00 nukkumaan.
14.00-15.15 epämääräistä höpötystä.
Tällästä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan lopettamista antakaa ihmisten syrjäytyä jotka sitä haluavat.
Perus maanantai työkokeilussa.
08. Keräännnytään tänne. Kappas 5/9 ihmisestä saikulla. No juodaan kahvia puhutaan vkl kuulumiset.
09. Noni katotaas mitä on tehtävää. No tuolla on 3 jätesäkillistä vaatteita ne pitäisi eritellä myyntipöydille ja roskiin.
10.30 hommat tehty.
11.00 ruokailu.
12-14 notkumista jätesäkkien luona ettei kukaan huomaa ettei ole mitään tekemistä.
14.00 esimiehelle ilmoitus että on vähän huono olo. Kotiin.
Tiistai.
08.00 sama palaveri/ kahvit 6/9 paikalla. Pena meinaa krampata kun juonut viinaa viikon putkeen. Pena voi lähteä kotiin.
08.15-09. jeesustelua miten Pena niin huonossa kunnossa.
09.00 tehtävien jako. Järjestäkää myyntipöytiä.
11.00 ruokis.
11.14-13.00 piilossa nukkumassa.
13.00-14.00 epämääräistä
Valitettavan totta. Lisätään tuohon keskustelut itse kunkin mt-diagnooseista ja lääkityksistä, sekä "Marko" joka myy pilveä halukkaille.
Nuo päiväkerhot joutaa todellakin lopettamaan. Tulee yhteiskunnalle halvemmaksi antaa ihmisten juoda ja narkata itsensä hautaan. Ne, jotka oikeasti haluavat lopettaa, hakeutuvat kyllä avun piiriin, ja heille sitä täytyy antaa.
Työttömiä ei voi enää pitää homogeenisena massana. Suomessa on paljon korkeakoulutettuja työhaluisia ja kykyisiä työttömiä. Heihin, ja nuoriin täytyy panostaa.
Ja yritystukia saavat voittoa tahkoavat yritykset täytyy velvoittaa työllistämään enemmän! Miksi niitä syötetään verorahoilla ilman mitään vastinetta? Miksi tästä ei puhuta? Miksi ei tueta pieniä 1-2 hengen yrityksiä, jotka palkkaisivat työntekijän, jos saisivat tukea, ja työllistämisen riskit pienenisivät.
Huono juttu. Kuntouttava työtoiminta on oikeasti kullanarvoista niille, jotka siellä haluavat olla. Esimerkiksi minä olen ollut kuntouttavassa, kun pahan masennuksen takia jäi koulu kesken. Kuntouttava auttoi takaisin jaloilleen ja sain sieltä ystäviä. Olen nyt korkeasti koulutettu ja työelämässä. Samankaltainen tarina on myös ystävälläni, jonka tapasin siellä kuntouttavassa työtoiminnassa. Hänkin opiskelee ja on töissä. En tiedä mihin olisin joutunut ilman, ainakin olisin varmaan syrjäytynyt lopullisesti. Mitään päihteitä en ole käyttänyt koskaan ja olen muutenkin aivan ns. normaali. Meitäkin on kuntouttavassa työtoiminnassa paljon. Kukaan siellä tapaamani ei ollut päihteiden kanssa tekemisissä, kaikki aivan tavallisia ihmisiä ja pääsivät sieltä hyvin eteenpäin elämässä.
Esimerkiksi minulle kuntouttava antoi ystäviä ja muutenkin ihmiskontakteja ja sosiaalisuutta, syyn poistua kotoa päivittäin ja pitää päivärytmiä yllä, tekemistä ja tunteen, että oli tärkeä.
Varmasti siinä säästyy rahaa, ettei raahata sinne väkisin ketään ketä ei yhtään kiinnosta ottaa elämäänsä haltuun, mutta kun siellä on muunlaisiakin ihmisiä. Ja jos heidän annetaan syrjäytyä, siitä maksetaan tulevaisuudessa vielä kovempi hinta.
Hyvä juttu että loppuu. Nämä "pupukurssit" ym vastaavat on just niitä joutavuuksia joihin ei ole, eikä kyllä pidä ollakaan varaa.
Nuo on olleet yhtä hyödyllisiä kuin se, että valtio pistäisi joka vuosi vastaavan rahakasan palamaan eduskuntatalon portaille.
Tuo kuntouttava ei kuntouta ketään vaan päinvastoin tekee työkykyisistäkin työkyvyttömiä.
Kuntouttavan toiminnan kautta monet kierrätyskeskukset ja esim. SPD-kirpparit ovat kyenneet olemaan edullisia asiakkaille.
Tuon loppumisen myötä näiden hinnat tulevat kaksin/kolminkertaistumaan. Samalla tavalla myös muut kirpparipöytäyhdistyksien hinnat kohoavat tuplana ylös.
Kuntouttava työtoiminta on ollut äärimmäisen tärkeää syrjäytymisen estämiselle ja sille, että saadaan ihmiset kohoamaan masennuksesta pois ja kohti elämää veronmaksajana.
Nyt tulee olemaan tilanne, että meille tulee yhä enemmän nuoria työkyvyttömiä ihmisiä ja hyvinvointivaltio rapenee, kun ei ole veronmaksajia eikä myöskään työntekijöitä.
Eikö tuo nyt ole sellaista matalan kynnyksen ruohonjuuritason hommaa mikä hoitaa työttömyyden ja syrjäytymisen lisäksi myös päihde - ja mielenterveysongelmia? Varmasti halvempaa kuin joku laitos/vankilahoito.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuntouttava ei kuntouta ketään vaan päinvastoin tekee työkykyisistäkin työkyvyttömiä.
Olen kyllä tavannut ison määrän ihmisiä, joilla täysin päinvastainen kokemus.
Ne, jotka kokevat ettei se auta, ovat muutenkin niin huonokuntoisia, etteivät kykene kuntoutustoimintaa aktiivisempaan työhön.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo nyt ole sellaista matalan kynnyksen ruohonjuuritason hommaa mikä hoitaa työttömyyden ja syrjäytymisen lisäksi myös päihde - ja mielenterveysongelmia? Varmasti halvempaa kuin joku laitos/vankilahoito.
Kyllä, ja muutenkin antaa elämälle muun merkityksen kuin kotona istumisen ja tietokoneella olemisen, siinä tulee päivärytmi sekä saa sosiaalisia kontakteja.
Noiden poistuminen, eli rytmit ja sosiaaliset kontaktit sekä elämälle jokin merkitys, on ihan tutkitusti selkeä yhteys masennukseen, syrjäytymiseen ja esim. psykoosien kehittymiseen, kun on liian eristäytynyt muusta maailmasta.
Onko kuntouttava työtoiminta oikeasti kuntouttanut? Lisäksi kysymys sen markkinoita vääristävästä vaikutuksesta yhteiskunnalle ja firmoille.
Ehkä olisi aika keksiä jo jotain muuta.
En ole kuullut, että yksikään kuntouttavaan työtomintaan joutunut olisi koskaan päässyt normaalisti töihin, siis ilman jotain palkkatukea tai muuta, joten näissähän on hyöty nolla ja kulut aivan hemmetin suuret.
Ihan hyvä että näitäkin pyörittävät turhat suojatyöpaikat saadaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja muutenkin antaa elämälle muun merkityksen kuin kotona istumisen ja tietokoneella olemisen, siinä tulee päivärytmi sekä saa sosiaalisia kontakteja. Noiden poistuminen, eli rytmit ja sosiaaliset kontaktit sekä elämälle jokin merkitys, on ihan tutkitusti selkeä yhteys masennukseen, syrjäytymiseen ja esim. psykoosien kehittymiseen, kun on liian eristäytynyt muusta maailmasta.
Voisiko "kuntouttavan työtoiminnan" tilalle kehittää jotain muuta yhteisöllistä toimintaa, jota ei kutsuta työksi ja jonka ei leikitä olevan työtä?
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt loppua jo aikoja sitten. Täysi turhaa aikuisten ihmisten kiusaamista typerine näpertelyineen ja muka ohjaukseen elämänhallinnassa. Voi tsiisus ei tule ikävä, sain pikemminkin traumoja siitä ajasta.
On tosiaan ollut aivan marginaalissa ne ihmiset jotka tuosta ovat jotenkin hyötyneet, työttömille ja sairaille työttömille aiheuttanut pelkkää lisästressiä ja turhautumista.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut, että yksikään kuntouttavaan työtomintaan joutunut olisi koskaan päässyt normaalisti töihin, siis ilman jotain palkkatukea tai muuta, joten näissähän on hyöty nolla ja kulut aivan hemmetin suuret.
Ihan hyvä että näitäkin pyörittävät turhat suojatyöpaikat saadaan pois.
Oletko täysjuoppojen kaveri pelkästään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Olisi pitänyt loppua jo aikoja sitten. Täysi turhaa aikuisten ihmisten kiusaamista typerine näpertelyineen ja muka ohjaukseen elämänhallinnassa. Voi tsiisus ei tule ikävä, sain pikemminkin traumoja siitä ajasta.
On tosiaan ollut aivan marginaalissa ne ihmiset jotka tuosta ovat jotenkin hyötyneet, työttömille ja sairaille työttömille aiheuttanut pelkkää lisästressiä ja turhautumista.
Miten se aiheuttaa lisätressiä ja turhautumista?
Vierailija kirjoitti:
Huono juttu. Kuntouttava työtoiminta on oikeasti kullanarvoista niille, jotka siellä haluavat olla. Esimerkiksi minä olen ollut kuntouttavassa, kun pahan masennuksen takia jäi koulu kesken. Kuntouttava auttoi takaisin jaloilleen ja sain sieltä ystäviä. Olen nyt korkeasti koulutettu ja työelämässä. Samankaltainen tarina on myös ystävälläni, jonka tapasin siellä kuntouttavassa työtoiminnassa. Hänkin opiskelee ja on töissä. En tiedä mihin olisin joutunut ilman, ainakin olisin varmaan syrjäytynyt lopullisesti. Mitään päihteitä en ole käyttänyt koskaan ja olen muutenkin aivan ns. normaali. Meitäkin on kuntouttavassa työtoiminnassa paljon. Kukaan siellä tapaamani ei ollut päihteiden kanssa tekemisissä, kaikki aivan tavallisia ihmisiä ja pääsivät sieltä hyvin eteenpäin elämässä.
Esimerkiksi minulle kuntouttava antoi ystäviä ja muutenkin ihmiskontakteja ja sosiaalisuutta, syyn poistua kotoa päivittäin ja pitää päivärytmiä yllä, t
😂 Älä nyt viitsi. 2/5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja muutenkin antaa elämälle muun merkityksen kuin kotona istumisen ja tietokoneella olemisen, siinä tulee päivärytmi sekä saa sosiaalisia kontakteja. Noiden poistuminen, eli rytmit ja sosiaaliset kontaktit sekä elämälle jokin merkitys, on ihan tutkitusti selkeä yhteys masennukseen, syrjäytymiseen ja esim. psykoosien kehittymiseen, kun on liian eristäytynyt muusta maailmasta.
Voisiko "kuntouttavan työtoiminnan" tilalle kehittää jotain muuta yhteisöllistä toimintaa, jota ei kutsuta työksi ja jonka ei leikitä olevan työtä?
Kysytkö, että voisiko kuntouttavan työtoiminnan tilalle kehittää jotain, mikä on ihan samanlaista, kuin kuntouttava työtoiminta nyt, mutta ei vaan kutsuta siksi?
Ideahan kuntouttavassa työtoiminnassa on a) antaa kuntouttavaa työtä niille, joita ei yleisemmin töihin oteta ja niin, että työtä ja paljon työtä tekee voi säädellä kuntoutuksessa käyvän henkilön jaksamisen mukaan ja b) että näitä työntekijöitä voivat käyttää sellaiset yritykset, jotka voivat tehdä siitä jonkinlaista voittoa (esim kirpparit).
Kysytkö siis, että meidän pitäisi luoda uusi kuntoutusohjelma, johon laitetaan rahaa, mutta mistä ei saada lainkaan rahaa takaisin? Juurihan kuntouttava työtoiminta lakkaa, koska se koetaan liian suureksi kulueräksi
Kirppareiden lisäksi suurin osa myös ruoka-avusta on toiminut nimenomaan kuntoutujien kautta. Mitenköhän käy näiden, kun nyt pitää palkata työntekijöitä monilla tonneilla kuussa?
Saattaa olla, että menee alas myös ruoka-avustus varsinkin pienimmillä paikkakunnilla, tai se vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi minulle kuntouttava antoi ystäviä ja muutenkin ihmiskontakteja ja sosiaalisuutta, syyn poistua kotoa päivittäin ja pitää päivärytmiä yllä, t
Kaunis tarina. Kunpa olisi vielä totta.
Hyvä että paskatyöt loppuu.