Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juuso vauhdissa. Yli 12 000 pitkäaikaistyötöntä jäämässä tyhjän päälle kuntouttava työtoiminta lakkautetaan

Vierailija
20.11.2025 |

Hallitus tavoittelee kuntouttavan työtoiminnan siirrolla 12,5 miljoonan euron säästöjä.

YLE.fi

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä niin, tuo kuntouttava työtoiminta on suurimmalle osalle täysin turhaa touhua ja tuollaisen järjestämiseen palaa rahaa hirmusummat. Lisäksi ei ole mitään syytä, että työnantajilla on tälläkin tapaa ollut mahdollista saada itselleen ilmaista työvoimaa. Just nämä kikkailut vääristää työmarkkinoita ja talloo palkkatasoa kun työnantaja saa sen ilmaisen työntekijän lisäksi vielä valtiolta rahaa palkkioksi kun on niin "laupias samarialainen" että tukityöllistää (tavalla tai toisella) pitkäaikaistyöttömän. Samaa sontaa on nämä palkkatuet koska osa työnantajista ei edes halua palkata sellaista työtöntä jolla ei ole oikeutta palkkatukeen. Tiedän ihan kokemuksesta koska olen ollut tuossa tilanteessa että sain palkkatukea ja se työnantaja sanoi suoraan ettei palkkaisi minua (kokemuksestani huolimatta) jos en sitä saisi. Siinä siis kävi niin, että työsopparikin allekirjoitettiin ja merkattiin alkaneeksi vasta sen päivämäärän jälkeen kun

Kuntouttava työtoiminta ja työkokeilu ovat eri asioita. Ensimmäinen on nyt lakkautuslistalla oleva, työkokeilu taas on se järjestelmä, josta yritykset saavat ilmaista työvoimaa.

Melkein tekisi mieli luvata syödä hatullinen kakkelia, jos oikeistohallitus lakkauttaa työkokeilut.

Vierailija
22/134 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan oli tarkoitettu niille sosiaalihoidon tukea tarvitseville jotka eivät tule ikinä työllitymään. Niille, jotka eivät pysty töitä hakemaan tai tekemään.

No ei nyt ihan niinkään. Monelle "koppiutuneelle" nuorelle se on ollut käänteentekevä, ovat jatkaneet opiskelemaan tms. 

Tämä kirjoitus on aivan totta! Jos tuo palstan aloitus pitää kutinsa niin tarjolla on jälleen yksi ennätysmäisen typerä teko hallituksen taholta. 12,5 miljoonan "säästön" vuoksi tullaan tekemään 100 miljoonan kulut eikä pitkällä aikavälillä edes riitä.(Puhutaan miljardien kokonais kustannuksista pitkällä aikavälillä.) Tuolta riittää porukkaa joka tarttee mielenterveys puolen hoitoa kovalla kädellä kun viimeinenkin sidos yhteiskuntaan viedään! Johan se kertaalleen nähtiin aktiivituen aikaan. Ennen sitä osa ja kokoaikaiselle työkyvyttömyys eläkkeelle jouti 16-17 000 henkeä vuodessa keskimäärin...Aktiivituen aikaan määrä nousi yli 24 000 henkeen...EIKÖ NOI IKINÄ OPI??? Toittottaa:Turun paappa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkäsin olla ja opin maalaamaan. Siitä tuli harrastus. Ilmainen bussilippu, 9 euroa ja ruoka. Sitten alkoi ulosheitto ja sitten loppui ruokailu. Näki silloin jo että työtoiminta ajetaan alas.

Vierailija
24/134 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuntouttavan" työtoiminnan rooli on ollut toimia pitkäaikaistyöttömien loppusijoituspaikkana joka aina viime vuoteen asti mahdollisti sen, että kunta saattoi säästää työmarkkinatuen maksuosuuksissa. Nyt säästöä ei enää tule, joten pitkäaikaistyöttömille lienee keksittävä jotain muuta tekemistä. Kuten vaikkapa työtä tai opiskelua, jotka vievät heidän elämäänsä aidosti eteenpäin.

Kävin juuri ilmoittautumassa työkkäriin. Opiskeluille ei kuulema ole tarvetta minulla (edelliset opiskelut oli 7v sitten ja silloin siitä oli ihan selkeä hyöty, koska sain harjoittelun kautta vakityön), paitsi jos haluan laitoshuoltajaksi, sitä voidaan tukea niin, että voisin opiskella ansiosidonnaisella, mutta porrastus kuitenkin astuu voimaan ihan normaalisti opinnoista huolimatta, joten se siitä opiskelusta. Ei yksinhuoltajalla kyllä onnistu 

Vierailija
25/134 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan oli tarkoitettu niille sosiaalihoidon tukea tarvitseville jotka eivät tule ikinä työllitymään. Niille, jotka eivät pysty töitä hakemaan tai tekemään.

Ja niille, jotka ovat syrjäytyneet pitkään jatkuneen työttömyyden takia.

Itse pääsin viime vuosikymmenen lopulla työn syrjään kiinni pari-kolme vuotta jatkuneen työttömyyden jälkeen kuntouttavasta työtoiminnasta saatujen suositusten myötä, enkä ole sen jälkeisenä seitsemänä vuotena ollut kuin pari kuukautta työttömänä. Nyt vakiduunissa 3500 euron kuukausipalkalla kolme ja puoli vuotta. En tiedä missä olisin ilman kuntouttavaa työtoimintaa.

Ei sillä, että nimenomaan minun tarinani oikeuttaisi järjestelmän olemassaolon, mutta toivottavasti lakkautettaessa katsotaan kokonaiskuvaa, eikä suhtauduta siihen niin yksisilmäisesti kuin sinä näytät suhtautuvan.

KOLME JA PUOL DONAA, WOU!!!! Piti oikein diivailla ja flexata palkalla. Luuseri! 

Vierailija
26/134 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkäsin olla ja opin maalaamaan. Siitä tuli harrastus. Ilmainen bussilippu, 9 euroa ja ruoka. Sitten alkoi ulosheitto ja sitten loppui ruokailu. Näki silloin jo että työtoiminta ajetaan alas.

Minun työllistymiseeni johtanut pulju pikkupaikkakunnalla suljettiin jo vuosia sitten.

Ei voi liikaa korostaa sitä, että pelkästään tuo säännöllinen jalkautuminen paikalle ja yksinkertaisenkin työn tekeminen, vaikka vain muutaman tunnin päivässä, käytännössä nosti siitä henkisestä lamasta, johon pitkään jatkunut työttömyys ja toivottomuus ihmisen ajaa. Ymmärrän hyvin, että näinä aikoina tuollainen palvelu joutuu juustohöylän kohteeksi, mutta merkittävä hyvinvointia vähentävä vaikutus sillä on.

Ja tosiaan, kelan päivärahoilla kituuttaessa se 9 euroa päivässä + ruokailu, josta sai silloin tällöin yli jäänyttä ruokaa vietyä kotiinkin, oli todella suuri taloudellinen helpotus.

Vierailija
27/134 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuosta ole mitään hyötyä kellekkään, päinvastoin

Vierailija
28/134 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun toimintakykyni parani kuntouttavalla työtoiminnalla niin paljon, että kykenin lähtemään taas opiskelemaan useamman välivuoden jälkeen. Tapahtui 2018-2019. Olisin varmaan edelleen kotona ilman sitä. 

Vierailija
29/134 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisiä joille tuo on ollut todella tärkeää. Saa arkeen sosiaalista elämää ja rytmiä. Mahdollista mennä eteenpäin. Tunnen ihmisiä joille tuo on tehnyt tosi hyvää. Ikävä tilanne jos tämä lopetetaan.

Vierailija
30/134 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä joille tuo on ollut todella tärkeää. Saa arkeen sosiaalista elämää ja rytmiä. Mahdollista mennä eteenpäin. Tunnen ihmisiä joille tuo on tehnyt tosi hyvää. Ikävä tilanne jos tämä lopetetaan.

Sosiaalista elämää ja rytmiä voi hankkia ihan itse muualtakin. Ei siihen tarvita kallista verorahoitteista sosiaalipalvelua.

Vierailija
31/134 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niille, jotka ovat syrjäytyneet pitkään jatkuneen työttömyyden takia.

Itse pääsin viime vuosikymmenen lopulla työn syrjään kiinni pari-kolme vuotta jatkuneen työttömyyden jälkeen kuntouttavasta työtoiminnasta saatujen suositusten myötä, enkä ole sen jälkeisenä seitsemänä vuotena ollut kuin pari kuukautta työttömänä. Nyt vakiduunissa 3500 euron kuukausipalkalla kolme ja puoli vuotta. En tiedä missä olisin ilman kuntouttavaa työtoimintaa.

Ei sillä, että nimenomaan minun tarinani oikeuttaisi järjestelmän olemassaolon, mutta toivottavasti lakkautettaessa katsotaan kokonaiskuvaa, eikä suhtauduta siihen niin yksisilmäisesti kuin sinä näytä

KOLME JA PUOL DONAA, WOU!!!! Piti oikein diivailla ja flexata palkalla. Luuseri! 

Ei siinä mitään diivailua ollut, pöljä. Olen hyvin tietoinen, että tuo on alle keskipalkan. Pointti oli siinä, että muutos täysin toivonsa heittäneestä, syrjäytyneestä ihmisparasta nykyiseen tilanteeseen on todella radikaali (jos et ole kokenut kelan päivärahoilla asumista omistusasunnossa, et voi tietää) eikä varmaan olisi tapahtunut ilman kuntouttavaa työtoimintaa.

Luuserin leiman otan nöyrästi vastaan, typeriä valintoja on tullut kyllä elämässä tehtyä ja potentiaali jäänyt lunastamatta. Nyt olen kuitenkin kokoaikatyöllistynyt perheenisä. Ilman yhteiskunnan turvaverkkoja olisin luultavasti päätynyt omatoimisesti hautaan.

Vierailija
32/134 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhiltä ja sairailta viedään kaikki. Pidemmässä juoksussa lisää menoja huomattavasti. 

Vierailija
33/134 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuonne pakotettiin ihmisiä karenssilla uhaten.

Vierailija
34/134 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
35/134 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuonne pakotettiin ihmisiä karenssilla uhaten.

Enemmänkin huijattiin. Laissa on koko ajan lukenut, että kuntouttavan työtoiminnan sisällyttämiseen aktivointisuunnitelmaan tarvitaan se, että myös työtön itse katsoo olevansa kuntouttavan työtoiminnan tarpeessa.

Vierailija
36/134 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan nille on se 9 euroa päivässä työpajat.

Vierailija
37/134 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis se on käytännössä täysin turha rahan meno kun ei siittä mitään hyötyä ole yhteiskunnalle

Vierailija
38/134 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ollut yksi, veronmaksajille kallis keino siivota työttömyystilastoja. 

Aikuisille, kenties pitkäänkin työelämässä olleille tuo on ollut nöyryyttävää. Siellä on opeteltu kellonaikoja, nousemaan aamulla ylös ja illalla nukkumaan, perunoita kuorimaan ym. Vaikka suurin syy on kenties ollut 60 vuoden ikä, työperäiset terveysongelmat, firmojen konkurssi säällisellä työssäkäyntialueella.

Mutta noiden "palvelujen" yksityiset tarjoajat ovat kyllä hyötyneet. Heille se on ollut kultakaivos.

Vierailija
39/134 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan nille on se 9 euroa päivässä työpajat.

Kuntouttava työtoiminta ON se "9 euroa päivässä työpaja".

Vierailija
40/134 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni kuntouttavan työtoiminnan ylläpitämistä vaativa puhuja on itse osallistunut pakotettuna kyseiseen sosiaalipalveluun.

Vaikuttaisi, että kuntouttavasta omaan elantoonsa lisätuloja tai tyydytystä saavat kritisoivat ärhäkkäimmin kuntouttavan työtoiminnan poistumista. Onhan se tavallaan ikävää, että itse on kuntoutunut kyseiseen paikkaan palkkaa saavaksi pomoksi ja sitten ansaittu etuoikeus poistetaan. Toisaalta kertoihan se yksi kuntouttavassa käyvä, että yhteiskunnan maksamilla materiaaleilla, laitteilla ja yhteiskunnan maksamissa tiloissa valmisti tuotteita omaan myyntiin, kyllähän tällaiset hyötyjät kannattavat tuota mahdollisuuden jatkumista omien taloudellisten intressien vuoksi.

Mielestäni on erikoista, että niin monet saavat ryhtiä ja elämä järjestyy kuntouttavan jälkeen, mutta kuitenkaan heidän älyllinen kehitys ei mahdollista hakeutumista vapaaehtoisesti ihmisten pariin tai työelämään tai opiskelemaan. 

Monella tuntuu olevan kova hätä kun työttömiltä poistuisi tämä tärkeä palvelu, joten kovin kärkkäästi ovat ehdottamassa/vaatimassa korvaavaa pakkopalvelua. Heille näyttää olevan tärkeintä, että työtön ei vietä elinaikaansa haluamallaan tavalla, koska voivat viedä etuoikeutettujen opiskelupaikat, vallata omalla yritystoiminnalla markkinoita ja kaikkein pahintahan on, jos työtön saisi työpanoksestaan lisätuloja.

Kuntouttavahan on aina ollut työttömille pakkopalvelu, johon on pitänyt suostua allekirjoittamalla vapaaehtoinen suostumus tai on menettänyt työmarkkinatuen, jonka lisäksi toimeentulotuen perusosaa on alennettu jopa vuosien ajan yhtäjaksoisesti.