Onko ok, että mies olettaa minun järjestävän perheellemme koko joulun?
Meillä kaksi lasta, toinen koulussa ja toinen päikyssä. Jouluvieraita ei tänä vuonna tule. Mutta onhan siinä silti, kaikki lahjat, leipomiset, joulupukit, jouluruoat, siivoamiset (tässä tosin mennään siitä missä aita matalin), joulukuuset ja muut koristeet ym ym. Mies olettaa, että suunnittelen, muistan, hoidan ja järjestän tämän kaiken yksin. Että muistan hankkia kaikki perinteeseen kuuluvat jouluruoat, sulattaa ja paistaa ajoissa kinkut (jota ei syö kuin mies), keksin ja hankin lasten kaikki lahjat yksin jne. Hän panos on maksaa osa tästä. Mutta ei miettiä, suunnitella, muistaa eikä hoitaa mitään jouluun liittyvää. Lasten vuoksi kuitenkin halutaan hyvä joulu, ja tykätään me aikuisetkin joulusta. Kuitenkin ärsyttää, että kaikki miettiminen ja muistaminen jää yksin minulle. Olisiko sinusta ok?
Kommentit (186)
Sinulle kun on niin tärkeää tehdä samoin kuin päiväkodissa niin tässäpä hyvät vinkit:
1. Osta ruuat valmiina - valmisruokaa sitä päikyssäkin tarjotaan
2. Koristeeksi lasten askartelut, jotka lapset itse laittavat esille - niin ne päikyssäkin tekee
3. Joulupukkia ja lahjoja ei tarvita - ei niitä päikyssäkään ole
4. Pyydä teille 20 lasta laulamaan kurkku suorana Hei tonttu-ukot hyppikää - niin ne päikyssäkin tekee
Meillä lapsien joulumieli saatiin loppumaan antamalla hiiliä joululahjaksi ja vihdasta kintuille tuhmuuksien vuoksi. Eivät ole pukkia nähneet sen koomin
Kalsarikännijoulu ilman viinaa ja känniä sitten. Sama asia. Ei lapset sellaisestakaan tykkää.
Sitähän sinä et päätä, mistä ne tykkäävät. Aika monissa perheissä lapset ovat hyvinkin mielellään kalsarit jalassa. Ja aika moni lapsi tyykkä pizzasta paljon enemmän kuin lanttulaatikosta ja kinkusta.
Ap kuulosta kaikelta muulta kuin siltä, että heillä on kotona lämmin ja hyvä joulumieli.
Lähde lasten kanssa lomalle. Mies voi itse paistella kinkkunsa.
Ajattelepa ap, jos kerran elämässäsi jättäisit ihan kaiken höösäämisen ja olisit vain LÄSNÄ lapsillesi. Olisiko ihan kamalaa?
Kun olin lapsi, niin oli ihan parasta kun meillä hössötettiin joulua. Koristeltiin oikein urakalla, laitettiin kaksi kuusta, leivottiin kaikkea koko joulukuu ja paketoitiin illat pitkät lahjoja. Hyvät muistot jäi näistä lapsuuden jouluista, jotka todellakin oli täynnä joulua. Onneksi isäkin hössötti innoissaan.
Miehelle riittää, että saa jouluna piparia. Nuo kuuset ja muut hörselöt ovat akkojen vouhotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mies yrittää ehkä sanattomasti sanoa että sinunkin on OK olla ottamatta stressiä koska hänkään ei ota. Marttyyrin viitan alla laahustaminen on turhaa jos sellainen perustuukin väärinkäsitykseen.
Yritätkö kaasuvalottaa?
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulosta kaikelta muulta kuin siltä, että heillä on kotona lämmin ja hyvä joulumieli.
Jos minun mieheni olisi tuollainen persläpi, niin eipä olisi lämmintä ja hyvää joulumieltä meilläkään. Meillä miesKIN ajattelee lapsia, kuten kuuluukin.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi, niin oli ihan parasta kun meillä hössötettiin joulua. Koristeltiin oikein urakalla, laitettiin kaksi kuusta, leivottiin kaikkea koko joulukuu ja paketoitiin illat pitkät lahjoja. Hyvät muistot jäi näistä lapsuuden jouluista, jotka todellakin oli täynnä joulua. Onneksi isäkin hössötti innoissaan.
Minä tulin hulluksi, kun äiti vouhotti joulusta jo lokakuusta lähtien. Oli jouluaattona niin stressaantunut, että tuskin edes itse nautti siitä paljon koohkaamastaan joulutunnelmasta. Joulu on läheisyyden ja rauhoittumisen aikaa, ei mitään sekoilua.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelepa ap, jos kerran elämässäsi jättäisit ihan kaiken höösäämisen ja olisit vain LÄSNÄ lapsillesi. Olisiko ihan kamalaa?
En höösää. Ja leivon piparit lasten kanssa ja koristelen kuusen lasten kanssa eli olen erittäinkin läsnä heille tässä joulun laittamisessa. En myöskään stressaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minun mieheni olisi tuollainen persläpi, niin eipä olisi lämmintä ja hyvää joulumieltä meilläkään. Meillä miesKIN ajattelee lapsia, kuten kuuluukin.
Ikävää, että teillä ei osata ajatella lapsia ilman, että on hirveä hössötys päällä. Normaalissa perheessä lapsia ajatellaan 24/7 eikä siihen tarivta mitään joulukulisseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tulin hulluksi, kun äiti vouhotti joulusta jo lokakuusta lähtien. Oli jouluaattona niin stressaantunut, että tuskin edes itse nautti siitä paljon koohkaamastaan joulutunnelmasta. Joulu on läheisyyden ja rauhoittumisen aikaa, ei mitään sekoilua.
Jaa meillä äiti vouhotti joulusta, mutta ei hän stressaantunut siitä yhtään ollut. Kaikilla oli kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Miehelle riittää, että saa jouluna piparia. Nuo kuuset ja muut hörselöt ovat akkojen vouhotuksia.
Kyse ei ole miehen haluista, vaan lasten. Luulisi vanhemman tajuavan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En höösää. Ja leivon piparit lasten kanssa ja koristelen kuusen lasten kanssa eli olen erittäinkin läsnä heille tässä joulun laittamisessa. En myöskään stressaa. Ap
No mitä sä sitten uliset? Eihän miehen "osallistumattomuudessa" ole mitään ongelmaa, jos sinäkään et höösää mitään, vaan sinullekin riittää ne piparit ja kuusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään höösää ja stressaa. Muuten vaan mesoat täällä sivukaupalla, kun mies ei taivu sinun tahtoosi :D
P.S. Läsnäolo ei ole fyysistä tekemistä. Se on henkisen tason asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, että teillä ei osata ajatella lapsia ilman, että on hirveä hössötys päällä. Normaalissa perheessä lapsia ajatellaan 24/7 eikä siihen tarivta mitään joulukulisseja.
Hössötys? Eli ei saa olla mitään ekstraa ikinä. Ei vietetä joulua, ei uutta vuotta, ei juhannusta... Ei siis MITÄÄN juhlaa ikinä? Vuoden ympäri sitä yhtä ja samaa? Aika tylsää eikä ihan normaalia.
Mun mielestäni ei ole ok, että ukko maksaa osan kustannuksista ja odottaa että vaimo piikoo loput. Meillä on hommat jaettu kullekin kykyjensä mukaan, ja joulun kauppareissut ja siivous on hoidettu yhdessä. Mies mm. hommaa kuusen ja koristelee sen lasten kanssa.
Mä lähtisin lasten kanssa laivalle jouluksi valmiiseen pöytään.....
Hahhah. Kuka mies MAKSAA KAIKEN!?