Mitä laitatte kasvissosekeittoon
itse tykkään laittaa tomaattia, pinaattia, vihreitä papuja, porkkanaa, kukkakaalia
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Nuorimman lapsen lempiruokaa on kasvissosekeitto, johon tulee sipulia, valkosipulinkynsi, kukkakaalta, parsakaalta, bataattia, porkkanaa, kuohukermaa ja mausteet. Joskus olen nakannut sekaan keitetyn ylijääneen perunankin
kukkakaalia
parsakaalia
Kaalia
Porkkanaa
Sipulia
Parsakaalia
Perunaa
Kasvisliemikuution
Lopuksi vielä kauraruokakermaa
Kattilan pohjalle köntti voita, siihen sipulisilppua kuullottumaan. Muut rehut valikoituu sen mukaan mitä milloinkin sattuu olemaan. Viimeksi oli porkkanaa, kyssäkaalia ja purjoa. Ne sinne perään paloina, nesteeksi jonkin sortin luuliemi. Mausteeksi yrttejä esim persiljaa, lipstikkaa, timjamia. Suolaa ei saa unohtaa. Koskenlaskijaa sekaan sulamaan. Soseutus. Höysteeksi vaikka keitettyä kananmunaa ja/tai ruskistettua pekonia. Hapankaali ja smetanasilmä käy myös hyvin siihen päälle.
Juureksista kun jää jämiä, niin niistä keitetään sosekeitto, makua saa enemmän, jos on vaikka selleriä ja muita tavallisia keittomausteita.
Joskus tulee niin paksua, että keiton lopuista tulee jääkaapissa melkein muusia, jolle sitten voi seuraavana päivänä tehdä kastikkeen tai syödä jonkun pihvin tai makkaran kanssa.
Muusijauhelihaa sillä tulee nopee hyvä ruokaisa soppa
Vierailija kirjoitti:
Kaalia
Porkkanaa
Sipulia
Parsakaalia
Perunaa
Kasvisliemikuution
Lopuksi vielä kauraruokakermaa
Et kai tosissas ole??
Minä tein just punaisista linsseistä keittoa. Ei kyllä ole sosekeitto, mutta kasviskeitto kuitenkin. Lorautin vähän kookosmaitoa sekaan, niin siitä tuli ihan järkyttävän hyvää!
Ostan sen valmiin sosekeiton (pakkasesta), lisään siihen koskenlaskija juustoa ja härkäpapuja.
Pakastekasvikset, keitån, soseutan lisään joko tuorejuustoa tai ruokakermaa. Suolaa.
Pestosilmä sosekeitossa on myös hyvää.