Juuso vauhdissa. Yli 12 000 pitkäaikaistyötöntä jäämässä tyhjän päälle kuntouttava työtoiminta lakkautetaan
Hallitus tavoittelee kuntouttavan työtoiminnan siirrolla 12,5 miljoonan euron säästöjä.
YLE.fi
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä joille tuo on ollut todella tärkeää. Saa arkeen sosiaalista elämää ja rytmiä. Mahdollista mennä eteenpäin. Tunnen ihmisiä joille tuo on tehnyt tosi hyvää. Ikävä tilanne jos tämä lopetetaan.
Sosiaalista elämää ja rytmiä voi hankkia ihan itse muualtakin. Ei siihen tarvita kallista verorahoitteista sosiaalipalvelua.
Jos on pahoja elämänhallinnan ongelmia tai syrjäytynyt niin ei siihen itse pysty. Niin se oli minullakin. En kyennyt poistumaan kotoani mihinkään ennen kuntouttavaa. Psykologikin kävi kotona juttelemassa.
Hyvä!! Tuo vääristää työmarkkinoita todella paljon kun sen avulla työnantajat polkevat palkkoja ja työehtoja joka taas vaikuttaa negatiivisesti työntekijöiden palkkatasoon joka taas vaikuttaa negatiivisesti valtiontalouteen kun työläiset maksaa suurimman osan koko suomen veropotista
Mahtava uutinen. Olen pelännyt joutuvani vielä tuonne, kun siellähän vain suunnilleen järjestellään kyniä kahdeksan tuntia päivässä.
No mitähän tuostakin kitisemään. Täällähän ollaan sitä mieltä, että nuo askartelukurssit ovat yhtä tyhjän kanssa. Teille ei sitten mikään ikinä kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä joille tuo on ollut todella tärkeää. Saa arkeen sosiaalista elämää ja rytmiä. Mahdollista mennä eteenpäin. Tunnen ihmisiä joille tuo on tehnyt tosi hyvää. Ikävä tilanne jos tämä lopetetaan.
Tuonne pakotettiin ihmisiä karenssilla uhaten.
Kyllä pakotettiin, heti kun tuli ansiosidonnaisen päivät täyteen, niin sain määräyksen mennä kuntouttavaan työtoimintaan, kierrätyskeskukseen. Ei osannut työkkärin virkailija perustella miten se minun, akateemisen nelikymppisen tilannetta parantaisi. Mutta pakko olisi osallistua. Sanoin kiitos ei. Elin säästöilläni siihen saakka kun vihdoin löysin töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavahan on aina ollut työttömille pakkopalvelu, johon on pitänyt suostua allekirjoittamalla vapaaehtoinen suostumus tai on menettänyt työmarkkinatuen, jonka lisäksi toimeentulotuen perusosaa on alennettu jopa vuosien ajan yhtäjaksoisesti.
Laki ei ole missään vaiheessa mahdollistanut karenssin antamista siitä jos työtön kieltäytyy kuntouttavasta työtoiminnasta.
Haloo, ihmiset! Kuntouttava lopetetaan 2027, koska tulossa on aktivoiva sosiaaliturva!! Toimeentulotuen perusosan saadakseen pitää jatkossa käydä tekemässä jotain yleishyödyllistä joku tietty tuntimäärä per viikko. Eli enää ei makseta mitään yhdeksää euroa ja jos kieltäydyt, toimeentulotukea joko leikataan tai se evätään kokonaan = valtio säästää ja köyhien elämä kurjistuu.
Köyhiltä ja sairailta viedään kaikki. Pidemmässä juoksussa lisää menoja huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan oli tarkoitettu niille sosiaalihoidon tukea tarvitseville jotka eivät tule ikinä työllitymään. Niille, jotka eivät pysty töitä hakemaan tai tekemään.
No ei nyt ihan niinkään. Monelle "koppiutuneelle" nuorelle se on ollut käänteentekevä, ovat jatkaneet opiskelemaan tms.
Tämä kirjoitus on aivan totta! Jos tuo palstan aloitus pitää kutinsa niin tarjolla on jälleen yksi ennätysmäisen typerä teko hallituksen taholta. 12,5 miljoonan "säästön" vuoksi tullaan tekemään 100 miljoonan kulut eikä pitkällä aikavälillä edes riitä.(Puhutaan miljardien kokonais kustannuksista pitkällä aikavälillä.) Tuolta riittää porukkaa joka tarttee mielenterveys puolen hoitoa kovalla kädellä kun viimeinenkin sidos yhteiskuntaan viedään! Johan se kertaalleen nähtiin aktiivituen aikaan. Ennen sitä osa ja
Minä maksan ansiotuloistani veroja 80 %:a ja olen valmis maksamaan 90 %:a, koska siten tunnen olevani hyödyllinen ja osallistuva yhteiskunnan jäsen, joka saa tästä tarmoa ja ryhtiä jokaiseen työpäiväänsä. Lisäksi toivoisin 7 päiväistä työviikkoa, koska viikonloput ovat pitkiä jaksoja olla yksin ja tekemättä mitään. Olen jo lapsuudessa oppinut oikean asenteen työntekoon, kun kouluunkin piti kesät talvet hiihtää vastamäkeen 8 kilometriä ja koulupäivän päätteeksi joutui kotiin päästäkseen hiihtämään ylämäkeen 16 kilometriä.
Kaikkea ei pidä uskoa. Kannattaisi miettiä, olisitko itse tyytyväinen ja kokisitko jotenkin hyötyväsi fyysisesti tai psyykkisesti, jos jatkaisit työntekoa/yritystoimintaasi ilman palkkaa ja saisit anoa sosiaalisia tukia yhteiskunnan kepittämänä hylkiönä.
Hallitus lopettaa työttömien kyykyttämisen jonka Demarit aloitti Lipposen aikana 9e töillä ja joka myös jatkui Filatovin ikikarenssilla ja Marinin pakkohakumallilla. Kiitos hallitus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalista elämää ja rytmiä voi hankkia ihan itse muualtakin. Ei siihen tarvita kallista verorahoitteista sosiaalipalvelua.
Kerroppa mistä jos on masentunut, syrjäytynyt ja elämä luisunu romokoppaan? Mistä silloin saa helposti vastaavaa palvelua? Tiedän, että noissa on myös saatu ystävyys suhteita.
Kaikki muut paitsi vientiteollisuuden DI nettomaksajat uuniin.
terkuin juuso ja riikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavahan on aina ollut työttömille pakkopalvelu, johon on pitänyt suostua allekirjoittamalla vapaaehtoinen suostumus tai on menettänyt työmarkkinatuen, jonka lisäksi toimeentulotuen perusosaa on alennettu jopa vuosien ajan yhtäjaksoisesti.
Laki ei ole missään vaiheessa mahdollistanut karenssin antamista siitä jos työtön kieltäytyy kuntouttavasta työtoiminnasta.
Mahdollisti jo 2006 kiitos Demarien Filatovin ja pahimmillaan sai ikikarenssin. Sipilän hallitus lievensi ikikarenssia 2016.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisti jo 2006 kiitos Demarien Filatovin ja pahimmillaan sai ikikarenssin. Sipilän hallitus lievensi ikikarenssia 2016.
Mikä on ikikarenssi? Loppuelämä karenssilla? Kysymys on vilpitön, olen ollut koululainen noina vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä!! Tuo vääristää työmarkkinoita todella paljon kun sen avulla työnantajat polkevat palkkoja ja työehtoja joka taas vaikuttaa negatiivisesti työntekijöiden palkkatasoon joka taas vaikuttaa negatiivisesti valtiontalouteen kun työläiset maksaa suurimman osan koko suomen veropotista
Sinä puhut työkokeilusta, jota ei olla lakkauttamassa. Kuntouttava työtoiminta on täysin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa mistä jos on masentunut, syrjäytynyt ja elämä luisunu romokoppaan? Mistä silloin saa helposti vastaavaa palvelua? Tiedän, että noissa on myös saatu ystävyys suhteita.
Itse olen 1 pvä/ vko tällaisessa toiminnassa ja olen mielelläni, mieli on piristynyt ym.sitä ennen olin kotona juopottelemassa 15 vuotta. Mulle tämä on ollut todella virkidtävää js tunnen itseni ihmiseksi taas.
Vierailija kirjoitti:
Haloo, ihmiset! Kuntouttava lopetetaan 2027, koska tulossa on aktivoiva sosiaaliturva!! Toimeentulotuen perusosan saadakseen pitää jatkossa käydä tekemässä jotain yleishyödyllistä joku tietty tuntimäärä per viikko. Eli enää ei makseta mitään yhdeksää euroa ja jos kieltäydyt, toimeentulotukea joko leikataan tai se evätään kokonaan = valtio säästää ja köyhien elämä kurjistuu.
Tämä jos mikä tarkoittaa sitä, että työntekijöitä esim. jossain puistojen hoidossa korvataan työttömillä.
Ihminen ei voi jäädä tyhjän päälle. Ihminen ei osaa leijua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ikikarenssi? Loppuelämä karenssilla? Kysymys on vilpitön, olen ollut koululainen noina vuosina.
Oli voimassa 2006-12. Yli 500 päivää työmarkkinatukea saanut sai yhdestä kieltäytymisestä karenssin joka ei vanhentunut ennen kuin pääsi palkkatyöhön tai työkokeiluun 5kk ajaksi. Kataisen hallitus lievensi tätä niin että sen sai vasta silloin jos kieltäytyi kahdesti vuoden aikana. Sipilän hallitus poisti tämän ja nuo 2006 annetut ikikarenssitkin vanheni 2017.
Palautetaan mieliin, missä kuntouttava työtoiminta meni vikaan. Alunperin kysymyksessä oli sosiaalipalvelu ihmisille, joilla oli rajoitteita esim. päihdeongelma. Kunnat tekivät kuntouttavasta työtoiminnasta taloushallinnon välineen, koska kunnat joutuivat maksamaan pitkäaikaistyöttömän työttömyyskorvauksesta 70%, ns. sakkomaksu. Laittamalla tai pakottamalla täysin terveen ja työkykyisen työttömän kuntouttavaan työtoimintaan, kunta vältti sakkomaksun ja valtio maksoi kokonaisuudessaan työttömyyskorvauksen.
Nyt tarkoituksena on erotella kuntouttavan työtoiminnan piirissä olevista työkykyiset työttömät ja ne, jotka tarvitsevat sosiaalisia palveluja. Mainittakoon, että kuntouttavan työtoiminnan toiminnassa on myös ihmisiä, joiden paikka olisi työkyvyttömyyseläkkeellä mutta eivät syystä toisesta sinne pääse.